Raad ivm DVB-t

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Sten
Starter
Starter
Provider

Beste forumgangers!

Ik was aan het rondkijken op verschillende sites achter informatie over de DVB-t antennes en tuners.
Na wat rondzwerven is het me nog altijd niet geheel duidelijk. :?
Omdat ze hier binnenkort willen overschakelen naar digitale televisie (gepush van belgacom/telenet) en ik niet de behoefte heb om de commerciële zenders te ontvangen zou ik graag zo'n aansluiting willen uitproberen. :)
(Nu ik er aan denk: Wanneer valt het einde van analoge signalen nu eigenlijk? Heb altijd gehoord 2012)

Enkele vraagjes:
Wat zou ik nodig hebben om de beelden hier op mijn oud tv'tje (± 9 jaar oud) en/of mijn laptop te zien te krijgen? Welke antennes/tuners raden jullie aan?
Ik zou liever een binnenantenne zetten omdat ik niet met al te veel bekabeling wil zitten van een buitenantenne. (tenzij zo'n buitenantenne niet al te veel last geeft?)
Ik woon iets ten zuiden van Leuven, zouden de Franstalige zenders ook nog tot hier bereik hebben?
Is er een mogelijkheid voor het opnemen van programma's?
Omdat ik ook geen handige persoon ben zou ik ook rekening willen houden met de plaatsing/"activatie". :D
Ten slotte de kostprijs? gaat dit snel duur uitvallen?

Bedankt!
Sten
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Voor uw pc heb je zo'n DVB-T tuner nodig. Kan meestal gekocht worden in de vorm van een uit de kluiten gewassen USB stick. Daarmee kan je ook opnemen.

Voor uw TV zou je een afzonderlijke DVB-T tuner nodig hebben. Tv's van de laatste jaren hebben dat ook meestal al ingebouwd. Daarmee kan je niet opnemen, of er zouden eventueel DVD/HDD recorders moeten bestaan met een DVB-T tuner in.

Wat betreft ontvangst en antenne zal het je het allemaal eens moeten testen. Kan erg variëren van waar die binnenhuisantenne staat. Het grote nadeel van digitaal is in elk geval dat je geen of wel beeld hebt. In het geval van geen krijg je dan blokvorming ed wat compleet onbruikbaar is. In de oude analoge tijd kreeg je dan gewoon een beeld met veel sneeuw in.
Met een buitenantenne zal je ongetwijfeld de beste ontvangst krijgen, zeker als die vrij staat (bvb niet tussen 2 andere gebouwen). Dus op een dak bvb.
Sten
Starter
Starter
Provider

Bedankt voor de info!

Dus als ik het goed begrijp zou een buitenantenne zoals deze (Strong ANT15) een stuk beter dan een klein antennetje aan de binnen kant van mijn dakvenster te plaatsen?
Nu wil ik zoiets wel proberen te plaatsen maar heb nog altijd twijfels door mijn onkunde :D en ook omdat ik de zender aan de andere kant van het dak zou plaatsen zou een kabel door twee kamers nogal onhandig zijn. :(

Dan maar eens verder kijken naar de USB tuners!
(Hybrid solo, NanoStick Solo)
Enkele voorbeelden die ik gevonden had, dus deze zijn geleverd met een binnenantenne? Dan zal het waarschijnlijk een tijd uitzoeken zijn tot ik beeld krijg
Gebruiken jullie deze oplossing?
De pro versies leveren alleszins de mogelijkheid tot opname dat is al een groot pluspunt!

Zijn er betere prijs/kwaliteit dan deze producten of bekende/goede merken?

Sten
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Ja, je vindt zeer weinig over DVB-T in België. In Vlaanderen is doorgaans alleen de VRT te ontvangen.
Kabelboer Telenet heeft 1/3 van de frequenties in handen gekregen en moet in principe dit jaar wettelijk verplicht een (commercieel) aanbod op de markt brengen. Al heb ik eerder de indruk dat ze die DVB-T-frequenties gehuurd hebben om de concurrentie te blokkeren.
Sten schreef:(Nu ik er aan denk: Wanneer valt het einde van analoge signalen nu eigenlijk? Heb altijd gehoord 2012)
Er is geen wettelijke verplichting voor stopzetting van analoge kabeltelevisie. Telenet bepaalt dat zelf. Waarschijnlijk doen ze het pas als iedere Vlaamse zender alles in Full HD begint te uit te zenden of als het aantal analoge klanten sterk gedaald is.
Sten schreef:Wat zou ik nodig hebben om de beelden hier op mijn oud tv'tje (± 9 jaar oud) en/of mijn laptop te zien te krijgen? Welke antennes/tuners raden jullie aan?
Voor de laptop is een USB-stick de handigste optie.
http://www.elgato.com/
http://www.terratec.net/en/products/tv/ ... ?premium=1
Sten schreef:Ik zou liever een binnenantenne zetten omdat ik niet met al te veel bekabeling wil zitten van een buitenantenne. (tenzij zo'n buitenantenne niet al te veel last geeft?)
Ik woon iets ten zuiden van Leuven, zouden de Franstalige zenders ook nog tot hier bereik hebben?
Is er een mogelijkheid voor het opnemen van programma's?
Voor het tv-toestel bestel je best een recorder met DVB-tuner ergens in één van onze buurlanden. In België ga je dat uitsluitend in de speciaalzaak voor satellietaparatuur vinden en dan nog is de keuze zeer beperkt.

Om een idee te krijgen van wat er bestaat, kijk je best eens om Amazon.
http://www.amazon.fr/s/ref=nb_sb_noss?_ ... registreur
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... w+recorder
http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?_ ... e+recorder

Over de antenne zou ik me geen zorgen maken in Leuven, er staat een zendmast in Veltem. Gewoon een goedkope binnenantenne van het merk Hirschmann, Konig of Kathrein is zeker voldoende. Maar met een ontblote coaxkabel zal je ook ontvangst hebben. Gewoon 12 cm isolatie afstrippen en vlechtwerk naar achteren wikkelen. Of de truuk met de 33cl bierblikjes:
http://muziekmuseum.skynetblogs.be/arch ... tenne.html
Sten schreef:Omdat ik ook geen handige persoon ben zou ik ook rekening willen houden met de plaatsing/"activatie". :D
Ten slotte de kostprijs? gaat dit snel duur uitvallen?
Geen activatie nodig want alles pluk je gratis uit de lucht. Wat betreft het commercieel aanbod dat er na juni 2011 zou moeten komen. 99% zeker dat die zenders alleen te ontvangen zullen zijn via een decoder die je huurt/koopt bij de aanbieder.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

FWIW ..

Ik zal mijzelf nog eens herhalen ... toen de VRT einde 2008 overschakelde naar "digitale ether" zat ik ei zo na, zonder TV (de "klungelaars" van Telenet niet te na gesproken :twisted: )

Ik heb destijds 2 identieke decoders gekocht bij mediamarkt (frans fabrikaat dacht ik) samen met een kleine actieve binnenantenne van Philips. (Nu ja eigenlijk waren het 3 decoders en 2 antennes omadat ik in mijn computerkot "in de kelder", ook nog TV wilde kijken, maar de 3e decoder was een el cheapo model dat niet echt goed was qua beeldkwaliteit maar het werkte, weliswaar met enig antennegeschuif VRT<=>RTBf). Daarmee ontvang ik, net ten zuiden van Brussel, 7-8 zenders. De tweede decoder is zo geschakeld dat ik een ander programma kan opnemen op de VCR terwijl ik via de eerste decoder naar een ander programma kijk.
Ondertussen heb ik geopteerd voor (gratis!) digitale TV van Bcom maar mijn DVB-T setup staat nog steeds, in parallel, geinstalleerd als backup en heeft ondertussen al een paar keer dienst moeten doen ..
Met een deugdelijke "buiten"antenne is de ontvangst beter naar het schijnt maar ik heb nooit nood gehad om he te proberen. Voor zover ik eea goed begrijp zijn er mogelijk ontvangstproblemen met de Nederlandse kanalen ivm met vertikale/horizontale polarisatie?
Je TV moet wel, ofwel een standaard scart aansluiting hebben ofwel een gescheiden klank/video ingang (3 kleuren stekker zw rd gl) dat laatste werkt ook mits wat "verloopstekker" gefiedel :wink:
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Gecombineerde dvb-t ontvanger en harde schijfrecorder kan je ook vinden bij Emtec, 'moviecube'. Zo'n toestel is heel gebruiksvriendelijk en plaatsbesparend, heeft een grote schijf standaard ingebouwd (modellen meestal 500 Gig, 1 of zelfs 2 T !) en heeft nog veel andere functies (afspelen multi-media etc). Maar de firmware, waarvoor ze dikwijls nieuwe versies uitbrengen is eigenlijk een zooitje. Zeer jammer, want er is maar weinig keuze in media-centers met dvb-t ontvanger zoals die emtec's.
http://www.emtec.be en kiezen voor produkten/moviecube/recorder

Gewone dvb-t recorders zou ik echter ook niet aanraden omdat ze dikwijls een veel te kleine schijf hebben (250 mb) en een heel beperkte functionaliteit.
Als je een dvb-t recoder/ontvanger koopt kijk dan ook na of hij geschikt is voor mpeg4 ontvangst.

Ontvangstvoorspelling kan je laten berekenen op onderstaande website
http://www.tnttest.org/
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Sten
Starter
Starter
Provider

Bedankt voor jullie reacties, heeft me al een stuk verder geholpen!
raf1 schreef: Voor de laptop is een USB-stick de handigste optie.
http://www.elgato.com/
http://www.terratec.net/en/products/tv/ ... ?premium=1
Ik heb zo het gevoel dat die terratec T3 een mooie oplossing gaat zijn voor mijn laptop. Hopelijk is die bijgeleverde antenne wat waard.
Is het mogelijk om andere antennes (Hirschmann, Konig of Kathrein) hierop aan te sluiten als het toch niet zo goed zou werken?

fredo66 schreef: Ontvangstvoorspelling kan je laten berekenen op onderstaande website
Net eens getest en de zendmasten van Waver zouden hier ook nog een goed signaal geven, hopelijk dan toch de franse zenders! :)
Die moviecube die je voorstelt lijkt wel een handig ding maar ik vind het nogal aan de dure kant (prijzen van €120-300) :( (in feite zijn al die losstaande tuners nogal duur, als er andere (commerciële) zenders vrijgegeven worden zou ik het sowieso wel kopen)
Ik vraag me eigenlijk dan af waarom mensen dan gewoon geen TV abonnement nemen als het toch zo duur is?
Ook veel van die apparaten hebben een ingebouwde ontvanger. Ik zie dat jij er eentje hebt, valt dat wat mee die ontvangst?

Regulus schreef:Ondertussen heb ik geopteerd voor (gratis!) digitale TV van Bcom maar mijn...
Hoezo gratis? :D
raf1 schreef: Er is geen wettelijke verplichting voor stopzetting van analoge kabeltelevisie. Telenet bepaalt dat zelf. Waarschijnlijk doen ze het pas als iedere Vlaamse zender alles in Full HD begint te uit te zenden of als het aantal analoge klanten sterk gedaald is.
Toch maar vreemd dat ik altijd al gehoord heb (ergens ook folders) dat deze waarschijnlijk in 2012 zouden stoppen. Een belgacom verkoper heeft zelfs gezegd dat ze van plan zijn in Leuven er binnen enkele maanden mee te stoppen (wat me heel onwaarschijnlijk en fout leek ...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Sten schreef:als er andere (commerciële) zenders vrijgegeven worden zou ik het sowieso wel kopen
Indien er een commercieel aanbod komt mag je ook zeker zijn dat dit voorzien is van de nodige beveiliging... en daar is vaak het probleem dat dergelijke oplossingen geen ondersteuning hebben voor de CAM's. Opletten dus als je vandaag aankopen doet... morgen kan blijken dat je een foute aankoop hebt gedaan.
Sten schreef:Ik vraag me eigenlijk dan af waarom mensen dan gewoon geen TV abonnement nemen als het toch zo duur is?
Op één jaar is je investering in orde (kabel kost ook zo'n 130 a 150 euro per jaar).
Sten schreef:Toch maar vreemd dat ik altijd al gehoord heb (ergens ook folders) dat deze waarschijnlijk in 2012 zouden stoppen. Een belgacom verkoper heeft zelfs gezegd dat ze van plan zijn in Leuven er binnen enkele maanden mee te stoppen (wat me heel onwaarschijnlijk en fout leek ...)
Een analoog aanbod is nog steeds een extra voordeel (bij meedere toestellen)... logisch dat andere partijen de indruk willen geven dat dit snel stopt. Telenet zal dus ook niet gek zijn dit snel op te geven, tenzij morgen 70-80-90... ? % digitaal moest kijken?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Sten schreef:Bedankt voor jullie reacties, heeft me al een stuk verder geholpen!
fredo66 schreef: Ontvangstvoorspelling kan je laten berekenen op onderstaande website
Net eens getest en de zendmasten van Waver zouden hier ook nog een goed signaal geven, hopelijk dan toch de franse zenders! :)
Die moviecube die je voorstelt lijkt wel een handig ding maar ik vind het nogal aan de dure kant (prijzen van €120-300) :( (in feite zijn al die losstaande tuners nogal duur, als er andere (commerciële) zenders vrijgegeven worden zou ik het sowieso wel kopen)
Ik vraag me eigenlijk dan af waarom mensen dan gewoon geen TV abonnement nemen als het toch zo duur is?
Ook veel van die apparaten hebben een ingebouwde ontvanger. Ik zie dat jij er eentje hebt, valt dat wat mee die ontvangst?
Wat ontvangststerkte betreft: die moviecube verzwakt het signaal inderdaad. Daarnaast lus je het antennesignaal via de moviecube door naar je tv, als de moviecube in werking is heb je daardoor nog meer verlies. Mijn binnenhuisantenne (bierblikjes) rechtstreeks aansluiten op tv heb ik ontvangst vrt, telenettest, rtbf en ned zenders. Maar via de moviecube zijn de nederlandse en de waalse zenders maar moeilijk te ontvangen (antenne moet heel precies staan, voor elke zender anders).

Tnttest: ik denk wel dat die resultaten zijn voor een buitenantenne (zeker als je gelijkvloers woont en niet op een hoogte). Zelf woon ik op een dakflat, vandaar de ontvangst van verschillende zenders...

Prijs vind ik wel meevallen, zeker als je er rekening mee houd dat je er ook mp3 muziek mee kan afspelen, dvb-t radio uitzendingen kan opnemen, uitgesteld kijken, films van internet bekijken, internetradio enz.

Wat het afsluiten van het analoge telenetsignaal betreft: ik heb me laten vertellen dat het analoge signaal samen met het digitale op de kabel zit. Men zou dus het analoge er niet kunnen afdoen zolang ze nog klanten hebben met analoge ontvangst welke nog niet in de mogelijkheid zijn om digitale TV te nemen (omwille van technische redenen: vb oude flats). Zolang Telenet bezig is met deze omschakeling (en zo zijn er nog veel plaatsen) zolang zullen ze het analoge signaal er ook nog op laten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Regulus
Pro Member
Pro Member
Provider

Sten schreef:
Regulus schreef:Ondertussen heb ik geopteerd voor (gratis!) digitale TV van Bcom maar mijn...
Hoezo gratis? :D
Ik had Bcom vaste telef. + Internet Favorite .. Voor de prijs van dat abo krijg/kreeg je gratis Bcom TV .. zelf te installeren (was al gratis overgestapt van ADSL naar VDSL2 ook ... leuk als het "niets" kost .. m.a.w. als je eigenlijk al te veel betaalde voor wat je kreeg :roll: )
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Dag,

+ Veel goede info al gegeven, weinig aan toe te voegen

Wat schiet me nog te binnen:
- De meegeleverde sprietantennes bij USB sticks moet je niet al te veel van verwachten. Als je in een regio woont met een sterk signaal
kan het echter wel werken. (een metalen plaat onderzetten doet wonderen hier)

Ik heb zo een goedkoop USB stickje gekocht op een computerbeurs, om eens te proberen: nog geen 10 euro.
En nu moet ik zeggen, gezien het weinige dat het kosste, het eigenlijk wel goed werkt. (zelf Linux)
"DUTV005" Terratec e.a. zijn natuurlijk beter kwa support etc... YMMV

- De ontvangsgevoeligheid van het USB stickje ligt iets lager dan de "losse" TV tuners. (maar het valt nog mee, misschien
dat dit bij "merk" sticks beter is)

- Als je niet wil opnemen kost een losse TV decoder iets van een ...30-40 euro ?

- DVB-T materiaal is eigenlijk relatief goedkoop. (denk maar aan 50€ activatiekost bij een provider, daar kan je ook een usb stick
en een TV-decoder mee kopen...)

- Sommige handelszaken maken misbruik door absurd hoge prijzen te vragen. best altijd vergelijken op internet

- Een antennesignaal kan je, net zoals kabeltelevisie ook splitten naar meerdere TV's/ontvangers in je huis.

Groetjes,

S.
koekjesvreter
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Provider

Sten, even mijn ervaring van drie jaar dvb-t in Kessel-Lo (dus ten oosten van leuven). Als decoder gebruik ik een konig dvbt fta-14 op een normale televisie.

Toen ik nog enkel glas had, gebruikte ik een binnenantenne van Konig. Gaf voldoende signaal voor de vrt-zenders maar onvoldoende voor de waalse zenders (niet dat ik die super belangrijk vind). Toen ik dubbelglas had laten zetten werd het al moeilijker. Uiteindelijk heb ik een buitenantenne (ook van Konig) geplaatst aan de voorgevel en nu ontvang ik alle mogelijke zenders met naar eigen zeggen uitstekende kwaliteit (zelden een storing in beeld). Dus ik raad een buitenantenne zeker aan.

Alle materiaal komt van Aitec op de Naamsesteenweg in Heverlee.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Weet er iemand of er met dvb-t ten zuiden van gent (merelbeke) een goed ontvangst is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Regulus
Pro Member
Pro Member
Provider

koekjesvreter schreef:Ssnip ... Uiteindelijk heb ik een buitenantenne (ook van Konig) geplaatst aan de voorgevel en nu ontvang ik alle mogelijke zenders met naar eigen zeggen uitstekende kwaliteit (zelden een storing in beeld). Dus ik raad een buitenantenne zeker aan.

.
Kan je even definieeren "alle mogelijke zenders" ? :-D ... Nederlandse? Duitse? of enkel de nationale?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Het antenne signaal is harder beperkt dan destijds het analoge signaal, echter er is natuurlijk altijd overlap.

In theorie zou je met DVB-T enkel de nationale zenders mogen ontvangen... al de rest moet je gewoon beschouwen als extraatje.
koekjesvreter
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Provider

Regulus schreef:Kan je even definieeren "alle mogelijke zenders" ? :-D ... Nederlandse? Duitse? of enkel de nationale?
Enkel de nationale zenders
Regulus
Pro Member
Pro Member
Provider

r2504 schreef:Het antenne signaal is harder beperkt dan destijds het analoge signaal, echter er is natuurlijk altijd overlap.

In theorie zou je met DVB-T enkel de nationale zenders mogen ontvangen... al de rest moet je gewoon beschouwen als extraatje.
??? Bij mijn weten kan je geen "digitaal" uitzenden zonder analoge drager ... ergo de vroegre wetten op signaalpropagatie zijn nog steeds onveranderd. Als het vermogen van het uitgezonden signaal maar groot genoeg is bestrijk je een gebied dat ver over de grenzen gaat zelfs bij de gekozen frequenties ...
Als het anders is dan hoor ik hetgraag ... :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Regulus schreef:Als het vermogen van het uitgezonden signaal maar groot genoeg is bestrijk je een gebied dat ver over de grenzen gaat zelfs bij de gekozen frequenties ...
Dat is puur afhankelijk van de antenne installatie... vroeger gebruikte men gewoon een rondstraler, vandaag de dag gaat men werken met meerdere sites, aangepaste vermogens en vooral winst antenne's die zeer gericht zijn om de overlap te beperken (al kan je inderdaad nooit een signaal laten stoppen aan de grens, maar zoals ik al schreef wordt dat nu aanzien als pure luxe terwijl men vroeger effectief de bedoeling had om in de buurlanden bereikbaar te zijn).
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Regulus schreef:
??? Bij mijn weten kan je geen "digitaal" uitzenden zonder analoge drager ... ergo de vroegre wetten op signaalpropagatie zijn nog steeds onveranderd. Als het vermogen van het uitgezonden signaal maar groot genoeg is bestrijk je een gebied dat ver over de grenzen gaat zelfs bij de gekozen frequenties ...
Als het anders is dan hoor ik hetgraag ... :wink:

Klopt helemaal . En veel hangt af van welk type antenne je gebruikt . Ikzelf heb een yagi met 96 elementen en 20 db passief . Ik pak zonder extra versterking makelijk de duitse zenders op 80 km van hier ( zendmast aaken, steunzender ) . Moest is er nog eens een mast versterker ophangen , was de kans wel eens groot dat wesel te pakken zou zijn en zo de ganse duitse dvb-t muxen te ontvangen waren .

Voor die yagi antenne heb ik 33 € betaalt , ook niet overdreven als je het mij vraagt :lol: .
Afbeelding
Regulus
Pro Member
Pro Member
Provider

Hoe pak je in dit geval de richtgevoeligheid aan? .. of heb je enkel interesse in de Duitse zenders? of heb je een "draaimast"? :wink:
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:
Provider

'k Heb ook een vraag over antennes. Zou het mogelijk zijn om met een (gerichte) antenne de Duitse zenders te kunnen ontvangen vanaf regio Geraardsbergen?

greetz,

Nob
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”