Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zou dit een FritzBox bug zijn, of een Chrome bug ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik krijg hetzelfde bij Internet Explorer en Firefox, dus lijkt me een FB-bug.

Het certificaat is gebaseerd op je DDNS-naam (logisch), dus wordt vernieuwd als je de DDNS-naam aanpast. Blijkbaar is het dan voor x jaar geldig, en resulteert 2011 + x in een soort millennium-bug.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Nog een nice-to-have request:

VPN-connectie tussen 2 FB werkt prima. De apparaten op het andere netwerk kan je enkel benaderen via het ip-adres. Het zou handig zijn dat je die ook kan benaderen via de netwerknaam. (desnoods door netwerk-aliassen te creëren op eigen FB).
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nog een HOWTO vraagje.
Hoe kun je je welkomstboodschap van je antwoordapparaat aanpassen, zonder je telefoon te gebruiken, maw waar zitten de wmv of aiff-files van avm zelf.
Ik wil namelijk een professionele lezer mijn welkomsttekstje laten inspreken.
Als ik hem vraag om dat bij mij thuis te doen kost dat wat meer :angel:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Philippe, kan je ook eens vragen ofdat ze op de hoogte zijn van dat "ghost" call probleem. Dat willekeurig een onbekende oproep binnenkomt. Ofdat dit soms kan komen als je verschillende DECT toestellen hebt en niet bv. allemaal FritzFons ?

EDIT
OK, mijn fout had beter moeten lezen
Laatst gewijzigd door Abusimbal 24 feb 2011, 20:39, in totaal 1 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Abusimbal schreef:Philippe, kan je ook eens vragen ofdat ze op de hoogte zijn van dat "ghost" call probleem.
Staat inderdaad al op mijn lijstje.
Goofie schreef:Nog toe te voegen aan de wishlist van Philippe... :wink:
Features zoals het programma Phlink (voor mac) biedt, ttz. telefooncentrale met acties afhankelijk van welk nummer je kiest
- Voor xx druk 1, voor yy druk 2,...
@Goofie - Kan je eens wat meer uitleg geven wat deze functie zou moeten kunnen doen ? welke acties bijvoorbeeld na drukken van xx ?
Goofie schreef:- oplossing voor het probleem van echo bij overgang analoge lijn naar VOIP-toestel
@Goofie - Kan je eens wat meer uitleg geven over dit echo probleem ? wanneer treedt het op ?
Ken schreef:@philippe_d een tip voor AVM:
Video conferencing met H263 als codec over RTSP/3GP. Of een andere standaard, maar ik denk dat dit de standaard zal worden gezien enkele fabrikanten in IP video/telephony dit reeds gebruiken.
@Ken - Kan je wat meer uitleg geven wat je hier juist bedoelt ? Moet dit door de FritzBox ondersteund worden (of eerder door het videoconf. apparaat dat aan de router hangt) ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

@Goofie - Kan je eens wat meer uitleg geven wat deze functie zou moeten kunnen doen ? welke acties bijvoorbeeld na drukken van xx ?
Een beetje zoals een keuzemenu, wil je doorverbonden worden met philipe_d druk dan 01, waardoor je dan naar het juiste inwendige telefoonummer wordt doorgeschakeld, of naar het juiste antwoordapparaat.
@Goofie - Kan je eens wat meer uitleg geven over dit echo probleem ? wanneer treedt het op ?
Ik heb een analoog lijnnummer, en twee IP-nummers (i-talk en weepee).
Ik heb een SNOM M3 en een LINKSYS SPA942 als IP-telefoon gedefinieerd en dan nog twee "oude" toestellen aangesloten op FON1/2
Als ze mij bellen op het analoog nummer --> oude toestellen, geen probleem
Als ze mij bellen op het analoog nummer --> en ik neem op op mijn IP-toestel, dan heb ik een echo die vooral bij de SNOM zeer storend is.
Bij de inkomende gesprekken op i-talknummer of weepee geen probleem.
Ik vermoed dan ook dat het probleem zit in de conversie - soft/hardware? van analoog signaal naar IP-signaal
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

idd zo'n keuzemenu... ben ik ook vragende partij voor. Had dit al eens als feature request aangevraagd bij AVM maar ja, mss dat Phillippe zijn feature request lijst meer succes heeft ;-)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik neem aan dat je zo'n keuzemenu in het Nederlands wil ?
Dan zal ik maar op mijn lijstje toevoegen dat we eerst een Nederlandstalige Firmware wensen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

bwa niet noodzakelijk, mogelijkheid om zelf je wav/mp3 dingen te uploaden in je eigen taal zou ik al voldoende vinden... zodat je het geheel kan personaliseren.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb nu een compleet lijstje met al jullie opmerkingen, issues, verbeteringen als volgt samengevat:

Bugs (zo vlug mogelijk op te lossen):
  • support voor "CNIP"
  • problemen met de "spookoproepen".
  • problemen met portfwarding poort 21, nadat je NAS hebt toegankelijk gemaakt vanuit internet (via ftp).
  • portforwarding stopt soms na enkele weken heavy traffic, waarbij modem gerest moet worden.
  • echo issues PSTN -> VoIP (Goofie)
  • bijhouden van vebruik: maandelijks volume veld is beperkt tot 99.999 MB per maand (philippe_d)
  • gebruik als router-only: up- en download veld (QoS) beperkt tot 999.999 kBit/s (philippe_d)
  • automatische FW update (87 > 88) vanuit GUI mislukt - gaat uitsluitend via een FW download.
  • Certificaat vernieuwing https na wijziging ddns naam lukt niet: certificaat geldig is van 2011 tot 1902 ??
  • Mediaserver menu in duits (engelse GUI)
Required (gewenste bijkomende functionaliteit)
  • support voor "NAT Loopback" (uitgeschakeld in de recente Firmwares).
  • PPPoE passtrough.
  • interne SIP server van de FritzBox vanaf internet niet bereikbaar (IP phones op het LAN kunnen registeren.
  • support voor i-Talk (VoIP over VLAN20) - en gelijktijdig VoIP over Internet voor alternatieve providers).
  • support voor TV-on-PC (VLAN30 in full routed mode).
  • logfiles gaan verloren bij reboot (dit is wanneer je de logs het hards nodig hebt).
  • VPN connectie met externe VPN server (PPTP, Ipsec, ... (nu alleen tussen 2 FritzBoxen)
  • aanpassen dns servers via web GUI (jochla)
  • ip nummers van BTV decoder niet in netwerklijst (Goofie)
  • IPv6: mogelijkheid ingeven IPv6 DNS via Web GUI (Goofie)
  • omschrijving VoIP accounts gebruiken in dropdown lists, vb. dialing rules (fryelectro/vasoline)
  • IP Nummers van gasten (WLAN guest access) niet in netwerklijst (philippe-d)
  • Annex M support
Nice to have (extra opties met lagere prioriteit)
  • automatisch fail-over naar 3G indien DSL uitvalt (nu kan je alléén manueel 3G of DSL selecteren).
  • SIP fail-over (bij registratieproblemen wordt alternatieve SIP registrar gebruikt).
  • mogelijkheid om een (wekelijkse) reboot in te stellen - zonder verlies van logfiles.
  • time based dialing rules (freakske_b)
  • time based call forwarding (fryelectro)
  • blacklists en whitelist voor nummer ranges - i.p.v. indiv. telefoon nrs (Goofie)
  • Video conferencing met H263 als codec over RTSP/3GP (Ken)
  • syncen van het interne Fritz telefoonboek met google contacts, Outlook, etc. (fryelectro)
  • syncen van het verschillende interne telefoonboeken met verschillende google accounts (fryeletro)
  • Nederlandstalige web interface (philippe_d)
  • voicemail to mail: multiple mail adresses (separated with comma)
  • VPN connectie tussen 2 FritzBoxen: apparaten op het andere netwerk enkel te benaderen via het ip-adres (jochla)
Future development (leuk, maar niet mogelijk met bestaande hardware)
  • ingebouwde simbox (freakske_b)
Dit lijstje heb ik naar AVM gestuurd, en zal proberen om iemand van de techniekers / product development te spreken deze week in Hanover. Bedankt voor jullie goede input ...

(*) @freakse_b. Deze week zal AVM een nieuw toestel voorstellen (FritzBox 6480 LTE), die de nieuwe mobiele standard LTE ondersteunt. Dat zal dus - denk ik - een FritzBox zijn met ingebouwde SIM kaart.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

wat mij betreft heb ik er nog eentje voor op de wish list ivm de dlna server
de media server uitbreiden via bv een plug in usb stick of drive, 512mb is te beperkt, kun je zelfs geen 1 film op kwijt
codecs voor video ingebouwd

nu gebruik ik serviio om video naar mijn sony tv te streamen terwijl hij ook wel de fb zie als dlna server
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jaycee schreef: ...de media server uitbreiden via bv een plug in usb stick of drive, 512mb is te beperkt
Geen idee wat je bedoelt ...
De FritzBox 7390 heeft 2 USB poorten. Aangesloten USB sticks of USB disks worden gescand naar mediafiles, en alle (media) bestanden worden zichtbaar in de mediaserver.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

nie te doen zelfs in DL kan em UB nie missen :)
jaycee
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 okt 2010, 04:18

Geen idee wat je bedoelt ...
De FritzBox 7390 heeft 2 USB poorten. Aangesloten USB sticks of USB disks worden gescand naar mediafiles, en alle (media) bestanden worden zichtbaar in de mediaserver.
straf, ik zie de media server met 512m ruimte maar niet de files op de stick
anyway, ik kan ook gewoon de stick in mijn tv steken
maar ik mis codecs
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nog een onhebbelijkheidje dat ik juist gemerkt heb:
i-talk, weepee en analoog nummer
aantal analoge toestellen, aantal ip-toestellen...
analoge toestellen krijgen binnen: i-talk nummer en analoog nummer...
Configuratie van de uitgaande nummers...
analoog toestel op fon1 of fon2 krijgt geen kiestoon als ik mijn analoge nummer als uitgaand zet in de user interface, wel als ik i-talk nummer als uitgaand zet... :|
Heb ondertussen wel een UPS staan voor mijn inkomend signaal om het probleem met mijn alarmcentrale en spookoproepen aan te pakken...
EDIT:
na het terug bypassen van de RJ45 van mijn UPS, werkt alles terug ok - met terugkeer van de spookoproepen -
Blijkbaar laat de ups geen telefoon-signaal door - is dat een optische isolator?-
EDIT2:
heb eens met een kabeltester de doorgankelijkheid van mijn UPS RJ45 gemeten:
1-1
2-2
3-3
4-5
5-4
6-6
7- geen doorgang
8- geen doorgang
Mijn DSL-signaal wordt doorgegeven op 4 en 5 mijn tel op 3 en 6, het werkt voortreffelijk rechtstreeks naar mijn Fritz!Box, het werkt niet met de UPS (APC Smart-UPS SC 450VA 230V - 1U Rackmount/Tower)er tussen geschakeld. Iemand een idee?
billytcherno
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 maa 2011, 22:13

Heb in het verleden een FritzBox (ADSL) gebruikt, was daar zeer tevreden over, en zie een mogelijkheid om opnieuw een aan te schaffen (VDSL)

Vraag:

- Heeft er iemand ervaring met de AVM Dect handsets? Op mijn oude fritzbox vond ik het gedoe via "DTMF"-menus nogal "storend" (heb siemens dect handsets) (in de zelfde zin: iemand al hun dect toestel gebruikt in combinatie met een headset?)
- Heeft er iemand ervaring met de combinatie FritzBox 7390 en Belgacom i-Office Multi aanbieding? (heb geen zin om Forum 3000 te gebruiken voor VoIP)
- kan de 3790 zowel tegelijk IPv4 als IPv6 addressen uitdelen aan LAN hosts? (is niet duidelijk in de manuals/fora)

Tx
B
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Duitse humor in de FritzBox.
Blijkbaar zijn de productontwikkelaars bij AVM (fabrikant van de FritzBox) dorstige mensen...

Als je de code #96*6* intikt op een ISDN toestel krijg je volgende boodschap in het display:
  • Kein Bier vor 4 (No beer until 4) als je dit doet voor 16.00 uur.
  • Na 16.00 uur krijg je de boodschap: Bier holen (Get beer).
Deze boodschap krijg je ook als je die codes intikt op een aangesloten DECT toestel :beerchug: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

billytcherno schreef:kan de 3790 zowel tegelijk IPv4 als IPv6 addressen uitdelen aan LAN hosts? (is niet duidelijk in de manuals/fora)
Absoluut, resultaat is een dual stack setup, werkt perfect hoor.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
B3NJAMIN
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:30
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Hey iedereen,

Ik heb nu een goei week een Fritz!Box 7390, alles werkt uitstekend (internet + 2 tv's). Maar nu zag ik bij de fritzbox dat de "FRITZ!Box central processor" rond de 70 a 80 procent draait, of moet ik mij daar niet veel van aantrekken?

Mvg B3NJAMIN
Internet = EDPnet 100/35Mbps
GSM = YouFone 15GB
TV = TVV + Netflix + Disney+ + Streamz + Prime Video
Netwerk = Mikrotik
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

B3NJAMIN schreef:Hey iedereen,

Ik heb nu een goei week een Fritz!Box 7390, alles werkt uitstekend (internet + 2 tv's). Maar nu zag ik bij de fritzbox dat de "FRITZ!Box central processor" rond de 70 a 80 procent draait, of moet ik mij daar niet veel van aantrekken?

Mvg B3NJAMIN
Bij mij draait mijn processor op 68% (quasi continu...) in de beginperiode was ik wat ongerust over het feit dat hij een tijdlang aangaf op 100% te werken.
Energieverbruik draait rond de 31-33% (ik draai wel geen WLAN-DECT services) en heb ook geen gekoppelde USB-devices.

@philippe_d : hoe was het op Cebit met de AVM-contacten, krijgen we een briefing? Of heb je een NDA moeten ondertekenen :angel:

@iedereeen: zijn er mensen die een analoog telefonie signaal voorbij een UPS overspanningsbeveiliging kunnen krijgen?
cfr
Mijn DSL-signaal wordt doorgegeven op 4 en 5 mijn tel op 3 en 6, het werkt voortreffelijk rechtstreeks naar mijn Fritz!Box, het werkt niet met de UPS (APC Smart-UPS SC 450VA 230V - 1U Rackmount/Tower)er tussen geschakeld. Iemand een idee?
Mocht het een zuiver APC- probleem zijn, dan dacht ik aan volgend device: http://www.supersafeovp.nl/img/producte ... 48-001.pdf om tussen mijn inkomend signaal en mijn Fritz!box te plaatsen. Mocht het bij iemand werken dan zou ik het mij wel willen aanschaffen...

Want mijn spookoproepen hinderen mij mateloos. Heb voorlopig mijn nachtelijke anonieme gesprekken laten tegenhouden door mijn Fritz!box, maar dat kan niet als ik van wacht ben, omdat ik soms ook eens voor een echte anonieme beller van wacht moet zijn...
B3NJAMIN
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:30
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Aja geen probleem dan, bij mij is het is gemiddelde 69% de fritzbox zal er wel tegen kunnen :P

Bedankt voor de reactie.
Internet = EDPnet 100/35Mbps
GSM = YouFone 15GB
TV = TVV + Netflix + Disney+ + Streamz + Prime Video
Netwerk = Mikrotik
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Goofie schreef:@philippe_d : hoe was het op Cebit met de AVM-contacten, krijgen we een briefing? Of heb je een NDA moeten ondertekenen :angel:
Keep us posted philippe :)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Nee hoor, geen NDA
Ik zal uitgebreid verslag geven , geef me nog wat tijd ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

ja Philippe, we worden toch nieuwsgierig hoor :p
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:
Ken schreef:@philippe_d een tip voor AVM:
Video conferencing met H263 als codec over RTSP/3GP. Of een andere standaard, maar ik denk dat dit de standaard zal worden gezien enkele fabrikanten in IP video/telephony dit reeds gebruiken.
@Ken - Kan je wat meer uitleg geven wat je hier juist bedoelt ? Moet dit door de FritzBox ondersteund worden (of eerder door het videoconf. apparaat dat aan de router hangt) ??
Bvb een AVM IP WiFi telefoon met kleurenscherm waarmee je kan bellen naar een andere persoon die hetzelfde type heeft waarmee je elkaar kan zien.
Of het 'inbellen' van die AVM telefoon naar een IP camera met dezelfde technologie (goed voor IP parlofonie bvb).
Dit heeft in feite ook weinig te maken met de 7390... Sorry :p
fryelectro schreef:ja Philippe, we worden toch nieuwsgierig hoor :p
Ik ook! :-)

Edit, net den 7390 + die dect telefoon besteld.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
KNOKKi
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 maa 2011, 22:20

Nw hier door Google. Kwam op deze draad omdat ik geen nummerherkenning kreeg op mijn Europese versie. Toen maar een Duitse 7390 aangeschaft. IJdele hoop: nog steeds geen nummerherkenning. Heb over de truukjes met parallelaansluiting gelezen en moet dat misschien maar doen.

Maar iets anders. Die Duitse lijkt alleen geschikt voor Annex B. Je krijgt ook geen keuze voor A of B. Ik heb hem echter gewoon op mijn Annex A aansluiting aangesloten. Alles werkt verder prima en de grap is dat de UI aangeeft (Internet - DSL informationen -Übersicht) dat er een Annex B verbinding actief is. Vraagje voor Philippe (?): wat is de verklaring?

Groet, Wieger
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Je vertelt er niet bij of je ADSL hebt ofwel VDSL2.
In België is VDSL2 Annex B, dus is het normaal dat de FritzBox "Annex B" aangeeft (als je op VDSL2) bent.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KNOKKi
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 maa 2011, 22:20

Dat is wel een hele snelle reactie!

Overigens zat ik net op de Duitse 7390 draad waar ik het bestaan niet van wist (vandaar mijn bericht in deze draad, sorry). Had ook net jouw post over Annex A en B verschillen in verschillende landen gelezen. Ik weet dat provider XS4ALL ook over VDSL2 aanstuurt, maar ik heb volgens mij gewoon ADSL 2+. Dat is overigens wat de 7390 zelf aangeeft (Internet - DSL informationen - Übersicht). Is dat voldoende info?! FW 91

edit: vrijwel zeker ADSL 2+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Beste ...
Eerst en vooral welkom op ons Forum.
Dit is een Belgisch Forum, en dus ...
a) is onze kennis/ervaring over breedband meestal beperkt tot de Belgische Providers, en
b) gaan wij ervan uit dat onze gebruikers zich in België bevinden.

Buitenlandse gebruikers zijn natuurlijk van harte welkom, maar als je een probleem voorlegt, geef dan a.u.b volledige informatie ... wij kunnen toch niet "raden" dat je het over een aansluiting in Nederland hebt. Er zijn grote verschillen tussen België en Nederland wat betreft ADSL/VDSL ...

Wat jouw FritzBox betreft: Het is inderdaad niet normaal (lees: onmogelijk) dat een Annex B Box synchroniseert op een Annex A ADSL lijn ... Ben je 100pct zeker dat jouw ADSL2+ lijn een Annex A is ?
In Nederland is zo dat je op een ISDN lijn Annex B krijgt, en dat ze Annex B behouden ook indien deze lijn achteraf omgeschakeld wordt naar analoog.
In Nederland bestaat er ook iets als "ISDN1" (wat we in België niet kennen), en daarop is het ADSL signaal ook Annex B.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KNOKKi
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 maa 2011, 22:20

Beste Philippe,

In mijn Duitse 7390 lees ik dit af (Internet - DSL-informationen - Übersicht):
DSL Aktiv
[0:01:44]
ADSL 2+ (ITU G.992.5)
Annex B

Ik weet inmiddels zeker dat ik ADSL 2+ heb. Ook Annex A weet ik zeker omdat alle modems die ik hiervoor had Annex A waren, ik geen ISDN-abonnement heb (en dus ook geen NT1 oid) en daar ook niet voor betaal, gewoon analoge telefoontoestellen heb en geen Quattrovox oid heb, etc. Los daarvan is het installeren van internet c.a. mijn werk, dus ken de verschillen tussen Annex A en Annex B uit de praktijk. Ben dagelijks met gateways en routers in de weer. Altijd Linksys maar dus net Fritz!Box ontdekt.

Wel bijzondere (lees: onmogelijk :roll: ) situatie dus, zo lijkt het en ben benieuwd naar je reactie.

PS Net mijn abo bij XS4ALL met een jaar verlengd, daarbij vandaag een 7340 gekregen met alle aansluitmateriaal: allemaal Annex A materiaal. Zojuist geïnstalleerd. Die geeft hetzelfde rijtje als boven met 1 - belangrijk - verschil. Waar bij de 7390 een B staat, staat bij de 7340 een A. Nou moe........
PPS Ik heb hiervoor nooit een ISDN-abonnement gehad, maar wellicht een vorige bewoner wel. Dus dat geeft wellicht nog een uitweg. Maw dat ze de Annex B aansluiting behouden hebben, want dat schijnt - als ik jouw post goed lees - wel vaker te gebeuren. Maar dan is de Annex A melding op de 7340 weer niet logisch lijkt me. Als je het wil kan ik die 7340 weleens Annex B proberen te installeren, hetgeen ik zojuist gedaan heb. En wat denk je, werkt ook gewoon als Annex B modem waarbij hij net als de 7390 aangeeft (Internet - DSL information - overview): Annex B

Groet, Wieger
WolfSoul
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2011, 22:54

Wel heb me ook geriskeerd eentje te bestellen.. zit op edpnet VDSL
Zou die fritz tegen vrijdag ten laatste hebben
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

KNOKKi schreef:Wel bijzondere (lees: onmogelijk :roll: ) situatie dus, zo lijkt het en ben benieuwd naar je reactie.
Ik ben niet genoeg vertrouwd met de situatie (van het telefoonnet) in Nederland, maar alles lijkt erop dat jij een Annex B aansluiting hebt.
Ik zou mij er niet al te veel zorgen over maken, A or B, who cares ... zolang het maar werkt :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
WolfSoul
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2011, 22:54

Werkt prima.. niet veel moeten aan doen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik vond zopas op een Australische site een nieuwe internationale Firmware (beta) voor de 7390:
http://fritzbox.com.au/firmware/annex_b ... 9647.image

Geen idee wat de verbeteringen zijn, maar tot zover ik kan nagaan:
* updated DSL driver (lost sync problemen op met sommige Australische ADSL DSLAM's)
* Support voor Annex M
* support voor Australische tijdzones (zoals GMT + 9.5)

De Duitse Firmware was al een versie 84.05.xx (upgrade voor Cebit), deze beta FW is dus de éérste internationale versie van de 84.05.xx FW.

Volgens mij moeten VDSL2 users deze upgrade niet gebruiken (ik neem het risico niet), maar ADSL2+ users kunnen misschien baat hebben van de verbeterde DSL driver en Annex M ??

En zoals gewoonlijk: zorg er altijd voor dat je een recente RECOVERY file hebt vooraleer een nieuwe FW te flashen (voor het geval dat ...), en maak ook een backup van je configuratie !!!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Philippe, hoe was het gegaan met je lijstje in Hannover ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

@ philippe_d : ik zit ook te popelen...
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

je zou gaan denken dat Philippe toch een NDA heeft getekend ;-)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Werkt erg goed met BTV! Nu nog telefonie van Scarlet op VLAN20 ofzoiets? Dan is het top ;-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

We overwegen hier om over te schakelen van ISDN naar VoIP en ons een Fritz!Box 7390 aan te schaffen, maar we zijn nog niet zo goed thuis in deze wereld. Hopelijk kunnen jullie ons wat advies geven?

Huidige situatie:
* ISDN Twin lijn (met 2 nummers: eentje voor telefoon en eentje voor fax)
* ISDN centrale Panasonic TD208
* Bancontact terminal, faxtoestel en alle telefoons (ISDN en analoog) aangesloten op centrale
* Alarmcentrale niet aangesloten op centrale, maar rechtstreeks op Twin box (voor als de elektriciteit uitvalt).

We zouden dit nu willen aanpassen als volgt:
* PSTN lijn in plaats van ISDN (de PSTN lijn zou ik gebruiken voor het faxnummer en VoIP voor telefoonnummer)
* Fritz!Box 7390
* bestaande ISDN centrale aansluiten op S0 van Fritz!Box
* Alarmcentrale op PSTN lijn aansluiten
* telefoonnummer overdragen naar VoIP provider (WeePee?)

Mijn vragen:
* Kan bancontact blijven werken via de ISDN centrale en zo over VoIP?
* Kan ons faxtoestel blijven werken via de ISDN centrale en zo ook over VoIP?
* Wat is het interessantste abonnement voor PSTN lijn? Ik zie het Classic abonnement op de Belgacom site voor 15.70 euro per maand + btw. Bestond er vroeger geen Discovery abonnement of zoiets?
* Hoe kunnen we ons telefoonnummer bij de VoIP provider (bv. WeePee) tijdelijk doorschakelen naar een Proximus gsm-nummer (in het weekend bv.)? Is dit ook met *21*gsmnummer# ? Hoeveel kost dit?
* Is het mogelijk om de Fritz!Box in te stellen dat hij de PSTN lijn neemt als uitgaande lijn wanneer het internet plat ligt?
* Is het veel werk om een ISDN lijn met dxADSL bij Belgacom te laten omzetten naar een PSTN lijn met dxADSL? Nieuwe ADSL splitter nodig waarschijnlijk?
* Wat is het verschil tussen "overdracht bestaand nummer" en een "forwarding account" bij WeePee?
* Kan je meerdere uitgaande oproepen uitvoeren over VoIP via onze ISDN centrale? Onze ISDN centrale heeft nu 2 "buitenlijnen".
* Kunnen er ook meerdere binnenkomende oproepen gebeuren via VoIP?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”