Probleem met Linksys IP Phone SPA942 met PBX asterisk

Plaats reactie
CoNiO
Starter
Starter
Provider

Wij zijn een 2 mans bedrijf die sinds kort overgestapt is om VOIP telefonie. We hebben 10 telefoonnummers aangekocht bij Weepee, 2 voip telefoons Linksys IP Phone SPA942 met dan ergens op een virtuele server PBX asterisk. Op het eerste zicht werkte dit goed, maar na enig gebruik merkten we de volgende problemen :
- De mensen verstonden ons zeer slecht. Na lang zoeken (en een software update van die toestellen) bleek dat we luider en beter in onze hoorn moesten praten van ons Linksys IP Phone SPA942. Ik vind dat nogal vrij vervelend, en soms zonder dat je het weet doe je dit ook niet. We hebben dit probleem gemeld bij onze leverancier en hij deelde ons mee dat dit normaal is bij een dergelijke toestel : dat dit toestel veel gebruikt wordt voor helpdesk bedrijven waardoor dit toestel weinig tot geen omgevingsgeluiden door de hoorn stuurt ... . Zijn er mensen op dit forum die ook die ervaring delen? Of zijn er mensen die een beter alternatief kennen of weten hoe we dit het best oplossen? Een headset zien we dus allesinds niet zitten, ter verduidelijking :)
- Na enkele minuten bellen valt de verbinding soms uit (wat dus commercieel gezien niet intersant is). We hebben dat gemeld bij onze leverancier die al tal van uren zitten zoeken heeft achter dit probleem, maar niets kan vinden ... . Iemand een idee wat hiervan de oorzaak van kan zijn? Ik heb de indruk dat we dit probleem enkel hebben als er met een vast telefoon wordt gebeld naar ons.

Dank alvast voor jullie hulp.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Kan je aub eens vermelden wat de netwerkopstelling is (gebruikte routers, switches, ISP, ...)?
Als je liever andere "normale" telefoons gebruikt, moet je eens uitkijken naar bvb een Linksys ATA PAP2T?

Kris

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CoNiO
Starter
Starter
Provider

In ons kantoor :
Router : Sonicwall TZ100
Switch/hub : 3com Officeconnect 100mbit : http://ii.alatest.com/product/600x400/3 ... A-US-0.jpg
ISP : Telenet Turbonet

In het datacenter :
Router : Sonicwall (weet wel het type niet)
CoNiO
Starter
Starter
Provider

Van mij moet dat geen "normale" telefoon zijn. Wat ik wel wil is dat ik op een normale manier kan telefoneren zonder daar veel moeite te moeten voordoen om verstaanbaar te klinken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Geen QoS?
Dit betekent dat als er bijvoorbeeld bij jullie iemand een "grote" e-mail verstuurt de upload verzadigd is. "Grote" downloads idem.
=> Dit is dodelijk voor de correcte werking van VoIP.
VoIP verkeer moet voorrang krijgen!! Hoogste prioriteit op het netwerk dus.
Maar jouw router bevat deze functionaliteit allicht niet ...

EDIT: Er staat wel iets van QoS in de manual van de SonicWall TZ100. Maar is het ook geactiveerd?
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 07 feb 2011, 15:12, in totaal 2 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Inderdaad, had ook zo een vermoeden dat er geen QOS is. Probeer eens te bellen (bvb naar elkaar) zonder de computer te gebruiken (zet deze volledig uit). Als blijkt dat dit beter is raad ik je aan een router/firewall op basis van pfsense te gebruiken. Hier kan je perfect QOS op instellen!

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

En zeker in combinatie met de beperkte upload bandbreedte die een Telenet Turbonet abonnement biedt is dit meer dan een must.

Even een paar linkjes ivm pfSense:
- de software: pfSense;
- een hardware vendor: applianceshop.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Tip voor de TS : ga naar VDSL2 techniek ofwel volg het topic (telenet sectie op dit forum) ivm Fibernet en VoIP. Als er daar een goeie oplossing gevonden is, kies fibernet 40 of 60 en je hebt een pak meer upload en waarschijnlijk een perfect werkende situatie!

Telefonie = EDPnet + OVH
CoNiO
Starter
Starter
Provider

ja ik heb de topic hier al gelezen, vrijdag komen ze fibernet60 installeren. We zitten bij weepee, dus dat zal dus geen probleem zijn ... veronderstel ik?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”