Fibernet: modem/only versus modem/router

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je internet en digitale TV hebt, dan moet de installateur een switch bijleveren ... zoniet is de installatie niet compleet.
Als de nieuwe modem een oude modem vervangt, dan heb je per definitie al een switch van de vorige installatie. In dit geval zie ik niet in waarom de installateur je nog een switch zou bijgeven.
Ik heb nog niemand gezien die hiervoor moest bijbetalen, als die nodig is om alles te laten werken, dan moet die gewoon gratis geleverd worden (en de installateurs hebben tientallen van die switchkes in hun camionette liggen ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GertSolo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2011, 16:06

Heb sinds gisteren FiberNet 40 met modem/router. Eén zonder router krijgen ging niet?

Ik probeer mijn LinkSys router WRT120N achter de fibernetrouter te hangen zonder succes. Ik heb het gekregen IP adres ingevuld in het DMZ veld in de webpagina van mijn telenet, maar als ik een PC aan mijn router hang, krijgt hij wel een geldig IP adres, maar surfen lukt niet. Ik geraak ook niet op de webpagina van mijn LinkSys router.

Iemand een idee?

De hele bedoeling is dat ik één PC met vast IP adres wil instellen en dat lukt niet meer met de nieuwe FiberNet modem/router.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GertSolo schreef:Eén zonder router krijgen ging niet?


Als je je laat afschepen niet... en als het niet lukt, bel je gewoon opnieuw tot je iemand hebt waar het wel bij lukt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

GertSolo schreef:maar als ik een PC aan mijn router hang, krijgt hij wel een geldig IP adres, maar surfen lukt niet. Ik geraak ook niet op de webpagina van mijn LinkSys router.


Als ge ook al niet aan de webgui van je router kan, dan ligt het probleem duidelijk louter bij jou en je router setup en heeft het nougabollen te maken met je Telenet connectie.
Welk IP adres krijg je van je router ?
GertSolo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2011, 16:06

adres in mijn telenet toegewezen aan de router: 192.168.0.128

dit adres pingen lukt niet

als ik de setup via de Cisco setup doe, krijg ik op een gegeven moment de boodschap dat hij de router niet kan vinden.

Wireless kan ik er met de laptop aan maar dan krijg ik volgend ip adres: 169.254.27.248
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Dat is een automatic private adres, dwz dat je PC geen adres toegewezen krijgt van je router.
Staat DHCP wel aan ? (probeer eventueel een reset naar factory defaults)

Hoe kom je er bij dat je geen vast adres meer kan instellen trouwens ?
Je telenet modem/router heeft 16 adressen in z'n DHCP scope zitten.
Zolang je je een PC een vast adres geeft dat niet in die scope zit maar wel voor de rest wel dezelfde range,subnet masker en gateway heeft , werkt dat perfect.
Mijn Mede8er hangt zo op 192.168.0.2 bijv.
Floris Bakker for president!
GertSolo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2011, 16:06

Hoe weet ik welke adressen ik mag nemen.

ik heb nu 192.168.0.2 als fixed adres maar dan heb ik problemen om de remote app van de ipad te koppelen aan Mediamonkey (is dezelfde koppeling als met iTunes).

Al de rest werkt wel. Om zeker te zijn heb ik ook de DNS adressen manueel ingegeven. Ik weet niet of dat nodig was.
GertSolo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2011, 16:06

correctie, heb net alles gereboot en ipad connectie werkt terug! Dus de fixed IP werkt.

wat betreft de router, die stond al in factory settings

laatste update: ipad connect terug om zeep. Vanaf de iPad zie ik niet meer de services die zouden moeten zichtbaar zijn vanaf de server.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

GertSolo schreef:Heb sinds gisteren FiberNet 40 met modem/router. Eén zonder router krijgen ging niet?

Heb al van een paar mensen gehoord dat ze aan de telefoon gevraagd werden of ze "wel" de wireless-modem "zouden willen" als ze hun eigen router zouden kunnen aansluiten zoals op een modem-only.
Dus vermoedelijk gaan ze mss nog dingen aanpassen om die wireless-modem instellingen te verbeteren zodat er niet steeds zal gevraagd worden achter die gewone modem.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Heb niet alle nieuwe pagina's meer doorgenomen, maar de mac passtrough functie via Mijn Telenet is er dus niet gekomen?
dotslasher
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Zojuist heeft de technieker hier mijn FN60 komen installeren.

Ik had duidelijk aan de telefoon en via mails (en op het bestelformulier) laten weten dat ik een Modem only wou.

De technieker was niet op de hoogte maar was wel bereid om zijn laatste Modem only te installeren bij mij.

Vriendelijke mens en alles was direct in orde.

Last Result:
Download Speed: 57104 kbps (7138 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 3328 kbps (416 KB/sec transfer rate)
Latency: 6 ms
vrijdag 4 februari 2011 12:36:19


Ik ben tevreden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ben het gezever van de vage niet objectieve telemeter beu.
Ik heb geen zin om om de juiste modem te smeken, als zaak heb ik daar geen tijd voor.
1 Tbyte dagvolume aan full speed in tegenstelling tot een paar honderd giga en dan variabele flubberspeed spreekt me meer aan, ook al kan ik met een turbonet meer dan 1 Tbyte verzetten
Ik draai een VPN dus upload speed is belangrijk.

Ik ben dus van een klassieke Turbonet naar een Fibernet Business Large overgeschakeld.
Dus direct de juiste modem. Vanmorgen gebeld, deze middag al installateur.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Techieker langsgeweest met de felbegeerde modem-only modem.

Tijd om onze router te up graden, haal max 35mbps met een linksys wrt54g die overclocked is naar 250 Mhz (ipv 200).
Rechtstreeks op modem 55 mbps met speedtest overdag.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Yep redelijk normaal .. is bekend dat de WRT54G slechts een WAN to LAN speed haalt van max 30-35mbit . ( Zelfs overclocked )
Dat zal uitkijken worden naar een router met beter LAN tot WAN trueput .. ( meestal met een snellere/krachtigere cpu )

http://www.smallnetbuilder.com/componen ... temid,189/
simia
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2011, 15:23

Ik heb ondertussen ook zonder al te grote problemen een modem-only setup gekregen (6120E).
Een reden opgeven, een telefoontje van de technieker, en alles was in principe in orde.
De telefoonlijnen hebben wel een tijdje in verwerking gestaan. Doorschakeling naar een GSM werkt niet meer dus wat krijgen de mensen te horen?
Iets in de aard van: 'dit nummer is niet in gebruik, bel naar 1207'. Voor diegenen, waaronder wij, waarvoor telefonie en bereikbaarheid belangrijk is, is dat wel of kan dat wel een probleem zijn. Ticket met hoge prioriteit laten aanmaken leverde werkende telefoonlijnen op na ongeveer 1/2 uur. Doenbaar dus, als je weet dat de klantendienst eerst over 'enkele dagen' spreekt...
dré
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:35

Hallo,

Ik ben van plan over te stappen naar fibernet 40+ digitale tv maar nu zit nog met de volgende vragen

- Is de router/modem goed genoeg voor online gamen?Ik zou men pc aansluiten via kabel en men ps3 via draadloos?
- Hoeveel ethernet uitgangen zijn er?(voor als het draadloos niet goed genoeg gaat)
- Als ik het goed begrijp is het draadloos inbegrepen of moet dit zoals vroeger aangevraagd worden?

Alvast bedankt voor de reactie's

Grtz Dré
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dré schreef:- Is de router/modem goed genoeg voor online gamen?Ik zou men pc aansluiten via kabel en men ps3 via draadloos?


Er is in princiepe geen verschil met een andere router.

dré schreef:- Hoeveel ethernet uitgangen zijn er?(voor als het draadloos niet goed genoeg gaat)


4... die je ook moet gebruiken indien je TC decoders hebt, maar je kan altijd nog een switch erachter plaatsen.

dré schreef:Als ik het goed begrijp is het draadloos inbegrepen of moet dit zoals vroeger aangevraagd worden?


Vroeger moest je ervoor betalen... nu dringt men het je inderdaad op :lol:
dré
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:35

Bedankt voor de snelle reactie,dus als ik het goed begrijp zijn er voor gamers verder geen nadelen tegenover expresnet.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Weet er iemand hoe Telenet te werk gaat wanneer een verhuis wordt aangevraagd? Ik heb nu een FN 100 abonnement met modem only en zou die modem only dus ook willen behouden wanneer ik binnen enkele maanden verhuis. Ik zou immers niet mijn ganse setup achter mijn router willen veranderen met de nodige problemen vandien. Verhuist Telenet de modem of plaatsen zij gewoon een nieuwe modem op mijn nieuw adres?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Alles blijft staan op je oude adres (voor de eventuele nieuwe bewoners) en er wordt een nieuwe modem geplaatst op je nieuw adres.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Amai de nieuwe bewoner zal een gelukkig mens zijn :-D (zal niet moeten zagen achter een modem-only)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Berichten: 504
Lid geworden op: 20 apr 2005, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Er zal geen nieuwe bewoner komen, dus de modem zal achterblijven en afgekoppeld worden, zonde dus ;)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kitt schreef:Yep redelijk normaal .. is bekend dat de WRT54G slechts een WAN to LAN speed haalt van max 30-35mbit . ( Zelfs overclocked )
Dat zal uitkijken worden naar een router met beter LAN tot WAN trueput .. ( meestal met een snellere/krachtigere cpu )

http://www.smallnetbuilder.com/componen ... temid,189/


mooie lijst, maar de snelste varianten draaien geen dd-wrt

dd-wrt wil ik echt behouden:

- ingebouwde statistieken
- openvpn
- vlan's
- custom firewall rules
....

welke dd-wrt router zou je nemen die toch al snel een paar honderd mbps trekt ?
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Goeie vraag ja ... voorlopig kom ik nog toe met m'n WRT54GL met DDWRT VPN op .. VDSL2 30/6 ... mocht 50mbit mogelijk worden vrees ik ook voor problemen ..
Gebruik dd-wrt ook al enkel jaren tot volle tevredenheid..

Ik zie dat de nieuwe E serie van Linksys ook weer DD-WRT supporteerd en Gigabit poorten heeft ..

http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/E3000 ( 240 mbit lan to wan )
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/E2000 ( 123mbit lan to wan )

Ook voor WRT320N & WRT610N is er een DD-WRT beschikbaar ..

http://nl.hardware.info/reviews/1866/5/ ... id-bedraad

Let wel op ik heb ook al reviews gelezen of forums waar de snelheid beter is lan to wan met de originele firmware dan met de DD-WRT firmware ..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Kitt schreef:Yep redelijk normaal .. is bekend dat de WRT54G slechts een WAN to LAN speed haalt van max 30-35mbit . ( Zelfs overclocked )


Hmmm, nice to know. En ik die dacht dat het mijn Homeplugs waren waardoor ik max. 35Mbps haal met mijn Fibernet40 :).
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

yup die homeplugs zullen er ook wel niet echt veel goeds aan doen hoor .... ik gebruik die enkel wanneer het echt niet anders kan ..
Heb er zoals van 85mbit getest waar ik amper 10-15mbit uit kreeg. . ( hangt uiteraard af hoeveel kabel en zekeringen er tussen beide stopcontacten zit )
Ooit al eens geval gehad dat door 1 extra zekeringkastje de boel zelfs nie kon linken ..

Best even wat speedtestjes doen aan de telenet modem dan na de wrt54g router rechtstreeks aan de modem of de homeplug rechtstreeks aan de modem ..
Zul je vast wel vinden wat de echte bottlenek is ...
chuanse
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2011, 23:01

Jongens toch,

Vandaag kwam dan eindelijk de technieker, na lang wachten en een casenumber van telenet waarin vermeld stond dat ik de modem-only wou hebben.
Veel begrip van de technische helpdesk op TN toen ik uitlegde waarom ik de modem-only nodig had. Heeft alles mooi beschreven in de casefile, dicteerde wat hij typte etc....

Komt die technieker doodleuk weer met die CBN wifi modem. Ik weiger en en vraag de modem only. "Kan niet" zegt ie.
Ik leg de zaak uit, geef 'm mijn casenummer. (gelukkig heb ik 3G om die uit de mail op te snorren want m'n oude modem lag er reeds uit)
Hij belt dan toch naar TN om eens te horen....
Staat ie wat te lachen met me aan de telefoon: "hahaha, ja, hahaha, nee, hahaha, ja 't is hier wel een heel spel geweest, ...."
Hij legt de telefoon af en gaat dan toch een modem-only model halen, maar vertelde me dat de case "leeg" was, niets over vermeld.

Ik weet heel goed dat dat niet waar is, heb een andere medewerker aan de lijn gehad die me de case heeft voorgelezen...

Enfin, lang verhaal kort, als je goed kan argumenteren lukt het toch nog om de modem-only te krijgen. Hangt een beetje af van de technieker, maar als je een casenummer kan voorleggen lijkt ze dat toch aan te zetten om eens te bellen naar TN en toestemming te vragen....

I'm happy now... Na 3 weken wachten FN60 :D

Afbeelding
k_dejonge
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 feb 2011, 15:21

juist ter info

Ik zie hier vaak die speedtest.net opduiken. Wisten jullie dat Telenet zelf ook een dergelijke test heeft?

http://speedtest.telenet.be

Deze zal allicht naar een server van hen zijn, snelheid is dus minder afhankelijk van tussenliggende knooppunten of locatie naar waar je test.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat weet iedereen hier hoor :-) Als je surft naar Mechelen.speedtest.net zie je dezelfde server overigens!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Heb telenet technieker kunnen overtuigen om een modem-only (SVG6120e) te plaatsen :-))
Bij aanvraag had ik dit ook al gezegd aan de Telenet-shop medewerker, die zei dat ik dat gewoon expliciet moest vragen aan de installateur. Zo is het dan ook gelukt.

FN60 powa!
Afbeelding
zertox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 apr 2004, 09:06
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Binnen een half uur is hij er. Benieuwd wat ik gedaan ga krijgen.

EDIT: Hij wist dat ik een modem only wou en heeft daar verder niets over gezegd. Op 10 minuten was hij weer weg en alles werkt zoals het hoort :)
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

Nu vrijdag komen ze bij mij ook Fibernet 40 installeren. Tot nu toe had ik expressnet. Ik heb deze thread eens doorgenomen en uiteraard wil ik nu ook een modem only (de Motorola SVG6120e dus) en geen modem/router. Zou ik ze daar best eens voor bellen op voorhand of heeft de techieker gegarandeerd beide modellen bij en zal ik kunnen kiezen?

Bijkomend vraagje: ik heb een shake, dus ook telefoon via Telenet. Nu zit de telefoonkabel ingeprikt op de modem. Dat zal toch met die Motorola SVG6120e ook kunnen hé? Ik zal toch niet voor die reden alleen verplicht zijn een CBN 6540 te kiezen?? (want dat wil ik ECHT niet!)

Thx!
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

ja die SVG6120e modem-only heeft 2 uitgangen om telefoons op aan te sluiten.
zertox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 apr 2004, 09:06
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik heb op voorhand een telefoontje gedaan en na wat zagen hebben ze dat daar in orde gebracht.
De technieker was op de hoogte en vroeg maar even voor de zekerheid of ik de modem-only wou.

Allemaal makkelijker gegaan dan ze hier al hebben laten uitschijnen.
Laatst gewijzigd door zertox op 09 feb 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

ChelloExtremer schreef:ja die SVG6120e modem-only heeft 2 uitgangen om telefoons op aan te sluiten.

Bedankt! Ik ga even bellen naar Telenet om de SVG6120e te 'bestellen'. Kwestie van er zeker van te zijn dat de installateur er zo eentje in zijn camionette liggen heeft, of -als hij moeilijk doet- dat er iets van gekend is bij Telenet als de technieker hen belt.

Edit: voila. De man aan de telefoon bij telenet verstond mij volledig en verzekerde mij dat de technieker altijd voldoende voorraad van beide modellen bij zich heeft in zijn camionette. Dat ik dus zeker zal kunnen kiezen en dat daar niet moeilijk over gedaan zal worden. Maar voor zeker te zijn heeft hij het toch ook nog eens specifiek vermeld op de bestelling. Zo heb ik zeker geen discussie vrijdag. We gaan zien! :-D
StefkeDB
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2010, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Vandaag is Fibernet 40 geplaatst met de modem only. Ik heb op voorhand enkel bij de aanvraag op de site bij opmerkingen aangegeven dat ik dat wou, en vandaag kwam de technieker, die van niks wist natuurlijk. Ik heb hem gezegd dat wij VOIP en DYNDNS gebruiken en dat gezien de vele negatieve reacties op het net ik de modem only wou. Hij moest dat enkel doorbellen naar Telenet. Ik heb op hun installatie pc gezien dat zij de instructie hebben om aan te dringen om de wifi versie te plaatsen. Zonder probleem nu, en alles werkt als voorheen, alleen een beetje sneller.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Bij kameraad ( zelfstandige in klimatisatie met een server en een pcke of 2 ) zijn ze vandaag Fibernet 100 komen installeren .. ( onderaanemer van CASVOS ) .
Je raad het al .. ook weer die fameuze Wifi modem .. maat heeft nog op mijn aanraden proberen modem only te vragen maar hij wilde blijkbaar niet ..

Enfin zijn netwerkje draait natuurlijk wat vierkant .. dhcp is niet uit te schakelen .. porforward kan niet van extere naar internet poort ( voorbeeld 8000 -> 80 ) .
Hij draait ook een DHCP /DNS op W2003 server etc .. en een camera bewaking systeem ..

Hij belde me net dat hij gebeld haar naar Telenet .. ze komen woensdag toch een modem only plaatsen , ze deden zelfs niet moeilijk blijkbaar ( zal wel het 1ste telefoontje nie geweest zijn ) .. maar is weer dubbel werk ... als ze beetje logisch zijn weten ze toch ook wel dat in een bedrijf(je) ( met kleine LAN ) een modem only "makkelijker" is ... ( plug and play normaal gezien ) .
Technieker had zijn WRT54 eruit gesmeten en die wifi rechtstreek aangesloten .. gelukkig zat zijn lan op 192.168.0.0 /24 subnet .. of er ging niks meer werken ;

Hij vertelde me ook dat die wifi modems firmware-loos meekomen met techniekers en het een halfuur duurt ofzo tegen dat de firmware ( via kabel) upgeload is ..
Geen idee wat daar waar van is .. Technieker zei dat modems er sneller waren dan de firmware ( die overigens nog buggy is zoals we al wisten )
StefkeDB
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2010, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dat van die firmware klopt. Daar zit een minimaal stukje soft in, wat contact opneemt met de Telenet servers die er dan ca. 20 min overdoen om alles te laden in die modem. Op zich geen slecht systeem. Configuratie voor iedereen goed.
Archeon
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 mei 2006, 21:38
Bedankt: 3 keer

De telenet installateur is net buiten. Had dus een modem-only installatie gevraagd én heb ze ook gekregen. Ook al wist de installateur er al vanaf toen hij binnenkwam, toch moest hij nog eens naar een helpdesk bellen, volgens hem waren ze dat verplicht bij de installatie van dit type modem. De helpdesk vroeg me dan of ik eventueel zou overwegen om toch zo'n draadloze modem/router te plaatsen als ik een vaste IP zou krijgen. Heb even getwijfeld, maar toch "neen" geantwoord. Uiteindelijk werkt alles goed nu zoals het is en ik heb nog nooit behoefte gehad aan een vaste IP. (en dan nog zijn er altijd oplossingen als DynDNS etc...) Er werd helemaal niet moeilijk over gedaan en de Motorola SVG6120e werd geïnstalleerd. Voorlopig werkt het nog niet sneller, maar de installateur zei dat dat even kon duren totdat de modem volledig "in het systeem" zit. Voorlopig haal ik nog geen snelheden hoger dan ik had met mijn expressnet, maar dat zou in de loop van de dag in orde moeten komen. Het systeem om de modems te registreren bij telenet door opgave van het MAC adres werkt precies vandaag ook niet goed, want na een paar keer proberen en niet lukken vroeg de installateur me om het zelf nog een paar keer te proberen in de loop van de dag tot het lukt. Ben hier nu constant "volgende" aan het klikken en "back" wanneer het weer eens niet lukt. Heb mijn bezigheid voor vandaag. :-D (maar ik snap ook wel dat die installateur enkel en alleen voor dat hier niet kon blijven wachten) Edit: 't is net gelukt, dus dat is ook in orde. Snelheid is nog steeds maar expressnet-achtig : 30 down en 0.75 up

De installateur gaf ook grif toe dat de bedoeling van Telenet inderdaad is om zoveel mogelijk van die modem/routers overal te installeren, om zo een "landelijk WiFi netwerk" te kunnen opzetten.

Toch nog even navragen: had ik toch gegaan voor een modem/router met vaste IP, dan zo ik toch evengoed de problemen kunnen voorhebben die dat type modem/router (soms) met zich meebrengt, niet?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Landelijk wifi netwerk? Regionaal wifi netwerk lijkt mij een betere bewoording daar telenet enkel in vlaanderen zit!
Blij dat je een deftige modem hebt kunnen verkrijgen :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”