Hallo
Ik heb momenteel een aantal gmail-adressen waarmee ik werk maar ontvang toch ook wel heel wat spam. En per toeval loopt er hier in belgie iemand rond met krak dezelfde naam waardoor ik heel wat mails die aan deze persoon gericht zijn ontvang. Zelfs na meerdere pogingen om hem te contacteren is het me nog niet gelukt zijn gegevens te achterhalen.
Nu denk ik er aan om een domeinnaam te kopen om hier mijn mail op te kunnen ontvangen. Nu vraag ik me af wat er hier allemaal bij komt kijken qua instellingen (ik zou graag met imap werken), beveiliging, hosting (of moet ik zelf een soort server draaien), antispam,... én privacy?
Zijn er hier al mensen die privé zo werken? Welke mailservices gebruiken jullie anders?
Bedankt!
Domeinnaam voor mailadres
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
- Contacteer:
Wij gebruiken hier thuis een "persoonlijk" emailadres.
We hebben destijds naar de goedkoopste oplossing gezocht:
versio.nl = 4euro + BTW per jaar (voor de domeinnaam)
Deze hebben we dan "gekoppeld" aan google apps:
https://www.google.com/a/cpanel/domain/new (registreren)
http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html (uitleg google apps [vergelijking met de betalende google apps business])
Dit dmv veranderingen in de mx-records: http://www.google.com/support/a/bin/ans ... wer=174125 (makkelijker dan het lijkt)
Op deze manier is je mail overal online bereikbaar (mits gebruik van IMAP), eveneens als vanop je mailprogramma op je pc.
Eventueel kan je (wanneer je ergens hosting hebt), de domeinnaam gebruiken voor een verkorte URL voor de web-based mail (bv: http://email.familienaam.be)
Spam ontvangen zal je op elk mailadres last van hebben, maar hier komen ze toch 99% van de tijd mail in de SPAM-folder van google terecht.
We hebben destijds naar de goedkoopste oplossing gezocht:
versio.nl = 4euro + BTW per jaar (voor de domeinnaam)
Deze hebben we dan "gekoppeld" aan google apps:
https://www.google.com/a/cpanel/domain/new (registreren)
http://www.google.com/apps/intl/nl/group/index.html (uitleg google apps [vergelijking met de betalende google apps business])
Dit dmv veranderingen in de mx-records: http://www.google.com/support/a/bin/ans ... wer=174125 (makkelijker dan het lijkt)
Op deze manier is je mail overal online bereikbaar (mits gebruik van IMAP), eveneens als vanop je mailprogramma op je pc.
Eventueel kan je (wanneer je ergens hosting hebt), de domeinnaam gebruiken voor een verkorte URL voor de web-based mail (bv: http://email.familienaam.be)
Spam ontvangen zal je op elk mailadres last van hebben, maar hier komen ze toch 99% van de tijd mail in de SPAM-folder van google terecht.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Gmail heeft toch wel een performante spamfilter, vind ik. Als je google apps gebruikt, zal dit dezelfde spam filter zijn. Waarom maak je niet een iets generieker gmail-adres? Bijvoorbeeld enkel met je initiaal voor de voornaam. Een nieuw emailadres zal ook weer een eindje spamvrij zijn, totdat je het weer ergens op het net gaat neerzetten of gaat gebruiken om je ergens te registeren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Met die spam valt nu nog te leven, ik heb het er moeilijker mee dat er één of andere pippo voortdurend het verkeerde e-mailadres doorgeeft. Ook het feit dat je niet weet wat Google met je gegevens doet, om hun advertenties gerichter aan te bieden, vindt ik niet zo geruststellend.
Iets wat me nu net nog te binnen valt, ik werk met mail van OS X en het is o zo moeilijk om de imap van Google goed in te stellen. Google werkt met een aangepaste imap versie (labels) waardoor dit niet echt goed samenwerkt. Ik heb al verschillende mailprogramma's geprobeerd maar er is telkens iets dat me niet aantstaat waardoor ik terug wil naar de Mail van OS X. En daar is er dan dat probleem met die Gmail-labels die aan mappen gekoppeld moeten worden.
Zijn er dan zo weinig die op een dergelijke manier werken?
Iets wat me nu net nog te binnen valt, ik werk met mail van OS X en het is o zo moeilijk om de imap van Google goed in te stellen. Google werkt met een aangepaste imap versie (labels) waardoor dit niet echt goed samenwerkt. Ik heb al verschillende mailprogramma's geprobeerd maar er is telkens iets dat me niet aantstaat waardoor ik terug wil naar de Mail van OS X. En daar is er dan dat probleem met die Gmail-labels die aan mappen gekoppeld moeten worden.
Zijn er dan zo weinig die op een dergelijke manier werken?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
- Contacteer:
Samengevat:
Je wil een persoonlijk domein + mail binnenhalen via Mail van OS X.
Wat mij het makkelijkst lijkt in dit geval:
Domeinnaam + hosting (die je dan gebruikt voor mail, voordeel hierbij is dat je eventueel ook een persoonlijke website kan maken). Dan is het gewoon een kwestie van mailadres aan te maken in het controlpanel, en deze in te voeren bij de configuratie van OS X Mail.
Waar je dan op moet letten: bandwidth!
Je geeft geen enkele indicatie van de hoeveelheid mails die je stuurt/ontvangt.
Indien dit niet 'buitensporig' is, is deze optie zeker ook geen slecht idee.
Ikzelf heb vooral goede ervaring met versio (http://www.versio.nl/) (zeer lage prijs, met een zeer hoge uptime), maar 't is nooit slecht om zelf eens te vergelijken [http://www.antagonist.nl/ is iets bijvoorbeeld duurder, maar krijgt ook vele goede commentaren]
Je wil een persoonlijk domein + mail binnenhalen via Mail van OS X.
Wat mij het makkelijkst lijkt in dit geval:
Domeinnaam + hosting (die je dan gebruikt voor mail, voordeel hierbij is dat je eventueel ook een persoonlijke website kan maken). Dan is het gewoon een kwestie van mailadres aan te maken in het controlpanel, en deze in te voeren bij de configuratie van OS X Mail.
Waar je dan op moet letten: bandwidth!
Je geeft geen enkele indicatie van de hoeveelheid mails die je stuurt/ontvangt.
Indien dit niet 'buitensporig' is, is deze optie zeker ook geen slecht idee.
Ikzelf heb vooral goede ervaring met versio (http://www.versio.nl/) (zeer lage prijs, met een zeer hoge uptime), maar 't is nooit slecht om zelf eens te vergelijken [http://www.antagonist.nl/ is iets bijvoorbeeld duurder, maar krijgt ook vele goede commentaren]
Dat is in feite wat ik wil.
Ik heb eigenlijk geen enkel idee hoeveel bandwith ik nodig zou hebben. Ik verstuur wel veel mails maar vooral tekstmails. Af en toe zit er daar wel een bijlage bij maar dat is meestal niet meer dan 5 Mb. Het meeste gebruik ik nog Dropbox om snel iets over te zetten of om een downloadlink naar iemand te sturen.
Ik heb eigenlijk geen enkel idee hoeveel bandwith ik nodig zou hebben. Ik verstuur wel veel mails maar vooral tekstmails. Af en toe zit er daar wel een bijlage bij maar dat is meestal niet meer dan 5 Mb. Het meeste gebruik ik nog Dropbox om snel iets over te zetten of om een downloadlink naar iemand te sturen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
IMAP lijkt me niet echt een ideaal protocol... en al zeker niet over internet. Nu als je met een non-browser client wil werken zijn er niet veel alternativen (Exchange al heb ik geen idee hoe dat onder OS X zit, en verder zal het dan wel wat duurder worden vrees ik).Tomovich schreef:Zijn er dan zo weinig die op een dergelijke manier werken?
-
- Deel van't meubilair
De mening is misschien iet of wat subjectief, maar ken een aantal mensen die het gebruikten met Gmail en kloegen over performance (geen idee of er hier veel mensen zijn die het gebruiken). Dat het handiger is dat POP3 is natuurlijk een feit, maar dat betwist ik ook niet.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
IMAP is traag. Ik gebruik het ook voor mijn prive mail op outlook. Telkens als ik een mail versleep van de inbox naar een andere folder hangt outlook tot de nodige commando's verstuurd zijn naar de server. Als je dan naar die folder gaat moet ik nog eens wachten tot hij terug gesynchroniseerd is en die mails gaat downloaden.
Als je gmail overal wil lezen en toch in bv outlook je mails wil downloaden moet je de behaviour settings van gmail aanpassen.
@sasuke: dan is de hierboven gestelde optie van google apps veel goedkoper. Exchange is leuk, maar duur.
Als je gmail overal wil lezen en toch in bv outlook je mails wil downloaden moet je de behaviour settings van gmail aanpassen.
@sasuke: dan is de hierboven gestelde optie van google apps veel goedkoper. Exchange is leuk, maar duur.
- Bijlagen
-
- gmail-pop-imap.jpg
- (146.24 KiB) Nog niet gedownload
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
@ts : ik heb zelf een servertje draaien in een belgisch datacenter en als je wilt kan ik wel wat betekenen voor je, tegen de kostprijs van de spreekwoordelijke pint
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Da's erg vriendelijk maar ik vraag me nog steeds af indien het makkelijk werken is zo. Blijkbaar zijn er erg weinig die op een dergelijke manier werken. En is er dan ook niemand die enige achterdocht hebben bij Gmail, Hotmail,...?
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik werk al jaren zo!!! gewoon een domeinnaam "familienaam.net" genomen, en daar iedereen van de familie een eigen e-mailadres op gegeven ([email protected]). En werk met roundcube. Erg makkelijk als je gmail gewoon bent
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Indien die vraag naar mij is gericht : gewoon heb liever alle touwtjes zelf in handen. Das alles
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Mail is niet geencrypteerd... dus dan kan je evenzeer de vraag stellen of niemand achterdocht heeft bij z'n eigen provider. Dat Joske bij Google m'n mail leest laat me eigenlijk koud, dat Joske uit m'n eigen dorp die bij TN werkt m'n mail leest zou ik erger vinden (alhoewel wereldschokkende dingen staan daar echt niet in).Tomovich schreef:En is er dan ook niemand die enige achterdocht hebben bij Gmail, Hotmail,...?
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Denk je dat ze bij google of microsoft geld teveel hebben om manueel je mails te lezen? Oké ze lezen ze mogelijk wel voor adds en een profiel samen te stellen... maar daar maak ik me niet zo'n zorgen in. Google wordt enorm in de gaten gehouden, een lokaal bedrijf zal mogelijk meer van jou lezen dan google omdat die niet gecontroleerd worden. Nu dit is mijn mening.Tomovich schreef:En is er dan ook niemand die enige achterdocht hebben bij Gmail, Hotmail,...?
Velen die op google en microsoft en anderen bezig zijn dat ze hun mail kunnen lezen, denk eerst eens aan iets anders... zoals r2504 het al zegt, je mail wordt (normaal) unectryped doorgestuurd. Zowat iedereen kan het lezen. Veel mensen gebruiken zelfs nog van en naar hun SMTP een niet encrypted verbinding. Maar niemand staat er bij stil.
Gebruik zelf ook google apps en ben er meer dan tevreden van. Exchange werkt nog iets prettiger maar kan niet op tegen de prijs van Google Apps
Het gaat me niet om het feit dat ze mail kunnen meelezen maar wel dat je overal "gevolgd" wordt en er inderdaad een profiel over je gedrag wordt samengesteld. En zoals zovelen doen worden die profielen dan doorverkocht aan mailingfirma's. Ik zeg niet dat Google (en anderen als Hotmail) dit doet maar ik ben liever zeker dat ze het niet kunnen doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Dit kan je ook zonder hosting te hebben. Google Apps geeft hiervoor duidelijke instructies in het beheerpanel.2Flip schreef:Eventueel kan je (wanneer je ergens hosting hebt), de domeinnaam gebruiken voor een verkorte URL voor de web-based mail (bv: http://email.familienaam.be)
Zelf gebruik ik ook een eigen domeinnaam (via versio) met Google Apps en werkt prima. Recent staat Google wel maar 10 users toe voor de gratis versie. Oude domeinen behouden wel de limiet van 50 users.
Een eigen mailserver draaien, is moeilijk omdat de meeste providers poort 25 blokkeren.
-
- Deel van't meubilair
Het maakt het inderdaad wat vervelender.. zelf heb ik een mailserver bij m'n hosting, en die pull ik dan lokaal vanaf m'n eigen server om ze alzo terug in Exchange te injecteren. Werkt prima, enige nadeel is dat m'n mail enkele minuutjes vertraging heeft, maar verder niets dan voordelen (als je reeds een server hebt, anders is het natuurlijk een extra kost).johcla schreef:Een eigen mailserver draaien, is moeilijk omdat de meeste providers poort 25 blokkeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Ik heb zelf ook wel eentje draaien, maar enkel als backup, mocht gmail plat liggen.
Om het uur haalt hij de mails via pop van gmail, maar gmail is wel de eigenlijke mail-applicatie hier.
Uitgaande mails gaan via een andere poort dan 25, die door Versio ondersteund wordt.
Om het uur haalt hij de mails via pop van gmail, maar gmail is wel de eigenlijke mail-applicatie hier.
Uitgaande mails gaan via een andere poort dan 25, die door Versio ondersteund wordt.
-
- Moderator
- Contacteer:
Zoals je zelf zegt : eigen controle over alles, je kan er uit leren als er iets fout gaat, je kan experimenteren, ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
En niet de mijne Het enige dat men in de gaten wil houden betreffende Google is hun beurskoers. Zolang die hoog is kan alles. Betreffende email en privacy vergeet men hier wel te vermelden dat in de meeste landen het lezen of scannen van emails naar inhoud toe verboden is. Als een werknemer van een lokale provider dat hier doet en het komt uit zal hij ontslagen worden en er kan ook nog een strafzaak volgen.Tim.Bracquez schreef:Denk je dat ze bij google of microsoft geld teveel hebben om manueel je mails te lezen? Oké ze lezen ze mogelijk wel voor adds en een profiel samen te stellen... maar daar maak ik me niet zo'n zorgen in. Google wordt enorm in de gaten gehouden, een lokaal bedrijf zal mogelijk meer van jou lezen dan google omdat die niet gecontroleerd worden. Nu dit is mijn mening.Tomovich schreef:En is er dan ook niemand die enige achterdocht hebben bij Gmail, Hotmail,...?
Bij Google is het principe omgedraaid, uw gegevens verkopen is hun handelsmerk. Ongeacht de wetten van een land betreffende privacy en dergelijke.
Google email gebruikers hebben toestemming gegeven om hun mail naar inhoud te scannen. Maar wie mailt naar een googleemailadres en er zelf geen heeft, dat bericht zal ook naar inhoud gescand worden. Ook al gaf de afzender daar nooit de toestemming voor, ook al zijn er wetten die dit eigenlijk verbieden.
Ik snap ook niet waarom de meeste mensen zich wel storen aan 'Pol' die eventjes jouw email zit te lezen maar dan niet aan een hele organisatie die daar ook nog eens de hele hardware op afstemd.
Enfin, het is als de dooddoener '1 persoon vermoorden = moordenaar' maar 'een 100 tal of veel meer dan ben je een succesvol generaal' die klaar is om een nieuw land te leiden zeker
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro