hoe groot zijn de buffers?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoe groot de buffer (queue) en de "bucket" van de "token bucket" zijn bij een scarlet ADSL klant?

Ik zit al een tijdje verveeld met het feit dat internetten traag gaat en VoIP onmogelijk is als ik aan het downloaden ben. Ik ben dus op zoek naar een oplossing. Ik heb al tal van documenten, over "Traffic control" (TC), "Traffic control next generation" (tcng) en ALTQ bij linux- en FreeBSD- (pfsense) routers, gelezen maar ik vind niet direct een oplossing.

uplink traffic shaping is geen probleem. Iets doen aan "the downlink latency" is een ander paar mouwen. Ik heb nog geen oplossing gevonden.

Daarom heb ik het 1600 blz tellende boek "the tcp ip guide" eens diagonaal gelezen om een idee te krijgen hoe een tcp/ip connectie tot stand komt en hoe de snelheid bepaald wordt. Ik komt tot volgende conclusie:

In je router thuis zou je dus een "buffer of queue" moeten voorzien die iets kleiner is dan die van de ISP. Je laat deze buffer dan leeglopen met een tocken-bucket algoritme met een max snelheid iets lager dan je downlink. De thuis-router moet dan "the window-size" in het ACP-pakket aanpassen.

Daarom de vragen:
  • Hoe groot is de buffer (queue en bucket) van de ISP scarlet bij een ADSL aansluiting?
  • past scarlet zelf de byte "window size" aan of wordt deze van je pc doorgestuurd of wordt deze van je router doorgestuurd?


Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt
Tom V.H.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik zou een boek over QOS lezen, het probleem is dat als je aan het dowloaden bent je uw lijn dichttrekt. Met QOS kunt ge 'voice' prioriteit laten krijgen.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

QoS of meerbepaald traffic shaping kun je inderdaad héél goed doen voor het uitgaande verkeer. Maar als je aan het downloaden bent (youtube, vimeo ...) dan zal je ISP buffer vol zitten. Als ik een ping doe naar de DNS servers van scarlet, is de gemiddelde vertraging 300 ms als ik aan het downloaden ben. 300 ms is te veel voor VoIP. Ik moet dus mijn download buffer zelf kunnen beheren.

het "droppen" van pakketten is geen goede methode heb ik gelezen op de LARCT website.

Ik spreek dus enkel over het "dichttrekken" van de downlink. VoIP prioriteit geven in uplink is geen probleem.

Corrigeer mij aub als ik het mis heb. Ik ben geen ICT'er

Tom
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat het inderdaad heeel simpel is: als je in je router gewoon QoS aanzet en VOIP prioritair zet, zijn al je problemen opgelost :)
Ik denk dat je gewoon van een vlieg een olifant maakt
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk het ook, een goede router voor thuis zal véél problemen oplossen.
Zelf gebruik ik geen VoIP, maar met een WAG320N kan ik toch specifieke instellingen voor VoIP maken.
QoS werkt perfect wat betreft prioriteiten op download.

Misschien heb je daar al eens met gespeeld zonder enig resultaat, wat ik je kan zeggen is dat de automatische modus geen rekening houd met de overhead van je lijn, na deze manueel in te stellen ging dit bij mij uitstekend.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:wat ik je kan zeggen is dat de automatische modus geen rekening houd met de overhead van je lijn

Dit weet ik

ik heb de dir-655 van dlink al gehad en deze doet niet wat ik wil.
Een Linksys WRT54G met de dd-wrt firmware doet ook niet wat ik wil.

@honda4life: Dus jij beweert dat de WAG320N de downloadsnelheid wel beperkt als je skype, VoIP... gebruikt?
Kun je anders eens een youtube film en vimeo hd film tegelijk afspelen en dan skype gebruiken? Dan MOET je http downloadsnelheid (youtube en vimeo) zakken. Anders doet de WAG320N niet wat ik zou willen.

Alvast bedankt
Tom
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Geen idee hoe d-link routers werken qua Qos of trafficshaping, maar Pfsense of untangle werkt in mijn geval perfect voor voice & andere data te "scheiden"
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Wat je ook kan doen is je download snelheden limiteren.

Als je een 25Mbit lijn hebt zorgen dat je steeds 5Mbit gereserveerd hebt voor VOIP.
Dit kan je opnemen door bijvoorbeeld je netwerk in VLAN's op te delen waarbij de pijp van de VLAN 20Mbit is en die van voip 5Mbit.

Normaal zou QOS het moeten doen maar heb daarbij bij het begin van een gesprek ook nog problemen ondervonden. Je connectie duurt soms lang vooraleer die er is. Zelf verkies ik om bandbreedte te reserveren.

EDIT: met DD-wrt kan je dit zelfs: http://www.dd-wrt.com/forum/viewtopic.p ... 81990852c8
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ik zal skype eens testen met traffic shaping als ik wat tijd gevonden heb in deze examenperiode om daar eens deftig met te prutsen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:eens testen met traffic shaping als ik wat tijd

bedankt!

Tim.Bracquez schreef:Wat je ook kan doen is je download snelheden limiteren

Dit wil ik doen maar hoe? Met die V-lans kun je wel de snelheid beperken van je WAN(dd-wrt router) naar een PC maar niet van je "downloadserver zoals youtube, vimeo,..." naar je WAN? Of zie ik het verkeerd.
http://tldp.org/HOWTO/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO/how-it-works.html
De link is zo'n voorbeeldje van hoe het gedaan kan worden met de dd-wrt firmware. Daar zegt de schrijver zelf dat de oplossing voor het inkomend verkeer nog niet optimaal is. Tcp window size manipulation is nog niet geïmplementeerd.

Ik zal mijn vraag een stellen op het dd-wrt forum. Zal wel horen wat ze daar zeggen.

Roygenz schreef:Pfsense

ik heb hier nog een oude pc staan waarop ik PFsence eens zal installeren.

Alvast bedankt
Tom
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Je kan de totale snelheid van een VLAN limiteren tot 20Mbit, hierachter hang je alle PC's, dus van en naar zitten die gelimiteerd op 20Mbit
Denk echter wel niet dat dit veel thuis wordt gebruikt. Lijkt me meer voor een bedrijfsnetwerk waarbij de telefoons op een aparte VLAN zitten.

Bij voip telefonie van scarlet zelf, hoe doen die dit? Deze zit op een aparte VLAN, verloopt dit vlot? Wat passen ze toe om dit vlot te laten verlopen... Iemand een idee?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Pfsense draait zeer goed op een alix 3d13 systeem (ik gebruik de full IPV6 versie, met ipv6 dhcp server).3,2 - 3,8W verbruik.
DD-wrt vind ik persoonlijk niet stabiel genoeg (als je eraf blijft dan ok).
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Tim.Bracquez schreef:Je kan de totale snelheid van een VLAN limiteren tot 20Mbit

met traffic control (TC) in linux (ook dd-wrt) vind ik enkel voorbeelden waarbij de router pakketten "dropt" om de snelheid te beperken. Ook in een Vlan. Ik lees hier en daar dat dit toch niet zo 100% werkt. Vooral als veel connecties actief zijn. Bevoorbeeld bij het downloaden van via torrents.

Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om "window sliding" toe te passen?

silencer schreef:Pfsense draait zeer goed op een alix 3d13 systeem

Ik ga dit eens installeren. Ik zal wel zien wat dit geeft.
Iemand een idee hoe de "download limiter" werkt op een pfsense systeem? Ook door het "droppen" van pakketten?

Tom
w.l
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jun 2011, 23:01
Bedankt: 1 keer

Doet zoiets als dit niet wat je wilt? http://www.netlimiter.com/
Lijkt heel wat simpeler dan hetgeen je nu aan het proberen bent.

Mogelijkheden volgens de site:

NetLimiter is an ultimate internet traffic control and monitoring tool designed for Windows. You can use NetLimiter to set download/upload transfer rate limits for applications or even single connection and monitor their internet traffic.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

w.l schreef:Doet zoiets als dit niet wat je wilt? http://www.netlimiter.com/

Kan deze software gebruikt worden op een router?

Ok. Nu begrijp ik alles denk ik. "The Sliding Window Flow Control" is het gewoon nog niet geïmplementeerd op linux (dd-wrt & TC) of FreeBSD (pfsense & altq). Enkel in industriële routers. Ik dacht dat "window sliding" altijd gebruikt wordt.

Ik zal het dus voorlopig moeten doen met de "queues" in linux/freeBSD. Dit zal waarschijnlijk wel meer dan voldoende zijn voor hetgeen ik wil bereiken maar ik had gelezen dat window sliding ook een oplossing was. Vandaar mijn vraag naar de grootte van de buffer...

Bedankt voor de reacties!
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

De grootte van de buffer is niet relevant.

Je kan quality of service technieken voor IP grofweg in een 3tal technieken onderverdelen.

1. Policing
Er wordt niet met queues gewerkt, verkeer boven de ingestelde limiet wordt simpelweg gedropt.
Deze techniek is heel simpel en vereist geen complexe code. Het nadeel is dat je bij bijv TCP retransmissies krijgt en dus je bandbreedte niet optimaal meer gebruikt.

2. TCP-aware algoritmes
Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een aantal eigenschappen van het TCP protocol. Een router waar het verkeer doorstroomt, kan zelf de window size van TCP connecties aanpassen om zo per flow een snelheidslimiet in te stellen. Dit klinkt mooi, maar in praktijk is dit een heel stuk complexer omwille van het feit dat je ook delays in rekening moet brengen. Het resultaat is dat je met deze aanpak geen nauwkeurige regeling kan doen.. enkel wat best-effort zonder garanties. Er zijn een aantal proprietaire algoritmes die deze aanpak (met wisselend succes) proberen te gebruiken.
Een andere techniek is Delayed-Ack. Hierbij worden de (upload) ack packetjes van een connectie vertraagd om zo tot een snelheidsregeling te komen in de download richting. Dit geeft betere en robuustere resultaten dan de window size adjustment technieken. Hiervan bestaat geen opensource code. Belangrijk is echter om te weten dat geen van deze technieken echt goed werkt zonder er ook een queueing systeem aan te hangen. Verder werken deze technieken niet met bijv udp of icmp verkeer.

3. Queueing
Hier werk je met queues. Binnenkomende packetjes worden in een wachtrij gestoken en worden tegen een ingestelde snelheid uit de wachtrij gehaald en verder doorgestuurd. Deze techniek wordt hoofdzakelijk gebruikt in linux TC. Om packetjes te dequeuen, zijn er verschillende algoritmes beschikbaar. Helaas zijn de beschikbare algoritmes in Linux vrij rudimentair en zijn de meer geavanceerdere algoritmes (die ook betere qos bieden) zoals STFQ, WF2Q+ niet standaard beschikbaar.

Als je enkel de standaard beschikbare algoritmes in rekening zou brengen, krijg je in praktijk de beste resultaten door HTB te combineren met SFQ. HTB om verkeer in klassen in te delen (voip, web, ssh,...) en SFQ om per klasse verkeer de dequeuen. Je kan genoeg voorbeeldjes vinden hierover met google :-) Een andere optie is om HFSC te gebruiken, maar dit is een stuje moeilijker op te zetten.

Qua plaats van de regeling:
Voor uploadverkeer klinkt het het meest logisch om dat te doen op je router (tussen je LAN en je WAN verbinding). Je hebt dan volledige controle over het verkeer dat jij uitstuurt.
Voor downloadverkeer is het ideaal om dat bij de ISP te doen voordat het verkeer naar jou wordt doorgestuurd. Maar in praktijk is het ook ook goed om dat op je router te doen en het verkeer enkel te limiteren naar je LAN. Omwille van de eigenschappen van het TCP protocol, zal de verbinding aan de WAN kant dan ook vertraagd worden zonder dat er retransmits zijn en heb je op die manier ook controle. Voor UDP verkeer werkt dit niet en daar kan je niets aan doen in de download richting.

Om de beste resultaten te krijgen, moet je de snelheden zo instellen dat er nergens anders queues worden opgebouwd in de rest van het netwerk. Je dient dus de snelheid van WAN naar LAN zo in te stellen dat deze net onder de snelheidslimiet ligt van je adsl of vdsl verbinding. Ook voor upload, stel je je eigen limiet in zodat deze net onder de beschikbare snelheid ligt.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”