Belgacom-decoder in waakstand kost meer dan 80 euro per jaar

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De factuur voor de waakstand van een digitale decoder kan per jaar oplopen tot meer dan 80 euro. Vooral het triple play-systeem van Belgacom valt voor de consument duur uit, zegt de verbruikersorganisatie Oivo.

Het Oivo berekende het waakstandverbruik op basis van de huidige stroomprijs en het gemiddelde verbruik van de toestellen. "Consumenten hebben vaak twee decoders, een voor in het salon en een voor in een andere kamer", zegt OIVO. "Door de lange opstarttijd van de apparaten, kiezen consumenten vaak voor waakstanden".

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110321_139
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nu ja, Telenet is in hetzelfde bedje ziek... een decoder verbruikt daar ook bijna 20W en meestal heb je ook wel een wireless router (en modem en NIU) staan... kan dus best wel eens meer zijn.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Je kan de nieuwste decoder in een echte slaapstand zetten zodat deze niets meer verbruikt. Nadeel is wel dat de decoder geen updates meer binnen krijgt, maar ook minder lang moet wachten bij het opstarten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:De factuur voor de waakstand van een digitale decoder kan per jaar oplopen tot meer dan 80 euro. Vooral het triple play-systeem van Belgacom valt voor de consument duur uit, zegt de verbruikersorganisatie Oivo
0,020kW x 24h x 365 dagen x 0,25 €/kWh = 43,8€/jaar

Ruim gerekend aan piekuurtarief en zonder 1 nuttig uur kijkplezier. Zo kan ik alles bewijzen / beweren :bang:
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Trojan schreef:Je kan de nieuwste decoder in een echte slaapstand zetten zodat deze niets meer verbruikt. Nadeel is wel dat de decoder geen updates meer binnen krijgt, maar ook minder lang moet wachten bij het opstarten.
Geprogrammeerde programma's neemt de decoder ook niet op.
Victory Not Vengeance
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

THRene schreef:
r2504 schreef:De factuur voor de waakstand van een digitale decoder kan per jaar oplopen tot meer dan 80 euro. Vooral het triple play-systeem van Belgacom valt voor de consument duur uit, zegt de verbruikersorganisatie Oivo
0,020kW x 24h x 365 dagen x 0,25 €/kWh = 43,8€/jaar

Ruim gerekend aan piekuurtarief en zonder 1 nuttig uur kijkplezier. Zo kan ik alles bewijzen / beweren :bang:
+ de modem (en ze gaan hier ook van 2 decoders uit).
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Spijtig dat de studie niet vervolledigd is naar TN.
Hoe kun je nu zeggen of dat "goed" of "slecht" is, als je niks hebt om te vergelijken?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Er zijn vroeger al studies verschenen over Telenet. De kritiek was daarbij vooral de veelvoud aan apparatuur (kabel versterker, modem, switch, decoder,...).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

honda4life schreef:Hoe kun je nu zeggen of dat "goed" of "slecht" is, als je niks hebt om te vergelijken?
0.4 W in standby... dat is er om te vergelijken. Zowel BGC als TN zijn hier gewoon rampzalig in met meer dan 1.5 miljoen decoders !
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

THRene schreef:
r2504 schreef:De factuur voor de waakstand van een digitale decoder kan per jaar oplopen tot meer dan 80 euro. Vooral het triple play-systeem van Belgacom valt voor de consument duur uit, zegt de verbruikersorganisatie Oivo
0,020kW x 24h x 365 dagen x 0,25 €/kWh = 43,8€/jaar

Ruim gerekend aan piekuurtarief en zonder 1 nuttig uur kijkplezier. Zo kan ik alles bewijzen / beweren :bang:
dan is de modem er nog niet bij gerekend zeker?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Wat verwachten jullie eigenlijk van een toestel dat constant verbonden moet zijn met het belgacom (of telenet) netwerk om deftig te functioneren?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Code: Selecteer alles

Wat verwachten jullie eigenlijk van een toestel dat constant verbonden moet zijn met het belgacom (of telenet) netwerk om deftig te functioneren?
"moet" als ik slaap/werk hoef ik geen updates of iets gelijkaardig....
Ik verwacht hetzelfde als mijn satellietontvanger: in slaapstand 2w, epg komt binnen als die aanstaat & deze schiet wakker bij een opname...is dat nu zo moeilijk voor telenet en belgacom????
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

reken dit eens mee in de prijs van het maand abo, .. goh wat moet dat van telenet dan wel niet zijn ik denk dat die namelijk nog meer verbruiken.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

q-tec schreef:

Code: Selecteer alles

Wat verwachten jullie eigenlijk van een toestel dat constant verbonden moet zijn met het belgacom (of telenet) netwerk om deftig te functioneren?
"moet" als ik slaap/werk hoef ik geen updates of iets gelijkaardig....
Dus die firmware updates moeten maar midden in een programma komen?

Niemand houdt u tegen om elke dag uw decoder en modem af te zetten en terug aan te zetten 15 minuten voor ge tv gaat kijken. Of zijn die 15 minuten ook al teveel soms.

Als ge er niet tegen kunt dat 'iets' stroom verbruikt, zet het dan af of smijt het buiten. Kan je er niet tegen dat uw decoder stroom verbruikt, smijt hem buiten en kijk dan maar voort naar uw analoge prul.

Welkom in de 21e eeuw mensen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Precies. Toestellen die tientallen euro te veel verbruiken... men zou daar een oplossing voor moeten vinden en constant moeten streven naar een lager verbruik. 't Is niet omdat we in de 21ste eeuw leven, dat we met onze auto naar de winkel moeten rijden die zich 5 meter verderop bevindt ( = nutteloos verbruik). Digitale tv bestaat al vijf jaar en nu pas wordt iedereen groen (of probeert te zijn). Beter laat dan nooit natuurlijk.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Trojan schreef:Dus die firmware updates moeten maar midden in een programma komen?
Mijn sony HD recorder van vroeger ging in slaapstand, deed dan max 2W gebruik en om de zoveel tijd schoot deze aan wanneer nodig (denk aan opnames)
Zo een systeem zouden ze moeten voorzien, dat de devices minder gebruiken in slaapstand! Ze kunnen de device midden in de nacht even laten 'booten' om voor updates te checken
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Het sluipverbruik moet omlaag. De Europese Unie is bezig met regels hieromtrent, binnenkort komen er wetten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluipverbruik.

Ik ben akkoord dat apparatuur stroom verbruikt. Maar alleen als het nodig is. Maar er bestaat toch iets als wake on lan die een apparaat uit slaapstand kan halen. Ik heb een decorder op mijn slaapstand en hoor de HDD meerdere malen per nacht opspringen, dit is toch nergens voor nodig.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Voor die updates, bestaan er genoeg oplossingen.
Bij het uitschakelen naar standby: controleren op updates + installeren en daarna standby!
Of rond 4 uur 's nachts controleren op updates. (Als decoder in standby staat)

Het is normaal dat die dingen elektriciteit verbruiken, maar niet in die proporties. Als ik een nieuwe radio moet kopen en ik lees dat die in standby 20 W verbruikt, dan koop ik gewoon een andere. Helaas hebben we deze optie hier niet bij de decoders.

Verbruik verminderen is nu eenmaal de hedendaagse wereld. Je kunt er niet om heen, we moeten efficiënter omgaan met energie.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

vergeet niet dat je bij telenet ook nog een kabelversterker hebt en een kabelmodem + evt router. Bij BGC is dit enkel decoder + router.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Trojan schreef:Als ge er niet tegen kunt dat 'iets' stroom verbruikt, zet het dan af of smijt het buiten. Kan je er niet tegen dat uw decoder stroom verbruikt, smijt hem buiten en kijk dan maar voort naar uw analoge prul.
Wat een kortzichtige reactie (de als het je niet aanstaat bol je het maar af)... en spijtig genoeg lijkt dat een nieuwe trend te zijn op het forum.

We kunnen er trouwens best tegen dat iets stroom verbruikt... maar niet als het ding niets staat te doen. Waarom kan men in die dingen geen circuit (en die dingen kunnen best draaien met minder dan 1 Watt) inbouwen dat het toestel activeerd wanneer het nodig is ? Je decoder zou in het circuit bijvoorbeeld kunnen aangeven dat de volgende opname om X-uur is (en zichzelf daarna uitschakelen of hibernaten) zodat het toestel tijdig terug actief is.

Maar waarschijnlijk denkt men bij TN/BGC ook... als het je niet aanstaat kijk dan maar voor naar uw analoge prul :bang:
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

Hallo iedereen,

Weet er soms iemand of de nieuwe generatie BGC decoders al minder verbruiken dan de oude in waakstand ?

(Als ik het goed voor heb zijn deze van de oude generatie van het type V3 en de nieuwe van het type V4 )
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

r2504 schreef:Wat een kortzichtige reactie (de als het je niet aanstaat bol je het maar af)... en spijtig genoeg lijkt dat een nieuwe trend te zijn op het forum.

We kunnen er trouwens best tegen dat iets stroom verbruikt... maar niet als het ding niets staat te doen. Waarom kan men in die dingen geen circuit (en die dingen kunnen best draaien met minder dan 1 Watt) inbouwen dat het toestel activeerd wanneer het nodig is ? Je decoder zou in het circuit bijvoorbeeld kunnen aangeven dat de volgende opname om X-uur is (en zichzelf daarna uitschakelen of hibernaten) zodat het toestel tijdig terug actief is.

Maar waarschijnlijk denkt men bij TN/BGC ook... als het je niet aanstaat kijk dan maar voor naar uw analoge prul :bang:
Wat belgacom & telenet denken: hoeveel kost het meer per decoder :-)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”