Telenet blijft zich verzetten tegen opengooien kabel
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... abel.dhtml
Telenet moet nog steeds niet weten van het voorstel om de kabel open te gooien. Dat werd inmiddels wat aangepast - zo zou rivaal Belgacom geen toegang krijgen tot het digitale tv-platform en de internetdiensten van de kabeloperatoren - maar de Mechelse groep vindt het idee nog altijd ontoereikend. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Tijd.
In december 2010 raakte bekend dat Telenet zijn netwerk mogelijk moet openstellen voor andere tv- en internetaanbieders. Het Belgische Instituut voor Post en Telecomunicatie (BIPT), de telecomwaakhond, en de regionale regulatoren voor de media willen met de nieuwe regels meer concurrentie op de Belgische telecommarkt brengen. Die wordt momenteel gedomineerd door Telenet en Belgacom, ex-monopolist en marktleider qua breedbandinternet in België.
Alternatieven
Telenet is het daar evenwel niet mee eens, omdat consumenten ook tv kunnen kijken via de satelliet of de digitale ether. "De huidige marktsituatie berokkent geen nadeel voor de consument. Er zijn voldoende alternatieven", luidt het. De betrokken kabeloperatoren mochten opmerkingen formuleren. Met een aantal daarvan werd rekening gehouden, maar Telenet blijft erbij dat er al voldoende concurrentie op de markt is.
Europa
Het kabeldossier bevindt zich nu bij de Europese Commissie. Die heeft tot 20 augustus de tijd. Is de aanbeveling positief, dan komen de regulatoren met een definitief voorstel. De uitwerking daarvan zal wel minstens een jaar in beslag nemen. Als Telenet zijn kabel zou moeten opengooien, zal dat dus niet voor morgen zijn. (belga/sam)
27/05/11 05u52
Telenet blijft zich verzetten tegen opengooien kabel update
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik vind dat ze de kabel moeten opstellen. Meer concurrentie kan nooit geen kwaad hier zodat de prijzen hopelijk verder kunnen zakken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dat lijkt me evenzeer kort door de bocht... noch BGC of TN kunnen zich veroorloven minder te investeren omdat anders de concurrentie hiervan zou profiteren. Het zijn gewoon allemaal drogredenen om dergelijke voorstellen in een negatief daglicht te zetten en ondertussen verder de kassa te laten rinkelen.2Flip schreef:@ titanium: Méér concurrentie kan soms wel kwaad (minder investeringen willen doen omdat de anderen toch meeprofiteren, ...).
Nu ja, op korte termijn moeten we hier niet veel van verwachten... TN zal zich wel rot procederen moest men ooit verplicht worden de kabel open te stellen. En als dat niet lukt koopt men gewoon mogelijke kandidaten over (Scarlet iemand ?).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 58 keer
Blijkbaar hebben de Amerikaanse bazen zich destijds in Nederland ook verzet zonder resultaat :
http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=5324
nu Belgie is wel stukken corrupter dan Nederland, enfin vind ik toch
http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=5324
nu Belgie is wel stukken corrupter dan Nederland, enfin vind ik toch
Het lijkt me aangewezen dat een onafhankelijke partij (BIPT) eens aangeeft over welke percentages van de markt Telenet het eigenlijk heeft als ze beweren dat er "voldoende concurrentie op de markt is".lucdec schreef:Telenet blijft zich verzetten tegen opengooien kabel
[...]
Alternatieven
Telenet is het daar evenwel niet mee eens, omdat consumenten ook tv kunnen kijken via de satelliet of de digitale ether. "De huidige marktsituatie berokkent geen nadeel voor de consument. Er zijn voldoende alternatieven", luidt het. De betrokken kabeloperatoren mochten opmerkingen formuleren. Met een aantal daarvan werd rekening gehouden, maar Telenet blijft erbij dat er al voldoende concurrentie op de markt is.
[...]
27/05/11 05u52
Het is niet omdat er verschillende aanbieders zijn dat de markt ook meteen concurrentieel is.
Waarschijnlijk blijft er slechts één concurrent over van enige betekenis.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
- Contacteer:
Hoezo kort door de bocht? Dit zijn gewoon mogelijke scenario's "uit het leven gegrepen".r2504 schreef:Dat lijkt me evenzeer kort door de bocht... noch BGC of TN kunnen zich veroorloven minder te investeren omdat anders de concurrentie hiervan zou profiteren. Het zijn gewoon allemaal drogredenen om dergelijke voorstellen in een negatief daglicht te zetten en ondertussen verder de kassa te laten rinkelen.2Flip schreef:@ titanium: Méér concurrentie kan soms wel kwaad (minder investeringen willen doen omdat de anderen toch meeprofiteren, ...).
Ik wil hiermee absoluut NIET beweren dat het openstellen van de kabel sowieso tot minder investeringen zou leiden (is mogelijks wel het geval), maar er zijn absoluut WEL scenario's waarin dit het geval zou zijn (bekijk bijvoorbeeld gewoon het uiterste: stel dat telenet niet vergoed wordt door isp's die gebruik maken van de kabel, dan zal telenet uiteraard gaan incentive hebben om zwaar te investeren in hun netwerk, aangezien concurrenten deze kostenpost niet zouden hebben).
Drogredenen zijn deze dus allerminst, alleen is het wel zo dat telenet dankbaar gebruik maakt van het feit dat deze situaties zich mogelijks kunnen voordoen. Maar nogmaals: dit is het moeilijke economische berekening, die door mensen/bedrijven met kennis gemaakt moeten worden; niet door Jan met de Pet
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Niet overdrijven hé... of dacht je dat alle xDSL providers het BGC netwerk ook gratis en voor niets mogen gebruiken2Flip schreef:bekijk bijvoorbeeld gewoon het uiterste: stel dat telenet niet vergoed wordt door isp's die gebruik maken van de kabel
Het enige verschil zal zijn dat de marge voor TN mogelijks kleiner wordt (maar ook dat is niet zeker aangezien alternatieve spelers dan ook kabel kunnen aanbieden ipv. enkel xDSL), maar da's een kwestie van kaviaar of krabsla bij je boterham.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Het enige verschil is dat telenet wel volledig toegang krijgt tot het kopernetwerk van belgacom. Maar belgacom wordt wel volledig uitgesloten voor internet en televisie van het telenet netwerk.
Fair? Ik denk het niet.
Fair? Ik denk het niet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
ik vrees toch dat men voor ze grote investeringen gaat doen twee keer nadenkt wat het voordeel voor hun eigen gaat zijn. en ik geloof er geen bal van dat de prijs gaat zakker want voor bgc en raw copper lijnen is het nog altijd zo dat belgacom zijn lijn dusdanig goed koop MOET verhuren dat de andere onder zijn prijs kan. dan vrees ik er voor dat de grote twee gewoon de prijs kost wat kost hooghouden zo dat zij zelfs op op die andere lijnen winst blijven maken. wat is de winst voor jou en ik niks alleen dat we dan in plaats van dat je nu of telenet en de kabel gaat of adsl/vdsl2 je dan makelijker aan de kabel komt. laat die twee grote eens deftig het uit vechten zonder dat bipt dwars ligt denk dat er al lang fiber getrokken werd met al de voordelen daarvan
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Volgens mij gaat Telenet hier toch wat kort door de bocht. Meer bepaald hun voorbeeld van digitale ether. Wie heeft er nu ook weer de licenties voor DVB-T in handen (en doet er niks mee) : Telenet zelf.lucdec schreef:T
Alternatieven
Telenet is het daar evenwel niet mee eens, omdat consumenten ook tv kunnen kijken via de satelliet of de digitale ether. "De huidige marktsituatie berokkent geen nadeel voor de consument. Er zijn voldoende alternatieven", luidt het.
Die paar zenders die je nu vrij via DVB-T kan kijken, dat is geen volwaardig alternatief voor het merendeel van de consumenten. Als we hier in België nu een speler zoals Digitenne in Nederland zouden hebben, dan was het wel een volwaardig alternatief.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Inderdaad, meer concurrentie voor kabelTV zo gemakkelijk kunnen en veel eenvoudiger dan met de kabel open te stellen. Gewoon door volwaardige concurrentie via DVB-T zoals in de omringende landen.
Maar onze politici zijn op dat vlak corrupt en schijnheilig. In het geplande lastenboek voor de DVB-T licenties waren marktleiders zoals Telenet uitgesloten. Goed gezien van minister Geert Bourgois (NVA). Maar er was een herschikking van de bevoegdheden. Media viel enkele maanden onder minister Kris Peeters en later Ingrid Lieten.
Kris Peeters (CD&V) heeft in zijn korte periode die uitsluitingsclausule voor Telenet doen schrappen. Met de gekende gevolgen: Telenet huurt de helft van de beschikbare kanalen en doet er niets mee. Anderen kunnen zo geen volwaardig pakket aanbieden...
Het is allemaal de verdienste van onze politici. Want Telenet en Belgacom brengen geld in de schuif !
Maar onze politici zijn op dat vlak corrupt en schijnheilig. In het geplande lastenboek voor de DVB-T licenties waren marktleiders zoals Telenet uitgesloten. Goed gezien van minister Geert Bourgois (NVA). Maar er was een herschikking van de bevoegdheden. Media viel enkele maanden onder minister Kris Peeters en later Ingrid Lieten.
Kris Peeters (CD&V) heeft in zijn korte periode die uitsluitingsclausule voor Telenet doen schrappen. Met de gekende gevolgen: Telenet huurt de helft van de beschikbare kanalen en doet er niets mee. Anderen kunnen zo geen volwaardig pakket aanbieden...
Het is allemaal de verdienste van onze politici. Want Telenet en Belgacom brengen geld in de schuif !
Laatst gewijzigd door MarkDM 27 mei 2011, 22:04, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Eén opmerking, ik vind dat de kabel open moet maar telenet moet zelf kunnen beslissen welke analoge kanalen verdwijnen voor ruil te maken voor digitale kanalen.
Als alle analoge kanalen moeten blijven bestaan dan is er geen plaats voor telenet om te evoluren naar digitaal.
Als alle analoge kanalen moeten blijven bestaan dan is er geen plaats voor telenet om te evoluren naar digitaal.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Als analoog verdwijnt, dan moet er volgens mij een basispakket zenders zijn die digitaal met elke decoder te ontvangen is, zonder gebruik te moeten maken van de digicorder. Want nu heb je huizen met tot vier aansluitingen, dan zouden die mensen allemaal een decoder moeten huren (4 x 6/8 euro=...)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
- Contacteer:
Daarom zei ik ook "bekijk het uiterste" (om een situatie te schetsen waarin het openstellen een negatief gevolg zou hebben), en niet "dit is bijvoorbeeld een reële mogelijkheid". Natuurlijk zullen gebruikers van de kabel hier (waarschijnlijk zwaar) voor moeten betalen, maar dat was hier niet het punt. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit mijn berichtr2504 schreef:Niet overdrijven hé... of dacht je dat alle xDSL providers het BGC netwerk ook gratis en voor niets mogen gebruiken2Flip schreef:bekijk bijvoorbeeld gewoon het uiterste: stel dat telenet niet vergoed wordt door isp's die gebruik maken van de kabel
Het enige verschil zal zijn dat de marge voor TN mogelijks kleiner wordt (maar ook dat is niet zeker aangezien alternatieve spelers dan ook kabel kunnen aanbieden ipv. enkel xDSL), maar da's een kwestie van kaviaar of krabsla bij je boterham.
- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb gelezen dat alle operatoren toegang zouden krijgen tot het kabelnetwerk behalve belgacom.
Maar Telenet heeft reeds jaren toegang tot het BGC netwerk.
Nu vraag ik mij af; of Scarlet toegang kan krijgen tot het kabelnetwerk.
volgens mij wel, want volgens het BIPT en BGC is Scarlet een onafhankelijke operator zonder netwerk.
Maar Telenet heeft reeds jaren toegang tot het BGC netwerk.
Nu vraag ik mij af; of Scarlet toegang kan krijgen tot het kabelnetwerk.
volgens mij wel, want volgens het BIPT en BGC is Scarlet een onafhankelijke operator zonder netwerk.