Internet & TV (VDSL2) langzamer dan ADSL2+

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
geheimIII
Starter
Starter

Vorige week donderdag hebben wij de overstap gemaakt van Dommel (ADSL2+) naar Scarlet Internet & TV (VDSL2).

Toen de monteur de donderdag kwam moest er eerst van lijn worden overgeschakeld. Op de ene lijn liep nog ADSL van Dommel, maar hij had op de andere lijn al VDSL aangevraagd. Eerst moest er dus naar de kelder worden gegaan om van lijn te wisselen. Toen we terug boven waren bleek dat de VDSL lijn nog niet perfect in orde was, en moest hij naar de kast op straat om het in orde te maken. Toen hij terug kwam vroeg ik hoever die kast ongeveer stond, waarop hij antwoordde: 100 a 150 meter.

Hierna had hij alles geïnstalleerd zoals het hoort, decoder haalde nieuwste software op, en hadden we werkend internet en TV.
De HD kanalen werkte echter nog niet perfect (nog wat schokkerig) maar volgens de monteur was omdat de decoder nog aan het opstarten was (het HD lampje brandde wel). Oke, klinkt geloofwaardig, dus de monteur verlaat het appartement.

Een uurtje later echter zie ik echter dat we geen HD meer hebben, het lampje brandt niet op de decoder, en als ik HD probeer in te schakelen via de instellingen krijg ik de melding: Zet HD uit de op andere decoder. Maar we hebben maar 1 decoder!

Toen ik inlogde op de modem verschoot ik ook: 11 Mbit download en 0.8 Mbit upload stond er op de hoofdpagina (eerste pagina die je krijgt als je surft naar 192.168.1.1). De downstream margin was 19 Db.
Dit is minder dan met onze ADSL verbinding! Toen stond er in de modem ongeveer 12.5 Mbit en 1 Mbit upload.
De snelheid is dus maar een beetje lager, maar hoe kan het zijn dat VDSL (waar je een veel kortere koper afstand hebt) minder snel is dan ADSL (de monteur zei dat die centrale 1 a 2 KM verder stond).

Ik woon in een appartement (2de verdieping) in hartje Antwerpen.

Op de site van belgacom(http://www.belgacom.be/bwt/) heb ik heb een check gedaan om te kijken op wat we aangesloten kunnen worden, met deze resultaten:
Status Beschikbaar
Maximaal aantal TV's 3
HD: Beschikbaar
Maximaal aantal TV's in HD 2

Mijn vraag is nu wat volgens jullie de oorzaak is van dit vrij langzame internet? Een reset heeft niet mogen helpen. Zit ik toch te ver van de kast op de straat? Is het een slechte lijn? ...

Bedankt
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

vreemd verhaal, ik zou denken dat je op repair profiel zit, maar da's normaal 9/0,5mbit ... en jij haalt meer
kijk nog eens in modem om zeker te zijn.....

ofwel komt het omdat die adsl2 van dommel nog actief is, en hebben ze de VDSL lijn langs de langste kant van je lijn gezet

als u op repair profiel zit zal het wellicht aan binnenbekabeling liggen
Laatst gewijzigd door xenne 20 jun 2011, 13:36, in totaal 3 gewijzigd.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Oeps, verkeerd gelezen. Bellen naar Scarlet, dus.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
geheimIII
Starter
Starter

De monteur zei dat we op het VDSL profiel 30 /6 zaten. Hij was er nog over bezig dat dit meer is dan de 25 MBit waar ze reclame mee maken.

De binnenbekabeling is hetzelfde. In het appartement hebben we een plakaatje (door Belgacom geplaatst toen we ADSL aanvroegen) met 2 RJ11 stekkertjes waar de ADSL op was aangesloten, en nu ook de VDSL modem. Deze lijn loopt (verstopt) naar de kelder. Ik neem aan dat dit plakaatje de twee koperlijnen voorstelt?

Bedoel je met een repair profiel een langzamer profiel waar ze je op steken als je geen snellere stabiele verbinding krijgt?
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Bellen naar 0800/22.700 zal niet veel helpen, want het gaat hier over Scarlet, en die leveren dus enkel internet/tv via vdsl2, dus hij zal wel degelijk op vdsl2 aangesloten zijn

ofwel repair profiel
ofwel is er iets fout gegaan met die combinatie met adsl2 op het andere koperpaar, en zit vdsl2 op het verkeerde paar aangesloten
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Misgelezen, sorry.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
geheimIII
Starter
Starter

Dank u wel voor de antwoorden. Ik heb contact opgenomen met de Scarlet Chat en heb verwezen naar dit topic.

Conclusie: Ik sta op het repair profiel (via advanced settings -> statistics zie ik idd 9 Mbit), binnen bekabeling is in orde, en de planning dienst van Belgacom zal contact met mij opnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”