Glasvezelnetwerk burgerinitiatief bij mijn noorderburen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Vandaag gevonden in een gratis weekblad, uitgegeven door mijn noorderburen uit Stramproy (Nederland) : het plan om een glasvezelnetwerk aan te leggen in het dorp Stramproy. Volgens de website http://www.samensterk-stramproy.nl gaat om om een burgerinitiatief. Op de website kan ik echter niet vinden wie er nu precies achter dit initiatief zit.

In ieder geval : ze willen dus minimum 50 % van de 1986 woningen die in het aansluitbaar gebied liggen, overtuigen om in te stappen in het glasvezelnetwerk. Halen ze die grens niet, dan komt er geen glasvezelnetwerk.

Het glasvezelnetwerk zal, als die 50 % gehaald wordt, worden aangelegd door de BAM-groep http://www.bam.nl. Zij zijn een zeer grote speler wat bouw e.d.m. betreft.

De diensten op het glasvezelnetwerk zullen worden geleverd door 2 partijen, waartussen de deelnemers kunnen kiezen : KPN en Concepts ICT.

De prijzen voor het goedkoopste alles-in-een abonnement (TV, telefoon en internet) zijn :
- Bij KPN : 55 Euro/maand (= digitale TV) Brons pakket
- Bij Concepts ICT : 44,95 Euro (analoog pakket) + 5,95 Euro (basispakket digitaal) = 50,90 Euro/maand Alles-in-1 30 Mbps pakket

Internet bij beide providers is up/down 30/30 Mbps.

Ben benieuwd of ze voldoende intekenaars hebben. Prijzen lijken me wel interessant. Alleen de eventuele aansluitingskosten zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien. Ik zie op de site van Concepts ICT de prijs van 400 Euro staan. Of het feit dat ze voor 40 Euro/maand ook het gewone alles in één pakket van KPN kunnen kiezen (met internet up/down 8/1 Mbps).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Niet vergeten dat in NL de prijzen voor internet lager zijn.
Wat wij hier een "laag" bedrag vinden, is voor iemand in NL waarschijnlijk wel duur :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Er zijn genoeg voorinschrijvingen en dus is er begonnen met het aanleggen van het glasvezelnetwerk in Stramproy. Ze zijn daar sterk bezig in mijn buurgemeente.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Eigenlijk verbaast me dat wel dat 50% inschrijft... hier in m'n straat denk ik dat ik misschien de enige zou zijn... de rest laat het koud of er nu 4 Mbps of 100 Mbits uitkomt, laat staan fiberspeed.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

En daarom zal het hier zo lang duren eer ze FTTH aanleggen. De meeste mensen geven er niet om of kennen er geen fluit van.

Bij telenet is dat veel minder, maar bij belgacom is snelheid wel belangrijk om een optimale tv ervaring te kunnen geven. Meer snelheid wil zeggen dat ze meer simultane streams kunnen ontvangen, en dus meer decoders kunnen aansluiten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maar zou dat dan zoveel anders zijn in Nederland... ook daar is de grootste populatie nog steeds geboren in een computerloze tijd volgens mij.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

De gemiddelde nederlander is vooral veel mondiger en assertiever dan het belgische schaapje dat zich braafjes laat herderen door belgacom, telenet, en co.

Hier durft men niks in vraag te stellen, laat staan voor innovatie te kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”