Sabam wil verlost raken van zijn negatieve imago

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De auteursrechtenvereniging Sabam stelt vandaag haar jaarcijfers 2010 voor. Algemeen directeur Christophe Depreter windt er geen doekjes op: het huis moet totaal transparant worden, beter communiceren en het vertrouwen van leden en media terugwinnen. 'Bij het publiek kunnen we hooguit naar begrip streven.'

Verlost raken van zijn negatieve imago, dat is een van de prioriteiten van de nieuwe bestuurstop van Sabam, die sinds een paar jaar het roer in handen heeft en de stal wil opruimen. Maar een nieuw imago krijg je niet zomaar.

Meer lezen, en bron
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

En dan nu het antwoord waar iedereen op wacht:

Dat ze dan eens minder mafiapraktijken in de handen werken!!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Goztow schreef:De auteursrechtenvereniging Sabam stelt vandaag haar jaarcijfers 2010 voor. Algemeen directeur Christophe Depreter windt er geen doekjes op: het huis moet totaal transparant worden, beter communiceren en het vertrouwen van leden en media terugwinnen. 'Bij het publiek kunnen we hooguit naar begrip streven.'
In het interview nog wat naschoppen naar Lieven Scheire die zogezegd een wraakgevoel zou koesteren jegens Sabam.... Ik meen mij het specifieke voorval te herinneren en LS had daar overschot van gelijk. Het had iets te maken met Sabam die betaling EISTE van de zaal waar LS moest optreden terwijl LS geen lid is/was van Sabam. Bij niet betaling zou de show niet kunnen doorgaan en dreigde men met boetes.
Daar ging hem om in Basta ook, innen voor niet aangesloten (of niet bestaande) artiesten terwijl ze daar geen recht toe hebben.

Het negatieve imago zal nog een tijdje blijven bestaan denk ik.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Misschien dat dit ook bijdraagt aan hun mindere imago:

Code: Selecteer alles

Sabam had op 31 december 2010 nog 176,5 miljoen euro auteursrechten uit te keren aan rechthebbende artiesten. 
Bron: Het Laatste Nieuws
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als sabam hun imago willen opkrikken zullen ze heel veel moeite moeten doen. Het enigste imago dat ze hebben is "Waar is er geld te rippen!"
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

En op hetzelfde moment verschijnt het volgende artikel:

http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/aid ... iders.aspx
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Persoonlijk zou ik het zelfs zien zitten om een paar euro meer te betalen als ik daardoor alles legaal kan downloaden. Maar het probleem is hierbij altijd dat je door xx € meer te betalen altijd slechts een gedeeltelijk aanbod krijgt, door de verplintering van al die belangengroepen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Lolz! Sabam heeft jaar en dag van de mens geprofiteerd (Tapes, Cd's, VHS, etc etc). En met de komst van het internet en internetwinkels zoals iTunes zien ze hun inkomsten serieus minderen en worden ze op die manier ergens teruggepakt. Een artiest verdient het meeste met hun optredens.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
wamy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 okt 2010, 18:41
Locatie: Hulshout
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Sabam is in mijn ogen maffia.
Zoals on4bam en jan_b al aanhalen, innen voor artiesten die niet aangesloten zijn en achterstallige betalingen.
En niet te vergeten, auvibel vergoeding, vergoeding om radiostation (de radiostations betalen al om te mogen uitzenden) te "mogen" beluisteren in ondernemingen groter dan 8 mensen, enz
Ze gaan veel moeite hebben om mij te kunnen overtuigen van dat nieuwe "propere" imago :-D.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Daling van inkomsten wegens illegale downloads... wel, ik download niets illegaal... heb hier meer dan 700 CD's staan... maar probeer vandaag nog maar eens een CD winkel te vinden met een redelijk aanbod (en waar je nog een verzamel CD kan vinden die meer dan 6 maand oud is).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

titanium schreef:Een artiest verdient het meeste met hun optredens.
Je moet een onderscheid maken tussen de artiest die iets "uitvoert" en de artiest die iets geschreven heeft.

Als Clouseau tijdens een optreden "Anne" zingt, dan verdient hij hiervoor geld als uitvoerder.
Sabam zorgt er in principe voor dat degenen die het lied geschreven heeft (zowel de auteur van de lyrics, als de componist) hiervoor ook geld krijgen (vb Geert Hanssens).
(bovenstaande is gewoon een voorbeeld, geen idee of Geert Hanssens lid is van Sabam ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Sabam zorgt er in principe voor dat degenen die het lied geschreven heeft (zowel de auteur van de lyrics, als de componist) hiervoor ook geld krijgen (vb Geert Hanssens).
Op zich een idee wat niet meer van deze tijd is... ik betaal m'n schrijnwerker of wie dan ook niet iedere keer ik door z'n deur loop... zelfs al zou het een "kunststuk" zijn.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

wamy schreef:Sabam is in mijn ogen maffia.
Zoals on4bam en jan_b al aanhalen, innen voor artiesten die niet aangesloten zijn en achterstallige betalingen.
En niet te vergeten, auvibel vergoeding, vergoeding om radiostation (de radiostations betalen al om te mogen uitzenden) te "mogen" beluisteren in ondernemingen groter dan 8 mensen, enz
Ze gaan veel moeite hebben om mij te kunnen overtuigen van dat nieuwe "propere" imago :-D.
Om dan nog maar te zwijgen van de kinderdagverblijven...
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Amai, die jaarrekening van Sabam maakt pas echt duidelijk wat voor een maffia dat is. Moesten ze auteursrechten kunnen heffen op zingende vogelkes, ze zouden het verdorie doen. Enne, bijna 23 miljoen euro bezoldigingen en sociale lasten voor nog geen 300 personeelsleden? da's gemiddeld ongeveer 76.000 euro bruto per lid per jaar aan lonen, pensioenen, RSZ WG en premies. Die mannekes verdienen alles bijeen genomen precies ook goed, hé.

(EDIT: 291 FTE's, dus voltijdse equivalenten)
Laatst gewijzigd door Fireblade 07 jun 2011, 11:34, in totaal 2 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
strangerke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 okt 2008, 18:32
Locatie: Limburg
Contacteer:

philippe_d schreef: Als Clouseau tijdens een optreden "Anne" zingt, dan verdient hij hiervoor geld als uitvoerder.
Sabam zorgt er in principe voor dat degenen die het lied geschreven heeft (zowel de auteur van de lyrics, als de componist) hiervoor ook geld krijgen (vb Geert Hanssens).
(bovenstaande is gewoon een voorbeeld, geen idee of Geert Hanssens lid is van Sabam ...)
Is dat dan niet iets waar Clouseau zelf voor moet opdraaien ????
Dat zou een regeling tss de uitvoerder er de schrijver moeten zijn, zijn die niets over een gekomen 'so be it' . Is dus niet iets waar SABAM voor moet zorgen , die willen er enkel zelf geld uithalen.

SABAM / AUVIBEL vind allerlei taksen uit , op die manier betalen wij soms meerdere keren op eenzelfde artikel . (is ondertussen allang normaal hier in België)
Maak het downloaden gewoon legaal, geen onnozele taksen meer op muziek beluisteren , .... veel problemen zouden opgelost geraken .
Al die organisaties zouden in deze tijd eigenlijk allang niet meer mogen bestaan .
Ze zeggen altijd je moet meegaan met de tijd , het is nu toch de normaalste zaak van de wereld dat mensen downloaden, muziek beluisteren , maar nee , zulke organisaties blijven vastklampen aan de oude tijd.

De "meeste" artiesten kunnen goed rondkomen met hun inkomen , zelfs veel beter dan een gewone werkman.
Maar net die laatste is degene die weeral zou moeten gaan opdraaien om die artiesten hun fortuin te vergroten .

SABAM is dus zoiets als Robin Hood , maar dan het tegenovergestelde . Neem van de armen en geef aan de rijken (en aan zichzelf) :-D :-D
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Fireblade schreef:Amai, die jaarrekening van Sabam maakt pas echt duidelijk wat voor een maffia dat is. Moesten ze auteursrechten kunnen heffen op zingende vogelkes, ze zouden het verdorie doen. Enne, bijna 23 miljoen euro bezoldigingen en sociale lasten voor nog geen 300 personeelsleden? da's gemiddeld ongeveer 76.000 euro bruto per lid per jaar aan lonen, pensioenen, RSZ WG en premies. Die mannekes verdienen alles bijeen genomen precies ook goed, hé.

(EDIT: 291 FTE's, dus voltijdse equivalenten)
Dus als ik het goed voorheb is dat gemiddeld ongeveer 1.900 euro per maand netto. Helemaal niet slecht, maar als ik jobat en co mag geloven toch niet zo heel verschillend van de lonen in de ICT sector. Niet dat ik noodzakelijk de drang voel om perse SABAM te verdedigen, maar ze op dit punt aanvallen als maffia lijkt mij toch wat erover.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Afschaffen die handel, ik wil 1 X betalen voor de cd, 1 X betalen voor het concertje dat ik meepik en desnoods 1 maal betalen voor de muziek die ik beluister op radio/tv/internet. Ik wil niet betalen voor de muziek die ik draai in m'n zaak, ik wil niet betalen voor de beschrijfbare media die ik koop en al zeker niet voor m'n internetverbinding....
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

axs schreef:En op hetzelfde moment verschijnt het volgende artikel:

http://www.hbvl.be/nieuws/geldzaken/aid ... iders.aspx

De dag dat die 'sabam-taks' er door komt, koop ik geen enkele CD/DVD meer.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Om nog maar te zwijgen over hun idee om een taks te heffen op iedereen die een autoradio heeft, en deze ook opzet tijdens het uitoefenen van zijn beroep (bvb vrachtwagenchauffeurs)... Regelrechte dieven zijn het!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Sabam is net een klein kind, we horen allemaal dat ze van alles willen, maar ho maar als ze uiteindelijk daarvoor iets moeten doen of terug geven.
krisken schreef:Om nog maar te zwijgen over hun idee om een taks te heffen op iedereen die een autoradio heeft, en deze ook opzet tijdens het uitoefenen van zijn beroep (bvb vrachtwagenchauffeurs)... Regelrechte dieven zijn het!
Ik snap niet dat de bedrijven hier zo licht over gegaan zijn en als het aan komt op loon of whatever dan is het een probleem, .. nog efkes en ze staan bij ons aan de deur voor kerstmis, .. om te innen op kerst muziek of liedjes, en met sinterklaas wanneer onze kinderen een liedje voor de sint zingen. Of met nieuwjaar de zingende kinderen die van deur tot deur gaan aftroggelen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Haha waar ik gisteren in m'n bed nog aan dacht :oops:
Daar hadden ze maar aan moeten denken voor dat ze BASTA over de vloer kregen!
Iedereen al vergeten blijkbaar :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Jan_B schreef:
Fireblade schreef:Amai, die jaarrekening van Sabam maakt pas echt duidelijk wat voor een maffia dat is. Moesten ze auteursrechten kunnen heffen op zingende vogelkes, ze zouden het verdorie doen. Enne, bijna 23 miljoen euro bezoldigingen en sociale lasten voor nog geen 300 personeelsleden? da's gemiddeld ongeveer 76.000 euro bruto per lid per jaar aan lonen, pensioenen, RSZ WG en premies. Die mannekes verdienen alles bijeen genomen precies ook goed, hé.

(EDIT: 291 FTE's, dus voltijdse equivalenten)
Dus als ik het goed voorheb is dat gemiddeld ongeveer 1.900 euro per maand netto. Helemaal niet slecht, maar als ik jobat en co mag geloven toch niet zo heel verschillend van de lonen in de ICT sector. Niet dat ik noodzakelijk de drang voel om perse SABAM te verdedigen, maar ze op dit punt aanvallen als maffia lijkt mij toch wat erover.
Oké, misschien iets te hard geroepen (dat maffia), maar ik ben eerder benieuwd naar de verdeling van die bezoldigingen..

Wordt SABAM geclassificeerd onder de ICT-sector?
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”