Gratis internet voor iedereen.

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Behalve voor degene die het aanbied natuurlijk.

Stel je hebt een eigen router, en een ongelimiteerd abonement. Mag je dan je eigen router openstellen voor je buren, zodat zij hiervan kunnen mee genieten ?
Zelf deed ik een experiment door het opzetten van een gastnetwerk op mijn D-link router, ik had nagenoeg veel connectie's van mijn buren.

Het strafste is dat sommige hun PC echt niet beveiligen. Veel maken nog gebruik van de standaard domeinnaam nmlk MShome met alle opties toegelaten in de firewall. Dat je op dat moment zo hun gedeelde documenten kan bekijken is blijkbaar geen issue. Zelfs remote desktop werkte in sommige gevallen. :eek:

Zo vriendelijk dat ik was heb ik hun hier op gewezen uiteraard. De naam van hun PC's deed al een belletje rinkelen wie het niet zo nauw nam met de security op de PC's.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Stel je hebt een eigen router, en een ongelimiteerd abonement. Mag je dan je eigen router openstellen voor je buren, zodat zij hiervan kunnen mee genieten ?
Hangt af hoe de regels zijn opgesteld. Toen je je internetabonnement aanvroeg bij je provider, heb je een contract getekend. Daarin staat of je dat mag doen of niet. Particuliere contracten laten zoiets niet toe.
Maar niemand weet er iets van...
Het strafste is dat sommige hun PC echt niet beveiligen. Veel maken nog gebruik van de standaard domeinnaam nmlk MShome met alle opties toegelaten in de firewall. Dat je op dat moment zo hun gedeelde documenten kan bekijken is blijkbaar geen issue. Zelfs remote desktop werkte in sommige gevallen.
Inderdaad. Zie maar naar Twitter. Sommige journalisten die op publieke hotspots zitten en kunnen dan gewoon de ander zijn documenten bekijken.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Inderdaad. Zie maar naar Twitter. Sommige journalisten die op publieke hotspots zitten en kunnen dan gewoon de ander zijn documenten bekijken.
Hmhm in Brussels Expo moet je dat alvast niet proberen bijvoorbeeld .. daar staat "AP Isolation op"

Erg handig als je een wifi printer ent wiif laptop met elkaar wil doen praten over dat netwerk .. ( lukt langs geen kanten )
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je ergens op wireless inlogt (Hotspot, of op een wireless van je gebuur) dan vraagt je PC toch altijd welk soort netwerk (thuis, bedrijf, openbaar)
Als je kiest voor openbaar, dan is normaal alles dicht.
Maar ja, als de mensen zo dwaas zijn om "thuisnetwerk" te kiezen als ze op een hotspot zitten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Er staat niet in dat je je netwerk moet beveiligen. Dus mag het volgens mij wel. Overigens waren de eerste draadloze installaties zonder beveiliging, omdat dit voor vele een moeilijke drempel was. Nu is dat anders, maar zolang er geen richtlijnen zijn. :wink:
philippe_d schreef:Maar ja, als de mensen zo dwaas zijn om "thuisnetwerk" te kiezen als ze op een hotspot zitten ...
Mensen zitten thuis op de hotspot van de gebuur, dus zetten ze het thuisnetwerk aan. Ik gebruik dagelijks mijn laptop op verschillende locaties in het land. Nieuwsgierig dan ik ben durf ik wel eens met inSSIDer het netwerk te scannen. Veelal merk je onbeveiligde netwerken op.
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

philippe_d schreef: Als je kiest voor openbaar, dan is normaal alles dicht.
Dat is waar wat betreft bestands- en printerdeling (toch onder Windows). Echter veel mensen beseffen niet dat men op eenvoudige wijze het internetverkeer kan aftappen op zo'n draadloze hotspot (denk maar aan de vele pop3-accounts die onverstleuteld het paswoord doorsturen, facebook zonder ssl, intercepten van cookies om sessies te stelen,...).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”