Hallo,
kan iemand mij helpen met het kiezen van een geschikt internet-abonnement voor een KMO? 'k heb een vast IP adres nodig, voor de rest niet veel vereisten.
Ik overweeg :
- telenet business fibernet L
- belgacom bizz internet pro
- edpnet vdsl pro
- mobistar, maar geen idee wat. Momenteel zitten onze telefoonlijnen en gsm's bij mobistar, donderdag komt er iemand langs om een voorstel te doen voor internet ook.
zijn er eventueel nog andere providers die ik in beschouwing moet nemen?
Momenteel zitten we bij toledo (vroeger easynet - overgenomen door toledo). Daar was ik eigenlijk niet zo content van : € 130 per maand, en bij problemen konden ze zelf niets oplossen, daarvoor moesten ze contact opnemen met easynet. Heel omslachtig dus.
De kwaliteit van het adsl signaal bij ons is ook niet echt om over naar huis te schrijven : regelmatig heel trage respons, of traag. Daarom ging mijn voorkeur uit naar telenet, maar 't is nog niet duidelijk of dat bij ons op het industriegebied beschikbaar is, en of het signaal goed genoeg is. Ze hebben al twee metingen gedaan, een eerste meting was ok, de tweede niet. Ze gaan nu nog een derde keer meten. Wat ze precies meten weet ik niet, er komt nog geen kabel tot bij ons in het gebouw.
Is VDSL stabieler dan adsl? 't zou moeten denk ik, maar dat weet je natuurlijk pas eens alles geïnstalleerd is.
Iemand suggesties?
groeten,
cyclon
internet voor KMO
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Bij ADSL heb je bij sommige mensen die op het randje zitten dat het signaal (sync) inderdaad regelmatig wegvalt.
Voor zover ik weet is Belgacom bij VDSL veel conservatiever en krijg je het alleen als er een signaal is dat goed genoeg is.
Bij VDSL heb je weliswaar nog verschillende profielen afhankelijk van de afstand tot de ROP maar als je het hebt is het er en ook zeer betrouwbaar.
Is VDSL beschikbaar?
Kies je voor kabel zorg er dan voor dat je goed weet wat het leggen van de kabel kost want dat zal voor jullie rekening zijn tenzij Telenet een speciale aanbieding doet.
Voor zover ik weet is Belgacom bij VDSL veel conservatiever en krijg je het alleen als er een signaal is dat goed genoeg is.
Bij VDSL heb je weliswaar nog verschillende profielen afhankelijk van de afstand tot de ROP maar als je het hebt is het er en ook zeer betrouwbaar.
Is VDSL beschikbaar?
Kies je voor kabel zorg er dan voor dat je goed weet wat het leggen van de kabel kost want dat zal voor jullie rekening zijn tenzij Telenet een speciale aanbieding doet.
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 26 maa 2010, 11:16
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Vorig jaar hebben wij uiteindelijk voor Belgacom gekozen omdat we van mening waren
dat de technische ondersteuning en zeker de snelheid hiervan zeer kwalitatief is bij hen.
Ook de integratie met vaste lijnen (telefooncentrale) en de mobiele nummers waren een groot pluspunt.
Als snelheid voor je geen grote prioriteit is, zou ik zeker niet twijfelen.
Pieterjan
dat de technische ondersteuning en zeker de snelheid hiervan zeer kwalitatief is bij hen.
Ook de integratie met vaste lijnen (telefooncentrale) en de mobiele nummers waren een groot pluspunt.
Als snelheid voor je geen grote prioriteit is, zou ik zeker niet twijfelen.
Pieterjan
Hallo,
'k heb even bij edpnet de mogelijkheden gevraagd :
- VDSL is mogelijk aan max 16 MBps
- ADSL zou mogelijk moeten zijn aan 12 MBps
niet direct een groot snelheidsverschil dus.
Voor telenet : de kabel zou passeren naast de weg, onder de grond. Vanaf de straat tot aan de plaats waar momenteel onze telefooncentrale staat liggen er buizen, waar de telenet kabel bij zou kunnen worden gestoken. Mij hebben ze gezegd dat, als wij zorgen voor de kabel tot aan de straat, dat de aansluiting van telenet dan gratis is.
'k wacht nog even af of telenet nu al dan niet mogelijk zal zijn bij ons
'k heb even bij edpnet de mogelijkheden gevraagd :
- VDSL is mogelijk aan max 16 MBps
- ADSL zou mogelijk moeten zijn aan 12 MBps
niet direct een groot snelheidsverschil dus.
Voor telenet : de kabel zou passeren naast de weg, onder de grond. Vanaf de straat tot aan de plaats waar momenteel onze telefooncentrale staat liggen er buizen, waar de telenet kabel bij zou kunnen worden gestoken. Mij hebben ze gezegd dat, als wij zorgen voor de kabel tot aan de straat, dat de aansluiting van telenet dan gratis is.
'k wacht nog even af of telenet nu al dan niet mogelijk zal zijn bij ons
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Ik denk dat je de meest voor de hand liggende mogelijkheden al hebt opgesomd. Misschien kan je toch nog even verduidelijken waarvoor de lijn gaat dienen?
Aan jou om dan de optelsom te maken.
Hier hebben we Belgacom pro bizz op 16 Mbit VDSL2. Heel stabiel en een degelijke helpdesk. Zelden problemen mee.
Aan jou om dan de optelsom te maken.
Hier hebben we Belgacom pro bizz op 16 Mbit VDSL2. Heel stabiel en een degelijke helpdesk. Zelden problemen mee.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Hier nu ook de belgacom Bizz (VDSL), zéér tevreden van. Af en toe telefoontje van de quality control of alles nog naar wens is.
Wat je anders ook kan proberen is destiny, deze leveren nog sterkere SLA's en hebben geen probleem met hogere upload snelheden te leveren.
Wat je anders ook kan proberen is destiny, deze leveren nog sterkere SLA's en hebben geen probleem met hogere upload snelheden te leveren.
Hallo,
wat we precies nodig hebben :
- 1 vast IP adres (nodig voor onze mailserver)
- in ons huidige abonnement zit ook hosting van website (een eenvoudige, statische website), en registratie van domeinnaam inbegrepen
- internet wordt gebruikt door 8 personen, voornamelijk om iets op te zoeken. Momenteel hebben we ook een lage snelheid (een broba van easynet : 4Mb down / 512 kb up, dus 'k denk dat wat we ook nemen, we sowieso al sneller zullen zitten. Snelheid is niet direct een probleem dus (alhoewel sneller altijd plezanter is), maar vaak reageert "het internet" nogal traag. Zo geef je het juiste website-adres in, en kom je terecht in google (waarschijnlijk via google toolbar), waarin google zegt dat hij dat adres niet beschikbaar was, en dan stelt hij daaronder identiek hetzelfde adres voor. Als ik er dan via google naar toe ga, lukt het wel. En zo zijn er nog wel zaken die nogal traag reageren.
Op die telefoonlijn waarop het adsl signaal zit, zit ook onze alarmcentrale aangesloten, en af en toe geeft die ook een waarschuwing dat het signaal te zwak is. Dat is dan maar voor even, even later is dat weer in orde. Belgacom heeft de lijn al gecontroleerd, maar niets abnormaals gevonden.
Doordat telenet maar 70 euro kost tov de 130 euro die we nu betalen per maand, wou ik dus in eerste instantie overschakelen naar telenet. Normaal gezien geen probleem, ze hadden gecontroleerd of dit mogelijk was, dus 'k zeg mijn abonnement op bij toledo. Vorige week blijkt dan dat dit blijkbaar toch een probleem is (of mogelijk misschien toch niet), dus nu weet ik even niet meer wat gedaan.
'k hoop eind deze week meer te weten over wat nu precies mogelijk is. Ons abonnement verloopt op 15 augustus, dus 'k heb nog wel even tijd, maar heel lang zal ik waarschijnlijk niet meer moeten wachten.
EDPnet leek mij een goedkope VDSL oplossing, maar als ik daar nog een cisco router bij moet huren, komt dit ongeveer overeen met belgacom, dus dan denk ik dat ik hiervoor best voor belgacom opteer. Dan zit alles bij 1 groep, dat is altijd makkelijker als er problemen zijn (bvb bij start van digitale tv bij belgacom (hoewel wij daar niets mee te maken hadden), viel ons internet altijd uit om 17u. Easynet wist van niets, en belgacom ook niet. Dat heeft enkele weken geduurd, totdat ik uiteindelijk aan belgacom liet weten met al onze lijnen over te stappen naar telenet (wist niet of dat mogelijk was of niet toen). Een paar dagen later waren er plots geen problemen meer.)
Weet iemand wat het mobistar internet-aanbod voor bedrijven inhoudt? 'k vind daar niet direct info over op hun website, alleen wat vaag. Nu zitten onze gesprekken (vast+mobiel) al bij mobistar, en we waren eigenlijk van plan om onze lijnen ook naar daar over te zetten.
groeten,
cyclon
wat we precies nodig hebben :
- 1 vast IP adres (nodig voor onze mailserver)
- in ons huidige abonnement zit ook hosting van website (een eenvoudige, statische website), en registratie van domeinnaam inbegrepen
- internet wordt gebruikt door 8 personen, voornamelijk om iets op te zoeken. Momenteel hebben we ook een lage snelheid (een broba van easynet : 4Mb down / 512 kb up, dus 'k denk dat wat we ook nemen, we sowieso al sneller zullen zitten. Snelheid is niet direct een probleem dus (alhoewel sneller altijd plezanter is), maar vaak reageert "het internet" nogal traag. Zo geef je het juiste website-adres in, en kom je terecht in google (waarschijnlijk via google toolbar), waarin google zegt dat hij dat adres niet beschikbaar was, en dan stelt hij daaronder identiek hetzelfde adres voor. Als ik er dan via google naar toe ga, lukt het wel. En zo zijn er nog wel zaken die nogal traag reageren.
Op die telefoonlijn waarop het adsl signaal zit, zit ook onze alarmcentrale aangesloten, en af en toe geeft die ook een waarschuwing dat het signaal te zwak is. Dat is dan maar voor even, even later is dat weer in orde. Belgacom heeft de lijn al gecontroleerd, maar niets abnormaals gevonden.
Doordat telenet maar 70 euro kost tov de 130 euro die we nu betalen per maand, wou ik dus in eerste instantie overschakelen naar telenet. Normaal gezien geen probleem, ze hadden gecontroleerd of dit mogelijk was, dus 'k zeg mijn abonnement op bij toledo. Vorige week blijkt dan dat dit blijkbaar toch een probleem is (of mogelijk misschien toch niet), dus nu weet ik even niet meer wat gedaan.
'k hoop eind deze week meer te weten over wat nu precies mogelijk is. Ons abonnement verloopt op 15 augustus, dus 'k heb nog wel even tijd, maar heel lang zal ik waarschijnlijk niet meer moeten wachten.
EDPnet leek mij een goedkope VDSL oplossing, maar als ik daar nog een cisco router bij moet huren, komt dit ongeveer overeen met belgacom, dus dan denk ik dat ik hiervoor best voor belgacom opteer. Dan zit alles bij 1 groep, dat is altijd makkelijker als er problemen zijn (bvb bij start van digitale tv bij belgacom (hoewel wij daar niets mee te maken hadden), viel ons internet altijd uit om 17u. Easynet wist van niets, en belgacom ook niet. Dat heeft enkele weken geduurd, totdat ik uiteindelijk aan belgacom liet weten met al onze lijnen over te stappen naar telenet (wist niet of dat mogelijk was of niet toen). Een paar dagen later waren er plots geen problemen meer.)
Weet iemand wat het mobistar internet-aanbod voor bedrijven inhoudt? 'k vind daar niet direct info over op hun website, alleen wat vaag. Nu zitten onze gesprekken (vast+mobiel) al bij mobistar, en we waren eigenlijk van plan om onze lijnen ook naar daar over te zetten.
groeten,
cyclon
-
- Pro Member
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 9 keer
Voor bedrijven kan je maar kijken naar
a. Telenet
b. Belgacom
Andere zoals scarlet etc, hangen af van de goodwill van Belgacom en hierdoor is de klant altijd de dupe.
Bespaar u veel problemen en ga bij één van de 2.
Ik heb ze beide en kan zeggen dat beide voor bedrijven goed werk leveren.
a. Telenet
b. Belgacom
Andere zoals scarlet etc, hangen af van de goodwill van Belgacom en hierdoor is de klant altijd de dupe.
Bespaar u veel problemen en ga bij één van de 2.
Ik heb ze beide en kan zeggen dat beide voor bedrijven goed werk leveren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
@rpr: Je kan ook naar destiny gaan, deze geven dan nog eens betere support en betere SLA's als Belgacom. Ze hebben hun eigen apparatuur
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Wij zijn een organisatie van een tiental mensen en hebben EDPnet VDSL Pro + extra SLA.
Tot hiertoe zeer tevreden.
Tot hiertoe zeer tevreden.
Tenzij dit ondertussen veranderd zou zijn, denk ik niet dat dat verplicht is (wij gebruiken onze eigen router).cyclon schreef:EDPnet leek mij een goedkope VDSL oplossing, maar als ik daar nog een cisco router bij moet huren, komt dit ongeveer overeen met belgacom, dus dan denk ik dat ik hiervoor best voor belgacom opteer.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Neem aub GEEN mobistar, of je hangt vast aan adsl 1 apparatuur : max 6mbit
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
'k denk dat het tussen belgacom en telenet zal gaan.
Door het zwakke adsl signaal dat bij ons toekomt, denk ik dat het niet aangewezen is om bij een andere provider te gaan. Anders vrees ik dat er in de toekomst bij eventuele problemen met het signaal weer heen en weer zal verwezen worden tussen belgacom en een andere provider, waarbij elk zegt dat het probleem niet bij hen zit. 't is eigenlijk erg dat ik op die manier belgacom moet belonen voor het leveren van een zwak signaal.
't kan ook nog altijd telenet worden, maar daar krijg ik pas morgen nieuws over of het nu al dan niet mogelijk is. 't is eigenlijk een rare situatie : wij zitten op een industriezone, ons deel ervan is in 1996 aangelegd. Daar ben je soms wel en soms niet aansluitbaar. Vorig jaar hebben ze nog een bijkomend gedeelte aangelegd, en daar ben je helemaal niet aansluitbaar op telenet.
cyclon
Door het zwakke adsl signaal dat bij ons toekomt, denk ik dat het niet aangewezen is om bij een andere provider te gaan. Anders vrees ik dat er in de toekomst bij eventuele problemen met het signaal weer heen en weer zal verwezen worden tussen belgacom en een andere provider, waarbij elk zegt dat het probleem niet bij hen zit. 't is eigenlijk erg dat ik op die manier belgacom moet belonen voor het leveren van een zwak signaal.
't kan ook nog altijd telenet worden, maar daar krijg ik pas morgen nieuws over of het nu al dan niet mogelijk is. 't is eigenlijk een rare situatie : wij zitten op een industriezone, ons deel ervan is in 1996 aangelegd. Daar ben je soms wel en soms niet aansluitbaar. Vorig jaar hebben ze nog een bijkomend gedeelte aangelegd, en daar ben je helemaal niet aansluitbaar op telenet.
cyclon
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
@cyclon: Zou ik ook aanraden bij BGC of telenet te gaan. Als er problemen zijn moet je toch alles via hun regelen. Als 3de kan ik ook destiny aanraden, maar deze zijn vooral bedoeld als vervanger van glasvezel en in jouw situatie mogelijk niet nodig.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Je spreekt altijd van adsl signaal, maar kijk eens uit naar vdsl?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
'k reken de adsl en de vdsl bij hetzelfde type (via telefoonkabel), in tegenstelling tot de kabel van telenet.
Wat betreft het signaal van belgacom : 'k begrijp eigenlijk niet goed waarom dat bij ons nogal traag is. 'k heb wat opzoekingswerk gedaan ivm centrales en ROP van belgacom, en heb op internet gevonden dat die er zo zouden moeten uitzien : http://i90.photobucket.com/albums/k245/ ... mvang1.jpg
'k ben hier nu nog eens buiten gaan kijken, en hier rechtover op de straat staat net hetzelfde als op die foto staat. 'k zou dus een heel goed signaal moeten hebben.
cyclon
Wat betreft het signaal van belgacom : 'k begrijp eigenlijk niet goed waarom dat bij ons nogal traag is. 'k heb wat opzoekingswerk gedaan ivm centrales en ROP van belgacom, en heb op internet gevonden dat die er zo zouden moeten uitzien : http://i90.photobucket.com/albums/k245/ ... mvang1.jpg
'k ben hier nu nog eens buiten gaan kijken, en hier rechtover op de straat staat net hetzelfde als op die foto staat. 'k zou dus een heel goed signaal moeten hebben.
cyclon
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het is niet omdat er daar een staat dat je op deze kast bent verbonden hé. Je weet ook niet welke route de kabel gaat afleggen tot bij jou. En VDSL mag je niet over dezelfde kam scheren als ADSL hoor.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Jan_B
- Premium Member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik begrijp je redenering wel, maar toch is ze niet helemaal correct. Bij ADSL is de afstand tot de centrale belangrijk, bij VDSL de afstand tot de ROP. Dat kan een groot verschil opleveren.cyclon schreef:'k reken de adsl en de vdsl bij hetzelfde type (via telefoonkabel), in tegenstelling tot de kabel van telenet.
Hallo,
ondertussen is de aanvraag voor VDSL bij belgacom vertrokken. 'k denk dat dit voor ons de beste keuze zal zijn. Installatie is voorzien voor 1 augustus. Telenet was niet mogelijk bij ons. En helaas moet ik dan belgacom belonen voor het feit dat hun adsl lijn niet zo stabiel was. Bij problemen is het dan een ping-pong spel tussen belgacom en een eventuele andere provider, waarbij beiden naar de andere wijzen voor het oplossen van problemen.
Hopelijk is de VDSL een stuk beter dan de ADSL bij ons. Het signaal zou 16M zijn.
cyclon
ondertussen is de aanvraag voor VDSL bij belgacom vertrokken. 'k denk dat dit voor ons de beste keuze zal zijn. Installatie is voorzien voor 1 augustus. Telenet was niet mogelijk bij ons. En helaas moet ik dan belgacom belonen voor het feit dat hun adsl lijn niet zo stabiel was. Bij problemen is het dan een ping-pong spel tussen belgacom en een eventuele andere provider, waarbij beiden naar de andere wijzen voor het oplossen van problemen.
Hopelijk is de VDSL een stuk beter dan de ADSL bij ons. Het signaal zou 16M zijn.
cyclon
-
- Elite Poster
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
- Locatie: 51RUI0
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
http://www.destiny.be is anders ook een waardig alternatief! Daar zijn we tot nog toe erg content van!
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus