Ik wil bij deze iedereen vragen om onderstaande brief te kopiëren, de vette stukken aan te passen en ook naar De Lijn te verzenden. Daarnaast vraag ik ook om deze oproep zoveel mogelijk te verspreiden zodat al uw mobiele vrienden hetzelfde gaan doen (shortlink: http://bit.ly/VraagDeLijn)
Hun argument is dat de vraag te klein is, wel we moeten hen laten zien hoe groot de vraag is.
Hoe te verzenden (zie screenshot):
1) Surf naar http://applicaties.delijn.be/klantenrea ... ctie.faces
2) Selecteer eerst 'Website' en dan 'Technisch'
3) Selecteer als toepassing 'Website', laat de datum en het tijdstip leeg en plak de brief in het veld 'Omschrijving voorval'
Voor de mensen die de brief met de gewone post willen verzenden, het adres:
Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn
Motstraat 20
B-2800 Mechelen
NB: er bestaat een app, 'Öffi', die als alternatief kan gebruikt worden. De informatie in deze app is echter niet altijd actueel en de app blijkt op veel apparaten redelijk onstabiel te zijn.
BETREFT: onbestaan van mobiele website / applicatie van De Lijn
Geachte heer/mevrouw
Onlangs was ik op zoek naar de dienstregelingen van De Lijn via een mobiel apparaat. Ik was niet in de nabijheid van een met het internet verbonden computer, ik had geen brochure met de meest recente dienstregelingen op zak en daarnaast had ik ook geen zin om een heel duur telefonisch gesprek te beginnen. Op dat ogenblik was ik nog niet aan mijn vertrekhalte.
Op dat moment zat ik dus met een probleem. Namelijk, ik was niet in staat om informatie op te vragen over uw dienstregelingen. Daardoor wist ik dus niet of ik mij moest haasten of hoe lang ik nog moest wachten. Ik kreeg de ingeving om uw website te raadplegen met mijn mobiel apparaat. Dit lukte echter niet of met heel veel moeite om verschillende redenen.
Ten eerste is uw website op http://www.delijn.be enorm traag omdat deze heel veel grote bestanden bevat.
Daarnaast moest ik nog heel veel verder klikken om de informatie te vinden waar ik naar op zoek was.
De routeplanner kreeg ik met enorm veel moeite toch aan het werken. Heel wat bedrijven investeren de dag van vandaag echter in een mobiele website of een mobiele applicatie. Deze kan dan geopend worden op een zogenaamde ‘smartphone’ of ‘tablet’.
Tot op heden biedt De Lijn dit niet aan in tegenstelling tot de meeste andere vervoersmaatschappijen. Meer nog, wanneer een particulier een applicatie ontwikkelt dan vervolgt De Lijn deze particulier rechterlijk.
Mijn vragen liggen dus voor de hand. Waarom is de informatie van De Lijn tot op heden zo goed als onbeschikbaar voor de mobiele medemens? Behoren deze mobiele mensen niet tot de belangrijkste doelgroep van De Lijn? Wanneer springt De Lijn eindelijk eens op de kar van de technologische evolutie? Welke motivatie heeft De Lijn bij het aanklagen van een particuliere ontwikkelaar die De Lijn een dienst bewijst door het beschikbaar maken van heel wat informatie voor heel wat mensen?
Het systeem dat ik gebruik op mijn smartphone is Android. Maar ook voor iPhones / iPods / iPads (met iOS) bestaat er nog geen ‘app’. Ik hoop dat De Lijn hier in de zeer nabije toekomst verandering in brengt.
Uit eerdere replieken van De Lijn bleek dat De Lijn van oordeel was dat de vraag hiernaar veel te klein is. Echter, de hoeveelheid mensen met smartphones, tablets of andere mobiele apparaten groeit enorm. Bij deze illustreer ik dit graag met een klein voorbeeld. Op de sociale netwerksite twitter uitte ik mijn ergernis over het onbestaan van een mobiele applicatie van De Lijn. Van de 200 mensen die mij volgen reageerden er meteen 20 dat zij hetzelfde dachten. Waarom is De Lijn van oordeel dat de vraag hiernaar te klein is terwijl er reeds een heleboel grote Belgische bedrijven op de digitale kar zijn gesprongen en een mobiele website of app aanbieden?
Ik schrijf deze brief uit onbegrip en uit ergernis. Wanneer ik eens de uurregelingen van De Lijn nodig heb dan is momenteel de snelste en goedkoopste manier om een kennis op te bellen en te vragen of deze even zijn/haar computer kan opstarten en op het internet de informatie op te zoeken en mij te dicteren zodat ik deze ergens kan noteren. Ik hoop dat u inziet dat deze manier heel omslachtig is en snel tot actie overgaat.
In de hoop in de nabije toekomst hier verandering in te zien en wachtend op uw reactie
Voornaam Naam
[email protected]
Gelieve hieronder te reageren met het antwoord dat je ontvangen hebt en ook gewoon meteen nadat je de brief verzonden hebt. Het kan tot 45 kalenderdagen duren vooraleer ze je iets terugsturen.
Update: ik heb reeds van heel wat mensen op twitter de reactie ontvangen dat ze de brief verzonden hebben. Bedankt daarvoor en blijven gaan (link delen)! Ook gaf een van de ontwikkelaars van http://www.iRail.be aan dat ze reeds aan een mobiele website hiervoor werken. Ik hoop natuurlijk dat De Lijn ook hen niet vervolgd wanneer deze gepubliceerd wordt.
Update: er wordt heel vaak aangegeven in de reacties dat je als alternatief (tijdelijk) de app van de NMBS kan gebruiken. Dat lijkt mij een goede tijdelijke oplossing. Maar uiteraard lijkt een app van De Lijn die bvb automatisch dichtsbijzijnde haltes met dienstregelingen weergeeft veel handiger.
Update: Bart Nelis, online manager van De Lijn, heeft ons van een antwoord voorzien op mijn nieuwsbericht bij the Mobile Revolution (waar ik redacteur ben). Het is dus niet meer per se nodig om hieronder te antwoorden. Allemaal bedankt voor jullie steun en de verzette moeite, zonder jullie was het niet gelukt om hun aandacht te trekken!
Update: De Lijn heeft onze oproep beantwoord en iedereen onderstaand mailtje bezorgd:Met interesse hebben we de oproep van Samuel gelezen om ons een brief te sturen over het ontbreken van een mobiele website. Het doet ons veel plezier dat onze gebruikers met ons meedenken om de communicatie met onze reizigers te verbeteren.
Jullie bezorgdheid is met deze oproep zeker overgekomen. Constructieve ideeën zijn altijd welkom!
We hebben ook niet gewacht om te werken aan allerlei mobiele toepassingen. Onze ontwikkelaars zijn volop aan de slag, we stellen alles in het werk om in de zomer meer nieuws te kunnen aankondigen.
Daarnaast zullen we ook onze data ter beschikking stellen aan iedereen die daarmee aan de slag wilt. We hebben daarvoor een licentieprocedure.
Bart Nelis had ons ondertussen al laten weten dat de applicatie er voor het einde van de zomer zit aan te komen maar bovenstaand antwoord laat niets weten over een planning. Ik stel voor dat we deze actie voorlopig laten wat ze is tenzij er tegen oktober geen vordering is. Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die deze actie heeft gesteund en meegewerkt heeft! Hopelijk kunnen we binnenkort dankzij jullie allemaal reisinformatie opvragen on-the-go.Ons kenmerk: ~
Geachte heer Debruyn
We hebben uw reactie van 26 mei 2011, in verband met bovenvermelde aangelegenheid, goed ontvangen.
We danken u voor uw interesse in De Lijn. Het doet ons veel plezier dat u als gebruiker met ons meedenkt om de communicatie te verbeteren.
De huidige website en de routeplanner werden ontwikkeld met het oog op statisch gebruik, waardoor het raadplegen via mobiele browsers inderdaad niet optimaal verloopt. Het sterk stijgend gebruik van mobiel internet is De Lijn echter niet ontgaan. Om daarop in te spelen werden vorig jaar een aantal projecten opgestart met als doel tegemoet te komen aan de behoeften van de mobiele surfer.
Momenteel is de ontwikkeling van een routeplanner – toegankelijk voor mobiele browsers op smartphones – zo goed als afgerond en die zaken worden volop getest. De voornaamste functionaliteiten zijn uiteraard routeplanning, maar ook (realtime) vertrekinformatie en omleidingsinformatie. In de applicatie zal de reiziger ook zijn favoriete routes, haltes en lijnen kunnen opslaan. We stellen alles in het werk om zo snel als mogelijk deze nieuwe toepassing te kunnen lanceren.
Ook na die lancering zal De Lijn blijven investeren in online reizigersinformatie, op de website www.delijn.be en ook op mobiele platformen. Het toenemend belang hiervan is ons immers erg duidelijk.
U haalt ook aan dat De Lijn (particuliere) ontwikkelaars gerechtelijk zou aanklagen wanneer zij applicaties op basis van onze data zouden ontwikkelen. Dit is pertinent onwaar. Integendeel, we staan open voor alle mogelijke ontwikkelingen die door derden kunnen worden gerealiseerd en zoeken actief samenwerkingen op. Wel is het zo dat we vragen dat ontwikkelaars voor het (gratis) gebruik van onze data een licentieovereenkomst afsluiten. Hiermee willen we een aantal praktische afspraken maken rond bvb. aansprakelijkheid, het gebruik van de meest actuele data, enz. We willen immers vermijden dat door applicaties van derden onze klanten foutieve reisinformatie zouden ontvangen.
We hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groeten
Filip Brutsaert
Afdelingshoofd Klant en Verkoop