We zijn aan het uitkijken voor een oplossing rond 'internet in de camper' en gisteren hebben we fonera bekeken. We kennen het systeem, zelf een hotspot open zetten en daardoor toegang krijgen tot ander foneraspots. Maar hoe herken je een fonera hotspot tussen alle wifisignalen die je capteert ?
De naam op de kaart van fonera is precies niet de SSID van het netwerk...
J.
Hoe herken je een Fonera hotspot ?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik had dat ook gezien op de website, nadat ik de vraag hier postte, maar ik ben daarstraks in de buurt van zo'n fonera in mijn buurt geweest maar die SSID heb ik niet gezien. Ik stond er nochthans vlakbij met een extra gevoelige ontvanger en extra sterke zender.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
Inderdaad een SSID die steeds met "FON_" begint. De fonera die je hebt bezocht was misschien (op dat moment) inactief of het adres was niet helemaal correct.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
dat zou ook kunnen,hij staat nochthans actief op de fonera site. Ik zal straks nog eens één proberen in de buurt van het werk hier.
J.
J.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Getest met 2 foneraspots in de buurt van het werk, eentje ook weer geen SSID te zien, bij de andere wel maar geen connectie mogelijk (vooral afstand denk ik, het huis waarvan ik denk dat het een spot is ligt op een hoek met weinig parkeerplaats).
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
hoi,
ik heb volgende feedback gekregen vandaag van FONSupport betreffende maps.fon.com:
---8<--
Thank you for contacting Fon
I am happy to provide you with assistance
The project team is currently deploying a new version of the Fon maps. In a first step they will clean up the maps and improve the actualisation method so the data shown is accurate, in a second one they will adjust the usability by changing symbols. layout e.t.c. Of course, we all hope that it will happen soon.
Regarding the export:
That feature has been deactivated and it wont be back until the Fon maps "facelift" has been completed. You can get the data with the link below (francofon) http://www.francofon.fr/myiframe-index. ... oi-fon.htm
---8<---
want op dit ogenblik toont maps.fon.com idd nog fonspots die al 5 jaar geen "heartbeat" meer doorstuurden...
en de "export" is ook verdwenen...
de Foneras verspreiden FON_FREE_INTERNET of iets dat op FON_ trekt
in Portugal zal je eerder ZON@FON ofzoiets tegenkomen
in Frankrijk maak je meer kans op SFR_WIFI_FON of Neuf_wifi_fon
in Engeland heb je dan BT_FON
en dan heb je nog Rusland...Japan...
je zou een 192.168.182.x moeten krijgen...
de foneras delen 2 ssid's uit...dus als je laptop in "batterijspaarmode" zit kan het zijn dat je eerder de "myplace" ziet dan de fon_free_internet... best dus die modus uitschakelen... op de myplace mag alleen de eigenaar inloggen met uniek wpa/psk paswoord
het macadres van een fonera begint met een 00:18:*
er zijn er wel veel : 4 miljoen actief op't ogenblik;
maps.fon.com toont vnl de 300.000 tal die verkocht zijn als fonera en niet altijd de versie van partners BT, Comstar, ... daar zijn ze nog op aan't werken... er kunnen er maar 200 per keer getoond worden en dat is te weinig in bijv Engeland
daar zie je ook 1 icoontje en als je erop klikt zegt ie dat er op die plek er wel *3* zijn bijvoorbeeld...
die 4 miljoen vind je trouwens bij mensen "thuis" ...dus niet in de "winkelstraten" van engeland waar niemand woont...
en je gaat als toerist niet even een donker straatje tussen het vuilnis op een vensterbank gaan surfen...
neen liever tussen de majonaise en de ketchup in een McDonalds... die zie je al van langs de snelweg staan met opgave hoeveel minuten rijden![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Op een McDonalds log je in via "i agree" knop
op een Fonera moet je je emailadres prijsgeven...mag welisware fake zijn
Als campinguitbater is het wel de "goedkoopste" oplossing... voor amper 30tal euro heb je een wifi-n accesspoint met 2 netwerken die direct geinstalleerd wordt...en waar je geen maandelijkse kost van hebt... alleen maar eventuele opbrengsten als je geen family&friend uitdeelt... met nadien wat logging/statistieken over het verbruik...
In tegenstelling tot een telenet hotspot of belgacom hotspot waar je kaartjes moet uitdelen of die beperkt zijn tot een bepaalde doelgroep (telenetters/belgacommers)...zoals het nu aan toe gaat met de voetbal ... en waar je geen inkomsten van ziet
ik heb volgende feedback gekregen vandaag van FONSupport betreffende maps.fon.com:
---8<--
Thank you for contacting Fon
I am happy to provide you with assistance
The project team is currently deploying a new version of the Fon maps. In a first step they will clean up the maps and improve the actualisation method so the data shown is accurate, in a second one they will adjust the usability by changing symbols. layout e.t.c. Of course, we all hope that it will happen soon.
Regarding the export:
That feature has been deactivated and it wont be back until the Fon maps "facelift" has been completed. You can get the data with the link below (francofon) http://www.francofon.fr/myiframe-index. ... oi-fon.htm
---8<---
want op dit ogenblik toont maps.fon.com idd nog fonspots die al 5 jaar geen "heartbeat" meer doorstuurden...
en de "export" is ook verdwenen...
de Foneras verspreiden FON_FREE_INTERNET of iets dat op FON_ trekt
in Portugal zal je eerder ZON@FON ofzoiets tegenkomen
in Frankrijk maak je meer kans op SFR_WIFI_FON of Neuf_wifi_fon
in Engeland heb je dan BT_FON
en dan heb je nog Rusland...Japan...
je zou een 192.168.182.x moeten krijgen...
de foneras delen 2 ssid's uit...dus als je laptop in "batterijspaarmode" zit kan het zijn dat je eerder de "myplace" ziet dan de fon_free_internet... best dus die modus uitschakelen... op de myplace mag alleen de eigenaar inloggen met uniek wpa/psk paswoord
het macadres van een fonera begint met een 00:18:*
er zijn er wel veel : 4 miljoen actief op't ogenblik;
maps.fon.com toont vnl de 300.000 tal die verkocht zijn als fonera en niet altijd de versie van partners BT, Comstar, ... daar zijn ze nog op aan't werken... er kunnen er maar 200 per keer getoond worden en dat is te weinig in bijv Engeland
daar zie je ook 1 icoontje en als je erop klikt zegt ie dat er op die plek er wel *3* zijn bijvoorbeeld...
die 4 miljoen vind je trouwens bij mensen "thuis" ...dus niet in de "winkelstraten" van engeland waar niemand woont...
en je gaat als toerist niet even een donker straatje tussen het vuilnis op een vensterbank gaan surfen...
neen liever tussen de majonaise en de ketchup in een McDonalds... die zie je al van langs de snelweg staan met opgave hoeveel minuten rijden
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Op een McDonalds log je in via "i agree" knop
op een Fonera moet je je emailadres prijsgeven...mag welisware fake zijn
Als campinguitbater is het wel de "goedkoopste" oplossing... voor amper 30tal euro heb je een wifi-n accesspoint met 2 netwerken die direct geinstalleerd wordt...en waar je geen maandelijkse kost van hebt... alleen maar eventuele opbrengsten als je geen family&friend uitdeelt... met nadien wat logging/statistieken over het verbruik...
In tegenstelling tot een telenet hotspot of belgacom hotspot waar je kaartjes moet uitdelen of die beperkt zijn tot een bepaalde doelgroep (telenetters/belgacommers)...zoals het nu aan toe gaat met de voetbal ... en waar je geen inkomsten van ziet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
En wie heeft er wifi n (bij de klanten) en wat met het bereik (bomen,...) ?Als campinguitbater is het wel de "goedkoopste" oplossing... voor amper 30tal euro heb je een wifi-n accesspoint met 2 netwerken die direct geinstalleerd wordt...en waar je geen maandelijkse kost van hebt... alleen maar eventuele opbrengsten als je geen family&friend uitdeelt... met nadien wat logging/statistieken over het verbruik...
Is mss goed voor een zeer kleine camping, meer ook niet.
Al een geluk dat er zoveel caminguitbaters zijn die kennis hebben van fonera/netwerken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
meestal zetten ze dat bakje in de plaatselijke cafetaria/receptie... en komen ze met hun laptop daar surfen; dan hebben de ander niet te zagen over straling die ze niet willen ... net zoals je een rokerhoekje hebt in de cafées binnenkort een wifi stralingshoekje? ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
sommigen komen hun campingwagen niet uit en hebben een Alpha usb wifi toestel gericht op die accesspoint tot 1kilometer ver
http://www.campertv.nl/?page=catalog&vi ... uct_id=146
het bakje is op 123 geinstalleerd... stekker in stopkontakt... netwerkkabel in je telenet of belgacom modem en je bent vertrokken daar hoef je geen expert voor te zijn... zie het eenvoudige filmpje hier : http://vimeo.com/22816987
een "professionele" oplossing kost je idd veel meer, niet alleen eenmalig waar met maandelijkse kosten...... met meestal nog een personeelskost voor een "ticketprinter" en zovoorts...
gisteren nog in Belgacom verkoopspunt gevraagd "hoe" ik kan inloggen op belgacom hotspot...
onlangs eens tegen het lijf gelopen en geraakte niet geauthenticeerd met mijn FCxxxxx of eServices user...
blijkbaar moet ik een "kaartje" aanvragen bij de uitbater... volgende keer eens vragen ... waarschijnlijk gaan ze niet weten waar ik het over heb![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
sommigen komen hun campingwagen niet uit en hebben een Alpha usb wifi toestel gericht op die accesspoint tot 1kilometer ver
http://www.campertv.nl/?page=catalog&vi ... uct_id=146
het bakje is op 123 geinstalleerd... stekker in stopkontakt... netwerkkabel in je telenet of belgacom modem en je bent vertrokken daar hoef je geen expert voor te zijn... zie het eenvoudige filmpje hier : http://vimeo.com/22816987
een "professionele" oplossing kost je idd veel meer, niet alleen eenmalig waar met maandelijkse kosten...... met meestal nog een personeelskost voor een "ticketprinter" en zovoorts...
gisteren nog in Belgacom verkoopspunt gevraagd "hoe" ik kan inloggen op belgacom hotspot...
onlangs eens tegen het lijf gelopen en geraakte niet geauthenticeerd met mijn FCxxxxx of eServices user...
blijkbaar moet ik een "kaartje" aanvragen bij de uitbater... volgende keer eens vragen ... waarschijnlijk gaan ze niet weten waar ik het over heb
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De Mcdo's staan al klaar in de tomtom, maar we zijn nog andere mogelijkheden aan het onderzoeken ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een paar jaar terug was het internet op de camping in Friesland goedkoper met bonnetjes van de uitbater dan hier thuis in Belgie![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
J.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een paar jaar terug was het internet op de camping in Friesland goedkoper met bonnetjes van de uitbater dan hier thuis in Belgie
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
J.