Hoe kan je fax spam stoppen?
Vrij regelmatig word ik gestoord door faxoproepen, terwijl ik geen fax heb. De oproepen komen meestal uit het buitenland, zie de oproepnummers: 0033800940402, 0033170393950, 004924054894634. Op drie dagen tijd ben ik vijfmaal gebeld geweest, meestal 's nachts rond 3 uur. Echt om zot van te worden. Ik bedacht de volgende oplossing: tussen 23:00u en 7:00u leg ik mijn telefoon af door middel van een schakelklok. Dit blijkt te werken maar.... nu bellen ze overdag.
Ik weet dat de Robinson list bestaat, maar dat brengt geen oplossing. Bestaat er niet ergens een toestel dat je tussen de telefoonlijn kan plaatsen, en die "blacklisted" nummers kan blokkeren? Je ziet toch ook eerst het oproepnummer voor je opneemt?
En ja, veranderen van telefoonnummer is voor mij geen optie.
Iemand een idee hoe dat kan opgelost worden? Alvast dank voor de reacties!
Ik weet dat de Robinson list bestaat, maar dat brengt geen oplossing. Bestaat er niet ergens een toestel dat je tussen de telefoonlijn kan plaatsen, en die "blacklisted" nummers kan blokkeren? Je ziet toch ook eerst het oproepnummer voor je opneemt?
En ja, veranderen van telefoonnummer is voor mij geen optie.
Iemand een idee hoe dat kan opgelost worden? Alvast dank voor de reacties!
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je zou misschien eens kunnen beginnen met te bellen naar de klantendienst, waarschijnlijk kunnen zij die nummers wel voor je blokkeren 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nee, dat kunnen ze niet. uitgaande nummers (0900 077...) kunnen ze wel blokkeren. Inkomende gesprekken waarvan het nummer niet meegestuurd wordt kan ook geblokkeerd worden. Klacht indienen kan ook voor zover het Belgische nummers zijn...honda4life schreef:Je zou misschien eens kunnen beginnen met te bellen naar de klantendienst, waarschijnlijk kunnen zij die nummers wel voor je blokkeren
- gedeco
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Echt oplossen?
Geen idee, maar als een goede workaround kun je beginnen om een fax/telefoonswitch te plaatsen.
Die maakt het onderscheid tussen het oproepsignaal van een fax en een telefoon en schakelt automatisch door naar een fax.
Je zou ervoor kunnen zorgen dat het doorschakelen naar de fax "nergens" naar toe leid of continu "bezet" is.
Gewoon een idee, 'k weet niet of het ook praktisch uitvoerbaar is.
Geen idee, maar als een goede workaround kun je beginnen om een fax/telefoonswitch te plaatsen.
Die maakt het onderscheid tussen het oproepsignaal van een fax en een telefoon en schakelt automatisch door naar een fax.
Je zou ervoor kunnen zorgen dat het doorschakelen naar de fax "nergens" naar toe leid of continu "bezet" is.
Gewoon een idee, 'k weet niet of het ook praktisch uitvoerbaar is.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
't zou al erg zijn dat hij kosten moet maken voor zo iets hé 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Eigenlijk zouden de providers moeten mogelijk maken dat je specifieke nummers kunt blacklisten, alle andere zaken kan je wel oplossen via e-services.honda4life schreef:'t zou al erg zijn dat hij kosten moet maken voor zo iets hé
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Een faxtoestel plaatsen en die mensen/bedrijven contacteren die je faxen en aanmanen om daarmee te stoppen.
Indien het echte reclame faxen zijn staan er meestal contact gegevens op om je uit te schrijven.
Indien het echte reclame faxen zijn staan er meestal contact gegevens op om je uit te schrijven.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Als je toch gratis belt, is het steeds leuk om via de computer zwarte faxen door te sturen ^^
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- gedeco
- Pro Member
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Niet noodzakelijk.Muffin schreef:Je ziet toch ook eerst het oproepnummer voor je opneemt?
Er bestaan opties om het nummer tonen te desactiveren. In elk geval voor GSM en VOIP. Geen idee of die ook van toepassing zijn op een fax
Waarschijnlijk een fax die alles in geheugen houdt. Er wordt gewoonweg regelmatig opnieuw geprobeerd, tot de fax verzonden is of tot de fax te lang in geheugen zit, dan wordt hij automatisch gewist.Ik bedacht de volgende oplossing: tussen 23:00u en 7:00u leg ik mijn telefoon af door middel van een schakelklok. Dit blijkt te werken maar.... nu bellen ze overdag.
Ik had begrepen dat de topicstarter niet echt geinteresseerd was om zelf faxen te ontvangen.Ken schreef:Een faxtoestel plaatsen en die mensen/bedrijven contacteren die je faxen en aanmanen om daarmee te stoppen.
Indien het echte reclame faxen zijn staan er meestal contact gegevens op om je uit te schrijven.
Indien het over echte spam gaat, is de kans miniem dat aanmanningen helpen.

Er bestaat een variatie op: het begin en het einde van het blad samenlijmen en faxen maar.honda4life schreef:Als je toch gratis belt, is het steeds leuk om via de computer zwarte faxen door te sturen ^^
Toen faxen nog niet door computers ontvangen werden, was dit een probaat middel. Aan de andere kant resulterend in massaal papier- en tonerverbruik. Voor een computer gebruiker, gewoon iritant. Met een paar muisklikken worden er een paar 100 nieuwe faxen in jouw richting gestuurd.
idd, maar voor niets gaat de zon op.honda4life schreef:'t zou al erg zijn dat hij kosten moet maken voor zo iets hé
- ofwel gaat het inderdaad over spam, ofwel is het een pesterij (of beide indien iemand je willens nillens inschrijft op meerder faxspamlijsten). In beide gevallen kun je er weinig aan doen, tenzij faxen automatisch naar /dev/null verwijzen.
Indien de topic -starter over een fax/modem beschikt op zijn computer:
http://www.modemtools.com/soft/block-caller-id.htm
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
Faxspam is ondertussen -na maanden- gestopt
En hoe wilt u waarschijnlijk weten?
Wel, ik heb me gewoon een klokje aangeschaft dat mijn modem tussen 23:00u en 7:00u uitschakelt. Daar ik bel via Belgacom I-talk (VoIP) ben ik dus niet meer bereikbaar 's nachts. Die faxtoestellen bellen uiteraard telkens terug zolang ze geen verbinding hebben, maar dat zal ook wel ingesteld zijn op een keer of drie.
Ze hebben het dus na een tijd opgegeven, en ik heb mijn nachtrust terug!

En hoe wilt u waarschijnlijk weten?
Wel, ik heb me gewoon een klokje aangeschaft dat mijn modem tussen 23:00u en 7:00u uitschakelt. Daar ik bel via Belgacom I-talk (VoIP) ben ik dus niet meer bereikbaar 's nachts. Die faxtoestellen bellen uiteraard telkens terug zolang ze geen verbinding hebben, maar dat zal ook wel ingesteld zijn op een keer of drie.
Ze hebben het dus na een tijd opgegeven, en ik heb mijn nachtrust terug!
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Drastische oplossing maar het overwegen waard : omschakelen naar weepee voor telefonie en vragen of ze inkomende faxen willen sturen als pdf via e-mail. Heb je enkel emails te verwijderen...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 18 keer
Biedt Weepee deze dienst gratis aan?krisken schreef:Drastische oplossing maar het overwegen waard : omschakelen naar weepee voor telefonie en vragen of ze inkomende faxen willen sturen als pdf via e-mail. Heb je enkel emails te verwijderen...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Normaal wel dacht ik, best eens even navragen om zeker te zijn 

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je moet hiervoor niets 'vragen' ... gewoon in uw WeePee account de fax switch activeren (on-line).krisken schreef:omschakelen naar weepee voor telefonie en <vragen> of ze inkomende faxen willen sturen als pdf via e-mail. Heb je enkel emails te verwijderen...
Faxen worden gedetecteerd en als pdf naar je e-mail gestuurd. Telefoons komen op je ATA (of voicemail).
Nee. Standard optie op een WeePee SIP account.Jelly schreef:Heb je daar geen apart 'fax nummer' voor nodig?
Je kan wel een aparte Fax-2-mail account aanmaken, waar je een apart faxnummer kan aan linken (naar keuze met een nieuw WeePee nummer of een geporteerd nummer).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bij deze het antwoord van onze guru of voip 

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
- Locatie: Rotselaar
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 17 keer
- Contacteer:
Ah ok
Omdat bij mij af en toe iemand rechtstreeks op de voicemail kwam bij WeePee zonder dat de telefoon over ging heb ik fax detectie moeten uitschakelen en wist men te vertellen dat ik best een apart fax nummer nam.
Maar het blijkt dus mogelijk te zijn.
Thanks Philippe
Omdat bij mij af en toe iemand rechtstreeks op de voicemail kwam bij WeePee zonder dat de telefoon over ging heb ik fax detectie moeten uitschakelen en wist men te vertellen dat ik best een apart fax nummer nam.
Maar het blijkt dus mogelijk te zijn.
Thanks Philippe
Everything that has a beginning has an end.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
inderdaad met voip is dit alles mogelijk
Andere mogelijkheid met voip is om de telefoonnummers in je modem zelf te blokkeren,
of om geen calls te aanvaarden als het nummer niet getoond wordt
of om 's nachts enkel gekende nummers door te laten
of combinatie van hierboven
Andere mogelijkheid met voip is om de telefoonnummers in je modem zelf te blokkeren,
of om geen calls te aanvaarden als het nummer niet getoond wordt
of om 's nachts enkel gekende nummers door te laten
of combinatie van hierboven
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Verder prutsen?simon1991 schreef:Wat zouden we zonder onze Philippe doen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kitt
- Elite Poster
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
- Twitter: kitt1977
- Locatie: ON4TOP
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Yup werkt perfect .. ben sinds dinsdag ook full Weepee en heb die fax functie ook even getest ..philippe_d schreef: Je moet hiervoor niets 'vragen' ... gewoon in uw WeePee account de fax switch activeren (on-line).
Faxen worden gedetecteerd en als pdf naar je e-mail gestuurd. Telefoons komen op je ATA (of voicemail)
Het enige nadeel is dat het voor iemand die "voice'" naar je belt .. het langer duurt voor je eigenlijke telefoon gaat . ( terwijl de beller denkt dat hij het al enkele keren laten rinkelen heeft ) ... De fax detector heet z'n tijd nodig ...
Dus nu staat m'n fax detect uit .. en heb ik de nummer portering aangevraagd van mijn FaxMedia account naar een WeePee Fax account ...
Ohja naar het schijnt betaald de beller ook al van de 1ste ring als je fax detect bij Weepee opstaat ...
Kan onze ub voip Guru dit bevestigen ?

Toch blij dat ik geen papieren faxen meer krijg .. ben begonnen met Fax2mail ten tijde van Xoip/Pum bij Scarlet/PI ...
Nu en dan krijg ik er zelfs nog binnen op die pum/xoip account van Scarlet .. ( ja SPAM / Reclame ) ..
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ja natuurlijk betaalt (met een tKitt schreef: Ohja naar het schijnt betaald de beller ook al van de 1ste ring als je fax detect bij Weepee opstaat ...
Kan onze ub voip Guru dit bevestigen ?

- de telefoon gaat over en de fax switch neemt op > vanaf nu begint er reeds een communicatie.
- de fax switch "luistert" of er aan de andere kant een fax staat ("hallo, ben jij een fax daar?") >
- indien er een fax signaal wordt gehoord wordt er 'doorverbonden' naar de fax.
- indien er geen fax wordt gehoord wordt er doorgeschakeld naar de telefoon: pas vanaf nu begint de telefoon te bellen.
- indien telefoon niet antwoordt wordt door geschakeld naar de voicemail.
PS. Bij ISDN is dat anders:
Tijdens het bellen ziet de ontvanger reeds (info via het D-kanaal) om welk soort communicatie het gaat: voice, data, fax, video ...) en kan er al doorverbonden worden met de juiste bestemmeling. Pas nadat er opgenomen wordt, wordt de verbinding opgezet (via een van de B-kanalen) en begint het gesprek en de aanrekening.
Gezien er tijdens de "oproeppoging" ook al een soort gegevensuitwisseling plaatsvindt (via het D-kanaal) rekent Belgacom wel bij iedere (mislukte) oproeppoging vanaf een ISDN lijn een kost aan (enkele cent)

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- ISP Official
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
- Twitter: proximus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 106 keer
- Contacteer:
Beste,
U kan ook even contact opnemen met de klantendienst van Belgacom.
Zij kunnen u een document toesturen waarop u dit kan melden samen met enkele tijdstippen.
Belgacom probeert dan (indien mogelijk) hiervoor het nodige te doen.
Met vriendelijke groeten,
Eva
U kan ook even contact opnemen met de klantendienst van Belgacom.
Zij kunnen u een document toesturen waarop u dit kan melden samen met enkele tijdstippen.
Belgacom probeert dan (indien mogelijk) hiervoor het nodige te doen.
Met vriendelijke groeten,
Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
-
- Pro Member
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Misschien een stom idee, maar google je eigen telefoonnummer eens? Wie weet heeft een bedrijf een vergissing begaan met het publiceren van hun faxnummer (en zitten zij nu te wachten tot ze een fax krijgen....)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Muffin : is het effectief een "papieren" fax, of een digitale (maw : een gewone fax met papier, of krijg je je fax per e-mails)?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Misschien Belgacom vragen om faxen niet door te laten op je nummer. Ofwel porteren naar weepee en het hun vragen 

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Belgacom doet de moeite op jou hier precies te zeggen wat je moet doen, namelijk naar de klantendienst bellen en het document aanvragen waarop je deze spam oproepen kan vermelden, samen met het tijdstip.Muffin schreef:Misschien kan jij iets doen, het herbegint weer maar nu overdag.Eva_van_Belgacom schreef: U kan ook even contact opnemen met de klantendienst van Belgacom.
Zij kunnen u een document toesturen waarop u dit kan melden samen met enkele tijdstippen.
Belgacom probeert dan (indien mogelijk) hiervoor het nodige te doen.Het nummer die me belt is 0017323894930. Blijkbaar zijn er nog mensen die er last van hebben. Google dit nummer eens en je zal verrast zijn.
Op basis daarvan kan Belgacom een onderzoek instellen en het nodige doen (voorbeeld dit nummer blokken).
Maar het enige dat jij doet is hier terug komen vertellen dat je die oproepen nog altijd krijgt.
Heb je het advies van Eva van Belgacom gevolgd ? Indien niet, waarom niet ? Wat verwacht je dan? Dat wij het gaan oplossen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Hi, ik maak gebruik van een service provider die een spamfilter heeft (www.axiatel.com), je zou t uit kunnen proberen ( 30 dagen gratis) je kan je faxnummer ook behouden, dus daarom heb ik de stap genomen. Maar goed, k heb al een aantal handige tips hier gelezen; 
