Weet er iemand waar ik Cat6a kabel op de kop kan tikken van 15M of meer?
Ik zou tussen mijn (nog af te werken) zolder en benedenverdieping een netwerkverbinding leggen (heb plaats voor één kabel) en ik zou atm met gigabit switchen werken, maar om een beetje future proof te zijn zou ik de hoofdkabel wel al cat6a pakken zodat indien 10Gbe switchen betaalbaar worden ik dit kan gebruiken.
Edit: indien er iemand ook al een ietwat betaalbare switch zou weten met één of meerdere 10Gbe poorten en voor de rest gigabit poorten zou dit ook al tof zijn. Atm vind ik wel wat, maar geen echt consumer level equipment, enkel zwaar materieel voor bedrijven.
Cat6a kabel van 15m of meer ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zorg gewoon dat je er makkelijk een andere kabel kan doortrekken... en leg voorlopig een normale Cat5e (da's nog altijd goed genoeg voor zo'n 40 simultane 1080p HDTV streams).
En als je echt zorgen hebt ivm de bandbreedte... leg dan meteen een fiber.
En als je echt zorgen hebt ivm de bandbreedte... leg dan meteen een fiber.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Patch kabels horen eigenlijk niet langer te zijn dan 5m, ze worden dikwijls tot 20m verkocht, maar 100% zuiver is het toch niet hoor
Kan me wel voorstellen dat dit bij snelheden in de orde van gigabit sneller problemen geeft in vergelijking tot megabit
, dus misschien bestaat het hier gewoonweg niet voor patch kabels.
EDIT: Is blijkbaar enkel van toepassing in de industrie

Kan me wel voorstellen dat dit bij snelheden in de orde van gigabit sneller problemen geeft in vergelijking tot megabit

EDIT: Is blijkbaar enkel van toepassing in de industrie

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
wel, als ik wikipedia mag geloven is het niet zo ongewoon:
10GBASE-T, or IEEE 802.3an-2006, is a standard released in 2006 to provide 10 Gbit/s connections over unshielded or shielded twisted pair cables, over distances up to 100 metres (330 ft)
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet
volgens wikipedia zou Cat6 ook al voldoende kunnen zijn, maar trickier:
When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6A_cable
en gezien de snelheid waarmee alles nu evolueert is de meerprijs van een cat6a kabel wel verantwoord tov een cat5e kabel. op US winkels is dit verschil in de grootorde van $ 15. Netwerkkabel kabel trekken is erg riskant voor schade. dus nu ik hem nog gewoon kan leggen zonder truuken zou ik voor dat deel wel al Cat6a pakken.
Edit: en ivm de fiber:
Fiber verplicht mij nu al te investeren in erg dure switchen, als je een fiber optical switch met Gb downstream poorten weet let me know. Op dit moment als ik rondkijk zit je toch wel al snel boven de 500 euro.
De Cat6a laat mij toe om op dit moment een simpele gigabit switch te installeren (kost +- 50 euro) en over 5 jaar de link speed te vertienvoudigen voor ook ongeveer 50 euro (veronderstellende dat de prijsevolutie een beetje constant is)
10GBASE-T, or IEEE 802.3an-2006, is a standard released in 2006 to provide 10 Gbit/s connections over unshielded or shielded twisted pair cables, over distances up to 100 metres (330 ft)
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet
volgens wikipedia zou Cat6 ook al voldoende kunnen zijn, maar trickier:
When used for 10GBASE-T, Cat 6 cable's maximum length is 55 meters (180 ft) in a favourable alien crosstalk environment, but only 37 meters (121 ft) in a hostile alien crosstalk environment such as when many cables are bundled together.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6A_cable
en gezien de snelheid waarmee alles nu evolueert is de meerprijs van een cat6a kabel wel verantwoord tov een cat5e kabel. op US winkels is dit verschil in de grootorde van $ 15. Netwerkkabel kabel trekken is erg riskant voor schade. dus nu ik hem nog gewoon kan leggen zonder truuken zou ik voor dat deel wel al Cat6a pakken.
Edit: en ivm de fiber:
Fiber verplicht mij nu al te investeren in erg dure switchen, als je een fiber optical switch met Gb downstream poorten weet let me know. Op dit moment als ik rondkijk zit je toch wel al snel boven de 500 euro.
De Cat6a laat mij toe om op dit moment een simpele gigabit switch te installeren (kost +- 50 euro) en over 5 jaar de link speed te vertienvoudigen voor ook ongeveer 50 euro (veronderstellende dat de prijsevolutie een beetje constant is)