Brandgeur van externe bron

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Gezien er geen courante juridische afdeling bestaat op Userbase, zie ik mij genoodzaakt het in 'allerlei' te posten.

Mijn probleem is het volgende.

's Winters ervaren we overal in ons huis een verschrikkelijke brandgeur. De oorzaak is min of meer bekend: een tweetal huizen verder wordt er gestookt met een allesbrander. De geur verspreidt zich over heel het huis, behalve de bovenverdieping (ironisch genoeg, gezien de 'schoorsteen' zich dichter bij de bovenverdieping bevindt dan op het gelijkvloers). De stank versterkt progressief naarmate we verder naar de achterkant van ons huis gaan. In de doorgang tussen stal en huis is de stank niet te harden, de badkamer is ook sterk bezoedeld, en meer recent hebben we er nu ook veel last van in de keuken. Ook achteraan in de woonkamer, waar ik nu zit aan mijn bureau aan de pc, begint de geur door te dringen.

Daarom wou ik hier de vraag stellen of er juridisch iets kan gedaan worden tegen deze hinder. Die geur gaat stilaan in alles beginnen in te trekken: kledij, meubilair, misschien zelfs in ons brood dat in de broodkast ligt.. daarnaast is het geen pretje om constant in de stank te zitten. Wanneer ik in het begin thuiskwam, dacht ik zelfs dat er iets in brand stond binnen. (vooraleer iemand begint te neuten: we hebben zelf een brand gehad, mijn nonkel heeft ook een brand gehad.)

Ik ben bij de andere buurvrouw al 's langs geweest, en die heeft me gezegd dat een agent de geurhinder moet kunnen waarnemen vooraleer er effectief iets kan gedaan worden. Is er iemand die dit kan bevestigen of kracht geven?

Daarnaast nog vraag ik me af of die mensen echt geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben.. ze hebben een kindje van nog geen jaar oud, en ik wil zelfs niet weten hoe het daar binnen zelf zal stinken.

Dank voor eventuele hulp.
To download or not to download, that's the question.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hangt af wat ze opbranden. Als ze dingen verbranden die niet horen, kun je de politie bellen daarvoor.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Stank dat is één.
De vrije radicalen, PAK's, etc. (carcinogeen) die je mag (moet) inademen is een ander paar mouwen...

Linkje: Draaiboek illegale verbranding.
Op deze website staan verschillende pdf bestanden die het probleem vanuit diverse invalshoeken belichten (ook juridisch).
Alvast veel succes toegewenst en hopelijk snel een oplossing!
Het verbranden van huishoudelijk afval door particulieren is al een tijd verboden, maar gebeurt nog veel te veel.
Vermoedelijk zal er in de nabije toekomst zelfs nog vaker en op grotere schaal teruggegrepen worden naar deze “goedkope manier” van verwarmen, omwille van de stijgende energieprijzen en de stijgende kosten om afval te verwijderen (containerpark, vuilniszakken,…). Burgers verbranden vaak allerhande materialen in open vuren, vuurtonnetjes, open haarden en in kachels zoals de zogenaamde “allesbranders”.

Vaak zijn stokers zich niet bewust van de nadelige effecten die het verbranden van afval voor zichzelf en hun omgeving met zich meebrengt. Omwonenden worden niet alleen gehinderd door rookoverlast, maar de rook schaadt ook de gezondheid van zowel de stoker als van de buurtbewoners.

Lokale besturen kunnen hier zelf actie rond ondernemen, zowel preventief als wanneer er reeds problemen zijn.
@Dima_2005: een correct functionerende allesbrander met toegelaten brandstoffen zal zulks probleem allicht niet veroorzaken ....
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik kan je niet echt advies geven aangezien ik geen jurist ben maar... heb je al eens geprobeerd de mensen zelf erop aan te spreken?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, ga eens praten met die mensen ipv
direct met advocaten en de hele rimram te beginnen.
Je kan zelfs die mensen eens uitnodigen zodat ze het ook
kunnen ervaren hoe het stinkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Politie en Gerecht inschakelen voor een klacht tussen geburen .... is altijd een allerlaatste redmiddel, en verzuurt voor heel lange tijd de relatie tussen de buren.

Ik treed dus de raad bij van vorige posters: probeer zoiets "in der minne" te regelen, vooraleer op zoek te gaan wat de juridische mogelijkheden zijn, of vooraleer bondgenoten te zoeken in je "strijd" (de andere buurvrouw) ;).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fireblade
Premium Member
Premium Member

@NickG, AnD: Ik zou gerust met de mensen hebben willen praten, ware het niet dat ze met uitzondering van ons ruzie hebben met de hele straat, en dat er al verschillende dreigementen zijn geweest naar die ene buurvrouw omdat ze... haar auto voor hun deur had gezet. omdat er nergens anders plaats is, omdat sommige mensen het nodig vinden om 2 auto's voor hun deur hebben te staan.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

De straat is van iedereen, toch? :) Ik begin je probleem te snappen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Fireblade
Premium Member
Premium Member

@Goztow: verklaar je nader; ik heb geen flauw idee of je me te kakken aan het zetten bent of niet. Voor alle duidelijkheid: ik ben geen zachtgekookt eitje, ik wil alleen de vrede bewaren tussen mezelf en medemens. Ook al is dat zo jaren stillekes, ik ben een wezen met respect voor de meesten onder ons (en ons = de mensheid.). Het feit is dat er met die mensen waarschijnlijk niet te praten zal vallen, en dat een minnelijke schikking uiteindelijk helemaal geen zin heeft en misschien zelfs onmogelijk zal blijken.

EDIT: en voor de rest wens ik iedereen te bedanken die nuttig advies heeft geleverd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

In dat geval, zorg voor betere isolatie... het is niet normaal dat jij de rook van je buur binnenkrijgt.
Hier in de buurt stoken ze ook met houtkachels en alles branders, ik heb daar binnen nog nooit last van gehad en buiten stinkt het ook. :cop:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Mijn opmerking was niet irronisch bedoeld. Het waren twee antwoorden op twee verschillende dingen. Wat de auto's betreft: aangezien de straat van iedereen is, mag het niet uitmaken of je je auto voor mijn of voor jouw deur zet. En als ze daar al moeilijk over doen, dan begrijp ik dat een klappeke slaan met die mensen waarschijnlijk niet veel zal uitmaken, en dat begrijp ik bijgevolg je probleem.

Toch denk ik dat het allereerste wat je zal moeten doen, die mensen contacteren is. Ook al is de kans maar 10 % dat je gehoord wordt, het is een belangrijke eerste stap. Hoe wil je dat een vrederechter je serieus neemt als je direct naar hem gaat, zonder eerst het probleem in de minne tracht te regelen?

Het zal wsl wel niet goed zijn voor je bloeddruk :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

iceke schreef:In dat geval, zorg voor betere isolatie... het is niet normaal dat jij de rook van je buur binnenkrijgt.
Hier in de buurt stoken ze ook met houtkachels en alles branders, ik heb daar binnen nog nooit last van gehad en buiten stinkt het ook. :cop:
Ge moest eens weten hoeveel luchtvolume er verplaatst wordt in u huis door "natuurlijke" verluchting.
Heeft nu eens NIKS met isolatie te maken (tenzij je echt abnormaal veel kieren en spleten hebt, maar dat zou de ts zelf wel opgevallen zijn dan) :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Fireblade
Premium Member
Premium Member

Goztow schreef:Mijn opmerking was niet irronisch bedoeld. Het waren twee antwoorden op twee verschillende dingen. Wat de auto's betreft: aangezien de straat van iedereen is, mag het niet uitmaken of je je auto voor mijn of voor jouw deur zet. En als ze daar al moeilijk over doen, dan begrijp ik dat een klappeke slaan met die mensen waarschijnlijk niet veel zal uitmaken, en dat begrijp ik bijgevolg je probleem.
Hah, oké. Mijn verontschuldigingen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Dat heel de straat in ruzie ligt met deze allesverbrander wil al iets zeggen. Juridisch kan daar iets aan gedaan worden, maar dan heb je ook ruzie met hun.
de stank laten vaststellen door de politie, Een PV en een huisbezoek aan de betrokkene kan al veel soelaas brengen, zonder dat er een rechtzaak van komt. Je kan de politie ook om discretie vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”