Hallo iedereen,
Tot vandaag draaide ik VDSL2 van EDPnet op mijn BBOX2 in bridged mode (er hangt dus een router achter die zelf de PPPoE communicatie doet).
Omdat ik zo tevreden ben van EDPnet ben ik ook overgeschakeld naar hun VOIP. Het probleem: ik krijg voip niet aan de praat op de BBOX2. Heb nochtans alle stappen gevolgd uit hun wiki.
Kan het zijn dat je geen voip op de bbox2 kan configureren als deze in bridged mode staat? Hoe werkt het dan?
EDPnet voip op bridged bbox2
- Converted
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 13 keer
Heb ik ook zitten zoeken. Je moet in het telephony tab van je bbox de poorten(standaard 5060, verander ze alle 3 naar 5080 ofzo en bbox herstarten) veranderen indien je bv gebruikmaakt van een ip telefoon. Weet natuurlijk niet hoe je belt via voip?
[
Post made via mobile device ]
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat jullie de begrippen "bridged" en "routed" een beetje door elkaar slaan, en verwarren met de "bridged" en "fully routed" instellingen van de TV poort ??
De TS bedoelt met "bridged" waarschijnlijk dat zijn BBox2 geen eigen PPPoE sessie meer aanmaakt (disabled), gezien hij de PPPoE sessie op zijn router gebruikt.
De VoIP van EDPNet gaat over het internet (en niet via VLAN20 zoals bij Scarlet/Belgacom). Als je BBox2 geen eigen internetverbinding heeft, ja dan is het toch niet moeilijk om te begrijpen waarom VoIP niet werkt.
Er zijn dus maar 2 oplossingen:
1) Om Voip in te stellen op de BBox2 moet deze een eigen PPPoE sessie hebben.
2) Ofwel moet je EDPNet VOIP instellen op je eigen Voip router/ATA/IP phone ...
De TS bedoelt met "bridged" waarschijnlijk dat zijn BBox2 geen eigen PPPoE sessie meer aanmaakt (disabled), gezien hij de PPPoE sessie op zijn router gebruikt.
De VoIP van EDPNet gaat over het internet (en niet via VLAN20 zoals bij Scarlet/Belgacom). Als je BBox2 geen eigen internetverbinding heeft, ja dan is het toch niet moeilijk om te begrijpen waarom VoIP niet werkt.
Er zijn dus maar 2 oplossingen:
1) Om Voip in te stellen op de BBox2 moet deze een eigen PPPoE sessie hebben.
2) Ofwel moet je EDPNet VOIP instellen op je eigen Voip router/ATA/IP phone ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 53 keer
Dat is een duidelijke uitleg! Bedankt.
Aangezien ik mijn analoog toestel wil aansluiten en dus mijn bbox2 wil gebruiken, hoe moet ik deze dan configureren? Want dat is een compleet raadsel voor mij. Kan de BBOX2 in bridged blijven staan en tegelijk een pppoe sessie gebruiken voor de voip? En hoe beveilig ik dan de bbox2 (aangezien deze dan open en bloot benaderbaar is)?
Aangezien ik mijn analoog toestel wil aansluiten en dus mijn bbox2 wil gebruiken, hoe moet ik deze dan configureren? Want dat is een compleet raadsel voor mij. Kan de BBOX2 in bridged blijven staan en tegelijk een pppoe sessie gebruiken voor de voip? En hoe beveilig ik dan de bbox2 (aangezien deze dan open en bloot benaderbaar is)?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Vul je login en wachtwoord van edpnet in op je bbox2, die zal een tweede pppoe sessie maken enkel voor telefonie. En zet de wireless uit. Opgelost ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Geen schrik voor hebben, jouw pc hangt er niet rechtstreeks aan hé
En je router heeft een ander ip dan je modem dan (2 verschillende pppoe sessies).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
Ik heb het in orde gekregen, bedankt aan iedereen!
[Mod Edit] Het zou leuk zijn voor alle mensen die je probeerden te helpen, er ook bij te vertellen hoe je het in orde hebt gekregen.
[Mod Edit] Het zou leuk zijn voor alle mensen die je probeerden te helpen, er ook bij te vertellen hoe je het in orde hebt gekregen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Zonder extra beveiliging kan shell access tot je sagem verkregen worden hoor. Ik heb dat zelf getest bij mij. Ofwel heb ik dus een nog slechtere sagem dan de rest, ofwel loopt iedereen hier gevaar. Op je computer zijn ze niet direct binnen, maar als je op je netwerk wachtwoordloos bestanden deelt, kan wel heel de wereld daar aan. Probeer maar eens een telnet sessie op te zetten naar het publieke IP van je sagem. En met het niet aanpasbare root wachtwoord ben je zo binnen. Bij mij lukte dat in ieder geval zonder probleem. Ook vanop een server aan de andere kant van de wereld.
Om (denk ik) alles buiten te houden blokkeer (drop) ik in de sagem firewall - advanced filtering - Input rule sets - WAN PPPoE rules:
In de security log kan ik dan IP's van overal ter wereld gefaalde pogingen zien doen om mijn modem via telnet verbinding te maken.
Ideaal zou zijn om het voip verkeer van de sagem te kunnen routen via de router die de deftige PPP sessie beheert, maar daar ben ik tot op heden niet in geslaagd.
Om (denk ik) alles buiten te houden blokkeer (drop) ik in de sagem firewall - advanced filtering - Input rule sets - WAN PPPoE rules:
Code: Selecteer alles
Telnet - TCP Any -> 23
HTTP - TCP Any -> 80
HTTPS - TCP Any -> 443
telnet alt - TCP Any -> 8023
http alt - TCP Any -> 8080
https alt - TCP Any -> 8443
telnetsec - TCP Any -> 992
upnp - TCP Any -> 2555
Ideaal zou zijn om het voip verkeer van de sagem te kunnen routen via de router die de deftige PPP sessie beheert, maar daar ben ik tot op heden niet in geslaagd.
-
- Premium Member
Heb het net nagekeken, en met de firewall op maximum security en alles uitgevinkt bij de toegang op afstand is de bbox niet openbaar toegankelijk.
Ik zal op m'n blog er eens een artikeltje over schrijven, ik post de link hier wel dan. Toch wel jammer dat het allemaal zo moeilijk is voor de "normale" consument. We staan nog mijlenver van producten die door jan en alleman zonder problemen te gebruiken zijn!
Ik zal op m'n blog er eens een artikeltje over schrijven, ik post de link hier wel dan. Toch wel jammer dat het allemaal zo moeilijk is voor de "normale" consument. We staan nog mijlenver van producten die door jan en alleman zonder problemen te gebruiken zijn!