Internationale maand van de download

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Beste Internetgebruikers,

Naar aanleiding van een discussie die begonnen is in deze thread stel ik voor om <nog te kiezen> uit te roepen tot internationale maand van de download. De bedoeling is om de hele maand, of afrekeningsperiode, zoveel mogelijk data te downloaden. Het doel is om te kijken bij providers die beweren dat ze onbeperkt internet aanbieden maar toch een fup of aup handteren hoeveel je kan downloaden alvorens ze u op het matje roepen en aanmanen om het kalmer aan te doen.

Wereldwijd zijn er veel providers die onbeperkt internet aanbieden, maar steeds meer providers krabbelen terug en beginnen terug met het opleggen van limieten. Met deze actie willen we aantonen dat de nood naar bandbreedte hoog is, mede door de opkomst van online streaming diensten zoals youtube, netflix, grooveshark, xbox live, psn, en andere online shops waar je films, muziek en games kan kopen of huren.

Vertel dit aan zoveel mogelijk mensen, vrienden, buren, kenissen, vreemde mensen op straat en vooral via de sociale media zoals facebook en twitter. Doe jullie best om hier een echte internationale manifestatie van te maken en providers wereldwijd te dwingen om limieten te laten vallen.

Download zoveel je kan, inspiratie kan je vinden in de eerder vernoemde thread zodat je toch geen kostbare schijfruimte verliest of elke dag je schijf moet leeg maken. Achteraf kan iedereen hier screenshots plaatsen van hoeveel je gedownload hebt (gelieve photoshop achterwege te laten). Profiteer er van en download verschillende linux distributies en test deze eens uit. Maak gebruik van het VEVO kanaal op youtube in plaats van de radio. Of zet gewoon een ftp open en download zoveel je kan.

De periode begint op de eerste dag van de gekozen maand (ik stel juli voor). Maar aangezien de aanrekeningsperiode niet bij iedereen op dezelfde dag begint kies je de afrekeningsperiode waarvan het meest aantal dagen ligt in de gekozen maand. Op het einde van de daaropvolgende maand zullen we een evaluatie maken en zien wat jullie allemaal gepresteerd hebben.

Mvg,

Trojan

PS: loop niet te koop met het downloaden van illegale media, dit zal enkel maar een averechts effect hebben bij providers, de overheid en instanties zoals sabam.
PPS: Dit is tevens ook geen plaats om te flamen op providers.
PPPS: Mensen met een harde limiet hoeven niet mee te doen, ze kloten enkel zichzelf doordat deze reeds op enkele dagen bereikt is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

Ik zou ook eventueel u postcode en product bijvertellen. Vooral voor telenetgebruikers kan dit effect hebben. Kan je ongeveer zien wie veel kan en wie niet. En waar die zones zijn :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer
Provider

je kan ook een site online brengen met een login voor ieder. Daarop mooi de totalen noteren. Mensen die niet zelf laten invullen maar gewoon met een java / flash app meerdere files laten downloaden (automatisch) -1GB files

Zo kan je effectief volledig hierop controle uitoefenen zodat metingen correct gebeuren.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan totaal niet programmeren, en het gaat imho iets te ver.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Zou idd moeten zijn met registratie : ISP, product ISP, en postcode. Zeker voor telenetters!
En sta ergenswel achter Tim zijn idee...

PS : INTERNATIONALE? Is dat niet way too far voor een klein (vlaamstalig dan nog) forum als userbase? ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Trojan: Nu ga je enkel de mensen er mee bereiken die reeds al wat data verzetten, met een eenvoudige manier dat ze maar moeten klikken om bij te dragen ga je makkelijker anderen mee hebben.
Zo kan je een mooie teller laten zien 'deze maand al xxx TB gedownload'

Zo'n test files op meerdere locaties leveren is geen probleem tot 10Gbit capaciteit... (meer bespreekbaar:-))

Je kan zo'n test tool maken in javascript, java of flash. Denk wel dat er hier iemand met kennis daarvan op het forum zal zitten. De rest van het systeem kan ik zoizo laten uitbesteden moet jij het niet kunnen :)

PS: Al scriptje (javascript) gevonden dat met meerdere connecties files download en de totale tijd + snelheid weergeeft die je kan opslaan in een database. Aanpassen en programmeren hiervan is geen probleem.

EDIT: zelfs in php lukt het me ;) -- maar beter flash / java
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als jullie dit kunnen maken is dat voor mij allemaal in orde. Ook als jij voor de bandbreedte kan zorgen, het beste dat ik heb is maar 100Mbit. :(

En stiekem hoop ik dat dit de internationale media zal bereiken, zoals slashdot. Destijds is het ook gelukt toen telenet de lijst met hun top 25 downloaders publiceerden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zoek jij nog iemand via UB dat dit kan in flash / java, de rest voorzie ik ;)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

Wat is de hoofdprijs voor de winnaar? ik voel het 'k ga winnen met 4,6Mbit :banana:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een kus, een pol en een bank vooruit.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

@Trojan:

Vergeet de pluim niet :)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Trojan schreef:Achteraf kan iedereen hier screenshots plaatsen van hoeveel je gedownload hebt (gelieve photoshop achterwege te laten).
I see... blijkbaar moeten er een aantal hier iets compenseren :roll:

Nu ik snap echt het nut niet van deze actie... je krijgt heel wat meer volume al zal het blijkbaar nooit genoeg zijn bij sommigen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Ghohja, iets met registreren. Denk dat ik wel snel iets in php in elkaar kan smijten zonder een design, kzal na de examens eens kijken.

Ik wil alvast meedoen :p Wel met Scarlet, die beweren echt unlimited te leveren
Edit: een mysql database heb ik er alvast al voor in elkaar gestoken :p
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

Ik doe mee, maar laten we het eerst goed uitdenken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Ik snap het probleem niet, toen ik nog bij Telenet zat (want daar gaat dit topic toch over) haalde ik met gemak 400 a 500 GB. Ruim voldoende als privé gebruiker me dunkt. Wat is het nut om limieten te gaan opzoeken die bedoeld zijn om een stok achter de deur te hebben. In eerste plaats is FUP een regel om je lijn niet te misbruiken, nu ga je aanzetten om dit juist wel te doen ?

Ben je niet tevreden over je provider, stap dan over naar een andere... ben je niet tevreden over je abonnementsformule, stap dan over naar een andere formule.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Provider

titanium schreef:Ik zou ook eventueel u postcode en product bijvertellen. Vooral voor telenetgebruikers kan dit effect hebben. Kan je ongeveer zien wie veel kan en wie niet. En waar die zones zijn :)
heb een dedicated server met 10mbit unmetered in USA, wil best bestandje hosten als dat helpt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Ofloo: Lijkt me toch te beperkt voor de huidige snelheden van fibernet en VDSL2.
Hier kan per direct voor 10Gbit aan connectiviteit voorzien worden, meer is even kwestie van schalen. Echter moeten we dan wel een mooi plannetje opstellen als dit georganiseerd wordt.

Of je laat mensen gewoon 'random' dingen downloaden, maar dan ga je vaak de opmerking krijgen dat dit allemaal illegaal is. Doe je dit met test files kunnen ze moeilijk dit argument gebruiken :-D
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Op dit moment heb ik iets te weinig tijd om me er mee bezig te houden (examens e.d.), maar vanaf woensdag kan ik me erop toeleggen. Hoe meer suggesties hoe liever in elk geval! Ik heb een PB gestuurd met de vraag of het mogelijk is de posts over dit onderwerp in het Telenet topic hieraan toe te voegen, zo zijn de mensen die toen interesse hadden meteen op de hoogte van deze thread. ;)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

Of je laat mensen gewoon 'random' dingen downloaden, maar dan ga je vaak de opmerking krijgen dat dit allemaal illegaal is. Doe je dit met test files kunnen ze moeilijk dit argument gebruiken :-D
Goh upload iets van een 10tal GB op usenet en zet dat paar 100* in de queue (althans voor die met een account)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Exoronic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

ik heb een 100mbit dedicated server met unlimited traffic in frankrijk , kwil hem gerust uitlenen voor website op te hosten of een download bestand op te hosten ofzo.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Exoronic : je beseft toch dat 2/3 telenetters jouw server kunnen plattrekken voor een hele maand?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer
Provider

als je met en paar download locaties werkt is dat geen probleem. en op zich kan ik ook wel helpen met en men unlimited traffic account bij godaddy.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk niet dat download locaties en bandbreedte een probleem zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Enige wat nog ontbreekt is iemand die in flash of java of silverlight wat kan maken.

De rest staat klaar en moet gewoon van tekst voorzien worden. Inclusief hosting + domein.

@Trojan: Het probleem is wel als je geen goede app hebt of slechte connectie snelheid naar de servers dan kan je jouw verbinding niet vol downloaden. Dus die moeten enige kwaliteit hebben en/of de app moet 5+ connecties maken tegelijk.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer
Provider

Vraag me af of pak maar Dropbox dit zouden trekken. Ze gaan het niet graag hebben, maar als ieder nu voor zichzelf een fake accountje aanmaakt en daarvan dan constant een bestand downloadt :)
* Als je ip gebanned is van dropbox zit ik er voor niks tussen :angel:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Dropbox gebruikt Amazon S3 voor z'n cloud-storage. Daar betaal je als gebruiker niet voor de storage, maar voor de trafiek die je veroorzaakt. Hetgene je nu dus wilt doen gaat Dropbox niet fijn vinden :).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Provider

Tim.Bracquez schreef:@Ofloo: Lijkt me toch te beperkt voor de huidige snelheden van fibernet en VDSL2.
Hier kan per direct voor 10Gbit aan connectiviteit voorzien worden, meer is even kwestie van schalen. Echter moeten we dan wel een mooi plannetje opstellen als dit georganiseerd wordt.

kijk ik zeg enkel dat je een soort van p2p kan opzetten als er nog zijn, .. met dedi, .. die 10mbit unmetered geeft 10mbit per connectie dus .. het kan wel een 50mbit aan ze, ok da's nog niet voldoende, maar als je een paar mensen kan vinden met dedi, die bereid zijn ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Ofloo: Dat is waar, als er een app gemaakt wordt die van meerdere sources tegelijk download. Spijtig genoeg niet de kennis hier voor. Als iemand dit kan? (flash, java, silverlight?) dan kunnen we hiervoor de site online brengen. Zelf voorzie ik vanuit fusa al 10Gbit/s connectiviteit en schakelen tot 50Gbit is geen probleem, dus kan ik met gemak al een 100 fibernetters aan ;)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Persoonlijk snap ik echt het nut hier niet van in. Wat wil je bereiken?

Als UB laten we de users vrije keuze in wat ze bespreken, we zijn helemaal neutraal tegenover dit initiatief en gaan het dus niet steunen of tegenwerken. Gelieve wel onze naam niet actief aan dit project te verbinden. Dank :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Goztow schreef:Persoonlijk snap ik echt het nut hier niet van in. Wat wil je bereiken?
Misschien dat providers uiteindelijk mensen beu worden die niet begrijpen wat "verantwoordelijk gebruik" is van een dienst (waarbij je niet per verbruik moeten betalen) en terug harde limieten gaan stellen die veel lager liggen dan wat nu mogelijk is, of gewoon hun prijzen gaan optrekken omdat enkelen het verpesten voor de rest.

We zien dit trouwens reeds in een aantal landen gebeuren...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Dan kunnen we tenminste stellen dat onbeperkt downloaden met een sterretje naast heel erg dubieus is voor de klant.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het probleem is dat providers te gierig zijn om de nodige investeringen te doen om de snelheid en volume te kunnen aanbieden. Mede de schuld van de snelle vooruitgang van de sector en technologie.

De snelheid is op enkele jaren tijd met een factor 10 omhoog gegaan voor veel mensen. Door het willen aanbieden van extra diensten zoals digitale tv moet de provider extra investeren in apparatuur om de snelheid te kunnen aanbieden aan de klant.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of dan doen ze dingen zoals traffic shaping : http://www.tik.be/past-telenet-traffic-shaping-toe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Lord Utopia schreef:Dan kunnen we tenminste stellen dat onbeperkt downloaden met een sterretje naast heel erg dubieus is voor de klant.
Cool... het zal echter met de huidige limieten voor 99% van die klanten een worst wezen :bang:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Dus voor klanten met onbeperkt internet zal het hen een worst wezen dat ze niet goed weten waar de grens ligt, of wat bedoel je?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Volgens mij heeft Telenet geen "onbeperkt internet"... enkel "vrij downloaden" (1)

(1) De term “Vrij downloaden” betekent dat je een zeer grote hoeveelheid gegevens via het netwerk van Telenet kan doorsturen en ontvangen. Enkel bij buitensporig volumeverbruik waarbij het comfort van andere abonnees in het gedrang kan komen, zal Telenet je vragen je verbruik aan te passen. Onder buitensporig volumeverbruik verstaan we verbruik dat minstens het dubbele bedraagt van het gemiddeld volumeverbruik van alle abonnees van je internetproduct. Telenet behoudt zich het recht voor om bij buitensporig volumeverbruik, wat dynamisch bepaald wordt en afhangt van het beschikbare lokale netwerkvolume, de downloadsnelheid te verlagen naar minimaal 512 Kbps tot wanneer de volgende aanrekeningsperiode begint. “Vrij downloaden” mag enkel voor privédoeleinden gebruikt worden en in volledige overeenstemming gebeuren met de algemene voorwaarden en de gedragscode van Telenet. Dit betekent ondermeer dat de abonnee enkel legale gegevens mag verspreiden.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

r2504 schreef:Volgens mij heeft Telenet geen "onbeperkt internet"... enkel "vrij downloaden" (1)
Probleem is dat dat "Vrij Downloaden" nogal een 'rekbaar' begrip blijkt te zijn. Traffic shaping waar zelfs de abbo's met vaste limiet last van hebben, groen/geel/rode uren en meters die in het oog moeten worden gehouden, een snelheid die regelmatig dropt vanwege te weinig capaciteit, een limiet waar geen touw aan vast te knopen valt en welke blijkbaar afhankelijk is van medegebruikers (waarbij je niet eens weet welk aantal gebruikers of welk gebied er nu eigenlijk in acht wordt genomen) en een verbinding die bij smallband zo hard wordt dichtgeknepen dat het noodzakelijk is over te schakelen op een mobiele verbinding om nog iets nuttig te kunnen uitvoeren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer
Provider

Van dezelfde website

Supersnel downloaden

Bekijk LiveStream-Video zonder er op te wachten en zoveel je maar wil.

En van efkes geleden ...

SABAM vindt de manier waarop Telenet haar onbeperkte internettoegang tegen hoge snelheid promoot, ongehoord.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:
Provider

duizend schreef:Bekijk LiveStream-Video zonder er op te wachten en zoveel je maar wil
Ik wil je wel eens aan 60 of 100Mbit een live stream zien bekijken (die werkelijk zoveel verbruikt). Dat kunnen de meeste mensen ook maar 16u per dag als ze niks anders te doen hebben. Neem nu een 20Mbit stream aan 12u per dag (wat doenbaar is). Das een vrij groot verschil met data binnensleuren aan 100Mbit 24/24.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Het is inderdaad rekbaar omdat nodes nu éénmaal hun beperkingen hebben... dus kan men (buiten natuurlijk extra investeren) maar weinig doen behalve je zoveel mogelijk geven en het dynamisch trachten aan te passen, of als mensen op deze manier verder gaan een harde limiet stellen (en dan zal het heel wat minder zijn omdat men dan wel een veiligheidsmarge zal voorzien).

Met alles respect dus, of iemand nu 300 of 500 GB kan downloaden is wat mij betreft een luxe probleem. Voor zij waar dit echter broodnodig voor is (al kan ik moeilijk geloven dat we dan over 1% spreken, al zal TN ook deze cijfers niet willen geven), tja er bestaan alternatieven zeker (al vraag ik me dan af wat ze een dik jaar geleden deden met limieten die daar slechts een fractie van waren).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”