Ik heb een hele tijd geleden een FON-router gekocht (en in gebruik genomen icm telenet).
Maar met de nieuwe modem/router staat mijn fonera 2.0n momenteel uitgeschakeld.
Het "speciale" aan de fonera 2.0n is dat deze 2 wifi-signalen uitzendt: één privé, één FON-gast-signaal.
In ruil kan ik op vele plaatsen (binnen en buitenland) gratis surfen.
Nu wil ik graag het draadloos signaal van mijn telenet modem/router "boosten" EN het FON-gast-signaal terug inschakelen (dus ik wil maw mijn fonera 2.0n terug in gebruik nemen).
Dat het gast-signaal niet "geboost" wordt door de telenet modem/router, daar ben ik vrij zeker van.
Maar kan ik het telenet signaal boosten EN het 2de (FON-gast-signaal) laten uitzenden door mijn fonera 2.0n? Hoe?
Indien gewenst kan ik een screenshot posten van de mogelijke instellingen. Alvast bedankt!
PS
Ik heb de post van "Ambroos" over hoe ik de een eigen router kan gebruiken icm de telenet modem/router gevolgd.
Maar omdat mijn "situatie" toch nog wat speciaal is, heb ik toch maar een apart topic gestart.
SSID en password heb ik dus gelijk gesteld, verschillend kanaal, DHCP uit, en beide WPA2 + AES.
Settings (van fon.wiki.com):
http://wiki.fon.com/wiki/File:2.0n_2.3. ... ternet.png
http://wiki.fon.com/wiki/File:2.0n_2.3. ... etwork.png
http://wiki.fon.com/wiki/File:2.0n_2.3. ... reless.png
boost signaal + 2de signaal
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
De FON-router kan je spijtig genoeg enkel als router instellen.
Dit betekent dat je FON en telenet router allebei op een verschillend netwerk zitten waardoor je niet kan "boosten", hiervoor moet je namelijk op hetzelfde netwerk zitten.
Als je je FON wil blijven gebruiken zal je met 2 aparte netwerken blijven zitten, dat van telenet en dat van FON (met zijn eigen 2 netwerken). Je kan telenet en FON dus niet combineren.
Dit betekent dat je FON en telenet router allebei op een verschillend netwerk zitten waardoor je niet kan "boosten", hiervoor moet je namelijk op hetzelfde netwerk zitten.
Als je je FON wil blijven gebruiken zal je met 2 aparte netwerken blijven zitten, dat van telenet en dat van FON (met zijn eigen 2 netwerken). Je kan telenet en FON dus niet combineren.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
Das als ik het goed begrijp:
Ik kan het telenet-signaal wél boosten, maar dan heb ik geen Fon-gast-signaal meer
OF ik gebruik een andere SSID, kan het signaal niet boosten, maar heb wel terug het FON-gast-signaal.
Indien ik het inderdaad goed snap, dan is dit natuurlijk zeer jammer. Is dit een technische beperking, of ligt het probleem eerder bij FON of telenet?
Ik kan het telenet-signaal wél boosten, maar dan heb ik geen Fon-gast-signaal meer
OF ik gebruik een andere SSID, kan het signaal niet boosten, maar heb wel terug het FON-gast-signaal.
Indien ik het inderdaad goed snap, dan is dit natuurlijk zeer jammer. Is dit een technische beperking, of ligt het probleem eerder bij FON of telenet?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Je kan het telenet signaal boosten als je een ander access point aan je telenet modem hangt.
Je privé FON signaal hetzelfde SSID als telenet geven heeft dus geen enkel nut en kan enkel voor problemen zorgen.
Dit is geen beperking van Telenet. Het probleem is dat je FON toestel een router is en dus een eigen netwerk heeft. Het is inderdaad spijtig dat je voor het privé FON netwerk het router gedeelte niet kan uitschakelen.
Wat wel een optie is, is om je FON router te flashen met Open-WRT of DD-WRT en er een Access-Point van te maken. Op die manier kan je je telenet signaal wel boosten. Als je wil kan je hierop dmv wat extra tweaking ook nog het openbaar FON-netwerk op uitzenden.
Je privé FON signaal hetzelfde SSID als telenet geven heeft dus geen enkel nut en kan enkel voor problemen zorgen.
Dit is geen beperking van Telenet. Het probleem is dat je FON toestel een router is en dus een eigen netwerk heeft. Het is inderdaad spijtig dat je voor het privé FON netwerk het router gedeelte niet kan uitschakelen.
Wat wel een optie is, is om je FON router te flashen met Open-WRT of DD-WRT en er een Access-Point van te maken. Op die manier kan je je telenet signaal wel boosten. Als je wil kan je hierop dmv wat extra tweaking ook nog het openbaar FON-netwerk op uitzenden.
-
- Premium Member
Als ik DHCP uitschakel in mijn FON router en hem een statisch IP geef OF ik zet hem in bridged-mode; dan boost hij het signaal wel hoor (enkele dagen geleden getest).
Probleem was/is dat het fon-gast-signaal dan niet meer uitgezonden werd. (privé signaal werkte dus wel naar behoren, zelfde SSID als de telenet router/modem).
Aan het flashen met DD-WRT ga ik niet beginnen (daarvoor ken ik er niet genoeg van).
En aangezien ik op vlak van routers/netwerken écht een leek ben; vraag ik me af of ik zonder de Fonera te moeten flashen, dit kan bereiken.
Het lijkt me dat ik er dus wél een AP van kan maken. Wat bedoel je met "tweaken"? Of zijn de handelingen toch iets te complex om hier even snel uit te leggen?
Probleem was/is dat het fon-gast-signaal dan niet meer uitgezonden werd. (privé signaal werkte dus wel naar behoren, zelfde SSID als de telenet router/modem).
Aan het flashen met DD-WRT ga ik niet beginnen (daarvoor ken ik er niet genoeg van).
En aangezien ik op vlak van routers/netwerken écht een leek ben; vraag ik me af of ik zonder de Fonera te moeten flashen, dit kan bereiken.
Het lijkt me dat ik er dus wél een AP van kan maken. Wat bedoel je met "tweaken"? Of zijn de handelingen toch iets te complex om hier even snel uit te leggen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
in de Fonera 2.0n zit de mogelijkheid van "bridge"...heb je de meeste recente 2.3.6.1 (dev) firmware geinstalleerd?
hierdoor zal je op de 4 poorten en via Myplace wifi signaal dus het "ip" krijgen van de dhcp van de telenet modem
iets soortgelijk stak ook in de Fonera 2.0g
en je kon het ook terugvinden via de FreeWlan uitbreiding voor de Fonera 2100/2200 series...
Alleen de Fonera 2201(+) en Fonera Simpl hebben het niet... in het geval Simpl "nog" niet...
Mijn Fonera 2.0n zit al een jaar als "bridge" tussen de Bbox2 en de gigabit switch
en de Fonera Gui luistert op een 192.168.1.x ip adres...
geen problemen voor bezoekers om op het gast netwerk 192.168.182.x in te loggen...
van mijn BBox&Fonera gui blijven ze mooi af...
hierdoor zal je op de 4 poorten en via Myplace wifi signaal dus het "ip" krijgen van de dhcp van de telenet modem
iets soortgelijk stak ook in de Fonera 2.0g
en je kon het ook terugvinden via de FreeWlan uitbreiding voor de Fonera 2100/2200 series...
Alleen de Fonera 2201(+) en Fonera Simpl hebben het niet... in het geval Simpl "nog" niet...
Mijn Fonera 2.0n zit al een jaar als "bridge" tussen de Bbox2 en de gigabit switch
en de Fonera Gui luistert op een 192.168.1.x ip adres...
geen problemen voor bezoekers om op het gast netwerk 192.168.182.x in te loggen...
van mijn BBox&Fonera gui blijven ze mooi af...
-
- Premium Member
Ik begrijp het niet helemaal.
Volgens jou wordt het guest-signaal dus wél uitgezonden als ik hem in bridged mode zet?
Ik heb een 2.0n (ook nog een 2.0g liggen) met de nieuwste firmware, maar ik meen me te herinneren dat wanneer ik hem in bridged-mode zette, hij Guest-signaal niet werd uitgezonden (het telenet-router signaal werd dus wel versterkt)
Volgens jou wordt het guest-signaal dus wél uitgezonden als ik hem in bridged mode zet?
Ik heb een 2.0n (ook nog een 2.0g liggen) met de nieuwste firmware, maar ik meen me te herinneren dat wanneer ik hem in bridged-mode zette, hij Guest-signaal niet werd uitgezonden (het telenet-router signaal werd dus wel versterkt)
-
- Elite Poster
hier staat ie in bridge ....en ik heb een FON_FREE_INTERNET signaal en ik kan hier perfect op inloggen ...
idem voor MyPlace;
ik heb het wifi signaal uitstaan van de bbox2... verbruikt minder
m'n overgebuur zat zelfs op m'n FON signaal want zijn eigen telenet wifimodem had amper 1 balkje de mijne alle 5
heb z'n telenet modem op een ander wifi kanaal fixed gezet zodat dat probleem alvast opgelost was
idem voor MyPlace;
ik heb het wifi signaal uitstaan van de bbox2... verbruikt minder
m'n overgebuur zat zelfs op m'n FON signaal want zijn eigen telenet wifimodem had amper 1 balkje de mijne alle 5
heb z'n telenet modem op een ander wifi kanaal fixed gezet zodat dat probleem alvast opgelost was

-
- Elite Poster
mja met "bridge" wordt verstaan dat de wan-lan wordt gebridged...dus geen 192.168.10.x op de 4 lanpoorten of myplace van de fonera; maar gewoon een verderzetting van de lan zoals de dhcp op je internet modem voorschrijft... 1 dhcp server...1 router...
wat je bedoelde was de "wireless repeater" ...
die hebben ze in commentaar gezet op de 2.3.6.x; ik geloof dat je de "tantor" release moet gebruiken; of wachten op 2.3.7 waar het weer uit commentaar gezet is in de "internet"(wan) eigenschappen (static,dhcp,ppoe,wifi,bridge)
zie pm met de links naar de desbetreffende trac/sourcecode
je kunt ook op het irc channel van FON erover discuteren... de laatste tijd zijn er niet veel mensen meer gepasseerd die vroegen achter deze feature
wat je bedoelde was de "wireless repeater" ...
die hebben ze in commentaar gezet op de 2.3.6.x; ik geloof dat je de "tantor" release moet gebruiken; of wachten op 2.3.7 waar het weer uit commentaar gezet is in de "internet"(wan) eigenschappen (static,dhcp,ppoe,wifi,bridge)
zie pm met de links naar de desbetreffende trac/sourcecode
je kunt ook op het irc channel van FON erover discuteren... de laatste tijd zijn er niet veel mensen meer gepasseerd die vroegen achter deze feature
-
- Premium Member
Uit een PB met skynetbbs:
Oplossing: telenet wifi uit, FON 2.0n (en FON 2.0g) terug in
Daar zat dus m'n probleem. Ik ging er van uit dat "bridge" zorgde voor een (draadloze) verbinding tussen de telenetmodem en mijn fon-router... niet dus.BRIDGE : er loopt een utp kabel tussen modem & fonera
REPEATER : er loopt een "draadloze" verbinding tussen wifimodem en fonera
Oplossing: telenet wifi uit, FON 2.0n (en FON 2.0g) terug in