Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Archeon schreef:Toch nog even navragen: had ik toch gegaan voor een modem/router met vaste IP, dan zo ik toch evengoed de problemen kunnen voorhebben die dat type modem/router (soms) met zich meebrengt, niet?


Eerst en vooral geloof ik niets van dat vast IP-adres... da's volgens mij gewone helpdesk praat... en ten tweede is het variable adres niet het probleem, maar wel de dubbele NAT.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

krisken schreef:Landelijk wifi netwerk? Regionaal wifi netwerk lijkt mij een betere bewoording daar telenet enkel in vlaanderen zit!/

Gohja, met de huidige politieke impasse wordt dat misschien ooit wel landelijk! :lol:
Laatst gewijzigd door Archeon op 11 feb 2011, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
Archeon schreef:Toch nog even navragen: had ik toch gegaan voor een modem/router met vaste IP, dan zo ik toch evengoed de problemen kunnen voorhebben die dat type modem/router (soms) met zich meebrengt, niet?


Eerst en vooral geloof ik niets van dat vast IP-adres... da's volgens mij gewone helpdesk praat... en ten tweede is het variable adres niet het probleem, maar wel de dubbele NAT.

Dat dacht ik ook, daarom ben ik er niet in meegegaan. Blij toe!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Archeon schreef:
krisken schreef:Landelijk wifi netwerk? Regionaal wifi netwerk lijkt mij een betere bewoording daar telenet enkel in vlaanderen zit!/

Gohja, met de huidige politieke impasse wordt dat misschien ooit wel landelijk! :lol:

+1 :D

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:
Archeon schreef:Toch nog even navragen: had ik toch gegaan voor een modem/router met vaste IP, dan zo ik toch evengoed de problemen kunnen voorhebben die dat type modem/router (soms) met zich meebrengt, niet?

Eerst en vooral geloof ik niets van dat vast IP-adres... da's volgens mij gewone helpdesk praat... en ten tweede is het variable adres niet het probleem, maar wel de dubbele NAT.

- Daar lossen ze alleen het Dyndns probleem mee op. Voor mensen waar dat het enige bezwaar is, is een vast IP dus wel een oplossing. Of dit gewone helpdesk praat is weet ik niet. Misschien geven ze nog liever een vast IP uit, dan de modem/only ?
- Andere problemen, zoals VoiP zijn daarmee niet opgelost.
- Dubbele NAT is alleen een probleem voor mensen die er nog hun eigen router willen achter zetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Of dit gewone helpdesk praat is weet ik niet. Misschien geven ze nog liever een vast IP uit, dan de modem/only ?

Nee, het was blijkbaar de helpdesk voor de techniekers. Dat bestaat dus ook. Ook leuk om te weten: ook de techniekers krijgen dan een tijd de leuke wachtmuziek voorgeschoteld ; 't is dus niet exclusief voor de klanten. :)

Ik wil inderdaad persé mijn eigen router blijven gebruiken. Het ding was duur genoeg. Voip heb ik (nog) niet, maar was dat wel van plan in de toekomst. Mijn router is er alleszins al op voorzien.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Als ze bedoelen met vast ip zoals bij de Fibernet Business abonnementen is dat wel intressant ..

Je geeft dan je mac adress ( op mijn telenet is dat voorzien in Business abo's ) in van je router en krijgt steeds datzelfde ip .. maar ik betwijfel ook zeer sterk dat ze dat gaan doen op die Wifi Modem .. komt er eigenlijk op neer dat het MAC PT is .. zoals hier al velen voor gepleit hebben op UB ..

En voor consumer abonnementen ... ahoewel het heel leuk zou zijn natuurlijk ...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

MAC PassThru heeft natuurlijk niets te zien met een vast IP, maar wel met een publiek IP. In de praktijk blijkt je publiek IP adres bij Telenet sowieso redelijk vast te zijn. In het jaar tijd dat ik nu bij Telenet zit heb ik bij mijn weten nog altijd mijn origineel publiek IP adres, zelfs na recente modem swap.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

ja dat klopt tot ze eens hun DHCP resetten waar ge op zit ... of tot gij en andere router ( ander mac) aansluit ..
Bij de business abonnementen is het een gewone modem ( 6120E ) die gewoon bridged.
Staat u mac niet in de Fixed Lease lijst krijg je een gewone lease zoals elke andere klant .. en staan poorten ook dicht zaols bij een consumer abonnement ..
Pas als je het mac van de wan poort van je Router ingeeft ( op mijn telenet ) krijg je dan een vast ip zonder die poort restrictions .. ( zelf ondervonden bij een klant met Business Fibernet )
En bij mijn weten is de enige manier om op die wifi modems een vast of dynamisch telenet-internet-ip te krijgen op de wan poort van een eigen router MAC PT ..
Als het mac van die router in de lijst staat gaat hij diet DCHP request gaan forwarden op de WAN kant ( bridge ) van de Modem ...

Met een vast ip op de WAN kant van die wifi modem ben je inderdaad totaal niks hé ..
De grote vraag is nu of die "custom firmware" MAC PT ondersteund .
Ik zou er persoonlijk perfect mee kunnen leven als ik bel met de helpdesk van Telenet en mijn MAC ID doorgeef van m'n Router dat die dan wel een echt ip krijgt.
Veranderen van router is zelfs ook geen probleem ..gezien je bij velen het MAC ID kan aanpassen op de wan poort .
De vraag is wanneer ze eens wakker gaan worden in Mechelen en dit implementeren ..kunnnen ze eindelijk bij iedereen zo een modem plaatsen zonder prob .
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Sorry was niet duidelijk. Ik heb momenteel een modem-router, dus doet er niet toe wat ik er zelf aan hang, aan WAN kant blijft het gewoon de MAC van mijn modem. Desondanks denk ik dat ik nog altijd hetzelfde publieke IP heb, zelfs nadat ik een nieuwe Docsys 3 modem/router gekregen heb bij mijn switch naar FiberNet. Niet dat het er veel toedoet, want ik gebruik een DynDNS adres.

Ivm MAC PassThru. Ik ken iemand met nauwe contacten met de ontwikkelingsafdeling en die wisten hem te vertellen dat er zodanig veel klachten zijn ivm die modem/router dat ze effectief MAC PassThru gaan supporteren. Ik vraag me alleen af waarom het zo lang moet duren, want zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Ze moeten immers sowieso al MAC PassThru gebruiken en provisionen op die routers voor de Digiboxen.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Yep zo denk ik er ook over ..

Pas op ik snap volledig dat ze het nu op die manier doen voor config wifi etc ..
Technieker die bij kameraad ging vertelde dat als een "gewoone gebruiker" problemen heeft de helpdesk beter kan inspelen om de klant weer online te krijgen.
Vroeger konden ze je wifi sleutel niet opvragen etc ..

Maar ze moeten een optie voorzien voor de meer ervaren users om dit te overriden .. en zeker in bestaande situaties ..
Waar ze modem swappen naar zo een wifi model ..

Want dat is een beetje het hele probleem .. de techniekers van ISS,Cavos etc .. hebben gewoon opdracht vervang die modem door een wifi model.. al wat er achter hangt trekken die hun niet al te veel van aan helaas .. tenzij de klant er op aandringt voor een modem-only ..
En de gemiddelde telenet technieker is ook geen expert in tcpip etc ..( ok er zijn mss wel uitzonderingen )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:Ik vraag me alleen af waarom het zo lang moet duren, want zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Ze moeten immers sowieso al MAC PassThru gebruiken en provisionen op die routers voor de Digiboxen.

Inderdaad. De technieker moet via een speciale applicatie op zijn laptop de MAC adres(sen) ingeven van de aangesloten decoder(s). Het moet dus een klein kunstje zijn om ook het MAC adres van de router in dit lijstje toe te voegen.
Natuurlijk begrijp ik Telenet wel dat ze deze lijst niet volledig kunnen vrijgeven, want dan zou iedere gebruiker zelf decoders kunnen toevoegen / uitwissen, en dat kan ook de bedoeling niet zijn.
Maar de optie om één MAC adres toe te voegen via "mijn Telenet" zou al voldoende zijn.

Kitt schreef:En de gemiddelde telenet technieker is ook geen expert in tcpip etc ..( ok er zijn mss wel uitzonderingen )

Wij vroegen aan de technieker (ISS) om onze router in "DMZ" te plaatsen op de Telenet modem. Hij begreep niet waar ik het over had, hij had nog nooit over "DMZ" gehoord :-( .
Gelukkig kan je dit eenvoudig via "mijn Telenet" zelf instellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

philippe_d schreef:De technieker moet via een speciale applicatie op zijn laptop de MAC adres(sen) ingeven van de aangesloten


Het zou me sterk verbazen als de technieker dat zelf doet. Dit moet immers zeker remote kunnen. Bvb zelf is er bij mij helemaal geen technieker aan te pas gekomen. Plus, als je je Digibox wil omruilen of je koopt een nieuwe, moet er ook helemaal geen technieker komen.
't Is daarmee dat ik zei: ze hebben zeker al de nodige setup om vanop afstand die MAC PassThru tabel op je router te beheren, dus kan het niet zo moeilijk zijn om via Mijn Telenet een extra MAC adres te laten supporteren.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Yep zoals bij die vorige Wifi modem ( docsis 2.0 ) .. ( die je wel zelf kon tweaken met de coax eruit )

Vermoedelijk moeten ze voor de digicorder die mac adressen nog elders ook ingeven zodat die een digicorder ip krijgt ( dacht in de 10.X reeks ) .

( misschien zelfs een static lease , zou er eens moeten of letten op m'n hd digicorder als die telkens hetzelfde ip krijgt )

Maar voor internet volgens mij niet .. die krijgt dan gewoon een lease van dezelfde dhcp als de gewone "modem only's denk ik ..

Dus zoals Tomby zegt moet vrij snel kunnen geïmplementeerd worden ..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:
philippe_d schreef:De technieker moet via een speciale applicatie op zijn laptop de MAC adres(sen) ingeven van de aangesloten

Het zou me sterk verbazen als de technieker dat zelf doet. Dit moet immers zeker remote kunnen.

Dat was in principe remote. Hij was verbonden met Telenet (3G), dus via een Telenet applicatie kon hij "remote" die zaken aanpassen. En natuurlijk moet hij dat doen, hij kan toch het huis niet verlaten voor de Digicorder terug interactief is ...
Eerst had de digicorder een 192.168.x.x adres, nadat hij die aanpassingen deed kreeg de digicorder een Telenet adres.
[Edit - hiermee bedoel ik dus wel degelijk een 10.x.x.x adres]

Met andere woorden, je hebt gelijk dat Telenet al de nodige setup heeft om vanop afstand die MAC PassThru tabel op je router te beheren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Euh een telenet internet adres zal wel niet ..

Je bededoelt gewoon een ander subnet .. ik dacht dat interactief in 10.X.X.X range zat .. weet niet vanbuiten :)

Ja die applicatie is Telenet @Café ofzoiet ... ooit nog meegewerkt van een Selection Telenet Dealer voor nieuwe abonnementen ..
Techniekers kunnen natuurlijk meer of dealers ..

PS : wat me ook opvalt al ( alez of toch bij de klanten die ik geweest ben ) die nieuwe Wifi-Modems krijgen nu een wan adres die met 178.x.x.x. begint ..
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Ik zie hier allerlei veronderstellingen over hoe een IP adres toegekend wordt aan een Digibox. Het is in wezen heel simpel. Als je een digibox aansluit moet je een serienr en smarcardnr doorgeven. Aan de hand van het serienummer weet Telenet welk type box het is en ook welk mac-adress. Eens ze het mac-adress weten is hun software zodanig ingesteld dat ze automatisch een IP adres toekennen beginnend met 10.x.x.x (private IP) en nadat de klant zich eenmaal heeft aangemeld. Alle ander mac-adressen krijgen automatisch een Internet IP adres. Daarom dat business klanten het MAC adres van hun router moeten opgeven zodat ze telekens als ze opstarten of herstarten hetzelfde vast IP-adres zouden krijgen. Want een business klant heeft tenslotte ook nog altijd 7 variabele publieke IP adressen waar hij kan gebruik van maken. Enkel bij een vast IP adres worden de gebruikelijke poorten voor mailserver, http enz. opengesteld voor de klant (als die erom vraagt). Voor alle andere klanten zijn de poorten beneden 1000 dicht.
En wat betreft dubbele NAT, dit is zeker niet onmogelijk dit gebeurt bij diverse bedrijven die met meerdere routers staan om hun interne netwerken te scheiden en toch via 1 router met misschien diverse WAN aansluitingen naar buiten te gaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

orly.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fernandigv schreef:En wat betreft dubbele NAT, dit is zeker niet onmogelijk dit gebeurt bij diverse bedrijven die met meerdere routers staan om hun interne netwerken te scheiden en toch via 1 router met misschien diverse WAN aansluitingen naar buiten te gaan.


Meerdere routers heeft niets te maken met dubbele NAT... een router is NIET gelijk aan NAT ! Ik ken persoonlijk dan ook geen enkel bedrijf dat een dubbele NAT heeft, trouwens hun netwerk setup is vaak ook totaal anders wat betreft DMZ configuraties (waar het wel een echte DMZ is, en geen fake gedoe zoals bij TN).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@ fernandigv
Welkom op Userbase.

Wat wil je eigenlijk verduidelijken met jouw bijdrage ??
- hoe een digicoder aan zijn 10.x.x.x Ip geraakt (via zijn MAC adres) is ons wel allemaal duidelijk denk ik.
- de "veronderstellingen" in vorige e-mails gingen over de situatie waar de digibox achter de router zitten (via Mac PT).
- wat betreft de dubbele NAT, niemand beweert dat het niet mogelijk is, maar ... voor vele toepassingen is dit toch een serieuze hinder. Dat kan je toch niet ontkennen !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ben van plan om over te schakelen van Dommel naar Fibernet 60. Televisie is ook bij Telenet en de hogere upload snelheid bij Telenet kan ik goed gebruiken.

Omdat ik al digitale tv heb, heb ik een Motorola Surfboard / SB5101E staan. Als ik overschakel, zit er kans in dat deze modem behouden kan blijven? Ik denk dat ik hier gelezen heb dat er iemand een modem mocht halen maar dat niet gedaan heeft omdat ie al een motorola modem had staan waarmee alles perfect werkt.

Hoewel ik in principe niets tegen een all-in-one modem zou hebben, werk ik nog redelijk veel met dyndns ivm bewakingscamera en een kleine file server.

Ipv te moeten zagen om een modem-only zou het simpelste gewoon zijn dat ik mijn huidige modem kan behouden. Hierbij dus de vraag of dit mogelijk zou zijn?
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Nee, niet voor Fibernet en zeker niet voor Fibernet 60 gezien dat een Docsis 3 modem vereist en de modem die jij aangeeft maar Docsis 2 is (= vorige generatie, en niet in staat de snelheden vereist voor Fibernet 60 te halen)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Kenneth schreef:Ben van plan om over te schakelen van Dommel naar Fibernet 60. Televisie is ook bij Telenet en de hogere upload snelheid bij Telenet kan ik goed gebruiken.

Omdat ik al digitale tv heb, heb ik een Motorola Surfboard / SB5101E staan. Als ik overschakel, zit er kans in dat deze modem behouden kan blijven? Ik denk dat ik hier gelezen heb dat er iemand een modem mocht halen maar dat niet gedaan heeft omdat ie al een motorola modem had staan waarmee alles perfect werkt.

Hoewel ik in principe niets tegen een all-in-one modem zou hebben, werk ik nog redelijk veel met dyndns ivm bewakingscamera en een kleine file server.

Ipv te moeten zagen om een modem-only zou het simpelste gewoon zijn dat ik mijn huidige modem kan behouden. Hierbij dus de vraag of dit mogelijk zou zijn?

Voor fiber 60 zal uw oude modem niet meer voldoen (is een docsis 2 modem) terwijl fibernet een docsis 3.0 modem nodig heeft.
Het beste bel je dan naar telenet en vertel hen dat je de modem-only (Motorola 6120) wil bij installatie omdat je Dyndns en een bewakings-camera gebruikt, normaal noteren ze dit dan zodanig dat de technieker die mee heeft in zijn camionette voor installatie.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
TiagoBE
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2011, 23:22

Vanmiddag hebben ze hier de nieuwe modem komen installeren. Ervoor werkten we met een Belkin-router.
Omdat ik altijd wantrouwig ben tegenover veranderingen bij Telenet, heb ik vanmorgen nog eerst even mijn snelheid gemeten via de Speedtest van Telenet zelf.

Ik moet wel zeggen dat de router in de garage hangt en ikzelf meestal een verdieping boven surf (ook niet recht boven de garage). We hadden dus een Diamond Shake + en nu FN40.

Snelheden voor de nieuwe modem vanop die kamer dus: 20 Mbps download / 1,07 Mbps upload
Snelheden nu: meestal niet hoger dan 5 Mbps download (1x 8 Mbps) / 1,89 Mbps upload

Hoe verklaren jullie het grote verschil voor zowel download als upload?
Upload is bijna verdubbeld, maar download is nog maar een kwart van wat het geweest is :bang:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Draadloos signaal van de home-gateway is blijkbaar niet zo schitterend, vooral als er een paar muren tussen zitten.
mijn vrouw heeft op haar laptop ook minder ontvangst dan met onze eigen router geweest (die zit er nu niet meer tussen, voorlopig)
ikzelf ben verbonden met een utp kabel aan de modem.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TiagoBE schreef:Hoe verklaren jullie het grote verschil voor zowel download als upload?
Upload is bijna verdubbeld, maar download is nog maar een kwart van wat het geweest is :bang:

Brand er een blauw lampje op je modem?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TiagoBE
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2011, 23:22

krisken schreef:
TiagoBE schreef:Hoe verklaren jullie het grote verschil voor zowel download als upload?
Upload is bijna verdubbeld, maar download is nog maar een kwart van wat het geweest is :bang:

Brand er een blauw lampje op je modem?

Ja, het 2de vanboven te beginnen.
Dakurt71
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 21:07
Bedankt: 1 keer

onze nieuwbouw is af en wij zijn verhuisd, telenet is al 2 keer komen installeren (eerste keer met 5 man en dan lukte het nog niet) en de 2 de keer kregen ze alleen digitale tv werkend. Toen ik thuiskwam heb een kabel verwisseld van de nieuwe wireless naar mijn modem ipv van mijn unmanaged switch en ik had internet

wij hebben een nas (netgear nvx) en domintell domotica+ camera bewaking(ip) en ik geraak niet via dyndns aan mijn interne ip adressen
dus ik heb 8 keer gebeld en nu komen ze(hopenlijk) donderdag de wireless wisselen.

ik heb heel wat pc's thuis (xboxen ps3's appletvs 1 revo, meeste draaien xbmc) een unmanaged 24p giga switch(netgear) en een WNDR3700
als ik nu zo een gewone modem krijg, kan ik dan die kabel rechtstreeks in mijn switch steken , en dan 1 naar digicorder en 1 naar WNDR en 1 voor elk toestel? of zal ik direct na de modem een EXTRA switch moeten steken waarvan 1 naar WNDR en 1 naar digorder (en dan vanuit WNDR router naar de unmanaged 24p switch) ????

ik moet vooral aan een intern ip adres kunnen geraken voor domoticasturing, had mijn eigen router al ingesteld voor dyndns maar werkte niet en ik kwam hier op t forum terecht. kan ook niet aan mijn instellingen voor de wireless op mijn telenet vermoedelijk omdat installateur is doorgegaan voordat internet werkte en de provisionering(woord dat ik hier in het topic het opgepikt) nog niet is gedaan
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

De enige correcte manier als je een modem only hebt ( motorola 6120)


Motorola SBV6120 ->
DLINK 5P Switch ->
|---> WAN Poort NETGEAR -> 24 Poort Switch -> PC''s etc
|---> Digicorder 1
|---> Digicorder 2
|---> Digicorder 3

Op die manier krijgt je netgear een publiek Telenet IP , kan je DYNDNS instellen in de Netgear , en de nodige portforwardings instellen voor je Domotica .
En krijgt je Digibox een interactief ip in de 10.x.x.x range .
En zit je ook niet met dubbele nat toestanden ( wat je wel hebt met die wifi modem van Telenet als je uw Negear als router wil gebruiken )
Dakurt71
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2011, 21:07
Bedankt: 1 keer

bedankt, ik dacht het al, dus de enigste oplossing is 2 switchen te plaatsen, spijtig
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

helaas wel ja , moest er in de Motorola een built in 4 port switch zitten zoals in die Wifi modem had je een switchke minder nodig idd .
jeanke81
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:02
Bedankt: 1 keer

Dakurt71 schreef:onze nieuwbouw is af en wij zijn verhuisd, telenet is al ...


Vergeet het maar als je een modem met ingebouwde router hebt (zoals 99,9% van de Fibernetklanten). Ik heb hetzelfde probleem met dyndns en krijg geen modem-only want in de Algemene Voowaarden staat blijkbaar dat je geen webserver thuis mag hebben draaien.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Dat wil dus zeggen dat ze klanten met domotica, waarvan op afstand kan ingelogd worden op het domoticasysteem, zullen verplichten op een business aansluiting te nemen, want met die router/modems geraak je ook niet meer ingelogd op het systeem...
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jeanke81 schreef:Ik heb hetzelfde probleem met dyndns en krijg geen modem-only want in de Algemene Voowaarden staat blijkbaar dat je geen webserver thuis mag hebben draaien.


Tsss... weer te eerlijk geweest (trouwens dat gedoe over je eigen website is ronduit belachelijk)... verzin gewoon iets anders, dat je bijvoorbeeld je domotica systeem dan niet meer kan controleren, of dat je VoIP anders niet meer werkt, of ... (ook al kan je de meeste - maar niet allemaal - dingen wel oplossing met port forwarding)

Het is verdorie al erg genoeg dat je nu al moet gaan verantwoorden waarom je een publiek IP-adres wil :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jeanke81 schreef:Vergeet het maar als je een modem met ingebouwde router hebt (zoals 99,9% van de Fibernetklanten). Ik heb hetzelfde probleem met dyndns en krijg geen modem-only want in de Algemene Voowaarden staat blijkbaar dat je geen webserver thuis mag hebben draaien.

Hoewel er in de modem/router geen ingebouwde dyndns client zit (of tenminste niet in te stellen via "Mijn telenet"), kan je toch gewoon een dyndns client installeren op een (of meerdere) PC's, die het extern IP adres achterhalen en de dyndns server updaten.
Zo'n progje loopt gewoon als een service in de achtergrond, en zal telkens je extern IP adres wijzigt, de server updaten. En gezien je extern IP adres bij Telenet zelden verandert, zal jouw dydns altijd up-to-date zijn.

Het is dus niet correct te beweren dat ze klanten met domotica, waarvan op afstand kan ingelogd worden op het domoticasysteem, zullen verplichten een business aansluiting te nemen. Dit kan perfect werken met de modem/router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Ik draai die Dyndns-client al sinds jaar en dag op mijn PC zonder enig probleem.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Het is dus niet correct te beweren dat ze klanten met domotica, waarvan op afstand kan ingelogd worden op het domoticasysteem, zullen verplichten een business aansluiting te nemen. Dit kan perfect werken met de modem/router.

Verplichten om een business aansluiting te nemen zal er niet gebeuren, maar believe me : ik heb inmiddels weet van systemen die niet werken met de modem/router oplossing zoals telenet ze nu aanbied. OK het ligt voor een deel aan de domoticasystemen (bvb de poorten dat het nodig heeft kunnen niet gewijzigd worden), maar het heeft een hele tijd gewerkt. Echter nu plots niet meer!

Idem dito voor iemand die een klein weerstation had en zijn gegevens online zette...die is nu ook offline!
Ach één tip voor iedereen : kijk of je een vdsl met een 30mbit kan krijgen. Dit is zeker niet traag (ok, FN 60 is sneller...maar met welke gevolgen?) en je poorten etc zijn vrij zoals het hoort...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Mmm... je kan natuurlijk ook gewoon de modem-only vragen ipv over te stappen op vdsl :wink:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ja, als de telenetmedewerker die je aan de lijn krijgt beslist of je gratie krijgt (een nieuwe modem) of niet (sukkel maar verder).
Meestal kom je dergelijke kuren tegen nadat de installateur geweest is, dus zullen ze nog extra geld vragen om de installateur opnieuw langs te sturen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”