About World IPv6 Day

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Leek mij toch wel interessant om dit te delen:

On 8 June, 2011, Google, Facebook, Yahoo!, Akamai and Limelight Networks will be amongst some of the major organisations that will offer their content over IPv6 for a 24-hour “test flight”. The goal of the Test Flight Day is to motivate organizations across the industry – Internet service providers, hardware makers, operating system vendors and web companies – to prepare their services for IPv6 to ensure a successful transition as IPv4 addresses run out.

http://isoc.org/wp/worldipv6day/

[Mod Edit] Onderwerp verplaatst naar het IPv6 Forum
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Die dag komen wij als bedrijf ook met wat leuks, dit in de hoop dat de IPv6 uitrol vlotter verloopt !
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Hmm, nvm.

Geven jullie dan ineens ook een /64 bij een dedi of moet je dan nog betalen per ip?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@Trojan: We publiceren het op de dag zelf, ook via verschillende nieuws sites, fora's. Maar we gaan gratis - IPv6 only - colocation (inclusief stroom etc) aanbieden in AXS (Brussel)
Trojan schreef:Geven jullie dan ineens ook een /64 bij een dedi of moet je dan nog betalen per ip?
Nee, dit is is een /64 die erbij hoort (hangt af van locatie), maar meer info via de support. Dit heeft niets met de promo die dag te maken.

Hopelijk doen nog bedrijven leuke dingen, op die manier kunnen we IPv6 alleen maar aanmoedigen!
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Aanmoedigen men moet gewoon een datum in stellen met een overgangsfase, klaar ! Zodat iedereen tijdig kan overstappen, geen gelanterfant. Gewoon doen. We hebben de euro toch ook niet aangemoedigd, .. eerst een verplichte datum invoeren, dat alle nieuwe apparaten dit moeten ondersteunen en vervolgens het invoeren.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En wat met (bvb oudere) apparaten die ipv6 nog niet ondersteunen? Gewoon omdat er geen update is? Moeten we die dan allemaal weggooien? Mijn gsm heeft wifi, is nog geen jaar oud maar kan geen ipv6 aan. Idem met een tv toestel dat nog geen 4 maand oud is maar enkel ipv4 aan kan (toestel van 800 euro). En kan je nog genoeg voorbeelden geven...
Trojan schreef:Hmm, nvm.
even jullie dan ineens ook een /64 bij een dedi of moet je dan nog betalen per ip?
Volgens ripe regels krijgt elke klant een eigen /64 uit een /48 pool die de verkoper toegewezen kreeg. Dacht ik toch...

[Mod Edit] 2 posts samengevoegd. zie Forumregels

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:En wat met (bvb oudere) apparaten die ipv6 nog niet ondersteunen? Gewoon omdat er geen update is? Moeten we die dan allemaal weggooien? Mijn gsm heeft wifi, is nog geen jaar oud maar kan geen ipv6 aan. Idem met een tv toestel dat nog geen 4 maand oud is maar enkel ipv4 aan kan (toestel van 800 euro). En kan je nog genoeg voorbeelden geven...
ooit gehoord van IPv4 to IPv6 proxy, .. zet dat op je routertje .. tja ik begrijp wel dat een nieuwe tv het niet ondersteund, daarom juist moet er ook een maatregel komen die verplicht dat bedrijven het in hun code toevoegen, .. anders over 10 jaar komt men met hetzelfde excuus, .. ergens moet men er aan beginnen en blijkbaar zijn bedrijven niet geneigd om hier stappen te ondernemen, dan moet er maar een verplichting komen, vanuit de overheid, zodat we binnen 10 jaar niet nog steeds hetzelfde excuus hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/6bone

dit was IPv6 test omgeving die is gestopt in 2006 als jouw nieuwe tv nu ineens zegt van tja we wisten het niet, ... maar ik zeg ook niet dat het direct ingevoerd moet worden enkel dat men nu al een datum moet instellen, waar alle nieuwe netwerk apparaten verplicht worden dit te ondersteunen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik kan dat op mijn router zetten ja (tenminste...ik heb een ipv6 tunnel dankzij HE en pfsense), maar vrees dat de gemiddelde huis-tuin-keuken router dit niet heeft! Blijft een kip-of-ei verhaal! Fabrikanten moeten eerst beginnen met voor ALLES eens nieuwe software/firmware uit te brengen van pakweg apparatuur van nu tot 5 jaar geleden. OK het ligt aan de gebruiker om deze dan nog te installeren maar dat is dan weer deze zijn verantwoordelijkheid

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:Hmm, nvm.
Bij deze staat het online: http://www.worldipv6day.eu
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Ik kan dat op mijn router zetten ja (tenminste...ik heb een ipv6 tunnel dankzij HE en pfsense), maar vrees dat de gemiddelde huis-tuin-keuken router dit niet heeft! Blijft een kip-of-ei verhaal! Fabrikanten moeten eerst beginnen met voor ALLES eens nieuwe software/firmware uit te brengen van pakweg apparatuur van nu tot 5 jaar geleden. OK het ligt aan de gebruiker om deze dan nog te installeren maar dat is dan weer deze zijn verantwoordelijkheid
ik dacht zelfs dat mijn oude alcatel modem ipv6 had, .. nu ik vind dat hier omtrent regelingen moeten komen zodanig dat nieuwe apparatuur binnen de volgende 5 à 10 jaar toch allemaal ipv6 ondersteunen, en ik denk voornamelijk aan netwerkapparatuur, het moet ergens beginnen 6bone is al sinds 2006 geëindigd da's ruim 4~5 jaar geleden. Daarvoor kon het ook al langer getest worden ondertussen is er al 10jaar IPv6 maar geen kat die hier echt gebruik van maakt ja hier en daar wat mensen thuis en wat bedrijven, .. maar echt internet providers .. naja .. ik zie alles op het laatste moment veranderen, .. hele heisa voor niks, denk maar eens aan het millennium bug. En ik denk dat we dit beter op Europees vlak nu kunnen doen ipv te wachten tot op het laatste moment. Ik zeg ook niet dat alle oude apparatuur dit nu ineens moet gaan ondersteunen sommige hardware is hier misschien gewoon weg niet voor uitgerust. Maar op zijn minst de nieuwe toch?

EDIT: misschien hoort het hier niet thuis, maar ik meen me te herinneren dat edpnet het eerste kwartaal 2011 ipv6 zou aanbieden, eigenlijk heb ik hier nog niets van gemerkt, .. weet iemand hier meer van, ..
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@Ofloo: De sagems en de bboxen hebben ook mooi IPv6, enkel staat die functie uit. Dus denk als ze een update pushen dat ze relatief snel IPv6 kunnen uitrollen, echter de vraag... Wanneer?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Als de achterliggende infrastructuur in orde is.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ofloo schreef: EDIT: misschien hoort het hier niet thuis, maar ik meen me te herinneren dat edpnet het eerste kwartaal 2011 ipv6 zou aanbieden, eigenlijk heb ik hier nog niets van gemerkt, .. weet iemand hier meer van, ..
Enige ipv6 dat ik tot nu toe gezien heb is de site ipv6.edpnet.net. Verder kan je wel gebruik maken van 6to4 tunnel op uw modem (fritzbox) en zo op uw eigen netwerk ipv6 adressen uitdelen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ik heb wel ipv6 dat is het probleem niet, enkel dat ik wel nieuwsgierig was naar de IPv6 van edpnet.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Wel ja, EPNET heeft al een route voorzien naar 192.88.99.1 voor de 6TO4 tunnel.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

daar heb ik het niet over zeg gingen toch IPv6 aanbieden het eerste kwartaal van 2011 ? Ik heb even moeten google, .. om de link/nieuws rapport terug te vinden, .. maar http://userbase.be/nieuws/telecom/500-e ... -naar-ipv6

en anders begrijp ik het verkeerd maar ik had de indruk dat we het eerste kwartaal van 2011 een ipv6 gingen krijgen?
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Je vroeg de status en ik gaf die: dus behalve die 6to4 tunnel bieden ze nog altijd geen native ipv6 adressen. Ze hebben dat inderdaad ooit aangekondigd en ik heb me toen opgegeven om daarmee te testen, maar heb er nooit nog iets van gehoord. Ik denk trouwens dat ze er voorlopig niet meer mee bezig zijn aangezien er geen trafiek komt van hun prefix (http://www.vyncke.org/ipv6status/whois/2a02:578::/32)
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

http://www.peeringdb.com/view.php?asn=9 ... s_mDir=ASC
IPv6 peers hebben ze precies wel ze.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

De test is blijkbaar goed verlopen, gezien IPv4 ook nog ingeschakeld was.. maar wat als IPv4 binnenkort wegvalt en IPv6 zal geïmplementeerd worden.. zal het dan nog foutloos verlopen? Ik ben benieuwd.
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”