verbindingstijden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
zaiko2000
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 okt 2010, 02:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb de indruk dat de download en upload hoeveelheden niet kloppen.

Ook het resultaat van de opzoeking verbindingstijden van bgc kan mij niet overtuigen . De datum en het tijdstip waarop de verbinding werd opgestart is voor mij een raadsel ! (zie snap1) Op 29/05 om 20:12:17 zou ik al 1.7 Gb gedownload hebben (op 2 uur tijd : nu is het 22.00 uur).

Maximale duurtijd voor een verbinding is 36 uur ! Waarom ? Is een normale dag van 24 uur te gemakkelijk ?

Kan iedereen er aan uit ? Ik niet en daarom wou ik netlimiter installeren voor een check!
Snap1.jpg
(168.88 KiB) Nog niet gedownload
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Om 20:12:17 heeft BGC een "snapshot" genomen van je verbruik over de laatste verbindingssessie (16 uur verbonden tijdens de laatste sessie).
Die "snapshot" geeft weer dat je gedurende de laatste 16 uur 1.7 GB hebt gedownload.

Om 00:12:17 (4 uur later dus) zal de volgende "snapshot" weergegeven worden ... van je verbruik over de laatste 20 uur (16 uur + 4 uur).
==> Elke 4 uur is er een "snapshot" dus. (Behoudens beëindiging van de sessie door de gebruiker: dan krijg je quasi ogenblikkelijk je verbruik van die voorbije sessie.)

Elke 36 uur wordt er een nieuwe sessie opgestart. Kwestie van je een nieuw IP-adres te geven....
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het is inderdaad een klein beetje verwarrend.
* de opgegeven tijdstippen zijn de start van een sessie.
* met uitzondering van de laatste lijn, waar dit het tijdstip van de snapshot is (zoals eternum zei).
deze sessie (in jouw geval) begon dus om 29/05 om 04.12

Het voordeel van de 36u is, dat dit meer dan 1 dag is.
Als je een router gebruikt die zelf de sessie dagelijks onderbreekt (of indien je dit manueel doet), dan ben je er zeker van dat de sessie meer dan 24 uur behouden blijft (je hebt dus een beetje marge als dit niet telkens op hetzelfde uur van de dag gebeurt)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
zaiko2000
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 okt 2010, 02:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

dit is redelijk ingewikkeld! Die starttijden maken niet uit of de pc aan staat of niet ? Want er staan er verschillende om 6 uur s'morgens en dan staat mijn pc nog niet op!
Ik zal het nog een paar moeten lezen, bedankt voor jullie hulp. Intussen heb ik, du meter geïnstalleerd en kan ik het verbruik eens checken op een volledige maand.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De starttijden in jouw voorgaande tabel hebben inderdaad helemaal geen betrekking op wanneer jouw PC opstaat of niet.
De starttijden zijn afkomstig van de sessies die jouw BBox maakt.
BGC heeft dit zo ingesteld dat uiterlijk om de 36 uur:
  • de oude sessie met jouw BBox wordt afgesloten;
  • een nieuwe sessie door jouw BBox wordt opgestart.
De weergegeven tijden en datatransfergegevens hebben dus betrekking op de sessies die met jouw account gegevens (username/password) automatisch werden opgestart.
Uit de gegevens die jij hebt verstrekt blijkt bovendien ook duidelijk dat jij jouw BBox 24/24 en 7/7 laat opstaan en zelf geen enkele sessie hebt geïnitieerd. :wink:

Jouw PC (of andere devices) maakt normaliter bij het opstarten een connectie met de BBox.
De verbindingstijden van jouw PC met de BBox staan dus niet in de tabel jij in je eerste bericht hebt weergegeven.
Je kan dan ook een lichte afwijking verwachten van de datatransfergegevens die jij zal terugvinden met bijvoorbeeld "du meter" op jouw PC ten opzichte van de gegevens zoals je deze terugvindt onder e-Services. Niet dat deze afwijking substantieel is. Maar toch: je weet nu tenminste reeds op voorhand dat je niet exact dezelfde gegevens zal bekomen. :wink:
zaiko2000
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 okt 2010, 02:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Nogmaals bedankt voor de klare uitleg!

Alleen nog één vraag : is het beter om de bbox uit te zetten als de pc afstaat of geeft dat problemen ?
Energiebesparend zal het toch wel moeten zijn , denk ik!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Indien jij jouw BBox enkel gebruikt voor internet (geen telefoon en TV) dan zal het enige resultaat een lagere elektrische rekening zijn, uiteraard.
zaiko2000
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 okt 2010, 02:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb ook TV en telefoon maar s'nachts kijken we geen tv en bellen hoeft dan ook niet !

Dus afzetten maar !

Alleen hoe lang duurt de start -up ?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

BBox start op binnen de minuut.
Wat de meter betreft denk ik niet dat hij de overhead meetelt dus BGC gaat wellicht een hoger verbruik berekenen dan uw meter.
zaiko2000
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 okt 2010, 02:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

wat bedoelt u met overhead ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

moet zeggen dat ik er niet veel van snap van die verbindstijden, neem nu mijn resultaat
Afbeelding
begrijp niet goed dat er daar precies dagelijks disconnects te zien zijn?
ik moet wel zeggen dat ik na de BBOX2 nog een Fritzbox staan heb die dagelijks gedwongen disconnect ts 2-3am, maar normaal is dat niet te zien op die lijst veronderstel ik?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De PPPoE sessies van de Fritz!Box zijn uiteraard wel te zien op deze lijst.

Mij komt het over dat jouw BBox netjes om de 36 uur disconnect.
De overige sessies zullen allicht wel van jouw Fritz!Box zijn. Maar. euh, netjes om de 24 uur is niet altijd het geval zo te zien ...
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ah ja, beide PPPoE worden genoteerd... da's al een verklaring... heb soms last dat m'n Fritzbox zonder internet valt en dan moet ik stekker uittrekken om terug een sessie op te starten :|
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”