Simpel gesteld: een gloeilamp van 25W verbruikt minder dan één van 60W maar geeft ook minder licht...
Je moet bij het 'vervangen' ook de vraag stellen of het niet minder belastend is om een koelkast te gebruiken tot hij in panne valt dan een werkend toestel te vervangen en te laten recycleren.
J.
‘Keuze voor zonne-energie was fout'
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Van die gloeilampen klopt wel, maar je kan een alternatief kiezen dat minder verbruikt en hetzelfde licht geeft. Vb, spots van 35W => Led spot van 3,5W. De technologie staat jammer genoeg nog niet op punt, bij Led spots dan voornamelijk de kleur. Gewone spots geven een warmwitte kleur af, led spots wit. Je hebt wel gekleurde varianten, maar dit is toch nog niet wat het moet zijn. De prijs is er ook niet naast, alle spots hier in huis door led spots vervangen zou ons een dikke 1300 euro kosten
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Hier toch vrijwel alles vervangen door LED lampen, niet goedkoop maar wel 1op1 vervangen.
Ik heb lampen van Leditlight.net en van highpowerled.be naar alle tevredenheid.
Zowel dimbare als niet dimbare varianten hier.
J.
Ik heb lampen van Leditlight.net en van highpowerled.be naar alle tevredenheid.
Zowel dimbare als niet dimbare varianten hier.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Met 1 op 1 vermoed ik dat je bedoelt, telkens een lamp stuk is vervang je deze door led?
Dat is wat we op dit moment ook doen (ok, behalve op men kamer dan). Ik heb echter nog nooit een spot stuk weten gaan hier in huis, dus als we daar op moeten wachten zal dat nog wel even duren
Dat is wat we op dit moment ook doen (ok, behalve op men kamer dan). Ik heb echter nog nooit een spot stuk weten gaan hier in huis, dus als we daar op moeten wachten zal dat nog wel even duren

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Neen, wat ik bedoel is 1 gloeilamp of halogeen eruit en 1 ledlamp erin zonder verlies van lichtopbrengst of lichtkleur. Maar met slechts een freactie van het verbruik.
Mijn punt is dat het vooroordeel over ledlampen, dat ze alleen maar weinig en koud wit licht geven, achterhaald is, als maar zoekt en je keuze niet beperkt tot supermarktlampen.
J.
Mijn punt is dat het vooroordeel over ledlampen, dat ze alleen maar weinig en koud wit licht geven, achterhaald is, als maar zoekt en je keuze niet beperkt tot supermarktlampen.
J.
-
- Elite Poster
Dat vooroordeel is mij enkel bevestigd door in verlichtingswinkels te gaan zoeken. Op de verpakking staat netjes dat het warm wit is en zelfs een code van het type gelige kleur, maar eens je ze thuis insteeks is het wit, en geen warm wit. Heb even op de sites gekeken die je gaf, maar dat zijn meer gebundelde led spots heb ik de indruk (het licht op 1 punt gericht, niet "open")
tgaat nu wel al dik offtopic
tgaat nu wel al dik offtopic

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik heb goede ervaringen met de e27 bollampen en gu10 spots van highpowerled en ook met de par30 en g9 lampen van leditlight, in beide gevallen is de vervanging zo goed als 100% hetzelfde als het 'origineel'. De bollampen zijn gewoon goed. De gu10s een klein beetje geler en een heel klein beetje gerichter. De g9s niet-dimbaar zijn gewoon identiek en de dimbare versie geeft iets minder licht. Maar over het algemeen werkt het dus gewoon.
J.
J.