Managed switch

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Het is eens dringend tijd om mijn thuisnetwerk onder handen te nemen. Het nijpend tekort aan vrije poorten en de slechte configuratie mogelijkheden van de bbox2 doen mij snakken naar een deftige lange-termijn oplossing.

Ik ben dus op zoek naar een deftige managed switch. De vereisten zijn:
- een PPPoE sessie kunnen opzetten
- minimum 16 Gbit full-duplex poorten
- optioneel: gbic uplink modules zijn een pluspunt

Het budget is ronde de €250, max €300.

Ideeën en suggesties zijn altijd welkom.

[Mod Edit] bericht verplaats naar het "Te koop / Gezocht" Forum.
Laatst gewijzigd door Trojan 13 apr 2011, 20:50, in totaal 1 gewijzigd.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, erbij vergeten te vermelden dat ik geen 2e-hands wil.

Ik zoek gewooon suggesties over modellen.

[Mod Edit] bericht teruggeplaatst naar "Netwerken en Security". sorry
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

TP-LINK Layer 2 Full Management Switch.

Ik heb zelf geen ervaring met een TP-LINK switch.
Krisken heeft er wel eentje van dat merk, dacht ik.
Misschien kan hij iets meer vertellen over zijn tevredenheid.

Ze hebben ook een mooie router: MIKROTIK RB/450G

Ze hebben ook een webwinkel in de UK (maar die is duurder).
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 13 apr 2011, 23:51, in totaal 1 gewijzigd.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

http://www.tplink.com/en/products/prode ... 502&id=796

Ik denk deze (of gelijkaardig van een ander merk) te nemen als basis met daarachter later een unmanaged switch via een SFP module.

@MClaeys: die 200 reeks smart switches ondersteunen geen PPPoE. Volgens een kennis ondersteund geen enkele switch dat en moet dat door een modem of router gedaan worden. Het is via via wel mogelijk om dat op een catalyst te configureren, maar dat zijn bakskes van +€1000 en dus buiten mijn budget.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb idd een tplink, maar niet managed helaas.
PPPOE zal je inderdaad door een router moeten laten gebeuren, ken eigenlijk uit het hoofd geen switch die dit kan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

@Joritz: Het PPPoE gedeelte is wel belangrijk. Ik wil zoveel mogelijk de configuratie van de modem omzeilen en dat gaat enkel maar door een PPPoE verbinding te laten starten door een 2e toestel.

Moest ik telenet hebben was de keuze snel gemaakt en had ik wel gekozen voor een cisco SG200-26. Maar bij belgacom, en hun kutmodems, is dat niet zo evident. Daarom dat ik nu mijn keuze moet verleggen van een L3 managed switch naar een router.

Die TP-Link ziet er mij ideaal uit. Het kan PPPoE starten, heeft 8 Gbit lan aansluitingen en één SFP module. Het enige minpunt is dat die SFP maar 1Gbit is en niet hoger. Als ik daar dan een 2e switch wil achter hangen gaat die verbinding de bottleneck zijn.

@Krisken: Wat heb je van tp-link en wat zijn uw ervaringen daarmee?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Neem anders die switch, er is dan nog een beetje budget over om een Linksys WRT router aan te schaffen met gigabit poorten. Die kunnen PPPoE aan, en als ze het standaard niet kunnen kan je gewoon DD-WRT erop gooien. (Wel even in de routerdatabase kijken op dd-wrt.com, voor ondersteuning. Zelf gebruik ik de WRT320N, deze heeft maar 1 revisie dus kan je ook niet de foute kopen en deze flashed simpel)
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan schreef:@Krisken: Wat heb je van tp-link en wat zijn uw ervaringen daarmee?
http://www.codima.be/product/1959/tplin ... 1024D.aspx

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Neem anders die switch, er is dan nog een beetje budget over om een Linksys WRT router aan te schaffen met gigabit poorten. Die kunnen PPPoE aan, en als ze het standaard niet kunnen kan je gewoon DD-WRT erop gooien. (Wel even in de routerdatabase kijken op dd-wrt.com, voor ondersteuning. Zelf gebruik ik de WRT320N, deze heeft maar 1 revisie dus kan je ook niet de foute kopen en deze flashed simpel)
Waarom zou ik nog eens een linksys router moeten steken tussen de modem en de managed switch? Als het enkel voor de PPPoE en Gbit is kan ik beter voor die TP-link router kiezen van ~€205.
krisken
userbase crew
userbase crew

Trojan, mocht je een switch vinden die PPPOE aankan (en dus routing functies heeft), kan je eens iets laten weten welke dat is? Nogmaals bij mijn weten bestaat dat niet, zeker niet met dat budget?

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Kheb de TP-link al besteld. Kheb de hoop opgegeven om zoiets in een managed switch te vinden.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

krisken schreef:Trojan, mocht je een switch vinden die PPPOE aankan (en dus routing functies heeft), kan je eens iets laten weten welke dat is? Nogmaals bij mijn weten bestaat dat niet, zeker niet met dat budget?
Via een vlan mss? Ben het toch ook nog niet tegengekomen, zie er het nut niet van in.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Is het mogelijk om alles op de bbox2 uit te schakelen zodat hij een "proper" internet signaal doorgeeft aan een managed switch?
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat bedoel je met alles uitschakelen dan?

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Firewall, dhcp, ...

Zodat ik er toch een managed switch achter kan hangen zonder dat ik last heb van dubbel NAT enzo.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Trojan schreef:Is het mogelijk om alles op de bbox2 uit te schakelen zodat hij een "proper" internet signaal doorgeeft aan een managed switch?
Zou de vlans laten staan en gewoon een pppoe verbinding opzetten (geen dubbele nat,...).DHCP moet je echter uitzetten, firewall heb je geen last van (via pppoe).
Je kan een router de fct van pppoe laten uitvoeren, die verbinding in vlan zetten en die regelen via de managed switch als je dat zou willen (nut?).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

De bestelling van die TP-Link kunnen annuleren. Ik zit nog met teveel twijfels over welk ik nu juist moet kopen en wat prioriteit nodig heeft (pppoe of link aggregation).

Dit weekend eens goed bezinnen en informatie vergaren.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Trojan schreef:
MClaeys schreef:Neem anders die switch, er is dan nog een beetje budget over om een Linksys WRT router aan te schaffen met gigabit poorten. Die kunnen PPPoE aan, en als ze het standaard niet kunnen kan je gewoon DD-WRT erop gooien. (Wel even in de routerdatabase kijken op dd-wrt.com, voor ondersteuning. Zelf gebruik ik de WRT320N, deze heeft maar 1 revisie dus kan je ook niet de foute kopen en deze flashed simpel)
Waarom zou ik nog eens een linksys router moeten steken tussen de modem en de managed switch? Als het enkel voor de PPPoE en Gbit is kan ik beter voor die TP-link router kiezen van ~€205.
Omdat je dan alles kan uitschakelen in de BBox zoals je wou. PPPoE gebeurt op de Linksys en je hebt nog steeds de switch die je op het oog had waar je al de rest met kan. Klopt, het zijn dan 3 toestellen en de aankoop komt iets duurder uit (maar binnen het budget), dat is het nadeel wel. Het was dan ook maar een gedachtenkronkel, had de TP-link nog niet bekeken.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb uiteindelijk de TP-link niet gekocht.

Ik heb hier nog wel een linksys 350nV2 met openwrt, maar dan moet ik eens zien hoe ik alles kan uitschakelen behalve PPPoE.

Het is alles behalve de ideale opstelling, en zeker niet wat ik wil. Maar de keuze blijkt klein te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”