VoIP i.c.m. Android telefoon

Plaats reactie
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een HTC Desire S.
Heb de telefoon al behoorlijk naar mijn hand gezet, maar nu wil ik me ook gaan verdiepen in het VoIPen met deze telefoon.

Ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn om dit te doen, en ik vraag me nu af welke mogelijkheid voor mij de beste is.

- Ik draai onder de nieuwste Android versie, versie 2.3.3, en deze moet ook VoIP functionaliteit ingebouwd hebben.
- Via Sipdroid
- Via CsipSimple
- Via de Android app van EasyVoip

Wat ik er voorlopig mee wil is via VoIP kunnen bellen, wanneer ik niet thuis ben en WiFi tot mijn beschikking heb.
Het is niet nodig om gebruikersnamen te kunnen bellen, maar puur de "normale" nummers zoals deze onder contacten staan, maar dan d.m.v. VoIP.

Twee dingen zijn verder nog van belang, te weten:

1. De geluidskwaliteit (liefst geen vertraging, echo e.d.).
2. Mogelijke integratie in de contactenlijst die al op de telefoon aanwezig is (zodat ik bv in contacten de keuze kan maken of ik via mijn provider bel, of dat ik via VoIP bel).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb er geen ervaring mee, maar als het ingebouwd is, dan zou ik eerst die manier proberen.

Ik bel enkel af en toe via Poivy en gebruik daarvoor momenteel twee applicaties.
Omdat ik vaak gewoon via het gsm-netwerk wel (geen VOIP) heb ik er voor gekozen om het niet te integreren, dus dat ik enkel bewust voor VOIP kiest. bv. Als ik thuis op WiFi zit en ik ga een lange telefoon doen, of moet naar het buitenland bellen.

1) CsipSimple
* Je kan heel veel (=bijna alles) instellen, tot en met de integratie. Ik heb hem ingesteld dat ik de applicatie moet openen en dan gewoon de lijst met contactpersonen krijg (=uw telefoonboek) en dan gewoon telefoneer. Deze applicatie kan je ook integreren (dus op een normale manier bellen, maar dat die gewoon dan de vraag stelt: VOIP / gsm).

2) Mobile VOIP (app van Easyvoip, Poivy, etc)
* Kwaliteit van gespreken is hetzelfde als Csipsimple bij mij. (Aanvaardbaar, soms beter dan via gsm soms slechter)
* Geen integratie mogelijk, deze applicatie heeft enkel een numeriek klavier en uw contactenlijst
* Je kan NIETS instellen buiten uw wachtwoord en gebruikersnaam. Dus ook niet de irritante kiestoets als je een nummer intypt.
* Het voordeel is dan wel dat het direct werkt. Enkel uw gebruikersnaam van Easy VOIP ingeven en je bent vertrokken, al was dat bij Csipsimple ook niet moeilijk.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Ook hier goede ervaringen met CsipSimple, kan het zeker aanraden.

Sipdroid werkt hier niet eens, kon geen SIP registratie bekomen.
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Ik ga maar eens aan de slag met CsipSimple.
Ik heb hem ingesteld dat ik de applicatie moet openen en dan gewoon de lijst met contactpersonen krijg (=uw telefoonboek) en dan gewoon telefoneer.
Op deze manier wil ik het dus ook.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit niet wekelijks gebruikt worden (op vakantie in het buitenland lijkt het me erg makkelijk), en dan wil ik dus niet bij elke oproep de keuze VoIP/gsm krijgen.
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Ik heb het programma gedownload en zojuist geïnstalleerd.
Ook gelijk even met succes gekoppeld aan mijn EasyVoip account.

Als ik nu CsipSimple open en ik druk op de 'Menu' toets van mijn telefoon, en kies daarna 'Instellingen', dan zie ik daar nogal wat instellingen.
Zijn er nog een aantal belangrijke opties hier, die ik zeker nog even moet aanpassen?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Eventueel over welke netwerken hij inkomende en uitgaande oproepen mag afhandelen.
Over Edge gaat niet (goed) werken, dus beter op wifi en 3G only zetten.

Wat de geluidskwaliteit betreft kan je wat spelen met de codec instellingen en echo cancellation etc.

Verder kan je ook nog een CID meegeven maar ik heb geen ervaring of dat nodig is en hoe dat in z'n werk gaat.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Native voip (van android zelf) vond ik niet goed werken (ruis).
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Heb een probleem met het instellen van Caller ID.
Als ik geen Caller ID ingesteld heb, en als test even vanaf mijn mobiel naar mijn vaste lijn bel, dan gaat deze over.
Zodra ik echter mijn mobiele nummer als Caller ID ingesteld heb (in CSipSimple, 'Accounts' vervolgens mijn EasyVoip account geselecteerd, vervolgens 'Nummerweergave, weer te geven nummer bij oproep') en ik bel mijn vaste lijn, dan gaat deze niet over.
Heb Caller ID geprobeerd als '+landcode en nummer' en ook als 'landcode en nummer' (zonder plusteken dus).
Bij allebei werkte het niet, en kon ik pas mijn vaste lijn weer met succes bellen, wanneer ik de Caller ID verwijderd had.

Weet iemand hoe ik de Caller ID wel moet invoeren in CSipSimple?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

is mij ook nooit gelukt met csipsimple (betamax).
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 apr 2011, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 10 keer

Ik gebruik CsipSimple met een easyvoip account maar ik kan niet bellen wanneer ik verbonden ben met wifi. Staat nochtans aangevinkt in de instellingen.
Hier thuis kan ik wel bellen over Edge, maar dan ben ik bijna niet hoorbaar.

Iemand een idee hoe ik wel over wifi zou kunnen bellen ?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Toevallig ook Scarlet Telefonie of een Telenet router, ... zodat VOIP er niet goed mee werkt?
Ik kan thuis wel perfect over EDGE bellen (BASE) en ook WiFi.

Welke foutmelding krijg je al je probeert te bellen via WiFi?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Raar dat bij jou VOIP over EDGE gewoon werkt.
Ik heb het op verschillende locaties en met verschillende instellingen geprobeerd, maar de kwaliteit was telkens onaanvaardbaar.

Probleem lijkt de latency te zijn die erg onregelmatig was en vaak boven de 500ms ging. Bij 3G is die een pak lager en ook stabieler.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb het nog maar tweemaal geprobeerd en stond toen steeds buiten (ook op dezelfde plek: tuin) en het was een gesprek van 1 minuut. Ik verstond alles en de persoon aan de andere kant heeft niet geklaagd. Omdat ik VOIP maar sporadisch gebruik heb ik voor de zekerheid ingesteld om het enkel via WiFi toe te laten.
Ik weet dat in theorie VOIP via EDGE wordt afgeraden omdat dat niet goed werkt en dat kan ik ook wel voorstellen, misschien heb ik gewoon twee keer geluk gehad.

@StinkyPanda: Wat gebeurt er als je over WiFi wilt bellen? Doet niets? Of je hoort niets?
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 apr 2011, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 10 keer

Ik kan een nummer kiezen, maar wanneer ik op bellen druk dan gebeurd er verder niets. Pas na 30 sec kan ik terugkeren naar de contactenlijst.
En elke keer als ik probeer te bellen over wifi, dan springt mijn gsm in de "alleen trillen" stand.

Ik heb telenet fibernet btw.

Vorige week gebruikte ik Mobyler, en toen ging het perfect met wifi.
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Weer van alles geprobeerd om Caller ID werkend te krijgen, maar tot nu toe tevergeefs.
Ik geef het echter niet op!
visserronald
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2011, 14:44

Had mijn vraag ook gesteld op de site van CSipSimple.

Antwoord gekregen dat ik de nieuwste nightly build moest installeren waar een Wizard voor Betamax accounts ingebakken zou zitten.

Dit gedaan en dat bleek inderdaad zo te zijn.

Heb Caller ID meteen werkend gekregen, echter bij wat testgesprekken bleek de app instabiel, en ook de geluidskwaliteit vond ik niet best.

Ik heb dan ook besloten nog even te wachten met CSipSimple en er weer eens naar te kijken, wanneer er een nieuwe geupdate versie in de Market verschijnt.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”