Internationale maand van de download

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

De reclame van providers impliceren dat de verbinding 24/7 ter beschikking staat van jou tegen maximale snelheid zoveel als je wilt. De ene wilt 24/7 tv aan hebben staan of downloaden, anderen verzamelen files op hun hard disk tegen een hoog tempo... Voordat iemand zegt, "wat is dat stom"... Postzegels verzamelen vind ik ook stom. (ook ooit nog gedaan) Ieder zijn hobby.

EDIT: Zelf doe ik ook niet meer dan 100GB per maand hoor...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik zit aan een gemiddeld verbruik van ± 200GB/maand op een normale maand, zonder speciale dingen te doen. Er is gemiddeld misschien 2 of 3 maand op een jaar dat het iets hoger ligt. Misschien zou ik bij Telenet nooit tegen de limiet lopen (wat ik betwijfel eerlijk gezegd, gezien sommige gebruikers bij 160GB al een GVP krijgen), maar je kan er gewoon niet op rekenen dat het niet gebeurd!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij mij is het puur om eens te kijken hoeveel ik in de praktijk zou kunnen binnentrekken op een maandje. Ik doe gemiddeld 100Gb per maand qua verbruik, daar is 99% van legaal. (Scarlet)

Voor Telenet klanten ligt het dan weer anders, het "ongelimiteerd" is soms 150Gb, soms 980Gb, het hangt precies wat van de goede bui van Telenet af. Ze kunnen wel zeggen als je meer dan het dubbele van het gemiddelde gebruikt blablabla, wie gaat dat controleren? Ze plakken daar de cijfers op die ze zelf willen. Dan liever een hoge limiet dan wat ze nu toepassen, nu is hun ongelimiteerde internet immers een illusie, geen feit. Ik ben wel van mening dat 980Gb op een maand dik overdreven is (daar het zo goed als onmogelijk is dit met legale data binnen te halen), maar dat is die persoon zijn probleem, niet het mijne. Iemand die betaald voor "vrij downloaden" en na 200Gb een mail krijgt dat hij overdrijft, krijgt eigenlijk minder waar voor zijn geld als iemand met hetzelfde abonnement die deze mail maar na 800Gb krijgt. Als hun netwerk dat niet aankan moeten ze de abonnementsvormen niet aanbieden of hun netwerk upgraden. Als ze nu al tegen de limieten lopen zal het in de toekomst alleen maar erger worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Sub Zero schreef: Ik wil je wel eens aan 60 of 100Mbit een live stream zien bekijken (die werkelijk zoveel verbruikt). Dat kunnen de meeste mensen ook maar 16u per dag als ze niks anders te doen hebben. Neem nu een 20Mbit stream aan 12u per dag (wat doenbaar is). Das een vrij groot verschil met data binnensleuren aan 100Mbit 24/24.
20 mbit stream dat is = 20/8*60*60 = ongeveer 8,5 GB per uur
Dit 3 uur per dag, dat is 25 GB per dag
dat geeft 765 GB per maand

en met fibernet betekent dat GVP en ... jawel smalband :roll:
da's een groot contrast met zoveel je maar wil hé

en drie uur per dag da's niks, er zijn er genoeg die elke dag een pak langer voor den tv liggen
en misschien heb ik wel 3 gasten thuis met elk nen tv op hun kamer
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tim.Bracquez schreef:De reclame van providers impliceren dat de verbinding 24/7 ter beschikking staat van jou tegen maximale snelheid zoveel als je wilt.
Nee, dat doen ze niet... lees de (kleine grijze lettertjes). Maar waarom doet niemand dit met z'n waterleiding (kraan volop open en eens kijken hoeveel m3 je kan trekken), of een dikke vette weerstand op je electriciteitsaansluiting en kijken hoeveel ampere en kWh je kan trekken op 24u ? Ben ik nu echt ouderwets dat ik de mentaliteit in het internet wereldje gewoon puberaal gedrag vind ?
MClaeys schreef:Voor Telenet klanten ligt het dan weer anders, het "ongelimiteerd" is soms 150Gb, soms 980Gb, het hangt precies wat van de goede bui van Telenet af.
Een node heeft z'n beperkingen (en iedereen zou graag een node hebben waarop er slechts een handje vol klanten zitten), dus hoe meer je download (en blijkbaar is het bij velen dan ook maar "voor de lol") hoe minder er over blijft voor je medegebruikers... en als die dan ook eens willen kijken hoe ver ze het kunnen rekken kom je uiteindelijk in een neerwaartse spiraal waar niemand beter van zal worden (maar blijkbaar is dat de ultieme doelstelling ?).

Ik wil best begrijpen dat je ijvert voor een "minimum volume" waarbij je niet hoeft te vrezen (trouwens dan zou ik eerder een Fibernet 40 nemen en een Scarlet lijntje erbij, en dan kan je nog een pak frieten kopen iedere maand) om op smalband te komen, maar of dit de manier is om dat te bereiken betwijfel ik ten zeerste.
MClaeys schreef:Als hun netwerk dat niet aankan moeten ze de abonnementsvormen niet aanbieden of hun netwerk upgraden. Als ze nu al tegen de limieten lopen zal het in de toekomst alleen maar erger worden.
Moet de waterleiding stoppen met leveren omdat een paar pubers het leuk vinden de kraan open te laten staan ? Ik weet echt niet wat sommige niet begrijpen aan de uitdrukking "fair use policy" ? Maar nogmaals, ook al heb ik het in de verste verte niet nodig, ik steun de stelling dat een minimum getal een noodzaak is (voor 100 euro/maand mag je al iets hebben), maar verder hoop ik dat jullie nooit een zaak hebben met klanten met een dergelijke attitude.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@r2504 +1
Heel dat "ik ga m'n lijn eens abusen" is zo stom als het maar zijn kan, ten eerste zet je je zelf na X aantal dagen op smalband, ten tweede benadeel je je buren en ten derde ga je hiermee niks bereiken . Ik zie er het nut nog altijd niet van in.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Ik wil best begrijpen dat je ijvert voor een "minimum volume" waarbij je niet hoeft te vrezen (trouwens dan zou ik eerder een Fibernet 40 nemen en een Scarlet lijntje erbij, en dan kan je nog een pak frieten kopen iedere maand) om op smalband te komen, maar of dit de manier is om dat te bereiken betwijfel ik ten zeerste.
Akkoord met het feit dat de downloadtest tot niks zal leiden (al zou ik het telenet netwerk wel eens willen zien platgaan :angel: )
Want geef toe telenet lokt dat zelf uit met zijn reclame voor het snelste onbeperkt internet zonder limieten :eek:
Dat ze dan zeggen het snelste internet met FUP

En wat voor een advies is dat nu weer van dat scarlet lijntje EN fibernet 40 houden
Met enkel dat scarlet/edpnet/dommel/belgacom lijntje komt ge al lang toe ...
Ik vraag me echt af waarvoor dat die fibernet 40 dan nog moet dienen :roll:
Gij hebt serieus wat telenet aandelen zeker ?
roebenofski
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

Ik geef r2504 nochtans ook gelijk hoor. En neen, ik heb geen Telenetaandelen.
iceke schreef:Want geef toe telenet lokt dat zelf uit met zijn reclame voor het snelste onbeperkt internet zonder limieten :eek:
Dat ze dan zeggen het snelste internet met FUP
Mja, dat is marketing he. Altijd de kleine lettertjes lezen. Voor 99.5% van de klanten kan je dat ook beschouwen als onbeperkt.
duizend schreef:En wat voor een advies is dat nu weer van dat scarlet lijntje EN fibernet 40 houden
Met enkel dat scarlet/edpnet/dommel/belgacom lijntje komt ge al lang toe ...
Ik vraag me echt af waarvoor dat die fibernet 40 dan nog moet dienen :roll:
Gij hebt serieus wat telenet aandelen zeker ?
De som van de kostprijs van een fibernet40 en een scarlet vdsl lijn komt om plus/min €80. Dieje fibernet40 gebruik je dan om snel te surfen en die scarletlijn om te downloaden. Je bent dan goedkoper af dan een fibernet100.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sneller surfen ? Sneller downloaden zal je bedoelen, ik surf nu sneller met mijn Belgacom 16mbps lijn dan met mijn 30mbps Telenet lijn.
Het grote verschil is dat ik nu weet dat ik na 500gb moeilijk moet gaan doen en dat ik bij Telenet nooit wist wanneer het spelleke ging stilvallen.
Ik blijf erbij, fup is een clausule die een provider inbouwt om je lijn niet te misbruiken, bv. 24/24 te liggen leechen aan volle snelheid. Wat Telenet doet is juist het omgekeerde,leech zoveel je wil, zolang je wil maar dan gaan we wel je traffic op 100 verschillende manieren beginnen te chapen...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

r2504 schreef: Nee, dat doen ze niet... lees de (kleine grijze lettertjes). Maar waarom doet niemand dit met z'n waterleiding (kraan volop open en eens kijken hoeveel m3 je kan trekken), of een dikke vette weerstand op je electriciteitsaansluiting en kijken hoeveel ampere en kWh je kan trekken op 24u ? Ben ik nu echt ouderwets dat ik de mentaliteit in het internet wereldje gewoon puberaal gedrag vind ?
Toch wel. Scarlet maakt daar zelfs reclame rond.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

iceke schreef:... Wat Telenet doet is juist het omgekeerde,leech zoveel je wil, zolang je wil maar dan gaan we wel je traffic op 100 verschillende manieren beginnen te chapen...
Dat doet Telenet toch niet? Als je niet meer dan 100GB per maand tijdens hun "drukke uren" download (en dus buiten de drukke uren zo veel je wil) dan kom je niet op een grootverbruikersprofiel. Ik heb deze maand al 508GB gedownload, en mijn telemeter staat nog maar op teleMeterArrow04.jpg ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat de bedoeling hiervan is.
Bij Belgacom heb je per definitie 500GB bij een intense abonnement en de praktijk wijst uit dat je zelfs een pak meer kan downloaden.
Bij Telenet heb je het Vrij Download principe waar al genoeg is over geschreven.
Het zijn maar een paar alternatieve spelers (o.a. Scarlet) die een abonnement hebben waarmee je zogenaamd onbeperkt kan downloaden.

Blijkbaar zijn er hier mensen die verwachten dat je 24/24 en 7/7 kan downloaden aan de maximale snelheid.
Wel dan moet ik die mensen teleurstellen want een snelle rekensom leert mij dat providers als Belgacom en Telenet dan ongeveer een bandbreedte (peering naar alle andere plaasen) moeten hebben van 1.000.000 x 30 Mbit of 30 Tbit :eek: . Technisch gewoon niet te implementeren en zeker niet als ze 'maar' 60 euro voor een abonnement mogen vragen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:
iceke schreef:... Wat Telenet doet is juist het omgekeerde,leech zoveel je wil, zolang je wil maar dan gaan we wel je traffic op 100 verschillende manieren beginnen te chapen...
Dat doet Telenet toch niet? Als je niet meer dan 100GB per maand tijdens hun "drukke uren" download (en dus buiten de drukke uren zo veel je wil) dan kom je niet op een grootverbruikersprofiel. Ik heb deze maand al 508GB gedownload, en mijn telemeter staat nog maar op teleMeterArrow04.jpg ...
Naar mijn mening doen ze dat wel, en het staat ook zo in de kleine lettertjes...
Donwload je teveel dan zetten we je op smalband = traffic shaping.
Er staat nergens in, misbruik je de lijn door intensief gebruik dan sluiten we je af = FUP
Soit, 99% van hun klanten heeft daar geen last van, daarom dat ik ook het nut van deze actie niet snap. Klaag dan hun slechte proxyservers, hun slechte verbinding met youtube of het shapen van torrent/usenet aan, daar kan ik best inkomen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lord Utopia schreef:Toch wel. Scarlet maakt daar zelfs reclame rond.
En jij gelooft dat Scarlet (die van BGC) z'n ROPS onbeperkte capaciteit hebben ? Je mag dan al een eigen koperpaar hebben, maar daarna share je ook het medium (en het is niet omdat dit fiber is dat het onbeperkt is, trouwens TN heeft ook fiber tot aan z'n nodes).

Moest Scarlet evenveel klanten hebben die zich gedragen zoals sommigen hier zou het ook snel minder zijn.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Het lijkt me veel aannemelijker dat de capaciteitsproblemen zich van de klant tot aan de node voordoen bij Telenet, dus op de gedeelde coax bekabeling, dan vanaf de node waar fiber wordt gebruikt.

Het is namelijk vrij makkelijk om een glasvezel uplink van 10gbit/s te voorzien, terwijl ik betwijfel of coax momenteel zo'n hoge snelheden haalt?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:Het is namelijk vrij makkelijk om een glasvezel uplink van 10gbit/s te voorzien
Het is vrij makkelijk om zoiets te schrijven... maar besef je hoeveel ROPS er in Belgie staan ?

Ik ken echter geen specificaties van de ROPS, dus ik kan er weinig over vertellen, maar je stelling zou me verbazen.
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Hoe langer ik er over nadenk hoe slechter deze actie me lijkt.

En ik denk ook niet dat veel mensen gaan meedoen.
Want dan zijt ge u internet lijn wel kwijt voor een maand.
Als ge aan 100 mbit downloadt probeert dan nog maar iets anders te doen op internet wat een beetje bandbreedte vraagt.

Nee, dit is geen goed idee.
En als ik mee doen sta ik na één dag op een GVP en heb ik daar de hele maand last van.

We kunnen beter een actie specifiek tegen Telenet doen.
omdat:

-Ze nog steeds mensen hun snelheid limiteren
-Ze traffic shaping toepassen.

De gebruikers bij DSL providers hebben toch niet veel te klagen ?
Ze kunnen onbeperkt downloaden als ze willen en hun ISP capt hun usenet of torrent verkeer niet.
En youtube werk daar ook goed.

Maar wat voor actie dat dan moet zijn, daar moet ik nog eens goed over nadenken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

roebenofski schreef: De som van de kostprijs van een fibernet40 en een scarlet vdsl lijn komt om plus/min €80. Dieje fibernet40 gebruik je dan om snel te surfen en die scarletlijn om te downloaden. Je bent dan goedkoper af dan een fibernet100.
en die som is nog altijd duurder dan enkel scarlet nemen, want die fibernet 40 gebruik je dan in praktijk nergens meer voor (surfen is bij beiden even snel, of je moet de wereldkampioen websites klikken zijn :roll: )
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Is er hier dan niemand buiten mezelf die vind dat Belgacom sneller surft dan Telenet ? Alle pagina's openen sneller met mijn BGC abbo, downloaden gaat natuurlijk wel sneller bij TN (als ze je traffic niet beginnen te shapen natuurlijk, ik vraag me af wat het nut van een snelle lijn is als je niet snel kan downloaden)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Is er hier dan niemand buiten mezelf die vind dat Belgacom sneller surft dan Telenet ? Alle pagina's openen sneller met mijn BGC abbo, downloaden gaat natuurlijk wel sneller bij TN (als ze je traffic niet beginnen te shapen natuurlijk, ik vraag me af wat het nut van een snelle lijn is als je niet snel kan downloaden)
+1
Maar dommel is sneller dan belgacom op het zelfde adsl profiel en dat ligt aan die vervelende broodrooster(bbox1) van belgacom!!
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De gebruikers bij DSL providers hebben toch niet veel te klagen ?
Ze kunnen onbeperkt downloaden als ze willen en hun ISP capt hun usenet of torrent verkeer niet.
En youtube werk daar ook goed.
Behalve de brakke routers en de regelmatige snelheidsdrops die uit het niks komen hebben we inderdaad niet te klagen. Ik klaag dan ook niet (behalve over die 2 zaken)
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
jorgo schreef:Het is namelijk vrij makkelijk om een glasvezel uplink van 10gbit/s te voorzien
Het is vrij makkelijk om zoiets te schrijven... maar besef je hoeveel ROPS er in Belgie staan ?

Ik ken echter geen specificaties van de ROPS, dus ik kan er weinig over vertellen, maar je stelling zou me verbazen.
Zie hier de bevestiging van mijn natte vinger gevoel van mijn vorige post:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ad#p385282

Telenet heeft dus maar 428mbit voorzien per node!

Ik weet niet aan welke snelheden Belgacom het verkeer tussen ROP en wijkcentrale laat gaan, maar bij indien dit 1gbit zou zijn, wat mij aannemelijk lijkt, is dit dan al meer dan het dubbel van bij Telenet..

Mijn punt was eerder dat fiber een zo goed als onbeperkte bandbreedte heeft in tegenstelling tot coax. Verder is Belgacom volop bezig met nieuwe ROPs (en waarschijnlijk ook VBB's) te plaatsen, dus waarom zouden ze niet bekabeling die tot 10gbit en meer in staat is voorzien?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Per kaart op een rop zijn er altijd 2 glasvezelkabels verbonden op 1gbit (hoewel ik al rops heb gezien met 4 kaarten) met de moedercentrale. 1 kaart heeft 50 (ongeveer, het zijn er iets minder) aansluitingen voor VDSL2. 1gbit = 1000mbit / 50 = 200mbit per persoon kunnen ze dus grofweg routeren.

Wel is het zo dat beide glasvezels in principe niet tegelijk worden gebruikt, de ene is de failover voor de andere in de primaire opstelling, maar door een simpele druk op de knop kan een rop ontbundeld worden zodat beide fibers in dienst zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De bekabeling is meestal niet de beperkende factor, wel de apparatuur om het signaal te versturen en ontvangen.

Er rekening mee houden dat er in de meeste KVD's "maar" 96 klanten zitten aan maximum 30Mbit, dan hebben ze 2.9Gbit nodig als iedereen zijn lijn dicht trekt. En aangezien er toch genoeg klanten zijn met digitale tv mag je toch rekenen dat er naar de avond toe toch wel een bezetting zal zijn minstens 50%. (ruwe schatting)

@Krisken: Ik weet niet hoe het in gent is, maar in antwerpen is de meerderheid van de kvd's uitgerust met 2 kaarten van elks 48 poorten.

Wet betreft de fibers heeft er hier ooit eens iemand volledig uit de doeken gedaan welke en hoeveel kaarten en fibers er gebruikt worden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

@trojan : ik zei ook dat ELKE kvd hier minimum 2 kaarten heeft. Maar ik begin in het gentse er meer en meer te zien met 4 kaarten (en dus 4 blokken voor op te jumperen :)). Druk bevolkte gebieden in het stadscentrum zelf.

Overigens, bij belgacom gaat men uit van de volgende verdeling:
- 50% zit op 30mbit (= 48klanten)
- 25% zit op 20mbit (= 24 klanten)
- 25% zit op 16.5mbit (= 24 klanten)

In geval van een gewone KVD met 2 kaarten wilt dit zeggen:
- 1440mbit voor 30mbit klanten
- 480mbit voor 20mbit klanten
- 396mbit voor 16.5mbit klanten
= totaal van 2316mbit die één rop maximaal "verbruiken", te verdelen over 2x1gbit fibers.

Dit is uiteraard ook overboekt, maar als je even kijkt naar de handtekening van UB gebruiker tim.bracquez zal je zien dat zijn klanten ongeveer evenveel verbruiken (+/- 2.3gbit), maar dat dit verdeeld is over enkele tientallen servers.

Telefonie = EDPnet + OVH
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Wordt die IPTV echt geünicast naar elke settopbox apart? Aangezien bijna iedereen toch naar dezelfde 5 zenders kijkt, kan je toch veel winnen door de TV signalen te multicasten. Nu is de overboeking maar heel beperkt, maar wat als Belgacom zijn internetsnelheden nog zou willen verhogen, zijn ze bijna verplicht om een "fup" toe te gaan passen.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Interessant :) Deze posts mogen wat mij betreft gerust in een sticky ondergebracht worden!

Zou je deze post eens kunnen / willen opzoeken Trojan? Ik zou niet weten waar en op wat te zoeken eerlijk gezegd :oops:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef:Wordt die IPTV echt geünicast naar elke settopbox apart? Aangezien bijna iedereen toch naar dezelfde 5 zenders kijkt, kan je toch veel winnen door de TV signalen te multicasten. Nu is de overboeking maar heel beperkt, maar wat als Belgacom zijn internetsnelheden nog zou willen verhogen, zijn ze bijna verplicht om een "fup" toe te gaan passen.
Voor zover ik mij nog kan herinneren worden er een beperkt aantal (de populairste) zenders via multicast naar de rops verzonden en vandaar naar decoder. De nog niet bekeken kanalen worden niet verzonden tot een klant er naar zapt en dan gaat het gewoon hiervoor beschreven. Er zal wel meer techniek achter liggen, maar dit is simpelweg de basis.

Belgacom rekent intern verkeer trouwens niet mee. Dus daar kunnen ze al geen fup op toepassen.

@jorgo: ik zou ook niet meer weten waarop te zoeken, het is al veel te lang geleden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

je uitleg klopt volledig Trojan, VRT, VTM en dergelijke worden continue verzonden

Telefonie = EDPnet + OVH
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

omdat er altijd wel iemand naar deze 2 zenders kijkt, of omdat het verondersteld wordt dat er altijd iemand kijkt?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Krisken, mits een beetje zoekwerk kan je de weathermaps van belgacom zien. (enkel via intranet)

Aangezien ik geen WFM meer heb ben ik ook de snelkoppeling kwijt. :(

@Jorgo: De bewuste post gevonden: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p349078

quistnix schreef:
Trojan schreef:Er zijn 200 aansluitingen in de KVD waarvan de helft dient voor het binnenkomende POTs signaal en de andere helft gaat naar de klant. Dus maximum 100 aansluiting, maar ik denk dat een kaart maar 24 aansluitingen heeft, dus als ik goed kan tellen: 96.
Klopt niet. Een lijnkaart, heel goed te zien op afbeelding IMG_0029.JPG is van het type NVLT-D. Deze heeft 48 poorten (aansluitingen). Zoals je ook kan zien in dezelfde afbeelding zitten er in deze ROP 2 lijnkaarten (2 x NVLT-D). Dus in totaal klopt het wel dat er per ROP tot 96 klanten kunnen aangesloten worden.

Nog een paar opmerkingen: de kaart onder de onderste lijnkaart is de controllercard, van het type NRCD-A. Hier zie je 2 fibres toekomen (zoals al aangehaald de gele draden) en die zijn van het type 1 GB/s. Ze worden op een speciale optische connector aangesloten, namelijk een SFP (SFP1 en SFP2). De fibres zijn beiden multi-directioneel, dwz. dat Rx en Tx (Receive en Transmit) op dezelfde glasvezel gebeuren, uiteraard op een andere frequentie. Dit wil ook zeggen dat de ene fibre de backup is voor de andere. Als er zich een optisch probleem voordoet op één fibre dan zal dat een alarm geven en kan er een technieker preventief het defect herstellen.

De blauwe schakelaar is inderdaad een contact dat doorgeeft of de deur open staat en dit geeft één van de verschillende ENV (Environment) alarmen, zoals Power, Temperatuur, etc.

EDIT: Sorry, ik had niet gezien dat er al een 2de pagina met replies was :oops: Ik hoop dat jullie er toch iets mee zijn.

@Gr4vity: er bestaan idd. maxi ROPs waar KVD en ROP één geheel vormen. Maar eigenlijk zit een KVD al bomvol, dus is het beter er een ROP naast of in de gebuurte ervan te plaatsen, apart ervan dus.
En nog enkele foto's van de binnenkant van een rop (uit dezelfde thread, niet door mij getrokken).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

beefke schreef: -bovenste kaart is een splitterkaart (3 aansluitingen: vdsl, user lijnen, pots)
-dan heb je 2 VDSL2 kaarten (2x 48)
-controller kaart (deze wordt via fiber verbonden met de Alcatel-Lucent 7330)
-onderste kaart is ook een splitterkaart

Voor meer informatie:

Alcatel-Lucent 7356 (http://www.alcatel-lucent.com/wps/porta ... tabAnchor1)

Alcatel-Lucent 7330 (http://www.alcatel-lucent.com/wps/porta ... tabAnchor1)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Combinatie van beide vermoed ik. Ik zei weldegelijk onderandere hé : je hebt ook VT4, 2BE, de waalse zenders etc die ze continue streamen. Sinds kort zit daar ook kanaal 92, discovery channel, zelfs bij...

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Discovery channel is dan ook de enige zender die het waard is tegenwoordig. Eigenlijk hebben ze pech dat ze die naar analoog gebracht hebben, anders gingen we naar digitaal gaan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”