12 db wifi antenne

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
the_philosophist
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2010, 17:54

Hallo,

Ik heb onlangs een wifi atennen aangeschaft via ebay. Deze is omnidirectionaal en belooft 12 dbi maar nu ik hem uit test blijkt dat ik niet (of nauwelijks) beter ontvangst heb. Ik heb ook getest zonder enige vorm van externe antenne en ook dat leverde niet zo'n heel erg groot merkbaar verschil. Kan het zijn dat dit iets te maken heeft met mijn (instellingen van) mijn wifi adapter zelf ?

Graag advies hierover. Ik heb weinig of geen expertise op dit vlak, nogal complex om te verstaan hoe exact wifi werkt etc.

Alvast bedankt!

Groeten,
The1philosophist
Laatst gewijzigd door the_philosophist op 12 sep 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

In Nederland is er een spreekwoord dat luidt: Het komt uit de lengte of de breedte, oftewel, je krijgt niets gratis.
Dat lijkt hierop toepasbaar.

Een theoretische antenne is de isotrope dipool. Deze heeft een bolvormig stralingsdiagram, is naar alle richtingen, boven, onder, opzij enz even gevoelig.
Een isotrope dipool heeft een versterking van 0 dbi (de i staat voor isotroop)
Een gewone, halve golf dipool, heeft een donutachtig stralingsdiagram, dwz dat in het verlengde van de straler er geen ontvangst is.
Daardoor heeft een gewone dipool haaks op de straler een voordeel tov de isotrope dipool .
Maximale Versterking van een gewone dipool is 0db. Maar tov van een isotrope dipool is dit 2.15 db, dus de gain van een gwone dipool is 0db of 2.15dbi.
Door meerdere dipolen in elkaars verlengde te plaatsen en in faze te voeden krijg je een heel platte donut, veel versterking haaks op de vertikale straler maar vrijwel niets daarbuiten.
Dit soort antennes zijn prima als rondomstraler voor grotere afstand mits op hoge locatie geplaatst.
Binnenshuis werkt zo'n ding echter niet goed. Naar onder en bovenverdieping wordt vrijwel niets gestraald en het is onvoorspelbaar waar door reflecties het signaal optimaal is.
Hoogstens door expirimenteel de hoek van de antenne te veranderen kan men misschien betere resultaten bereiken.
De claim van 12dbi vind ik vrij hoog voor een rondstraler, ben benieuwd naar de afmetingen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik denk dat antennewinst zowat de meest overdreven cijfers zijn die gepubliceerd worden. Ik heb zelf een paar jaar terug een setje gekocht (USB WiFi stick met 2 antennes en magneetvoet. De grootste antenne is ongeveer 40cm groot en geeft toch een serieuze winst. Ik gebruik deze opstelling vooral tijdens de vakantie om de soms zwakke verbinding in hotelkamers te verbeteren. Thuis krijg ik ook gemakkelijk 2-3 keer meer WiFi signalen binnen met deze externe antenne dan met de ingebouwde wireless van mijn netbook.
De winst is er wel, misschien minder dan in de publiciteit staat, maar mits was experimenteren met je opstelling moet je toch verbetering hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Er is ook heel veel rommel op de markt .. heb er hier al een hele hoop getest ..

Geen idee welke merk die antenne is ... maar is veel low budget wifi materiaal .. heb hier bijvoorbeeld een 2.4 Ghz Grid van Tplink ( 24dbi winst ) .. heel goedkoop .
Maar is niet te vergelijken met een grid van Pacific Wireless bijvoorbeeld ( kost 3-4x meer ) .. ook de VSWR is naar het schijnt veel meer dan 1.5 die ze opgeven ( ik beschik zelf niet over de nodige apparatuur voor die metingen uit te voeren hoger van 500mhz )
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Het is vrij eenvoudig te zien of de versterkingclaim van een rondstraalantenne niet overdreven is.
Een antenne van 12dbi geeft ongeveer 12-2.15= ongeveer 9db winst tov van een enkele halfgolfstraler.
Gegeven het feit dat voor elke 3db winst de lengte van de antenne verdubbeld moet worden, betekent dit dat deze antenne bestaat uit 2^(9/3)=8 halve golfstralers (62mm op 2.4GHz) in elkaars verlengde (co-linear), dus ongeveer een halve meter lang.
Is de antenne in werkelijkheid korter dan is de gainclaim overdreven en de antenne verdacht.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Bye, Maurice
https://on4bam.com
the_philosophist
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2010, 17:54

on4bam schreef:Ik denk dat antennewinst zowat de meest overdreven cijfers zijn die gepubliceerd worden. Ik heb zelf een paar jaar terug een setje gekocht (USB WiFi stick met 2 antennes en magneetvoet. De grootste antenne is ongeveer 40cm groot en geeft toch een serieuze winst. Ik gebruik deze opstelling vooral tijdens de vakantie om de soms zwakke verbinding in hotelkamers te verbeteren. Thuis krijg ik ook gemakkelijk 2-3 keer meer WiFi signalen binnen met deze externe antenne dan met de ingebouwde wireless van mijn netbook.
De winst is er wel, misschien minder dan in de publiciteit staat, maar mits was experimenteren met je opstelling moet je toch verbetering hebben.

2 a 3 maal de normale sterkte. Ik betwijfel dat ik zulke waarden behaal. Dat er een winst is valt wel niet te ontkennen maar het verschil lijkt nogal minimaal.

Kitt schreef:Er is ook heel veel rommel op de markt .. heb er hier al een hele hoop getest ..

Geen idee welke merk die antenne is ... maar is veel low budget wifi materiaal .. heb hier bijvoorbeeld een 2.4 Ghz Grid van Tplink ( 24dbi winst ) .. heel goedkoop .
Maar is niet te vergelijken met een grid van Pacific Wireless bijvoorbeeld ( kost 3-4x meer ) .. ook de VSWR is naar het schijnt veel meer dan 1.5 die ze opgeven ( ik beschik zelf niet over de nodige apparatuur voor die metingen uit te voeren hoger van 500mhz )

Voor zover ik weet is de antenne "merkloos" Ik vreesde al voor een minderwaardig product gezien het om low budget materiaal ging. Kostprijs: 21 euro Wou niet al te veel geld uitgeven aan een tijdelijke oplossing. Qua prijs een tussenklasse nemen leek mij even groot risico maar dan met meer geldelijk verlies als gevolg. Honderden euro's voor iets dat ik maar tijdelijk zou nodig hebben... ik heb het overwogen maar uiteindelijk niet gedaan.

Limburg schreef:Het is vrij eenvoudig te zien of de versterkingclaim van een rondstraalantenne niet overdreven is.
Een antenne van 12dbi geeft ongeveer 12-2.15= ongeveer 9db winst tov van een enkele halfgolfstraler.
Gegeven het feit dat voor elke 3db winst de lengte van de antenne verdubbeld moet worden, betekent dit dat deze antenne bestaat uit 2^(9/3)=8 halve golfstralers (62mm op 2.4GHz) in elkaars verlengde (co-linear), dus ongeveer een halve meter lang.
Is de antenne in werkelijkheid korter dan is de gainclaim overdreven en de antenne verdacht.

Hij is zo'n 60 centimeter lang .

PS: Ik hoop dat ik niet 1 of andere forum regel breek door nog zo laat te antwoorden. Ik kreeg kort na het openen van deze topic bericht dat ik eindelijk binnenkort zou aangesloten worden door dommel dus ik zag maar weinig nut om nog veel verder te experimenteren met deze methode. Geen al te goed excuus maar bon...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

2 a 3 maal de normale sterkte. Ik betwijfel dat ik zulke waarden behaal. Dat er een winst is valt wel niet te ontkennen maar het verschil lijkt nogal minimaal.


Dat staat er niet... Er staat 2-3 keer meer signalen... dus meer draadloze accesspoints binnen bereik.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Waar heb je die antenne opgevezen ? op je router of op je pc ?
Ik heb die prullen al een paar keer getest, zonder veel succes trouwens maar op de pc bleken die antennes beter te werken dan op de router.
Koop u liever een nieuwe Netgear router (die geven in mijn ogen het meeste signaal) of Powerlans of leg een kabel.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”