overstap van Dommel HomeConnect naar EDPnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
sn00zerman
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2008, 22:21
Bedankt: 2 keer

Hoi allemaal,


Ik ben van plan om over te stappen van Dommel HomeConnect naar EDPnet, maar heb nog enkele vraagjes:


1. Ik heb al 2 jaar HomeConnect, volgens m'n dommel controlpanel is de vervaldatum van m'n contract: 03/07/2011.
Als ik deze week m'n opzegbrief nog opstuur, en vraag om m'n contract te beëindigen op die datum, moet ik dan nog niets
van opzegvergoeding betalen ofzo ? Dit is hopelijk nog ruimschoots op tijd qua opzegperiode ?
Hoe lang is de opzegperiode bij Dommel eigenlijk ? (al meermaals gemaild naar hun maar zonder antwoord)

2. Ik heb bij Dommel nu 6 Mbit (ADSL), terwijl al m'n buren bij Belgacom zitten en VDSL enzo hebben,
krijg ik van EDPnet dan zo'n nieuwe VDSL modem, en kan ik dan gewoon m'n dommel modem er tussenuit halen, en die EDPnet
modem er tussen zetten ? (ik ga het zwaarste internet ABO nemen bij EDPnet, alsook telefonie en pluspack voor telefonie)
(Volgens de check op de site van EDPnet is er geen enkel probleem om op mijn adres VDSL te krijgen)

3. Ik zit met digitale TV bij TV-Vlaanderen, ik heb dus recht op een maand korting vermoed ik ?

4. Is dit zowieso een goeie "stap", ga ik zowieso véél sneller kunnen surfen ? En is onbeperkt echt onbeperkt bij EDPnet ?

5. Zijn er dingen waar ik moet op letten, of zaken die ik vergeten ben ofzo ?

EDIT: nog vergeten: Bij Dommel kan ik met SIP fone software op m'n dommel lijn bellen, gaat dit met EDPnet ook ?

groeten,
Kris
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

1) Cfr. contract, zeg op per aangetekend schrijven en vermeld duidelijk vanaf welke datum je het contract wil beëindigen. Dit dient minstens een maand voor de eerstvolgende vervaldatum betekend te worden. Opgepast: als je minimum contractduur periode is verstreken voor het abo kan je normaal maandelijks opzeggen met een vooropzeg van 1 maand. Het is alleszins raadzaam te wachten met opzeggen tot je je nieuwe internetabonnement hebt - anders zou je wel eens een tijdje zonder kunnen zitten ... Hou er ook rekening mee dat je tijdens de omschakeling even zonder internet kan zitten.

2) Ja en neen, je moet zelf nog een geschikte inbouwsplitter te voorzien (NTP2007) ter vervanging van uw binnenkomend telefoonwandcontact (meteen en zo dicht mogelijk bij de plaats waar de kabel de woning binnenkomt) - deze kan je normaal bekomen bij de Belgacom winkel. ADSL1 splitters zijn niet geschikt en kunnen niet opnieuw worden gebruikt. De nieuwe Sagem router dient ook correct te worden aangesloten en geconfigureerd. Er is ook een mogelijkheid de plaatsing te laten voltrekken door een installateur, maar dan betaal je wel installatiekosten. Ben je een leek ter zake is dit wellicht uw beste optie.

3) Ik vermoed dat dit enkel telt voor nieuwe contracten bij zowel EDPNET als TVV waarbij een nieuw abo wordt gestart bij EDPNET. Als je reeds TVV hebt is dit mogelijk niet van toepassing, dit kan je best zelf eens vragen bij EDPNET. Een nieuw abo starten en het oude stopzetten loont niet. Die 1 maand gratis lijkt me echter niet echt een doorslaggevend criterium gezien de toch wel erg geringe impact in de totaalprijs op jaarbasis ... Contactgegevens kan je op hun website terugvinden.

4) Dit is ondermeer afhankelijk van de afstand tot de ROP (straatkast met interne dslam) via de telefoonkabel (het wil niet zeggen omdat er een ROP kast naast je deur staat dat je verbindingskabel tot de ROP maar een paar meter lang is) en de beschikbaarheid van VDSL2 in uw straat. VDSL2 stelt wel strengere eisen aan de aansluitingskwaliteit en de kwaliteit en afscherming van de gebruikte bekabeling. Quistnix kan u hierover allicht beter informeren als je hem je lijngegevens via PM bezorgt. EDPNET levert echt "onbeperkt" op de top abonnementen (binnen de beperkingen van de bandbreedte die u wordt aangeboden uiteraard).

5) Er is geen enkele reden waarom SIP niet zou werken op EDPNET.
Afbeelding
sn00zerman
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2008, 22:21
Bedankt: 2 keer

Stormlord,


Thanks for the info :-)
Ondertussen m'n EDPnet aanvraag al ingediend (en betaald).
Morgenochtend gaat de dommel opzegbrief de deur uit (aangetekend). Nog ruimschoots op tijd, contract loopt normaal af op 03/07/2011.
(Bij nader inzien heb ik dan 3 jaar dommel homeconnect achter de rug)
Nummeroverdracht formulier ook al ingediend bij EDPnet.
Wat een service, kreeg daarstraks meteen een email van hun ticketsysteem, met een downloadlink voor dat formulier, en na ondertekening mocht ik dit gewoon inscannen en aan dit ticket uploaden, hier kan Dommel nog wat van leren ...
Eerste maand gratis is ook in orde :-)

Hopelijk is die SIP/VOIP bij EDPnet "beter", zodat ik dit kan instellen dat ik er van "buitenaf" ook aan kan. (VOIP vanop IPAD via wifi in het hotel op vakantie, lijkt me leuk)
Bij Dommel kon dit in principe ook wel, als je de router open zet, maare, met een username *3 en geen password (no matter wat ik probeerde), lijkt me niet zo slim :-)

Die installatie zelf doen, moet wel lukken. (Heb dommel destijds ook zelf geïnstalleerd) Ik zit in de IT en hou me ook nog wat met electronica bezig, maar van provider-toestanden enzo weet ik te weinig af, maarja, daar hebben we dit forum voor hé :-)

Nu alleen nog een antwoord op m'n PB naar Quistnix afwachten :-)


groeten,
Kris
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Reeds meerdere malen vermeld. Indien je je nummer wenst te BEHOUDEN, mag je GEEN opzeg doen bij je huidige provider.
De aansluiting van de nieuwe provider (EDPnet in jouw geval) is automatisch de afsluiting van jouw huidige Dommel,
zie dommel.be > help > opzeg > extra info. "mag u in geen geval uw telefoondienst opzeggen bij uw huidige leverancier! zoniet, gaat uw telefoonnummer zelf verloren."
Je zal dus ook je abo bij dommel tot 3 aug moeten betalen. Alles hier terug te lezen
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Tis te hopen voor jouw dat de aanvraag bij edpnet eerst binnenkomt bij belgacom en niet je opzeg van dommel.
Komt je opzeg van dommel eerst binnen bij belgacom dan bij je gekloot.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Wel, tís te zeggen, dan is hij zijn nummer kwijt.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Als hij niet in een appartement woont ligt de stoep open voor het tweede paar rechtstreeks te lassen.
sn00zerman
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2008, 22:21
Bedankt: 2 keer

Bij EDPnet wist men mij nogthans te zeggen dat ik mijn dommel aangetekend moest opzeggen tegen de vervaldatum.

Ik woon in een appartement, op de gelijkvloers, dat is ooit een winkelpand geweest, er liggen daar 4 afzonderlijke telefoonlijnen binnen. Destijds gewoon zelf uitgemeten op welk paar m'n ADSL zat. Volgens EDPnet zou ook alles gewoon blijven werken, volgens hun zeggen nemen ze "technisch" mijn installatie over ...

Ach, moest m'n nummer veranderen, dan is het maar zo :-) Nog eens een goeie reden om al die vrienden op te bellen waar ik anders zelden contact mee heb :-)


groeten,
Kris
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

sn00zerman schreef:Hopelijk is die SIP/VOIP bij EDPnet "beter", zodat ik dit kan instellen dat ik er van "buitenaf" ook aan kan. (VOIP vanop IPAD via wifi in het hotel op vakantie, lijkt me leuk)
Volgens de algemene voorwaarden mag dat niet, maar met een VPN kan je doen alsof je thuis bent :angel: . Dan ga je wel een servertje moeten draaien of een iets intelligentere router gebruiken in combinatie met de sagem.
Igorok
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 31 aug 2008, 00:34

nice topic

Ik heb ook besloten om van dommel homeconnect overstappen naar edpnet.

Wat ik nu twijfel over is de installatie, spijtig doet edpnet het niet, dus ik moet zelf ervoor zorgen dat alles aangesloten wordt en ja .... waar kan ik eigelijk lezen hoe de installatie gebeurt en wat ik precies heb nodig etc ...?
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

depeje schreef:iets intelligentere router

Kan je een naam/type aangeven?
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ik heb thuis een cisco/linksys WRT320N staan waar ik DD-WRT op heb geinstalleerd, om heel specifiek te zijn. Die router is krachtig genoeg om de DD-WRT versie met VPN-functionaliteiten op te installeren. Hoewel ikzelf de VPN functies niet gebruik (heb ik geen nood aan), hoor ik daar wel goede ervaringen over.

Als je niet bereid bent om je router te gaan flashen kan je ook van bijvoorbeeld cisco een router kopen die die functies standaard heeft, maar dan zul je meer moeten betalen, omdat de linksys (consumentenmerk van cisco) routers deze functionaliteit doorgaans niet hebben. Pas wel op "VPN passthrough" is niet genoeg. Het moet, volgens de beschrijving op alternate.be, "externe medewerkers de mogelijkheid geven verbinding te maken met je netwerk via een beveiligd pad".
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”