Nasadvies: kopen of samenstellen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
wamy
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik gebruik nu al een tijdje een oude pc, waar freenas op draait, voor het sharen van multiemedia bestanden in men thuisnetwerk.

Deze bak heeft enige nadelen:
1. Dit systeem produceert veel lawaai.
2. Het stroomverbruik is niet om over naar huis te schrijven.
3. Ondersteund enkel 100 Mbps.
4. maar 1 hdd ingebouwd (snel opgelost naturlijk :))

Nu heb ik een budget van 250-300 euro te spenderen aan men nieuwe nas met 1 nieuwe hdd van 1-2 Gig
Deze nas zou uitsluitend dienen om bestanden te streamen en sharen naar gameconsole, laptop, 2pc's, mediacenter.
De vereisten zijn het tegenovergestelde van de nadelen van mijn oude nas :)
Nu dacht ik eraan om een nas behuizing aan te schaffen maar misschien kan ik zelf wel een systeem met atom processor of dergelijke samenstellen dat nog binnen de prijsklasse valt, als dit mogelijk is natuurlijk.
Hieromtrent zou ik graag jullie mening horen.
Kant en klare nas of toch maar samengesteld systeempje?

Groetjes Wamy

Edit: Zie juist dat dit misschien in "Computers en randapparatuur" thuis hoort. Mods verplaats me maar als het nodig is.
[Mod Edit] verplaatst (philippe_d)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goh, wil je enkel puur en alléén file serving doen, of heb je ook nog andere plannen (mail, dns/dhcp, downloads, VM's, ...)

Voor puur fileserving denk ik dat een dedicated NAS misschien het beste is... maar ook die zijn niet altijd goedkoop als je kwaliteit wil (disken en performance dus). Nu aangezien je maar spreekt over 2 HDD's liggen de eisen waarschijnlijk niet echt hoog, maar vroeg of laat wil je toch uitbreiden (en misschien RAID-5, 6, 10...).

Trouwens 100 Mbit (als je het effectief kan leveren) is heus niet slecht hoor... da's genoeg voor 3 a 4 simultane Blu-rays !
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view

Met een synology of qnap zit je altijd goed.

Ze verbruiken een pak minder stroom, maken geen lawaai meer, en kunnen hetzelfde als freenas.

Synology DS211: €241,89 (azerty)
http://www.synology.com/products/produc ... 1&lang=nld

QNAP TS-210: €175 (zercom computers)
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=135

QNAP TS-212: €209 (my media center)
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=192

QNAP TS-219P+: €302 (azerty)
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=182
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
wamy
Plus Member
Plus Member

Nee hoor eisen liggen niet hoog, is puur en alleen voor file serving alhoewel ik downloading(torrent) ook gebruik met men freenassysteem r2504.
Bedankt voor de tips trojan, de richting die ik uitging was al, DS-211 van Synology of de Qnap Ts-212 als ik voor een kant en klaar nas kies :).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Met de synology kan je ook torrents en usenet downloaden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik zou gewoon servertje opzetten. Deze kan je volledig naar eigen wensen zetten :) synology zijn goede nassen maar hoor er ook geregeld problemen over. Een maat valt over het feit dat het ding maar soms 20mb/s haalt terwijl zijn netwerk meer toelaat en in combinatie met torrents durft het ding wel is vastlopen. Ik dacht dat hij een 410reeks had met 4x2TB on een raid5.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb hier een DS1511+. Ik ben er zeer tevreden over. Uiteraard kan zo'n bakske nooit op tegen een echte pc waar je een nas van maakt, maar dat is de bedoeling ook niet. Je koopt het omdat stil, klein, gemakkelijk in te stellen is en minder verbruikt.

De snelheid hangt in mate ook af van welke tool je gebruikt. Via windows kom ik ook niet hoger uit dan 30 - 40 MB/s. Met teracopy net hetzelfde. Maar als ik Total Commander gebruikt stijgt de snelheid naar 80 MB/s met pieken tot 100MB/s.

Ik heb hier ook nog 2 pc's opzij staan die tig keer krachtiger zijn icm freenas, maar die maken lawaai voor zot en zuipen tig keer meer stroom als ik ze 24/7 laat aan staan (wat uiteindelijk de bedoeling is van een nas).

Het enige dat ik zou willen op men nas is dat het ZFS gebruikt ipv EXT4.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Interessant toestel die DS1511+, wat vind je van het geluid? Ik ben ook op zoek naar een deftige NAS maar die mag niet veel lawaai maken (gaat in de living staan).
Victory Not Vengeance
bbyte
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Trojan schreef:Ik heb hier een DS1511+. Ik ben er zeer tevreden over. Uiteraard kan zo'n bakske nooit op tegen een echte pc waar je een nas van maakt, maar dat is de bedoeling ook niet. Je koopt het omdat stil, klein, gemakkelijk in te stellen is en minder verbruikt.

De snelheid hangt in mate ook af van welke tool je gebruikt. Via windows kom ik ook niet hoger uit dan 30 - 40 MB/s. Met teracopy net hetzelfde. Maar als ik Total Commander gebruikt stijgt de snelheid naar 80 MB/s met pieken tot 100MB/s.

Ik heb hier ook nog 2 pc's opzij staan die tig keer krachtiger zijn icm freenas, maar die maken lawaai voor zot en zuipen tig keer meer stroom als ik ze 24/7 laat aan staan (wat uiteindelijk de bedoeling is van een nas).

Die kost over de 700€, voor dat geld kan je beter zelf een NAS in elkaar steken en heel wat meer investeren in HDD's. Een zelfgebouwde NAS hoeft helemaal niet luid te zijn en kan bovendien ook heel zuinig zijn. Een NAS kopen vind ik echt geldverspilling...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb zelf een nas samengesteld en ik g deze binnenkort vervangen. Ik heb mij hiervoor deels gebaseerd op de HTPC build aangeraden door jeff atwood:

http://www.codinghorror.com/blog/2011/0 ... er-pc.html

Maar dan wel met een fullsize moederbord en recyclage van een case + PSU.
Deze setup verbruikt een 25W wat eigenlijk niet erg veel meer is dan de meeste nas toestellen die je kan kopen.

een i3 is misschien wel overkill voor een pure NAS. Misschien moet je eens naar een Brazos systeem kijken (AMD E-350 is een mobo+processor combo) maar ik heb gemerkt dat je toch wel wat power wilt indien je je nas ook andere taken wil laten uitvoeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boran_blok schreef:Deze setup verbruikt een 25W wat eigenlijk niet erg veel meer is dan de meeste nas toestellen die je kan kopen.
We zullen nog eens praten als hij in elkaar staat met alles erop en eraan.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

bbyte schreef:
Trojan schreef:Ik heb hier een DS1511+. Ik ben er zeer tevreden over. Uiteraard kan zo'n bakske nooit op tegen een echte pc waar je een nas van maakt, maar dat is de bedoeling ook niet. Je koopt het omdat stil, klein, gemakkelijk in te stellen is en minder verbruikt.

Die kost over de 700€, voor dat geld kan je beter zelf een NAS in elkaar steken en heel wat meer investeren in HDD's. Een zelfgebouwde NAS hoeft helemaal niet luid te zijn en kan bovendien ook heel zuinig zijn. Een NAS kopen vind ik echt geldverspilling...
Het is zijn geld meer dan waard. Dat bakske is piepklein, fluisterstil, verbruikt niets, standaard hotswappable, hybrid raid, ...

Vooral die hybrid raid alleen al is al fantastisch als je schijf per schijf de capaciteit wil upgraden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trojan schreef:Het is zijn geld meer dan waard.
Uiteindelijk is dit een Atom based ding met leuke software... de vraag is of je dat zelf kan samenstellen voor 740 euro of niet.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Makkelijk, met veel meer mogelijkheden en een derde van de prijs.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Trojan schreef:
bbyte schreef:

Het is zijn geld meer dan waard. Dat bakske is piepklein, fluisterstil, verbruikt niets, standaard hotswappable, hybrid raid, ...

Vooral die hybrid raid alleen al is al fantastisch als je schijf per schijf de capaciteit wil upgraden.
Ik heb de voorganger, de 1010+. Zeer tevreden van. Verbruikt rond de 52 watt met 5 schijven (actief, dus niet in stand-by).
r2504 schreef:
Trojan schreef:Het is zijn geld meer dan waard.
Uiteindelijk is dit een Atom based ding met leuke software... de vraag is of je dat zelf kan samenstellen voor 740 euro of niet.
Software is één iets, tijd en support wat anders. Om alle features samen te brengen zal je wel even zoet zijn. Ook niet vergeten dat je je zelf niks moet aantrekken van software upgrades (zoals dependencies bvb).
Wil je natuurlijk uw eigen versie van MySQL compileren of een custom config, dan zal je het inderdaad zelf moeten maken.
wamy
Plus Member
Plus Member

Ik heb mijn nieuw speelgoed en het is de QNAP TS-212 geworden.
Tijd om er mee te gaan spelen. :banana:

Groetjes Wamy
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Daar ga je plezier aan beleven. Zelf staat hier een readynas duo al enkele jaren. Deze is zeer leuk in combinatie met een squeeze-netwerkje van logitech. :-D
teaser
Starter Plus
Starter Plus

^^ Mijn ReadyNas NV+ heeft anders serieus moeite met de Squeezebox server. Ik zal teveel mp3's hebben zeker :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dat was voor mij ook de reden om destijds gewoon een zuinige PC samen te stellen (toegegeven, ik had ook nog wat spare componenten liggen). Veel NASsen waren toen nog gewoon te traag, vooral als je de web GUI van je SqueezeServer wil gebruiken. Voordeel van een PC is ook dat je die voor zowat vanalles kunt gebruiken. Ondertussen dient de mijn dan ook voor backupserver, VPN server, database server, enz...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Mijn nas is eigenlijk ook htpc (µatx in antec fusion case) i5 2500 (kan ik hd film kijken, terwijl sabnzb z'n werk doet met pars controleren, uitpakken op de achtergrond zonder enige hapering in het beeld.
software :
windows 7, had graag linux gehad maar die moet blurays eerst rippen om dan te tonen, onder windows zijn er apps zoals powerdvdv die wel op normale wijze blu rays afspelen.

Gebruik :
sabnzbd servertje naar waar ik ik de opdrachten vanop de laptop doorstuur (firefox sabnzbd plugin of rechtstreeks met spotnet)
sabnzbd is opgezet met categorien zodat alles mooi op zijn plaats 'valt'
verder draait er ook mediaportal op die alles mooi weet te vinden waar sabnzbd het gelaten heeft (pc hangt aan een onkyo receiver -> epson tw5000 projector)
en mezzmo een software mediastreamer om de dlna'kes in het netwerk op hun wenken te bedienen.
Er staat ook software op om eens en en ander te remuxen of re-encoden als dat nodig is.
OS staat op een ssd'ke zodat alles in een oogwenk opgestart is (zie niet eens het logo van nod32 verschijnen), ook het 'trage' mediaportal staat in een knip opgestart. Verder heb ik deze week een patch panel boven en beneden in de garage installed wat stugge cat6 kabeltjes (cat5e had evengoed geweest) getrokken, in de garage gaat alles van de patch naar de wall mounted gigabit switch enkel die van de htpc/nas komt rechtstreeks op de fritzbox aan. Wel heerlijk zo'n gigabit netwerkje (gemiddelde snelheid bestandsoverdracht tussen de pc's : 74MB/s (schrijfsnelheid hd), een mkv'ke verzetten duurt een goeie minuut)
Ik heb er ook een sata dockingstation aangehangen omdat er maar 2 hd's + ssd in de case passen.
pc start op via wol, afzetten doe ik via sabznbd of vnc.

Mocht er nassen zijn die hetzelfde voor de dag kunnen brengen maar ik wel kan volpompen met hd's zou dat wel interessant zijn. Of een nas die zuiver nas is : veel plek voor hd's en een gigabit ethernet aanluiting zodat die gebruikt kan worden ism huidige setup.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Na enkele jaren een D-Link nas'ke te hebben gehad, komt er binnekort een HP MicroServer in de plaats. Voor iets van een 400 heb je een server, Windows Home Server en 4 TB opslag. D-link zal dan gebruikt worden als backup van de HP
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Voor mensen die op zoek zijn naar een pure NAS... misschien vandaag eens kijken op http://www.ibood.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Blijkbaar is het NAS dag vandaag... nog eentje http://www.1dayfly.com/
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”