ADSL + POTS -> VDSL

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

Ik heb ADSL van DxADSL en een discovery lijn van Belgacom.Nu wil ik VDSL van EDPnet en ik wil m'n discovery lijn voor geen goud kwijt.
De redenen voor verandering zijn snelheid en betrouwbaarheid (modem reset 4 keer per week)
Nu lees ik hier o.a. in de discussies over de FRITZ! 7390 dat VDSL in Belgie altijd Annex-B is,dus ISDN.
Wat gaat er dan gebeuren bij een overschakeling naar VDSL? gaan ze dan mijn telefoonlijn overzetten van POTS->ISDN ,zodat mijn antieke telefoon niet meer werkt?
En ik nieuwe toestellen moet aanschaffen voor noodoproepen te doen.
Of gaat de VDSL dan over het 2de koperpaar?In dat laatste geval zou het zelfs mogelijk moeten zijn 2 internet abbo's tegelijk te hebben op 1 enkele discovery lijn.
1 x ADSL(2) over de POTS lijn en 1 x VDSL over het 2de koperpaar.
Dat laatste lijkt mij wel interessant,dan kan ik smooth overschakelen zonder 1 dag internet te moeten missen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

cowboy_film_fan schreef:Nu lees ik hier o.a. in de discussies over de FRITZ! 7390 dat VDSL in Belgie altijd Annex-B is,dus ISDN.

Je verwart een aantal zaken die absoluut niets met mekaar te maken hebben, namelijk Annex A/B met ISDN/analoog.
Het onderscheid tussen Annex A en Annex B heeft alléén te maken met de manier waarop de frequenties gebruikt worden op een telefoonlijn (split tussen upload en download enz ..)

In Duitsland heeft de nationale telefoonmaatschappij ervoor gekozen om "Annex B" te gebruiken voor ADSL/VDSL verbindingen, ongeacht of dit analoog of ISDN is.
In de meeste landen buiten Duitsland, is ervoor gekozen om Annex A te gebruiken voor DSL op analoge lijnen, en Annex B voor DSL op ISDN lijnen.

In België is ervoor gekozen om Annex A te gebruiken voor ADSL op analoge lijnen, en Annex B voor ADSL op ISDN lijnen, en om Annex B te gebruiken voor VDSL (zowel op analoge lijnen en ISDN).
Dit is gewoon een (technische) keuze die de telefoonmaatschappijen maken.
Met andere woorden: er verandert niets aan je analoge lijn bij overstap naar VDSL2.

cowboy_film_fan schreef:Of gaat de VDSL dan over het 2de koperpaar?In dat laatste geval zou het zelfs mogelijk moeten zijn 2 internet abbo's tegelijk te hebben op 1 enkele discovery lijn.
1 x ADSL(2) over de POTS lijn en 1 x VDSL over het 2de koperpaar.

Dat zou kunnen (als je wil betalen voor 2 abbo's), maar ...
    - je hebt dan géén 2 internet abbo's tegelijk op 1 enkele discovery lijn: je DxADSL blijft dan op je discovery line, en je VDSL wordt dan "Internet without fixed line" op je 2de paar.
    - je kan nooit VDSL2 krijgen op je "retour paar". Als jouw 2de paar toevallig het retour paar is, dan zal er vooraf een wisseling moeten gebeuren (met alle kansen dat het misgaat of één groot misverstand wordt).
    - dit is inderdaad een mogelijkheid om geen dag zonder internet te vallen (als alles correct verloopt).
Beste procedure hiervoor is dat je:
    1) VDSL2 aanvraagt op jouw adres (en niet op het bestaande telefoonnummer), en erbij vermelden dat je "Internet zonder vaste lijn" wil. Eventueel zal een technieker de paren wisselen.
    2) Nà de installatie van VDSL2 zeg je DxADSL op (met behoud van je discovery line).
    3) Je zal een overlap hebben waarbij je 2 abbo's betaalt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cowboy_film_fan
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:38
Locatie: Brecht
Bedankt: 1 keer

OK dankjewel voor het antwoord:zeer duidelijk nu
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”