Sagem in bridging

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
mavi
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2011, 08:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi beste userbase, ik ben recentelijk van Telenet overgestapt naar Scarlet. Tot mijn verbazing geeft men daar een sagem F3464 modem als connectiemethode (iets waar blijkbaar een oer-oude software op staat ofzo, want het ding kan geen upnp, 811n wireless enzo...)

Omdat ik dit toestel totaal niet wil gebruiken (enkel om het VDSL signaal op te vangen, basic connectivity) zou ik graag deze Sagem een publiek IP laten afleveren op mijn eigen router (Sitecom die het prima doet, port-forwarding, dhcp voor intern netwerk speelt enz...). En dan van daar verder te werken op de manier die ik gewoon ben (en die al een jaar prima werkt)

Het probleem is dat ik de Sagem na enkele uren proberen niet kan laten samenwerken met mijn intern netwerk. NAT werkt niet, port forward werkt niet, de twee dhcp servers zitten elkaar ook continu te overlappen en noem maar op (om maar te zwijgen van de random reboots van dat spul).

Simpele vraag aan de technische mensen op dit forum: hoe kan ik de Sagem F3464 van Scarlet het publiek IP laten afleveren op de Sitecom router die er achter ligt?
Ik wil namelijk mijn config voor mijn interne netwerk identiek houden aan de config die ik draaide bij telenet, alleen dan met een ander WAN address.

De Sagem modem mag absoluut niet in dubbele NAT staan met mijn Sitecom, want dat werkt gewoonweg niet (traaf, reboots, errors).
Er staat oa. een NAS, 811n Acceess point en een ATA box achter de Sagem.
Alle hulp welkom... Er moeten toch nog mensen zijn die een netwerkje hebben draaien achter een Sagem van Scarlet niet? Of plugt iedereen daar braaf 1 PC'tje op de lan port van die sagem om wat te surfen?
Bitmessage = BM-2cUc61e3zmqTEXVE2q3UBCRMwbaFGWJucP
Internet = Scarlet VDSL2 (46 Dwn | 3,5 Up)
GSM = Mobile Vikings
Phone = WeePee
No TV since 2007
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Je Sitecom router een PPPoE sessie laten opbouwen en in de instellingen van je SAGEM bij interfaces bridging aanzetten onder de WAN poort instellingen en de PPPoE authenticatiegegevens verwijderen?
Met de zoekfunctie zal je nog andere topics vinden die het allemaal wel uitleggen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
mavi
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2011, 08:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ken, bedankt voor de tip, ik zal dit nogmaal bekijken op de sagem modem.
Ik dacht ook dat de Sitecom geen PPPoE kon opbouwen 'over' de Sagem modem.... maar dat moet ik dan nog eens testen straks. Bedankt voor de tip.

Zijn er mensen die dit effectief al gedaan hebben en werkend hebben gekregen?
Bitmessage = BM-2cUc61e3zmqTEXVE2q3UBCRMwbaFGWJucP
Internet = Scarlet VDSL2 (46 Dwn | 3,5 Up)
GSM = Mobile Vikings
Phone = WeePee
No TV since 2007
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik gebruik een Linksys WRT54GL met Tomato firmware als router die een PPPoE sessie opbouwt via een SAGEM. Ook een Zyxel firewall+router.
En bij me thuis gebruik ik meteen een Fr!tzbox, zonder de SAGEM ;-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Na veel vloeken en prutsen is het me ook gelukt ;)
Met een Dlink dir-655. De sagem doet nu dienst als modem, voor de rest is alles uitgeschakeld erop.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier ook perfect gelukt om een PPPoE te starten met mijn Linksys WRT320N (met DD-WRT firmware op). De Sagem heeft wel ook nog zijn eigen PPPoE sessie, dat is voor de oudere toestellen die geen wireless N ondersteunen. Ik snap ook echt niet waarom die routers nog geen wireless n aan boord hebben, achterhaalde hardware ook altijd :roll:
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

€'s
Gebruikersavatar
heyedp
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2010, 12:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

thamar schreef:Na veel vloeken en prutsen is het me ook gelukt ;)
Met een Dlink dir-655. De sagem doet nu dienst als modem, voor de rest is alles uitgeschakeld erop.


Veel vloeken en prutsen , hoe is het dan uiteindelijk gelukt .
Heb ook een Dlink 655 en overweeg over te schakelen naar Scarlet of Belgacom VDSL2 (zit nu bij Dommel cityconnect), dus voor mij belangrijk te weten hoe dit werkt .
Normaal gezien de Dlink de PPPoE sessie laten opbouwen en de Sagem of BBOX2 in brigdemode zetten of zie ik het te simpel .
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Sagem naar factory-settings gebracht, en bij de dir655 had'k geen mac-adres meegegeven voor de pppoe-sessie, daarover deed die dus blijkbaar lastig.
Eens dat gedaan, ging't vanzelf...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heyedp schreef:
thamar schreef:Na veel vloeken en prutsen is het me ook gelukt ;)
Met een Dlink dir-655. De sagem doet nu dienst als modem, voor de rest is alles uitgeschakeld erop.


Veel vloeken en prutsen , hoe is het dan uiteindelijk gelukt .
Heb ook een Dlink 655 en overweeg over te schakelen naar Scarlet of Belgacom VDSL2 (zit nu bij Dommel cityconnect), dus voor mij belangrijk te weten hoe dit werkt .
Normaal gezien de Dlink de PPPoE sessie laten opbouwen en de Sagem of BBOX2 in brigdemode zetten of zie ik het te simpel .

De Dlink met zijn Wan poort aan een LAN poort hangen van de Sagem, dan de Dlink een PPPoE sessie laten starten. Wat je vervolgens met je Sagem doet maakt weinig uit, deze kan zijn eigen PPPoE sessie behouden, je kan deze ook uitschakelen. Je bend dus niet verplicht iets te veranderen op de Sagem (Hier staat de Sagem gewoon aan met alle settings die er al op stonden. Heb dus 2 draadloze netwerken en 2 actieve verbindingen thuis)
mavi
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2011, 08:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Tevergeefs geprobeerd,... Sagem met de LAN1 naar de WAN van de Sitecom router. Dan de sitecom laten PPPoE opzetten met @SCARLET en dan... niets. De Sagem is weldegenlijk gesynched. Pfff wat een gedoe, ... gewoon een cabeltje waar een publiek IP uit komt zou gewoon handig zijn,... maar die Sagem is blijkbaar onhandelbaar.

Er stond ook ergens dat het een EthoA verbiding moest zijn ipv. PPPoE. Is dat een probleem (als het al zo is uiteraard? Op de website en support site van Scarlet is er nog minder te vinden dan in de 'manual' van de Sagem :)

Bedankt voor alle tips alvast, maar mijn vraag blijft: hoe kan ik mijn Sitecom router (die wel alle functies heeft die je van een router anno 2011 mag verwachten) een publiek address geven en de Sagem die er voor hangt gewoon als domme bridge modem laten dienen naar Scarlet toe? Enig gegoogle hieromtrend leverde ook niet veel op...
Bitmessage = BM-2cUc61e3zmqTEXVE2q3UBCRMwbaFGWJucP
Internet = Scarlet VDSL2 (46 Dwn | 3,5 Up)
GSM = Mobile Vikings
Phone = WeePee
No TV since 2007
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Test eens door de PPPoE van de sagem uit te schakelen en vervolgens die op de sitecom te starten, misschien geeft hij bij u inderdaad problemen met 2 PPPoE sessies (wat me zou verbazen, maar het kan uiteraard wel). Ik zal nog eens nakijken welke settings ik nog heb aan staan, bij mij staat er wel een Belgacom firmware op momenteel dus kan nog een beetje verschillen.
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zat in hetzelfde schuitje en moest de PPPoe van de sagem uitschakelen vooralleer mijn linksys E2000 zijn eigen pppoe sessie kon opbouwen. Beide (sagem + linksys) een pppoe sessie laten opbouwen lukte niet bij mij. Wanneer ik die op de sagem uitschakel werkte alles perfect

Groeten
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat hangt denk ik van firmware tot firmware af, want ik heb zelf ook een firmware gehad waar dit probleem voorkwam (zie dit topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=29555)
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

ik heb zo een beetje het zelfde probleem.
De sagem is terug geplaatst naar fabrieksinstellingen en dan heb ik de wan interface ge-disabled.
Daarachter hangt een Linksys WRT54g (firmware 7.00.8) en die wil geen eigen PPPOE verbinding opstarten.
Met de pc er achter waar Pfsense op draait heb ik echter geen probleem om een nieuwe sessie op te starten.
ik heb deze linksys pas dit weekend aangeschaft en hoopte hiermee de continue draaiende pc met PFsense te kunnen vervangen maar toch nog toe geen enkel resultaat :?

Het lukt ook niet om een PPPOE sessie te starten met mijn oude Siemens SX762

Wat wel lukt is om via de pc zelf, aangesloten op lan1 van de sagem, een PPPOE-sessie te starten
mvalent
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2011, 12:29

I have a Sagem (received a few days ago by Edpnet) + router D-Link DIR-655 and it looks they don't manage to communicate with each other. Sorry to write in english, I understand a little nederlands but not enough to write. My previous modem was D-Link DSL-320T and that one works beautifully. But tomorrow the line will be converted from ADSL to vDSL and I will be forced to use the Sagem... I contacted the support but they don't seem to find the problem. It looks the modem (in bridge mode) is connected but the router doesn't realise the connection is ok. In any case, no computer connected to the router can access the internet.
I wonder if somebody among you has an idea...
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

dr trimble.... toch zou dat moeten lukken door de siemens aan te sluiten op de sagem via de wan poort op je siemens.

De siemens stel je in om via ethernet verbinding te maken. Daarna ga je naar geavanceerde instellingen en geef je alle instellingen van scarlet in die nodig zijn:

internetprovider: anders
protocol: pppoe
gebruikersnaam: wat je van scarlet gekregen hebt
wachtwoord: wat je van scarlet gekregen hebt
MTU: 1488
PPPOE doorvoer: uit
UPnP: aan

Ik heb ook een vlan tag aangemaakt die scarlet wan noemt.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

wel PumbaaH,

ik zal het toch nog eens proberen. Ik had het al eerder geprobeerd en het lukte niet. ik dacht toen dat het aan de instellingen van de Sagem lag.
Nu kan ik echter probleemloos een PPPOE sessie opbouwen met de PFsense-pc dus daardoor zal het idd wss aan de instellingen van de siemens zijn. Wel raar dat ik met de wrt54g ook niet online geraak.

Heb je met de siemens achter de sagem last van een snelheidsdaling of maakt het geen verschil uit.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

De siemens piekt met een macimum download van 15 mbps..... de upload doet ie wel volledig
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

ff geprobeerd en lukt natuurlijk weer niet. Bij het overschakelen van adsl naar ethernet heeft de siemens zich naar fabrieksinstellingen geplaatst en bij provider kan er niets meer geselecteerd worden, ook geen anders. Het lukt dus nergens om mijn gegevens in te vullen :?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mvalent schreef:I have a Sagem (received a few days ago by Edpnet) + router D-Link DIR-655 and it looks they don't manage to communicate with each other.

RTFM (read the f*** manual) ;)
http://www.hostedipphone.com/support/ma ... al_100.pdf

As you will be forced to use the Sagem for VDSL2, you have 2 choices:
1) use the D-Link as router:
    - see page 11 of the above manual for the connection.
    - go to page 14-16 (configuration) and select PPPoE as internet connection (using your EDPNet credentials).
    - you may need to disable the PPPoE session on your Sagem.
2) use the Sagem as router:
    - see page 12 of the above manual for the connection ("connect to another router")
    - change the IP adress of your D-link to fit with the Sagem (e.g. 192.168.1.250).
    - connect a LAN port of your D-link to the Sagem.
    Now you can use the D-link as a switch (Lan ports 2-3-4) + wireless accesspoint.

Unless you have a good reason to use the D-Link (e.g. extending your wireless range), there is no need, as the Sagem is already a wireless router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mvalent
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2011, 12:29

"1) use the D-Link as router:" : Yes, this is what I am trying to do. The Dlink DIR-655 is a Gigabit router with 802.11n, so for my local network this is a much better solution.
Against solution 2, I have the problem that all 4 ports of the D-Link are already used and many settings are there (like port forwarding, etc).
What is disturbing me is that I am unable to get solution 1 to work but it looks it works for others...
Thank for your help.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

It is possible (I'm not sure) that EDPNet does not support 2 simultaneous PPPoE sessions.
In this case "solution 1" will only work if you first disable the PPPoE session in the Sagem. (using Sagem as "modem only").
(This will of course also diasble EDPNet VoIP if you are using EDPNet phone)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

mvalent,

Address Mode : Dynamic IP
IP Address : -blank-
Username : your-username@PROVIDER
Password : your-password
Verify Password : your-password
Service Name : (optional) -blank-
Reconnect Mode : Always on
Maximum Idle Time : 0
Primary DNS Server : 8.8.8.8 (google dns)
Secondary DNS Server : 8.8.4.4 (google dns)
MTU : 1492
MAC Address : press the clone mac from computer button

This is what I have set on my dir-655
It is running firmware 1.34EU ( http://dlinkedrouter.org/ )
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 mar 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Who wants D-link at the first place? :-)

De sagem/bbox2 met standaard settings doet gewoon bridged mode zonder problemen.
Gewoon PPPoE sessie starten vanop je router welke verbonden is met de sagem, zou probleemloos moeten werken.
Wij hebben zo honderden setups draaien zonder issues. Wij schakelen onder network interfaces in het menu van de bbox2/sagem wel steeds de PPPoE connectie van de modem zelf uit, maar dit is niet strikt noodzakelijk, die dingen doen gewoon bridged mode met default settings.

Mvg
Yves
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Studenteninternet schreef:Wij schakelen onder network interfaces in het menu van de bbox2/sagem wel steeds de PPPoE connectie van de modem zelf uit, maar dit is niet strikt noodzakelijk, die dingen doen gewoon bridged mode met default settings.

Bij sommige providers en of abbo's heb je max. maar één PPPoE sessie. In zo'n geval is het wel noodzakelijk om de PPPoE connectie van de modem zelf uit te zetten.
Bij BGC internet Favourite bijvoorbeeld zijn er wel 2 PPPoE sessies mogelijk, maar je kan niet meer inloggen op een Hotpsot met je BGC user-id als je thuis 2 PPPoE sessies hebt opstaan ... dus in dit geval ook best de 2de PPPoE sessie uitschakelen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mvalent
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2011, 12:29

Thanks to everybody for commenting and helping. I tried everything suggested without any success.
Somebody gave me yesterday a bbox2. I replaced the Sagem with the bbox2 and everything looks fine now so I am almost 100% sure that the problem is inside the Sagem. I contacted Edpnet and asked for a replacement of the Sagem.
mavi
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mei 2011, 08:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij mij is het inmiddels ook gelukt... De Siemens zelf moest gereboot worden NADAT de PPPoE sessie van de Sitecom (die er achter hing WAN - LAN via eth) opgezet was.
Het enige probleem is, wanneer een van de twee routers reboot (en dat gebeurd nogal eens bij de Sagem... ge kunt daar een ei op bakken) dan moet ik manueel deze procedure herhalen. Alles behalve handig, maar ik kan er mee leven (een goedkopere provider heeft ook nadelen en dat moet je er maar bij nemen).

In ieder geval bedankt aan iedereen om te helpen, ik ge trachten een van de komende dagen een guide hierromtrend online te zetten, vermits al die ADSL providers er blijkbaar niet in slagen een klein document te maken voor dit veelvuldig voorkomend probleem.

thx!
Bitmessage = BM-2cUc61e3zmqTEXVE2q3UBCRMwbaFGWJucP
Internet = Scarlet VDSL2 (46 Dwn | 3,5 Up)
GSM = Mobile Vikings
Phone = WeePee
No TV since 2007
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

mvalent schreef:Thanks to everybody for commenting and helping. I tried everything suggested without any success.
Somebody gave me yesterday a bbox2. I replaced the Sagem with the bbox2 and everything looks fine now so I am almost 100% sure that the
problem is inside the Sagem. I contacted Edpnet and asked for a replacement of the Sagem.


It's already mentioned that this can be caused by the firmware version for the OLO's (EDPnet, Dommel, Scarlet). The replacement Sagem will run the same firmware, so the problem (probably) won't be solved.

The solution is pretty simple, as you just have to flash a newer firmware (eg 60A022) for Belgacom's bbox2 (which is basically the same as the Sagem). Enough information can be found here how to do so ;).
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”