STMP => rejected mails

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
itsum
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2010, 16:48
Bedankt: 3 keer

Gedurende twee weken duikt het gekende mailprobleem van dommel weer op. Te pas en te onpas komen e-mails die via relay.dommel.be verstuurd worden terug met de boodschap: #5.3.0, permantly rejected.

Ik ben al een week druk heen en weer aan het mailen met Dommel en naar goede gewoonte proberen ze mij af te wimpelen.
Twee weken lag het probleem bij ons en waren wij de spammers. (telefonisch)
Vorige week lag het probleem niet bij dommel of bij ons, maar bij de andere servers die de mails van dommel verkeerdelijk als SPAM registeren (aldus dommel).
Vandaag kreeg ik de boodschap:
Geachte,
We zijn bekend met de problemen die gebruikers hebben met het versturen van mails naar bepaalde emailadressen.
Dit komt omdat een aantal ip's tijdelijk geblokkeerd zijn of waren.
Deze blokkering vind echter niet plaats op onze eigen servers maar bijvoorbeeld op de servers van hotmail, wij kunnen u dus ook geen oplossing leveren voor dit probleem.

Een standaardbericht dat ze blijkbaar al hebben ingesteld op 15 september 2009

Mijn geduld is nu stilaan aan het opgeraken, dus kopieer ik mijn correspondentie met Dommel op dit forum.
Door mijn antwoord op bovenstaande mail "[..] kwam [IEMAND] tot de conclusie dat er extra stappen dienen genomen te worden om uw service case op te lossen.

Ik wil jullie mijn antwoord dan ook niet onthouden en zou aan jullie willen vragen jullie problemen en/of oplossingen hier te posten.
Oh ja: ik ben op de hoogte van 'gebruik gmail als SMTP-server' als oplossing, maar in mijn bedrijfsomgeving is dit niet echt zo gewenst.
Het is aan Dommel om ervoor te zorgen dat hun SMTP-server werkt.
Geachte,

ik heb het gevoel dat we hetzelfde aan het zeggen zijn en toch naast elkaar aan het praten zijn.
Ik heb dit probleem twee weken geleden telefonisch gemeld en word sindsdien voortdurend met een kluitje in het riet gestuurd.
Vorige week heb ik dan ook zelf gevraagd (moeten aandringen) voor een ticket-number zodat ik deze case kan blijven opvolgen.

Ik weet waar het probleem zich situeert en ik begrijp dat het niet jullie SMTP-server is die onze mails blokkeert.
Maar ik begrijp ook dat het jullie SMTP-server is die geblacklisted wordt. Die blacklists worden door meerdere providers gebruikt om e-mails al dan niet door te laten en omdat jullie IP op die lijsten staat, kunnen wj geen (of moeilijk) mails versturen. Ik meen ook te begrijpen dat jullie daar geen oplossing voor kunnen/willen geven.

Wij nemen als xxxx een dienst van jullie af. Het in onze taak om voor deze dienst te betalen en ons aan de AUP te houden.
Ik heb het gevoel dat wij dat doen, dat wij geen spam versturen, noch proberen wij in te breken op jullie netwerk.

Ondanks de 'beperking van aansprakelijkheid' in de AUP, ben ik toch van mening dat het jullie taak is om ervoor te zorgen dat wij op een vlotte manier toegang hebben tot het internet en dat wij op een vlotte manier e-mails kunnen versturen.

Daarom stel ik nogmaals mijn vragen:
1. Op welke manier kunnen wij ervoor zorgen dat onze mails op een vlotte manier verstuurd worden?
2. Op welke manier zorgen jullie ervoor dat dit probleem opgelost geraakt en blijft?
3. U spreekt van een tijdelijk probleem: kan u dan ook een voorspelling doen wanneer dit probleem opgelost zal zijn?
4. Zou het probleem van blacklisten niet te maken kunnen hebben met de waarschuwing die ik krijg van http://dnstroubles.com => Your Hostname is NOT present in your servers HELO Welcome Banner


Ik ben benieuwd...
Silver_Rain
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:02
Locatie: Dilsen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Daarom gebruik ik dus al lang hun smtp server niet meer.
Ik werk nu met Gmail, weinig tot geen problemen.

Maar zoals je zelf zegt, je verwacht dat het opgelost wordt want je betaald er uiteindelijk ook voor.
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

gewoon een andere/eigen smtp server gebruiken.
itsum
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2010, 16:48
Bedankt: 3 keer

itsum schreef:<snip>
Oh ja: ik ben op de hoogte van 'gebruik gmail als SMTP-server' als oplossing, maar in mijn bedrijfsomgeving is dit niet echt zo gewenst.
Het is aan Dommel om ervoor te zorgen dat hun SMTP-server werkt.
</snip>
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

itsum schreef:Oh ja: ik ben op de hoogte van 'gebruik gmail als SMTP-server' als oplossing, maar in mijn bedrijfsomgeving is dit niet echt zo gewenst.
Het is aan Dommel om ervoor te zorgen dat hun SMTP-server werkt.

Met alle respect, maar indien e-mail bedrijfskritisch is, dan raad ik je ten stelligste aan een professionele oplossing te zoeken (en dat hoeft echt geen fortuinen te kosten) en uw heil niet te zoeken bij een budget-provider als Dommel.

Meer kunnen we daar echt niet over zeggen hoor...
ooh. shiny.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dit probleem stelt zich al JAREN. Toen ik nog bij Dommel zat met mijn hosting heb ik ook regelmatig geklaagd dat hun IPs weer geblacklist waren. Het resultaat was dat ik uiteindelijk mijn hosting en later mijn ADSL weggehaald heb. De helpdesk heeft ook toen al niets gedaan (behalve tickets gesloten zonder gevolg).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
joachimb
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2011, 13:36

Dit probleem stelt zich niet alleen met relay-servers van dommel. Ook de IP-adressen die dommel toekent aan z'n klanten zijn geblacklist, en ze wimpelen je gewoon af als je hierover reclameert. Ze zeggen dat ze dit dagelijks opvolgen, maar met 25% van de IP-adressen geblokt als spamadressen.

Ik werk al jaren met een eigen SMTP-server, nooit problemen mee gehad, maar nu bij dommel lukt het opeens niet meer, omdat het ip-adres vanwaar ik m'n mails verzend geblacklist is (het IP adres hier thuis dus, niet het adres van m'n server).

Probeer het zelf ook maar eens uit: http://prigad.com/mail-scanner/check-yo ... rom-dnsbl/
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kan je eens je ip adres geven per PM of hier posten?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Hier hetzelfde probleem sinds het begin van de week, enkel mails ontvangen lukt nog. :evil: @Dommel...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Alles groen (not listed) voor mijn dommel fixedIP op http://www.dnsbl.info/dnsbl-database-check.php

Trouwens ook voor 193.109.184.81 wat uitgaande smtp server mail.dommel.com zou moeten zijn. (ik gebruik hem nooit)

edit: relay.dommel.com ( 193.109.184.71 ) zal wel uitgaand zijn, maar deze is ook alles groen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook een groene listing.
Probeer eens via deze site dit te doen?

http://www.robtex.com/dns/office.it2go. ... blacklists

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Kan je wel mail ontvangen maar niet zenden. Even TCPView draaien en kijken hoeveel programma's (eventueel mailware) naar het remote address NNTP connecteren, normaal enkel jouw e-mail programma. Indien netwerk, dan zal je dit voor al de PC moeten doen.
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het probleem met de relay van Dommel zit hem niet in het al dan niet geblacklist zijn van de ip's van de Dommelklanten of van de dommel smtp server. Daar heeft Dommel idd weinig controle over.

Het grote probbleem met de relay van Dommel, een probleem dat ze bij Dommel wel heel eenvoudig zouden kunnen aanpakken (maar wat door onwil en technische incompetentie niet gebeurt) is dat zij zelf de uitgaan de emails van de klanten (die via de dommel relay versturen) filteren. Op zich geen slecht idee. Wsl is dit ooit ingevoerd nadat hun relay geblacklist werd omdat er wsl één of andere klant effectief spam had verstuurd. Het probleem is echter dat hun spamfilter een groot deel legitieme emails reject.

Ik zelf maak het dagelijks mee. Ik wil een collega een screenshot doormailen, Ik paste het screenshot in een email en zet er een paar opmerkingen bij. Die mails worden 9/10 keer gereject door dommel. Wsl een spamfilter die images met veel text in aanziet als spam.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Itsum,

en welke server stuurt die fout : #5.3.0, permanently rejected

Is het de mailrelay van Dommel zelf?
Is het de mailserver van de bestemmeling?
Is het een andere mailrelay die evt. tussen beide bestemmingen staat?

Verstuurt u evt. attachments die over de max. toegelaten afmeting zitten? (vaak is dit 5 of 10MB, hou er ook rekening mee dat Base64 of UUENCODING die wordt gebruikt om binaries via mail te versturen het attachment een stuk groter maakt - een bestand van ± 8MB wordt zo vaker >10MB: mail was nooit bedoeld om dergelijke grote bestanden mee uit te wisselen!).

Heb je complete mailheaders die je kan bezorgen aan Dommel?

Is dit zo voor uw mail?

Het is inderdaad mogelijk dat de servers voor uitgaande mail tijdelijk door evt. mailrelay of pop/imap server wordt geblokkeerd omdat de IPs van de mailserver, of uw persoonlijk IP adres in een blacklist voorkomen die toevallig wordt gebruikt door 1 van de mailservers.

Bent u in dit geval, dan dient u uit te vissen welke en hen te contacteren om de blacklist te verwijderen. Dommel zal dit waarschijnlijk ook zelf systematisch doen als ze problemen vaststellen, maar er zit natuurlijk altijd enige reactietijd op bij Dommel zelf alvorens het echt als een probleem kan worden gecategoriseerd (meerdere van dergelijke incidenten) + de snelheid van oplossing hangt dan ook af van de organisatie waar de IP geblacklist werd en de bereikbaarheid ervan.

Dommel kan alleen iets worden verweten als het probleem zich werkelijk in blacklisting of eigen spamfiltering of configuratie van hun server zit. Een van de mogelijke redenen dat een aantal spamfilters mail blokkeren is als een reverse DNS lookup van de domainnaam die je gebruikt om van te mailen niet overeenstemt met het domein waarvan je mailt, en dus fout geconfigureerd is (m.a.w. het geen FQDN, fully qualified domain name, is). Dit zorgt vaak voor problemen op servers waarop meerdere domeinnamen gehost zijn.

Er is blijkbaar ook een gekend probleem met bepaalde versie combinatie van Plesk + DrWeb Antivirus, zie:
http://forums.theplanet.com/index.php?showtopic=61371

Dommel gebruikt alvast op een aantal van hun servers Plesk, dus hier zou het ook al mee te maken kunnen hebben.

David
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”