Google lekt je locatie via Mac-adres van je smartphone

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Google begaat opnieuw een privacyflater van formaat.
Wie het MAC-adres van je smartphone of ander toestel weet, kan zomaar je locatie opvragen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Volgens mij is een paar woordjes meer met wat uitleg niet misplaatst...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
vervaeke
Member
Member

Als je zo vaag blijft, twijfel ik over de echtheid van jouw 'informatie'
Het mac-adres wordt volgens mij niet meegerstuurd met je internet data.
De enige manier waarop google je mac-adres vergaarde, was tijdens de opnames van streetview.
En dan nog was dit een momentopname, heb je het toestel verkocht of vervangen, dan is er niets aan.

Indien je wilt verduidelijken, ga je gang.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

vervaeke
Member
Member

Ik begrijp het probleem niet. De opslag van je mac-adres door google gebeurde tijdens de streetview ronde. Google weet enkel waar je uithing op dat bepaalde tijdstip. Waar je nu bent weten zij niet.
Echter is je router wel een toestel dat een vaste plaats heeft. Indien een website die je bezoekt de mogelijkheid heeft om dit mac-adres uit te lezen, is er wel een locatiebepaling mogelijk.
Maar traceren waar je precies uithangt op elk moment van de dag, kan via de techniek/methode waarover dit artikel gaat niet.

Wil je het even in praktijk testen? klik eens http://samy.pl/mapxss/
jackho
Elite Poster
Elite Poster

dus de bewering :

Elk internettoestel heeft een MAC-adres, een uniek identificatienummer voor hardware. Bij een internetverbinding wordt dit adres doorgegeven. Zo kan je eventueel het MAC-adres van toestellen in je buurt ontdekken als ze wifi aan hebben staan.

klopt dan niet volgens u !
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ongeveer ja.

Je kan van elk draadloos station het MAC-adres detecteren.
Als je een router hebt staan, is het wel niet dit adres dat over het internet verzonden wordt, maar het MAC-adres van je router "ruilt".
Bij de respons wordt er terug een "ruil" gedaan naar het MAC-adres van je station.
>> ARP :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

honda4life schreef:Als je een router hebt staan, is het wel niet dit adres dat over het internet verzonden wordt, maar het MAC-adres van je router "ruilt".
En de volgende router ruilt het dan weer voor zijn MAC-adres en zo verder... maw. je provider kan zien welk MAC-adres jou router heeft (maar al niet meer welk MAC-adres je PC heeft), maar de volgende connectie na je provider weet zelfs dat al niet meer.

Een MAC-adres is ook maar uniek op hetzelfde netwerk segment (daarbuiten kan je duizenden dezelfde hebben).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik heb hiervoor een informatie mail gekregen,

Hi,
To protect your privacy we would like you to know that Google Latitude is running on your mobile device and reporting your location.
If you didn't enable this or want to stop reporting your location, please open Latitude privacy settings or sign out of Latitude. To learn more, visit the Latitude Help Center.
Thanks,
Google Latitude Team
Sinds ik dit heb afgezet ben ik niet meer te volgen.
PS: als ze mijn toestel pikken kan ik deze wel terug traceren. En heb dit eens getest en bleek te werken
http://samy.pl/mapxss/
Ik heb het eens getest en niets gevonden ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Applicaties die draaien op je toestel zelf (en daarmee toegang hebben tot de hardware) kunnen natuurlijk altijd je gegevens doorsturen...
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb het mac adres van mijn router eens ingegeven bij http://samy.pl/mapxss/
Die gaf dus effectief de coördinaten van mijn thuisadres als antwoord... :eek:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Same here.
Mijn exacte locatie aan de hand van het MAC van mijn FritzBox :oops: .

Code: Selecteer alles

"latitude": 50.xxxx
"longitude": 3.xxxx
"country": "Belgium"
"country_code": "BE"
"region": "Flemish Region"
"county": "West Flanders"
"city": "Waregem"
"street": "xxxx"
"postal_code": "8790"
"accuracy": 36.0
Ze zijn hier dus ook langs geweest.
Wel grappig: alleen het MAC adres van de 2,4-GHz-frequentieband werd gevonden (het MAC adres van de 5-GHz-frequentieband is "onbekend" :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dan geef je gewoon je router een ander MAC adres... probleem opgelost.

Hoe je in de Google database bent gekomen is een andere vraag... toch Streetview (al kan dat normaal niet omdat je wireless MAC adres niet hetzelfde kan zijn als het WAN MAC adres van je router) ?

In ieder geval, bij mij kan hij niets vinden :-)
philippe_d
Moderator
Moderator

Wat bedoel je hiermee? Het gaat natuurlijk over het MAC adres van je wireless, wat ze tijdens de Streetview ronde opgepikt hebben. Met het WAN Mac adres zijn ze niet veel ...

Ik gebruik Firefox, en er staat ook een uitleg over "Locatiebewust navigeren"
Van zodra je een "locatie bewuste" website bezoekt, en je bent akkoord om jouw locatiegegevens door te geven, zal Firefox niet alleen jouw IP adres doorgeven, maar ook alle MAC adressen van alle WLAN's in jouw omgeving. Dit wordt doorgestuurd naar Google Location Services, en op die manier wordt je locatie bepaald ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Veel ervaring in netwerken heb ik niet en daarom vraag ik mij af waarom er in mijn webpagina van mijn bbox2 zowel een WAN alsook een LAN mac-address staat.
Wil dit dan zeggen dat er 2 netwerkkaarten insteken of hoe moet ik dit juist zien ?

mvg,
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

vervaeke schreef:Ik begrijp het probleem niet. De opslag van je mac-adres door google gebeurde tijdens de streetview ronde. Google weet enkel waar je uithing op dat bepaalde tijdstip. Waar je nu bent weten zij niet.
Echter is je router wel een toestel dat een vaste plaats heeft. Indien een website die je bezoekt de mogelijkheid heeft om dit mac-adres uit te lezen, is er wel een locatiebepaling mogelijk.
Maar traceren waar je precies uithangt op elk moment van de dag, kan via de techniek/methode waarover dit artikel gaat niet.

Wil je het even in praktijk testen? klik eens http://samy.pl/mapxss/
ooit gehoord van latitude ? die u constant volgt?
philippe_d schreef:Same here.
Mijn exacte locatie aan de hand van het MAC van mijn FritzBox :oops: .

Code: Selecteer alles

"latitude": 50.xxxx
"longitude": 3.xxxx
"country": "Belgium"
"country_code": "BE"
"region": "Flemish Region"
"county": "West Flanders"
"city": "Waregem"
"street": "xxxx"
"postal_code": "8790"
"accuracy": 36.0
Ze zijn hier dus ook langs geweest.
Wel grappig: alleen het MAC adres van de 2,4-GHz-frequentieband werd gevonden (het MAC adres van de 5-GHz-frequentieband is "onbekend" :)
delen van je locatie uitzetten in FF dan gaat het vanzelf weg bij mij stond het er ook in en inderdaad vrij nauwkeurig ondertussen firefox die gps rommel verwijdert en sta niet meer in die db, ..
philippe_d
Moderator
Moderator

jackho schreef:Veel ervaring in netwerken heb ik niet en daarom vraag ik mij af waarom er in mijn webpagina van mijn bbox2 zowel een WAN alsook een LAN mac-address staat.
Wil dit dan zeggen dat er 2 netwerkkaarten insteken of hoe moet ik dit juist zien ?
Het WAN Mac adres is het MAC adres dat de PPPoE verbinding gebruikt om een IP te krijgen van de ISP. Je kan dit misschien niet een "netwerkkaart" noemen, maar een (virtual) network device.
De BBox2 heeft ook nog een LAN MAC, een Wireless MAC, een VLAN20 MAC, enz ....

Voor zover ik het begrijp heeft google in zijn database de wireless MAC's van alle toestellen die aanstonden terwijl ze hun Streetview toer gedaan hebben.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor je uitleg.
Ik heb ook eens mijn WLAN Mac-address ingevuld op http://samy.pl/mapxss/ en blijkbaar hebben ze (nog) geen locatie gegeves.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp heeft google in zijn database de wireless MAC's van alle toestellen die aanstonden terwijl ze hun Streetview toer gedaan hebben.
Is het niet zo dat de meeste routers toelaten om hun mac adres te veranderen/te spoofen ?

Dat zou een oplossing kunnen zijn voor diegenen die bezorgd zijn over hun privacy.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jan_B schreef:Is het niet zo dat de meeste routers toelaten om hun mac adres te veranderen/te spoofen ?
Meestal is dit het WAN MAC adres... op mijn Linksys kan ik bijvoorbeeld het WLAN of LAN MAC adres niet aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”