NAS voorstel

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Hey,

Ik ben op zoek naar een makkelijke netwerk opslag voor mijn gegevens met backup.
En dan in het bijzonder naar een makkelijke manier.

Op mijn zoektocht ben ik verschillende opties tegengekomen, waar het concept me wel van aanspreekt maar de reviews niet zo lovend zijn mbt snelheid. Een paar voorbeelden:

My Book - World Edition II 2TB
Buffalo Linkstation Duo 2TB

Wat me aanspreekt in deze systemen (en zeker de My Book) is dat deze makkelijk op te zetten zijn en auto backups kunnen maken, Dlna hebben en makkelijk vanop externe locaties aan te spreken zijn.

Voor mij zou deze vooral dienen om in eerste plaats C: systeem backup te maken en documenten (apps ed staan al op andere disk), films en dowloads, en mijn RAW foto's op te bewaren en als er plaats overblijft frequent te delen bestanden.

Bestaat er een even makkelijk en user friendly alternatief voor deze 2 die wel de correcte snelheid hebben en alle eigenschappen van deze 2 hebben?

Laat maar horen!
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Op zich kunnen alle apparaten van QNAP dit ook (plus veel meer) maar met hun backup programma NetBak Replicator heb ik niet direct ervaring. Uiteraard hoef je bij eender wel van deze apparaten niet hun eigen meegeleverde programma's te gebruiken. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld het gratis programma SyncToy van Microsoft om van tijd een backup te maken van mijn laptop van het werk. Ben daar zeer over te spreken. Heel basic maar werkt perfect in mijn geval. Synchronisatie gaat ook bijzonder vlot (op de initiele transfer na uiteraard maar daarna zijn het enkel de verschillen).
jeanke81
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Heb ook een WD World Edition. Ik weet niet of de nieuwe versies nog altijd met Mionet werken. Indien dat het geval is, moet ik je ze ten stelligste afraden. De snelheid waarop je vanop externe locatie je opgeslagen bestanden download, is belachelijk laag. Ik vermoed omdat de bestanden eerst langs de servers van Mionet moeten passeren of iets dergelijks.

Ik zou zeker kijken naar QNAP of Synology. Ze zijn zeer gemakkelijk te installeren, maar vereist nog een kleine moeite om ze in te stellen zodat ze ook van buitenaf bereikbaar zijn (port forwarding op je router). Nadien zal je zeker tevreden zijn over de efficiëntie van je systeem, en misschien ook gebruik maken van andere features.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Qnap of Synology. De performantie kan je niet vergelijken met de merken die jij noemt, maar je zal uiteraard ook dieper in de buidel moeten tasten.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Hier ook zeer tevreden van Synology. Ik heb er twee in gebruik en overweeg momenteel upgrade van eentje.
Backup van je pc is eenvoudig in te stellen, al gebruik ik het zelf niet. Bij mij staat alles op de NAS, zodat ze vanop iedere pc en locatie (via webinterface en webdav) bereikbaar zijn.
Voor onderweg synchroniseert de NAS via Goodsync de data-mappen met mijn netbook.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En aanraders (type) in deze merken?
jeanke81
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Er zijn modellen met 1, 2 of 4 (of meer) sleuven voor HDD's.
Als je wil gaan voor volledige veiligheid kan je een systeempje voor 2 schijven kiezen en ze in RAID zetten. Op deze manier zijn je gegevens voor 99,99% veilig, aangezien op beide schijven dezelfde gegevens staan (mirroring).

bvb Synology 211j : http://www.synology.com/nld/products/DS211j/index.php
of de QANP TS-212 : http://www.qnap.com/nl/pro_detail_feature.asp?p_id=192

informatie over RAID-1 : http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_ ... sks#RAID-1
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bedankt voor de links!
Raid ken ik wel hoor :)

Mijn volledig objectieve voorkeur gaat uit naar de QNAP precies.. Lijkt me iets inventiever en "sneller"?
Welke is de betere van de 2?
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Ben zelf al een paar jaar heel tevreden met mijn QNAP TS-509Pro. De community is ook enorm hulpzaam en de hoeveelheid programma's die ze compatibel hebben gemaakt is ook vrij interessant: http://forum.qnap.com/viewforum.php?f=1 ... 7a033d2e13
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Heb zelf nooit QNAP gehad, dus daarover ga ik geen oordeel vellen.

Wel al 3 Synology's gehad (eerst 1-bay, dan 2-bay en nu 5-bay) en van allen enorm, maar dan ook énorm tevreden. Ik kan je deze dus warm aanbevelen: krachtig, robuust, gebruiksvriendelijk en indien nodig: hackable (zie hun fora en de talloze community-projects).
ooh. shiny.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Met Synology heb je zeker geen slechte keus. Eerst een 4-bay gehad die wel iets trager was (CS-407e), en nu 5-bay DS1010+ met RAID5 setup. Werkt supersnel, ik open en bewerk mijn documenten altijd rechtstreeks op de nas. Doet hier ook dienst als webserver voor een paar simpele sites en ook daar geen problemen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Mijn Synology 207+ gebruik ik ook voornamelijk als fileserver, maar ik host er ook enkele sites en blogs op. De photostation gebruik ik als semi-professioneel fotograaf zodat klanten hun foto''s kunnen bekijken en downloaden. Verder nog als media-server en als back-up mail-server van gmail. De back-up van deze nas zelf gebeurt via VPN naar een 107e op een andere locatie.

QNAP lijkt me ook prima, ik heb destijds voor Synology gekozen omdat een collega er ook één had en content was.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”