Grasmatten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Beste,

Iemand met ervaring van grasmatten (echt gras en geen kunstmatten)?

Iemand die deze zelf al heeft gelegd en mij ongeveer de kostprijs kan geven/puntjes waarop moet gelet worden?

Groeten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Na 5 jaar is het bij ons dramatisch (nochtans jaarlijks onderhoud en meststoffen).

Er is verschil in kwaliteit maar hoe herken je die ? Belangrijk is natuurlijk je grond... en die is bij ons niet echt goed (maar daar gaan we iets aan doen, en waarschijnlijk terug matten leggen). Dacht dat een ruwe schatting (grond voorbereiden, bemesten, frezen, matten leggen en matten zelf) op zo'n 4 euro / m2 komt.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik ben tevreden van de grasmatten die hier 3 jaar geleden aangelegd werden.
De prijs was toen € 3,65/m² voor de matten en € 4,95/m² voor de plaatsing (btw in).
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

mijn buur zijn grasplein ziet er niet uit. Bestaat uit grasmatten door een aannemer gelegd. Na een jaar had hij al last van mollen. Wat niet kan.

Mijn golfterrein met de hand ingezaaid en afgewerkt ziet er nog schitterend uit, op die enkele molshopen na. Wat zijn charme heeft vind ik :oops:
Nu wil mijn buur zijn gazon opnieuw aanleggen, maar het net van de oude matten verhinderd het vlot aanleggen van zijn plein. Zeker niet onbelangrijk als je later beslist een moestuin aan te leggen.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik heb hier sinds enkele weken ook grasmatten .. prijs weet ik niet exact .. ( hovenier moet nog komen met factuur ) .

Ondertussen zelfs al voor de 1ste keer gemaaid .. afwachten of het mooi blijft ..

Ik denk da grasmatten vooral interessant zijn voor kleinere oppervlaktes ..of als je niet wil wachten tot het groeit ..zoals ik :)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Zo lang duurt het ook weer niet voordat gras groeit,
als het wat vochtig weer is en niet te koud dan staat het er heel snel op.
Veel mensen die zelf gras zaaien, zaaien dit meestal veel te dik zodat het niet genoeg kan "struiken".
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik zit in een huurhuis en we hebben net het volledige gazon gespit.
Nu zou er daar zo snel mogelijk gras moeten opstaan zodat we binnenkort toch even buiten kunnen genieten van het mooie weer.

Als ik het gras zelf zaai (is nog niet voor binnenkort daar we nog aarde moeten aanvoeren) dan zie ik het niet gebeuren dat het gras zo snel zal groeien zodat we bij het mooie weer al even kunnen buitenzitten. Daarmee had ik dus gedacht aan grasmatten...

De oppervlakte is zo'n 28m². Ik zou zelf kijken om deze grasmatten te leggen. Is dit eigenlijk moeilijk daar ik zie dat iedereen dit laat leggen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Argon schreef: Is dit eigenlijk moeilijk daar ik zie dat iedereen dit laat leggen?
Matten leggen is niets anders dan ze "gewoon op de grond leggen"... is dus niets aan.

Het meeste werk zit in het voorbereiden van je grond (omspitten en voeden).
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Bij ons dacht ik dat matten 6€/m² was. Geplaatst + mest onder de grond gefreesd.
Mijn zus is voor de matten gegaan en wij hebben zelf gezaaid en gemest.
En ik moet zeggen dat onze gazon er mooier en groener uitziet. en we zijn meer dan de helft goedkoper uit. en op een 2 maand heb je al een heel mooie gazon als je zelf zaait.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

mailracer schreef:mijn buur zijn grasplein ziet er niet uit. Bestaat uit grasmatten door een aannemer gelegd. Na een jaar had hij al last van mollen. Wat niet kan.

Mijn golfterrein met de hand ingezaaid en afgewerkt ziet er nog schitterend uit, op die enkele molshopen na. Wat zijn charme heeft vind ik :oops:
Nu wil mijn buur zijn gazon opnieuw aanleggen, maar het net van de oude matten verhinderd het vlot aanleggen van zijn plein. Zeker niet onbelangrijk als je later beslist een moestuin aan te leggen.
Mollen wil zeggen dat je een zuivere bodem hebt :wink:
Heeft vind ik weinig te maken met de grasmatten vind ik maarja...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mollen en grasmatten hebben wel wat gemeen. Matten bevatten een net om de graszoden bij elkaar te houden, en word ook gebruikt tegen mollen. Mijn buur zei me althans dat hij normaal geen last mag hebben van molshopen, zelf de aannemer zei hem dat.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Mensen laten hun toch altijd iets wijsmaken en zeker door de aannemer (wat natuurlijk logisch is dat die zoiets gaat zeggen).

Een grasmat houdt een mol niet tegen, zo simpel is het.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik heb ooit eens 's nachts een mol een muurtje zien opklauteren - na een meter viel hij er wel af, maar 't was toch een leuke poging met z'n scherpe klauwen :-)
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

Ikzelf heb reeds 4-tal jaartjes rolgazon.

Voordelen:
- meteen beloopbaar
- veel minder kans op onkruiden
- veel sterker (heeft al basiswortels)

Nadelen:
- duurder
- kleurverschil in begin, niet elke mat is uiteraard hetzelfde

Bij het leggen moet je zorgen dat ze perfect tegen elkaar gelegd worden, best is ze aan de zijkant beetje tegenop mekaar leggen dat je een soort heuvel vormt en er dan daarna met je voor op gaat trappen zo liggen ze steeds perfect en heb je geen kans op open voegen.
Veel bewateren in begin na het leggen.
De ondergrond moet perfect egaal zijn, liefst deze ook al wat nat maken voor het leggen (zonder plassen!!). En de aarde mag zeker niet te vast liggen, anders geraken de wortels er niet goed door. Dan zolang mogelijk wachten met maaien, zo krijgt da gazon de tijd om aan te sterken.

Bij mij heeft er in die mat NOOIT een "net" gezeten. zal waarschijnlijk een meerprijs zijn.

Mijn conclusie is allessinds simpel, als je een deftige kwaliteit van rolgazon koopt (grootkweker) dan is dit steeds het beste denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”