Zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer
Provider

In de loop van 2011 wordt op ons huis een nieuw bovenverdieping geplaatst, inclusief (uiteraard) een nieuw dak. Tijd dus om zonnepanelen in overweging te nemen. Aangezien ons dak hiervoor volgens mij perfect geschikt is (hellend dak dat naar het zuiden georiënteerd is zonder enig obstakel) heb ik zoiets van 'het is nu of nooit'.

Ik zoek in eerste instantie naar algemene informatie betreffende zonnepanelen. Wanneer ik op het internet rondsurft op zoek naar informatie betreffende zonnepanelen, zie ik door het bos de bomen niet meer. Tientallen websites zijn er te vinden waarvan de betrouwbaarheid vaak moeilijk/niet te bepalen is. Kennen jullie soms betrouwbare websites die onafhankelijke informatie geven over wat mogelijk is ? Meer gedetailleerde informatie over de verschillende mogelijke systemen is uiteraard altijd welkom.

Ik heb gezien dat er in 2009 een draadje liep over zonnepanelen, maar ik ga ervan uit dat de technologie in de tussentijd toch verder geëvolueerd is, vandaar dit nieuwe draadje.

Thanks !

Uzzi
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

De vraag is wat je precies allemaal wil ervan weten.

Je kan uiteraard ook meerdere leveranciers contacteren en hen een voorstel laten doen. Voor wat meer technische en algemene vragen kan je ook op dit forumpje terecht: http://zonstraal.forumup.be

(ik weet niet dat de mod's het leuk vinden dat ik daar reclame voor maak, anders doe je het maar terug weg)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

TomG,

Alvast bedankt voor je reactie. Op dat forum was ik zonet ook per toeval terechtgekomen.

Ik zou me graag een beetje willen voorbereiden vooraleer ik die gladde verkopers over de vloer krijg, kwestie van een poging te doen om het kaf van het koren te scheiden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Ik kan je eerst en vooral het schitterende forum http://zonstraal.forumup.be/ aanbevelen.
Uzzi schreef:Ik zoek in eerste instantie naar algemene informatie betreffende zonnepanelen. Wanneer ik op het internet rondsurft op zoek naar informatie betreffende zonnepanelen, zie ik door het bos de bomen niet meer.
De eerste stap is opzoekwerk en rekenwerk over de dimensionering van je gewenste fotovoltaïsche installatie:

Zoek je jaarlijks elektriciteitsverbruik op je vorige jaarafrekening.
Zoek de helling en oriëntatie en bruikbare oppervlakte van je dak.

Maak een inschatting van het vermogen (kWpiek) van de fotovoltaïsche installatie zodat het opgewekte vermogen gelijk is aan jouw jaarlijks elektriciteitsverbruik.
Via volgende webapplicatie kan je zo'n aantal berekeningen maken:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
http://www.energiesparen.be/node/866

Daarna zal je verschillende installateurs en technologieën moeten vergelijken op een aantal punten:
- rendement fotovoltaïsche cellen bij bewolkt weer (typisch voor België)
- kostprijs per geïnstalleerde kWpiek
- garantievoorwaarden op installatie: panelen + omvormer
- bliksembeveiliging ja/nee

Kijk bij de sectorvereniging voor installateurs:
http://www.ode.be/zonnestroom/ledenlijst-belpv

Als je verschillende offertes hebt bestudeerd moet je de terugverdientijd nog eens dubbelchecken door allerhande subsidies/belastingsverminderingen te bekijken op elk bestuursniveau:
uw gemeente, uw provincie, uw distributienetbeheerder, vlaanderen, belgië
http://www.premiezoeker.be/

Goede installateurs handelen deze administratie foutloos af, maar het is slim om het zelf nog eens na te checken om "commerciële leugentjes" te ontdekken.
Zorg alleszins dat de terugverdientijd correct is berekend en dat de garantieperiode op de volledige installatie groter is dan de terugverdientijd. Een sluitende garantie van 10 jaar of meer op de volledige installatie is aangewezen.

Denk misschien ook eens aan een zonneboiler voor warm water. Je krijgt minder subsidies maar deze investering is uiteindelijk véél rendabeler.
Laatst gewijzigd door raf1 12 apr 2011, 15:39, in totaal 2 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Het hangt inderdaad allemaal af van wat je wil weten, maar ook van hoe technisch je zelf bent (of anders: hoeveel je ervan kan snappen :) )

Er zijn een aantal mogelijkheden:

1. Je vraagt een aantal offertes en vergelijkt ze met mekaar. De details van de ene kan je gebruiken om uitleg te vragen aan de andere.
2. Je orienteert je op bovengenoemde website en vormt een beeld van de prijs en vraagt dan gerichte offertes.
3. Je orienteert je via allerlei kanalen en vraagt 1 gerichte offerte bij een firma waarvan je ondertussen weet datze betrouwbaar is.

Slechte panelen bestaan niet, slechte combinaties panelen/omvormer wel, slechte installateurs ook.

En zoals altijd onthou je 1 ding: If it's too good to be true, it's most probably not true.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ iedereen

Alvast bedankt voor jullie input. Hiermee heb ik al voldoende informatie om mijn zoektocht te beginnen
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”