Hallo iedereen,
Ik heb een een draadloos netwerk die al sinds eeuwig werkt. Daarop zijn aangesloten:
- 1 iMac
- Soms 1 MacBook
- Soms 1 Windows laptop
- Soms 1 Windows laptop
Vroeger hadden we een DLink router met thomson modem. De router is kapotgegaan en dan hebben via een kennis een bbox mogen gebruiken (waarbij de thomson modem nu in de kast ligt uiteraard).
Nu, sinds gisterenochtend (ineens) had ik geen internet meer op m'n iMac. En wat blijkt, ook op de andere computers is er geen internet meer. Na een dag en half uitpluizen wat er zou kunnen mislopen (na alles geprobeerd te hebben; oude modem opnieuw aangesloten, bbox reset, stopcontacten gechecked, bbox rechtstreeks in garage aangesloten) heb ik het gevonden: vanaf ik met mijn iMac op ons wifi netwerk, loopt heel ons netwerk in het honderd. Het is niet om te lachen, ik snap ook niet hoe het komt. Alles werkt dus perfect TOT ik de wifi op m'n iMac aanzet, en dan werkt niks meer.
Kan iemand mij vertellen hoe dit in godsnaam mogelijk is, en vooral, hoe ik dat kan oplossen? Heb al het hele weekend geen internet meer dus ik zou heel graag een snelle oplossing ontdekken...
Alvast bedankt voor de hulp!
Extreem raar probleem met wifi, dringend!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
Ondertussen heb ik op m'n iMac DNS servers toegevoegd (gelezen op verschillende threads). 'k Moet zeggen dat het precies wel werkt nu, maar ja, voor hoelang... Ik zou graag snappen wat er mis was/is en waarom het toevoegen van DNS servers wel helpt of niet help?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Die DNS'en krijg je normaal door van je router... dus ze manueel ingeven is niet nodig.
Heb je op een iMac geen "ipconfig" equivalent, dan kan je dat meteen zien.
Heb je op een iMac geen "ipconfig" equivalent, dan kan je dat meteen zien.
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Als op je iMac hetzelfde hetzelfde IP staat als op je router, dan is het normaal dat je hele netwerk niet meer werkt. Je moet eens kijken bij de netwerkinstellingen op je iMac om alles terug op DHCP te zetten:
System preferences > Airport selecteren in de lijst links > Advanced (onderaan) > TCP/IP > DHCP.
System preferences > Airport selecteren in de lijst links > Advanced (onderaan) > TCP/IP > DHCP.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
Dus het is weldegelijk logisch dat DNS dit probleem zou kunnen veroorzaken? Nu, alles stond reeds op DHCP, ik ben daar ook nooit aan gekomen eigenlijk.. DNS staat daar wel niet tussen, dat is een apart tabblad en daar is er geen keuze van DHCP of dergelijke. Gewoon een lege lijst waar nu volgende ip adressen instaan:
208.67.220.220
208.67.220.222
208.67.220.220
208.67.220.222
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hangt er een beetje vanaf... sommige routers geven gewoon de DNS servers van je provider door (en dan krijg je die ook op je PC te zien), andere routers relayen je DNS requests (en in dat geval zie je als DNS server het IP-adres van je router).