VDSL installatie verplaatsen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ik heb nu al een tijdje vdsl en dit werkt perfect maar nu wil ik graag wat veranderen aan de huidige installatie.

Momenteel heb ik beneden een bbox(die geïnstalleerd is op het 6 pin vdsl stopcontact?) waar een decoder voor belgacomtv en zoon ruchus adapter voor draadloze tv. En er maken een aantal laptops gebruik van het draadloze netwerk.

Maar nu heb ik terug een vaste vaste computer en zou ik graag de bbox naar boven verplaatsen. Hier is al een telefoon aansluiting maar moet ik dan de vdsl aansluiting van beneden naar boven verplaatsen? En beneden terug zoon adsl splitter op het stopcontact steken(en terug eerst een normaal telefoonstopcontact steken)?

Evert
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan je eens kkort en bondig tekenen wat boven en wat beneden staat? Want vind je tekst nogal verwarrend :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Bij VDSL mag slechts één splitter aanwezig zijn.
Deze wordt het best geplaatst aan het begin van de installatie zodat telefonie en DSL onmiddellijk gescheiden worden.

De bbox kan je dan plaatsen waar je wil, gewoon de kabel langer maken ...
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ik heb geprobeerd er een schema van te maken.

Ik neem aan dat mijn telefoon signaal direct gesplitst wordt in een kabel naar boven en naar beneden?

Afbeelding
http://users.skynet.be/fa235801/belgacom.png
De bedoeling zou dus zijn dat zowat alles van plek wisselt buiten de telefoon.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Is de telefoon echt aangesloten op de BBox ? Of aangesloten op het telefoonstopcontact in de muur?
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

ALS het stopcontact boven met goede kabel (vvt of utp) verbonden is met het vdsl-stopcontact onder zal het nu allicht op de groene klem aangesloten zijn.

Verbind die draden met de blauwe klem, dan kan je de modem boven zetten, vanaf dan mag je de modem niet meer onder laten staan, anders die kabel weer afkoppelen van de blauwe klem.

De modem boven verbinden met een klassieke telefoonstekker, de splitter beneden laten insteken.

De ruckus die nu bij de modem staat verhuis je mee naar boven, die boven bij de decoder staat zet je onder bij de andere decoder.
De decoder boven verbind je met kabel aan de modem.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Volgens mij komt de aansluiting binnen en wordt deze dan in 2 gesplitst en loopt er een kabel naar elk stopcontact is het dan niet mogelijk met de huidige aansluiting?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

volgens ik kan afleiden van je tekening moet je enkel je telefoon in de spliter inpluggen (links boven waar dat gaatje vrij is) i.p.v. in de bbox.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Dus als ik het goed begrijp moet ik de splitter http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqYOKkIE1q ... Q~~_35.JPG gewoon boven plaatsen en bbox hier op aansluiten?

En de installateur heeft blijkbaar de telefoon in de splitter aangesloten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

uit je link hierboven zie ik een ADSL splitter en als ik naar je tekening van beneden kijk zie ik een VDSL2 splitter. !?
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Beneden zit er inderdaad een vdsl splitter.

Wat ik er van begrepen heb is dat ik deze splitter moet laten zitten en boven de bbox aansluiten via een adsl splitter?

Verbeter me aub als ik fout zit.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Nee een adsl splitter heb je niet nodig.
De "VDSL full rate splitter" splits alles op in twee kanalen, één kanaal tot 3200 Khz (voor spraak) en een tweede kanaal boven de 3200 KHz voor VDSL.
Daardoor heb je op je VDSL spiitter een uitgang VDSL (het vdsl kanaal) en uitgangen voor Telefonie (spraak kanaal)
Je kan wel een gewone TF stekker gebruiken om je modem boven aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door jackho 15 jun 2011, 11:13, in totaal 1 gewijzigd.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Wat is dat juist een tf stekker?

En is het mogelijk met die adsl stekker? aangezien ik deze nog liggen heb.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

TF stekker een gewone telefoon stekker ziet er het zelfde uit als je ADSL stekker maar bevat geen ADSL filter en als je die gebruikt zal je je VDSL-splitter die ook een filter bevat belasten met nog een ADSL filter wat niet mag.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ok en die telefoonstekker verkopen ze in winkels zoals gamma neem ik aan? :)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad in de meeste DHZ winkels zal je die wel vinden.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ok bedankt voor je hulp zal het straks een proberen.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ik heb gisteren dus een telefoon aansluiting gaan kopen en mijn modem hierop proberen aan te sluiten en dit wou dus niet werken.

Dus hoe zit het juist met de kabels?

Hoe moet ik ze aansluiten op het punt waar ze binnenkomen? Op het vdsl punt zijn er maar 2 aangesloten en welke moeten er boven aangesloten worden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Hoe heb je nu juist de apparaten opgesteld :

Klopt dat wat ik denk:
Beneden
de full rate splitter
Ruckus adapter => Decoder 2

Boven Modem: TV1 uitgang => decoder1 ; TV2 uitgang => Ruckus acces point
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Nee momenteel is het
Beneden=>- vdsl splitter
-telefoon
-decoder
-ruchus voor signaal naar boven te sturen
-modem

Boven=>-ruchus die signaal ontvang en decoder
-pc

En ik zou dus graag mijn modem boven kunnen gebruiken.
Gisteren heb ik hem proberen aan te sluiten op de telefoon aansluiting boven maar hij kon geen verbinding maken.
Dus neem ik aan dat er iets mis is met de telefoon bekabeling, heeft er iemand hier een schema van welke kleur ik waar moet
aansluiten? :)


En het aansluiten van het bovenstopcontact via het vdsl stopcontact moeten de kabels als het volgt gaan:
->binnenkomen telefoon->vdsl telefoon stopcontact -> normaal telefoon stopcontact

of kan het ook als volgt
->binnenkomen telefoon->vdsl telefoon stopcontact
->binnenkomen telefoon->normaal telefoon stopcontact
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Als je modem boven wilt zetten moet je bedrading inderdaad wat aanpassen.
Belgacom komt binnen beneden met een multipaar kabel waarvan ze twee draden gebruiken(1paar).
die twee draden zouden nu eerst rechtstreeks aan je splitter moeten vast gevezen worden binnen in de splitter schroefconnector zwart (a+b).
aan de uitgang DSL blauwe schroefconnector (a1+b1) zou je de nog twee vrije draadjes moeten verbinden van je VVT telefoon kabel die naar boven loopt (dus tweede paar van je VVT TF kabel) daar zal je boven dan je modem moet op aan sluiten.
de twee andere draadjes van het eerste paar van je VVT kabel die naar je TF aansluitdoos beneden en verder naar de TF aansluitdoos boven loopt sluit je aan op de groene schroefconnector (a2+b2); die dienden dus al voor je telefoonaansluiting boven en beneden.

Maar voor ik verder ga zou ik eerst willen weten of je telefoon boven nodig hebt ?
Laatst gewijzigd door jackho 17 jun 2011, 19:55, in totaal 1 gewijzigd.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Nee de telefoon zou het enige zijn dat ik beneden nodig heb en de modem het enige dat ik boven nodig heb.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de vdsl splitter beneden in de kast(waar de telefoonkabel binnekomt) aansluiten?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

In dit geval is het iets eenvoudiger:

Inderdaa beneden in de kast waar Belgacom binnen komt met een multipaar kabel waarvan ze twee draden gebruiken.
die twee draden rechtstreeks aan je splitter aansluiten (binnen in de splitter met vijsjes a+b).
en aan (a1+b1) VDSL zou je de twee draadjes moeten verbinden van je VVT telefoon kabel die naar boven loopt (dus één paar van je VVT TF kabel)
boven kan je dan via je gekochte TF stekker de modem aansluiten. en kan je al eerst testen of je modem terug werkt zoals het moet.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ok weeral bedankt. Straks nog eens proberen.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

evertvdb schreef:Volgens mij komt de aansluiting binnen en wordt deze dan in 2 gesplitst en loopt er een kabel naar elk stopcontact is het dan niet mogelijk met de huidige aansluiting?
Als het goed is zal nu het stopcontact boven aangesloten zijn op de groene klem van het stopcontact onder.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

De installateur van belgacom is destijds wel niet boven geweest of is dit gewoon standaard zo?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad die installatie wordt in twee gesplitst : DSL gedeelte en Telefoon gedeelte
maar als je boven de modem wilt aansluiten op de 4-pin stekker bestaande TF contactdoos dan sta je op het telefoongedeelte en daarom heb ik de methode beschreven zoals hierboven om de TF contactdoos die boven staat om te schakelen naar het DSL gedeelte .

Nog een beetje uitleg voor zij die totaal niet vertrouwd zijn met deze technieken.
Figuurlijk kan je het zo voorstellen de oude telefoon draden die binen komen kan je bezien als een brede baan met enkel over de gehele breedte een fietsbaan (telefoonverkeer) Daar BGC die brede baan niet enkel en alleen voor fietser wilde gebruiken maar ook voor sneller verkeer werd de baan herverdeeld in fietspad en een autoweg (DSL) en dat verwezenlijkt die full rate splitter.
Laatst gewijzigd door jackho 16 jun 2011, 13:28, in totaal 2 gewijzigd.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

En nog een keer om zeker te zijn :oops: , het vdsl stopcontact moet in de kast beneden waar de kabel binnenkomt. Of moet deze toch blijven staan op het huidige punt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het is geen probleem hoor dat je die vragen stelt.

ik heb ooit ergens een aanbeveling gelezen waar stond dat je best de splitter direct plaatst waar BGC binnen komt en dan vanuit deze splitter de verdeling doet naar zowel Telefonie en DSL en de modem zo kort mogelijk met de splitter verbinden.
Indien je de modem toch verder van de splitter wilt plaatsen zorgt dan voor een goede kabel VVT2 of UTP kabel .

Je zou natuurlijk ook de inkomende lijn als het ware kunnen verlengen naar boven over je bestaande VVT TF kabel die naar boven loopt en dan van daaruit de verdeling doen. Maar dan moet je voor je telefoon die beneden staat terug naar beneden met twee draden eventueel via het tweede paar dat in je reeds bestaande VVT kabel zit; en dit kan eventueel storingen (interferentie) veroorzaken

Tenzij je natuurlijk met draadloze TF werkt met een basisstation beneden en bijkomend station boven.
Laatst gewijzigd door jackho 17 jun 2011, 19:01, in totaal 2 gewijzigd.
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Ok bedankt denk dat ik het nu snap. Zal iets laten weten hoe het gegaan is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Nog een andere oplossing zodat je niets aan de oude installatie moet veranderen.
indien het mogelijk is van een bijkomende utp kabel door je bestaande buis (waar nu je TF kabel (V V T 2) in loopt) er bij door te trekken.
Dan kan je vanaf je modem beneden de utp kabel in PC1 of PC2 steken en boven dan in je vaste PC.

Nog een andere oplossing is een wireless kaart (wifi) in de vaste pc laten bijsteken en dan moet je helemaal niets aan de oude installatie veranderen.

Het zij maar enkele eventuele oplossingen waaraan ik denk die mss het gemakkemlijkst zijn voor u .
evertvdb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 nov 2009, 18:23

Hartelijk dank voor de hulp ik heb het in orde gekregen. Heb wel de vdsl filter naar boven moeten verplaatsen want mijn modem wou niet werken via het blauwe blokje op de filter.

Nu heb ik het telefoonsignaal via het ander paar kabels naar beneden laten lopen ipv het vdsl signaal naar boven.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Einde goed alles goed zeggen ze dan.
En je hebt inderdaad dan zelf kunnen vaststellen dat de theorie klopt dat de VDSL splitter/filter best zo dicht mogelijk bij de modem staat.

Tenslotte is het voornaamste dat alles terug werkt hé en nog een prettig weekend verder.
mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”