snelheid / linestats

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Beste,

Ik heb sindskort een abonnement bij dommel 'cityconnect lite'. Op de website staan er snelheden van 24/3 Mbps geafficheerd. Uit de modem haal ik de volgende stats:
"xDSL linestate up (downstream: 11996 kbit/s, upstream: 1105 kbit/s; output Power Down: 4.5 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 17.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 10.5 dB, Up: 9.0 dB)
"
Kan iemand me vertellen of ik nu te ver van de centrale lig, of zij me op een lagere sneheid hebben gezet...

Ik kan jullie wel zeggen dat ik eerder bij Fulladsl, de volgende stats uit de modem kreeg;
"xDSL linestate up (downstream: 18787 kbit/s, upstream: 1021 kbit/s; output Power Down: 20.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 19.5 dB, Up: 7.0 dB; snr Margin Down: 6.5 dB, Up: 12.0 dB)
"

Alle commentaar is welgekomen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Die 24/3 is enkel als je modem in hun centrale staat, bij wijze van spreken :). De modem synct automatisch op de beste mogelijke snelheid. Dommel cityconnect is op hun eigen apparatuur, die waarschijnlijk verder van je staat dan die van fulladsl.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Als je die attenuation gaat delen door 13, heb je een idee van de afstand tot de Dommel centrale, jouw afstand zal dus ongeveer 1300 meter zijn. Op basis hiervan zou je volgens mij toch wel hogere snelheden moeten kunnen krijgen, (tot die 18787 Kbps).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

patjesomers schreef:downstream: 11996 kbit/s, upstream: 1105 kbit/s; output Power Down: 4.5 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 17.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 10.5 dB, Up: 9.0 dB
Kan iemand me vertellen of ik nu te ver van de centrale lig, of zij me op een lagere sneheid hebben gezet...

1) ze hebben je geknepen op 12 mbps down. Zoals de vorige poster al zei: je moet die vroegere snelheden kunnen halen.
2) de theoertsiche max 3 mbps up is voor Annex M. Jouw modem synct niet op Annex M maar op Annex A.

Je zal de ISP moeten contacteren.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Heren,

Ik heb ze zonet gebeld en ze beweren dat ik de volledige snelheid zou kunnen halen. Ik zou bij hen de 24mbps kunnen halen en het aan mijn bekabeling en blablabla kan liggen. Een paar weken eerder was die binnenbekabeling en modem nog wel geschikt voor hogere snelheden...
Eveneens beweert men dat ik ca. 1800 m van de centrale lig. Ze 'kunnen' er niets aan doen.

Alle reacties zijn welkom.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bulls...t

- het getal waarop je nu synct (11996) is een te rond getal voor een toevallige sync: "iets" knijpt je af op 12 mpbs.
- indien de lijn volledig zou openstaan, zou de snelheid op zijn maximum gaan, en de SNR dalen tot rond 6-7dB. Met je huidige 10.5db heb je nog "marge" voor een hogere snelheid.
- als je werkelijk 1800 m van de centrale woont, dan moet je theoretisch 18 mbps (max) halen op ADSL2+ (att 25 dB).
- zie eens op http://hierzo.net/ > DSL Tools > DSL calculator > ADSL2+ en vul hier je afstand of je attenuation in.

Zeker dat het je modem niet is die afknijpt ?
Kan je ergens de "attainable' downstream troughput uitlezen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Het enige wat ik kan terugvinden is het volgende:

"Link Information
Uptime:
0 days, 13:04:15
Modulation:
G.992.5 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:
1.164 / 11.996
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]:
115,73 / 389,35
Output Power (Up/Down) [dBm]:
12,0 / 3,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]:
7,5 / 17,0
SN Margin (Up/Down) [dB]:
9,5 / 8,5
Vendor ID (Local/Remote):
TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote):
0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote):
0 / 0
Loss of Power (Local/Remote):
0 / 0
Loss of Link (Remote):
0
Error Seconds (Local/Remote):
0 / 0
FEC Errors (Up/Down):
0 / 0
CRC Errors (Up/Down):
0 / 453
HEC Errors (Up/Down):
14 / 303
"
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

CityConnect zal telkens max sync snelheid opnieuw bepalen, uw sync snelheid zit niet vast in de centrale zoals bij turboline.
Trek uw modem eens uit het stopcontact en terug in. Uw sync snelheid zou normaal anders moeten zijn (kan zowel lager als hoger zijn natuurlijk).
Gebruikersavatar
heyedp
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2010, 12:47
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Persoonlijk heb ik reeds maanden problemen met mijn cityconnect aansluiting , daar waar ik vroeger vlot 16/1,7 haalde , haal ik nu amper 6/0,7 (Mb/s) , meerdere malen de helpdesk gecontacteerd met als antwoord: we testen uw lijn , uw binnenbekabeling is slecht , uw spitsers zijn stuk en als laatste gelieve uw modem te vervangen :bang: .
Mijn spliter heb ik vervangen ( nu full-rate Nico) en binnenbekabeling nagezien , echter een nieuwe modem aanschaffen zag ik niet zitten .
Daarom stopt het hier voor mij (cityconnect ) en stap ik over naar BGC -favoriete ( aanvraag gedaan) .

interpretatie linestats: http://www.dslreports.com/faq/6734

Ter info mijn linestats:

Downstream Upstream
SNR Margin (dB) 26.3 30.6
Attenuation (dB) 17.0 13.0
Output Power (dBm) 20.5 14.0
Attainable Rate (Kbps) 16024 945
Rate (Kbps) 7661 945
Latency Interleave

Hopelijk heb je meer succes bij het oplossen van je probleem .
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Ik heb de modem een paar keer afgezet en terug opgestart. Hij blijft synchroniseren op ca. 11Mbps, dus het zal wel aan hen liggen.
Op de helpdesk blijven ze erbij dat het aan mijn bekabeling ... zou liggen. Net alsof deze in 3 weken zou verouderen.

Iemand een idee wat k moet doen
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vrees dat het een welles nietes verhaaltje zal blijven. Ofwel neem je er vrede mee, ofwel stap je over maar je zal een opzeggingsvergoeding moeten betalen indien je nog geen jaar aangesloten bent. Op zich is 12 Mbit niet slecht... maar ik begrijp dat je baalt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Probeer eens de modem aan te sluiten direct waar de ADSL lijn binnenkomt (kelder, garage ?),
indien dat nog niet helpt, probeer dan eens met een modem van iemand anders.
Test ook steeds met kabel verbonden, niet wireless.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Toen ik begon op cityline had ik ook lage synch-waardes. Helpdesk gebeld ik was blijkbaar door de bgc technieker aangesloten op een testprofiel (ik dacht dat het 6 of 9 mbits was ofzo) en kreeg een nieuwe activatiedatum (hoewel ik dus al verbonden was met lage synch) .. en op aangeduide datum ben ik inderdaad naar een ongeveer 17/1 gegaan en was ik dacht ik verbonden met een andere dslam(broadcom ofzo).
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

@Fluppeke

Heeft helpdesk dat meteen toegegeven bij je, dat je op een lagere profiel zat?
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

patjesomers schreef:Ik heb de modem een paar keer afgezet en terug opgestart. Hij blijft synchroniseren op ca. 11Mbps, dus het zal wel aan hen liggen.
Op de helpdesk blijven ze erbij dat het aan mijn bekabeling ... zou liggen. Net alsof deze in 3 weken zou verouderen.

Iemand een idee wat k moet doen


Maar de snelheid fluctueert wel een beetje bij elke reboot?
Dan moet het toch zijn dat je niet sneller kan (met lijn afstand, kwaliteit etc) ... zou dommel je cappen dan zou je telkens exact dezelfde sync hebben.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bij sommige modems kan je de marge instellen dat je bij de 6 dB grens vandaan blijft... vermits je upload exact op 9.0 dB staat, vermoed ik dat jouw modem op 150% staat (wat dus wel meer gebruikt wordt)
Verder kan je SNR bij constante snelheid wel wat fluctureren in de loop van het jaar, dus het kan goed zijn dat je in het najaar weer je oude snelheid kan halen, wie zal dat zeggen...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Na een paar maal dezelfde mail te verzenden naar Dommel en geen reactie te krijgen heb ik vrijdag het volgende uit de modem kunnen aflezen:

"xDSL linestate up (downstream: 13572 kbit/s, upstream: 945 kbit/s; output Power Down: 5.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 16.5 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 14.5 dB)
"
Wat denken jullie, hebben ze op een hogere lijn gezet of ??? In ieder geval, alle commentaar is welgekomen.
De vorige stats waren:

"xDSL linestate up (downstream: 11996 kbit/s, upstream: 1105 kbit/s; output Power Down: 4.5 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 17.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 10.5 dB, Up: 9.0 dB)
"
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

De beperking in de centrale (120000), is nu verhoogt maar nu loop je tegen de maximale lijncapaciteit aan (13500)
Maar die waarde is steeds verschillend. Trek je modem maar eens uit en sync opnieuw. Dan zal je hogere of lagere waardes krijgen.
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

Modem uitgetrokken en terug aangesloten, zelfs een paar keer en dit kryg ik:

"xDSL linestate up (downstream: 13555 kbit/s, upstream: 945 kbit/s; output Power Down: 5.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 16.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 14.5 dB)"
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Ben ik de enige die iets heeft op te merken aan de lage output power (en vrij povere SNR)? :?
To download or not to download, that's the question.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

@fireblade,
ik heb in dit draadje nog geen opmerking van je gezien, maar je legt terecht een relatie tussen de "povere" s/n (down) en de lage transmit power down.
Deze is slechts 4.5-5 dBm, terwijl ik me uit mijn adsl tijd herinner dat die hier 19-20.5dBm was.
Elk dB'tje extra transmitpower (down) mag je direct bij je s/n bij ontvangst tellen en een verhoging van zeg 10 tot 15 dB laat een heel ander plaatje zien.
Maar ik ken de termen niet waarmee de transmitpower door Belgacom bepaald wordt, ik heb hoogstens een vermoeden.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

patjesomers schreef:
"xDSL linestate up (downstream: 13555 kbit/s, upstream: 945 kbit/s; output Power Down: 5.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 16.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 14.5 dB)"


Je bent blijkbaar ook op een interleaved profiel gezet aan die 945kbit upload te zien. Ik ben ook zo automatische op een interleaved profiel uitgekomen. Geen antwoord van helpdesk.

Code: Selecteer alles

SNR margin (dB):    7.3     16.9 
Attenuation (dB):    22.5     10.1
Output power (dBm):    18.3     12.3
Attainable rate (Kbps):    17952     945
Rate (Kbps):    14287     945
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Transmit power is in verhouding tot de afstand van de centrale, dus denk eerder dat het zinvoller is om de attenuation in verband te bengen, en niet de SNR
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

crapiecorn schreef:Je bent blijkbaar ook op een interleaved profiel gezet aan die 945kbit upload te zien. Ik ben ook zo automatische op een interleaved profiel uitgekomen. Geen antwoord van helpdesk.


Ik zit ook voor de zoveelste keer op interleaved. Bellen naar de helpdesk geeft meestal wel resultaat, maar ze zeggen wel elk gesprek dat ik in het vervolg beter een mail stuur (waar ik toch geen antwoord op krijg). :)

De TS maakt overigens gebruik van een Speedtouch 706WL, die het configureren van Mac Encapsulated Routing/RFC1483 Bridged via de webinterface niet toelaat. Ik heb daarom de configuratie-utility aangepast voor Cityconnect en hier vermeld. Als er iets mis is met de configuratie, kan de TS daar dus weinig aan doen. Ik zal het configuratiebestand nog eens nakijken, maar normaal zou het in orde moeten zijn aangezien ik hier zelf 14-15Mbps mee haal.

Als je overigens Annex M wil activeren, moet je telnetten in de Speedtouch en volgende commando's uitvoeren:

Code: Selecteer alles

:adsl debug multimode config=g992.5_AnnexA+g992.5_AnnexM­ 
:saveall
­
patjesomers
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 nov 2009, 20:01

@Petervanakelyen
Ik heb getelnet met de modem en code ingevoerd.
Na een paar onbeantwoorde mails, heb ik ze vandaag gebeld. Binnen de minuut was mijn verbinding verbroken en kreeg ik de volgende waarden.
"xDSL linestate up (downstream: 12694 kbit/s, upstream: 2085 kbit/s; output Power Down: 4.5 dBm, Up: 12.5 dBm; line Attenuation Down: 17.0 dB, Up: 10.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 9.0 dB)"
M.a.w. de modem is nu annex M, maar de downloadsnelheid is onveranderd gebleven.
Ligt het dan aan mij?

vorige linestats:
""xDSL linestate up (downstream: 13555 kbit/s, upstream: 945 kbit/s; output Power Down: 5.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 16.0 dB, Up: 7.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 14.5 dB)""
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

't is de uploadsnelheid dat je wijzigt door annex m te activeren (duidelijk gelukt) - maar hogere upload gaat ten koste van de downloadsnelheid
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Transmit power is in verhouding tot de afstand van de centrale, dus denk eerder dat het zinvoller is om de attenuation in verband te bengen, en niet de SNR


Hah, ja. Blijft toch raar, ik zit zelf op 27dB en heb nog een transmit van 18dB down en 20 up.. bij mijn vader is dat 37dB att. en die heeft eveneens een 17-18dB transmit.. vanwaar dan de zo lage 4-5dB? :?

EDIT: oh ja.. waarschijnlijk de dommel apparatuur zelf, nee? hier en bij vader is het een lijn onder belgacom zelf.
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”