(Nog een) satteliet vraag

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Aangezien mijn SD digicorder al wat ouderdom heeft, wil ik deze vervangen door satteliet als deze de geest geeft.

Blijkbaar is satelliet als leek redelijk ingewikkeld, dus lijkt het me een goed id dat ik even hier kom informeren vooraleer ik me in de zak laat zetten door een handelaar.

Let wel: dit is niet bedoeld als "dump je vraag en we antwoorden wel"-topic. Ik heb wel degelijk enig vooronderzoek gedaan, oa de topics hier gelezen op UB, maar ik kom er simpelweg niet uit.

Mijn eisen zijn de volgende:

-1 TV
-PVR, vergelijkende functionaliteit van de huidige TN DTV decoders
-ik wil kijken + opnemen op de zenders die men nu kan krijgen via de gewone TN DTV (zoals daar zijnde vtm, een, etc etc)
-ik wil zeker de BBC + BBC HD FTA ontvangen (voor de Formule1)
-discovery channel + nat geo zijn vereist

Voor zover ik weet liggen de zenders van puntje 1 op Astra1 en Astra 3. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ik deze kan ontvangen met 1 LNB ?
Dus als ik op beide wil kijken + opnemen heb ik volgens mij een dual LNB nodig (1lnb met 2 uitgangen) ?

Voor BBC liggen de zenders op 28.2, zijnde astra 3. Ik moet hier ook kunnen op opnemen en kijken, maar niet tegelijk. Dus volgens mij heb ik een single LNB nodig ?

Als mijn bovenstaande redenering juist is heb ik dus nodig:
-schotel (triax 88cm ?)
-1 twin lnb (voor A1 + A3)
-1 single lnb (voor A2)
-1 receiver met PVR mogelijkheid. (dreambox of vu solo)

Nu rest me nog de vraag over de kabels. Moet ik nu 3 kabels naar mijn reciever trekken ? Of moet ik daar een disceq switch (of zoiets) tussen steken om nog maar 1 kabel te hebben (en wat doet dat dan juist)? Of moet ik zowieso minimum 2 kabels hebben als ik tegelijk wil opnemen / kijken ?

Stel dat ik dan (als ik dan toch bezig ben) ook hotbird bij wil, kan ik dan gewoon een single lnb bijplaatsen ? Maar wat dan met de extra kabel ?

misschien is het interessant om een kleine faq te maken over satelliet ?

Thx
StarWing
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je hebt alleen maar single LNB's nodig. 1 LNB per satelliet positie. Handigste (zo doe ik het): 1 triax schotel 88cm, daar een multifeedhouder op bevestigen en op de multifeedhouder kan je tot 4 LNB's kwijt. Ik ontvang op die manier satellieten op 13°, 19,2°, 23° en 28°.Achter de LNB's hang je een switch. In deze switch komen de 4 kabels toe (1 van elke LNB). Vanuit die switch gaat er 1 coaxkabel naar je ontvanger. Als je dan van de ene naar de andere satelliet zapt zorgt je ontvanger er voor dat er (automatisch) geschakeld wordt tussen de verschillende LNB's. Er is geen wachttijd bij het schakelen van de ene LNB naar de andere.
Wil je opnemen, dan moet je een ontvanger kopen met harde schijf, al dan niet extern. Tegenwoordig kan je de harde schijven in de ontvangers kwijt, scheelt je weer wat kabels en een extra doosje voor de externe schijf.Als je ontvanger over slechts 1 tuner beschikt, dan ben je beperkt qua mogelijkheden om 1 programma op te nemen en een ander tegelijkertijd te bekijken. Een ontvanger met meerdere tuners (Dreambox 8000 bv) heeft deze beperking niet. Wil je satelliet ten volle benutten, dan schaf je een Linux ontvanger aan (Dreambox, VU+...). Je hoeft geen schrik te hebben dat het ingewikkeld is. Ik vond dat in den beginne ook, heb veel gelezen, vragen gesteld en dan begonnen met een Topfield ontvanger. Nadien overgestapt op Dreambox (7020 en later 800). Nog geen seconde spijt van die Dreambox gehad. Voordeel van die Linux ontvangers is dat ze een Ethernet aansluiting hebben. Je kan die dus opnemen in je (draadloze) netwerk en je kan de ontvanger benaderen vanaf je PC, niet alleen thuis, maar van overal ter wereld. Aan mijn Dreambox hangt een Ethernet bridge zodat die draadloos op mijn netwerk is aangesloten. Zo kan ik bv. naar mijn Mac streamen en daar op mijn computerscherm tv kijken precies of ik zou naar mijn gewone televisie kijken, met dat verschil dat mijn computerscherm een pak kleiner is dan mijn tv. Een ander (onovertroffen) voordeel van satelliet tv vergeleken met Telenet en Belgacom: je kan je opnames op DVD branden om die nadien af te spelen in een standaard DVD speler, steeds in de hoogste kwaliteit omdat je het satelliet signaal rechtstreeks uit de lucht plukt en je niet geconfronteerd wordt met allerlei ingrepen die Belgacom en Telenet toepassen om de resolutie op te peppen. Ik ben ruim 5 jaar geleden overgestapt naar satelliet ontvangst en nooit komt hier nog Telenet of Belgacom tv binnen. Je satelliet ontvanger doet trouwens tegelijkertijd ook dienst als radiotoestel, kwestie van op een knopje te drukken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Hmmz... waar is het "citeer" knoppeke naartoe op JD zijne post ????

Je hebt alleen maar single LNB's nodig. 1 LNB per satelliet positie. Handigste (zo doe ik het): 1 triax schotel 88cm, daar een multifeedhouder op bevestigen en op de multifeedhouder kan je tot 4 LNB's kwijt. Ik ontvang op die manier satellieten op 13°, 19,2°, 23° en 28°.Achter de LNB's hang je een switch. In deze switch komen de 4 kabels toe (1 van elke LNB). Vanuit die switch gaat er 1 coaxkabel naar je ontvanger. Als je dan van de ene naar de andere satelliet zapt zorgt je ontvanger er voor dat er (automatisch) geschakeld wordt tussen de verschillende LNB's. Er is geen wachttijd bij het schakelen van de ene LNB naar de andere.


Ah, wist ik niet, ik was in de veronderstelling dat als je wil kijken + opnemen op dezelfde satteliet (bv VT4 en 2BE) je een twin LNB nodig hebt (zoals je een dual tuner nodig hebt bij de gewone kabel)

Wil je opnemen, dan moet je een ontvanger kopen met harde schijf, al dan niet extern. Tegenwoordig kan je de harde schijven in de ontvangers kwijt, scheelt je weer wat kabels en een extra doosje voor de externe schijf.Als je ontvanger over slechts 1 tuner beschikt, dan ben je beperkt qua mogelijkheden om 1 programma op te nemen en een ander tegelijkertijd te bekijken.

vziw:
1 tuner: 1 programma zien of opnemen
2 tuners: 1 programma zien en/of opnemen ?
Ik was er al uit dat ik een reciever nodig had met dual tuner + Harddisk (cfr dreambox of vu solo)

Wat ik dus nog altijd niet snap is dat je blijkbaar maar 1 kabel nodig hebt tussen switch <=> reciever en dat je daarmee kan kijken en opnemen tegelijk ? :s

Toch al vre hard bedankt voor de antwoorden :beerchug:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Neem meteen quad LNB's (4 ontvangers of 2 ontvangers*2tuners) , evt. bij sandra pausesat.
Stel dat ik dan (als ik dan toch bezig ben) ook hotbird bij wil, kan ik dan gewoon een single lnb bijplaatsen ? Maar wat dan met de extra kabel ?

=>kabel van extra lnb naar switch (diseqc wss), de rest blijft hetzelfde (2-4-8-10 poorts).

Je schotel kun je mss niet hergebruiken (multilnb houder moet passen of passend gemaakt kunnen worden).
Ik heb een 78cm (4LNB's, bij regenweer is het wel wat minder), vergunning boven 60cm nodig.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

StarWing schreef:Hmmz... waar is het "citeer" knoppeke naartoe op JD zijne post ????

Je hebt alleen maar single LNB's nodig. 1 LNB per satelliet positie. Handigste (zo doe ik het): 1 triax schotel 88cm, daar een multifeedhouder op bevestigen en op de multifeedhouder kan je tot 4 LNB's kwijt. Ik ontvang op die manier satellieten op 13°, 19,2°, 23° en 28°.Achter de LNB's hang je een switch. In deze switch komen de 4 kabels toe (1 van elke LNB). Vanuit die switch gaat er 1 coaxkabel naar je ontvanger. Als je dan van de ene naar de andere satelliet zapt zorgt je ontvanger er voor dat er (automatisch) geschakeld wordt tussen de verschillende LNB's. Er is geen wachttijd bij het schakelen van de ene LNB naar de andere.


Ah, wist ik niet, ik was in de veronderstelling dat als je wil kijken + opnemen op dezelfde satteliet (bv VT4 en 2BE) je een twin LNB nodig hebt (zoals je een dual tuner nodig hebt bij de gewone kabel)

Wil je opnemen, dan moet je een ontvanger kopen met harde schijf, al dan niet extern. Tegenwoordig kan je de harde schijven in de ontvangers kwijt, scheelt je weer wat kabels en een extra doosje voor de externe schijf.Als je ontvanger over slechts 1 tuner beschikt, dan ben je beperkt qua mogelijkheden om 1 programma op te nemen en een ander tegelijkertijd te bekijken.

vziw:
1 tuner: 1 programma zien of opnemen
2 tuners: 1 programma zien en/of opnemen ?
Ik was er al uit dat ik een reciever nodig had met dual tuner + Harddisk (cfr dreambox of vu solo)

Wat ik dus nog altijd niet snap is dat je blijkbaar maar 1 kabel nodig hebt tussen switch <=> reciever en dat je daarmee kan kijken en opnemen tegelijk ? :s

Toch al vre hard bedankt voor de antwoorden :beerchug:

Je kunt een programma bekijken en een ander opnemen van eenzelfde transponder met een single tuner.
Je hebt 2 diseqc switchen nodig voor 2 tuners, waarbij je alle quad/twin lnb's voor beide aansluit.(je kan ook voor een multischalter gaan,maar is absurd duur,diseqc +-5€).
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Je kunt een programma bekijken en een ander opnemen van eenzelfde transponder met een single tuner.
Je hebt 2 diseqc switchen nodig voor 2 tuners, waarbij je alle quad/twin lnb's voor beide aansluit.(je kan ook voor een multischalter gaan,maar is absurd duur,diseqc +-5€).


Dus
single tuner:
kijken en opnemen => geen probleem zolang ze op dezelfde transponder liggen

dual tuner:
bv
kijken op BBC, en opnemen op VT4, omdat beiden op een verschillende sat/transponder zitten.
Heb ik voor bovenstaande 2 kabels nodig naar de reciever ? (en bijgevolg best twin lnb's en 2 disecq's)

Waarom stel je voor om meteen quad lnb's te nemen ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

klopt allemaal.

Waarom? Minieme meerprijs, toekomstgericht.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik heb eens gekeken op flandersdigital en kom dan uit op onderstaande bestellijst:

    VU+ DUO Twin HD PVR Enigma2 Open-Source Linux 429.00EUR
    TRIAX 88 cm 38.00EUR
    TD MULTIBLOCK VOOR TRIAX 21.00EUR
    HQ L Muurbeugel 35 cm Aluminium 10.00EUR
    COAX RG6 wit per/meter 17.50EUR
    F-Connector klasse A 6,8 mm per 4 st 3.00EUR
ontvanger, schotel en wat materiaal
ben ik juist in mijn veronderstelling dat ik alle 4 de lnb's op deze multiblock kan steken ?

    MULTICONNECT SINGLE LNB INVERTO HDTV 24.00EUR
    MULTICONNECT TWIN LNB INVERTO HDTV 62.00EUR

    DiSEqC switch 2/1 VIZYON
    DiSEqC switch 4/1 VIZYON NDS-7014 12.00EUR

Ik weet dat ik alles kan vervangen door twin lnb's en 2x 4/1 diseqc switches, maar dit is om even te testen of ik correct ben

beide twins staan uitgericht op astra1 en astra 3, beide gaan naar een aparte disecq
de single lnb (voor astra2) zet ik op de 4/1 diseqc
de andere single lnb (voor hotbird) zet ik tevens op de 4/1

Zodoende heb ik 2 kabels naar de reciever. Ik vermoed dat dit zo beantwoord aan mijn initiele vraag van opnemen/kijken
Zie ook bijgevoegd paint tekeningeske
Bijlagen
sat.jpg
(33.39 KiB) 33 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Normaal passen alle lnb's, je moet echter ook genoeg speelruimte hebben om goed te kunnen afstellen (lnb koppen tegen elkaar).
Hotbird staat links btw
Wel dure onderdelen daar, 15€/quad lnb met beschermingsshoupappe en F-connector betaald (chess LNB).
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

allemaal te ingewikkeld. neem gewoon een technisat Multytenne / TWIN , 4 dubbel lnb's mooi ingewerkt in de kop en een vu+ duo. prijs, 419 € satelliet ontvanger met 500 gig Harddisk. + 220 € voor de technisat en nog wa kabel en ge zijt vertrokken.
voordeel technisat, uitrichten op 19.2 , rest staat automatisch goed.

b.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

silencer schreef:Ik heb een 78cm (4LNB's, bij regenweer is het wel wat minder), vergunning boven 60cm nodig.


Betrap ik Silencer daar op een onjuistheid?
http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=14865
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Benbits schreef:allemaal te ingewikkeld. neem gewoon een technisat Multytenne / TWIN , 4 dubbel lnb's mooi ingewerkt in de kop en een vu+ duo. prijs, 419 € satelliet ontvanger met 500 gig Harddisk. + 220 € voor de technisat en nog wa kabel en ge zijt vertrokken.
voordeel technisat, uitrichten op 19.2 , rest staat automatisch goed


Kan ik doen.. Maar je bent een prutser of je bent het niet eh.. Ik weet graag de achterliggende gedachte. Een all-in-one kit kopen is makkelijk, maar daarmee weet je nog niet hoe het functioneerd eh :)

prijzen zijn idd duur daar, maar ik heb de eerste de beste genomen, gewoon om een lijstje te kunnen maken.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De achterliggende gedachte is dat je dan niet een halve dag in de regen op een ladder staat te prutsen ;-)
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Het uitrichten van een multitenne is een secuur werkje en heeft minder regenreserve t.o.v. een gewone schotel (bv. Visiosat of Triax).
Voor buiten neem je best zwarte coax (beter bestand tegen UV licht).

http://www.visiosat.com/home/gamme/prod ... t=1&id=297
Dit is een makkelijk uit te richten schotel.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nu doe je of een multitenne moeilijker uit te lijnen is dan eender welke andere schotel, dat is pertinent onwaar.

Hoe kleiner de schotel hoe makkelijker uit te richten maw met een grote schotel heb je minder foutmarge tov een kleine schotel.
Bij een multitenne staan de 4 lnb's al in de juiste positie dus 1 satteliet uitlijnen = alle vier de satellieten goed. Met een andere schotel moet je dit per satelliet appart aanpassen.

Wat natuurlijk wel klopt is dat een mutlitenne minder signaal ontvangt door z'n kleine omvang, maar om echt problemen te krijgen moet het al hard regenen.
Verder kan je die multitenne makkelijk ophangen zonder test apparatuur -> boor de arm tegen de muur, zorg dat die perfect waterpas staat -> zoek de 19.2e tot je beeld hebt (neem een vrije zender bv. BVN) daarna ga je eerst links rechts uitlijnen tot je het beste signaal hebt om vervolgens boven onder uit te lijnen.
Indien je storingen zou ondervinden bij slecht weer herhaal je die laatste stappen nog eens bij minder weer (= hoop en al 10 minuten werk)

19.2-13-23.5 mag het serieus doorregenen eer ik problemen krijg. op de 28 zit je inderdaad iets sneller in de problemen op de hd zenders.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Nog een laatste vraag, waar ik het antwoord niet op gevonden heb.

Als ik een opstelling neem zoals afgebeeld:
Afbeelding

Kan ik dan opnemen & kijken op eenzelfde satteliet, maar op 2 verschillende transponders ? (in mijn geval is het dan een reciever met een dual tuner)
maw, kan een twin LNB 2 verschillende transponders tegelijk "aan" ?
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Hieronder testen en ervaring met de multytenne:

http://www.sat4all.com/forums/ubbthread ... /1034782/1
http://www.sat4all.com/forums/ubbthread ... /1331210/1

Een twin LNB kan 2 verschillende transponders aan, dit moet je beschouwen als 2 afzonderlijke LNB's.

http://www.satlex.be/nl/lnb_types.html

Mod edit: dubbele post samengevoegd
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik ga die gebruikers ervaringen niet lezen, maar je haalt een Nederlands forum aan... Hoe meer je naar het noorden (Friesland) gaat hoe slechter die multitenne werkt. Hetzelfde voor het zuiden... Spanje en Zuid-Frankrijk heeft ook niks aan die multitenne. De schotel is ontworpen voor duitsland en werkt in principe enkel daar optimaal.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

StarWing schreef:Aangezien mijn SD digicorder al wat ouderdom heeft, wil ik deze vervangen door satteliet als deze de geest geeft.

Blijkbaar is satelliet als leek redelijk ingewikkeld, dus lijkt het me een goed id dat ik even hier kom informeren vooraleer ik me in de zak laat zetten door een handelaar.

Let wel: dit is niet bedoeld als "dump je vraag en we antwoorden wel"-topic. Ik heb wel degelijk enig vooronderzoek gedaan, oa de topics hier gelezen op UB, maar ik kom er simpelweg niet uit.

Mijn eisen zijn de volgende:

-1 TV
-PVR, vergelijkende functionaliteit van de huidige TN DTV decoders
-ik wil kijken + opnemen op de zenders die men nu kan krijgen via de gewone TN DTV (zoals daar zijnde vtm, een, etc etc)
-ik wil zeker de BBC + BBC HD FTA ontvangen (voor de Formule1)
-discovery channel + nat geo zijn vereist

uwe pb al gelezen hier op forum ?

Voor zover ik weet liggen de zenders van puntje 1 op Astra1 en Astra 3. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ik deze kan ontvangen met 1 LNB ?
Dus als ik op beide wil kijken + opnemen heb ik volgens mij een dual LNB nodig (1lnb met 2 uitgangen) ?

Voor BBC liggen de zenders op 28.2, zijnde astra 3. Ik moet hier ook kunnen op opnemen en kijken, maar niet tegelijk. Dus volgens mij heb ik een single LNB nodig ?

Als mijn bovenstaande redenering juist is heb ik dus nodig:
-schotel (triax 88cm ?)
-1 twin lnb (voor A1 + A3)
-1 single lnb (voor A2)
-1 receiver met PVR mogelijkheid. (dreambox of vu solo)

Nu rest me nog de vraag over de kabels. Moet ik nu 3 kabels naar mijn reciever trekken ? Of moet ik daar een disceq switch (of zoiets) tussen steken om nog maar 1 kabel te hebben (en wat doet dat dan juist)? Of moet ik zowieso minimum 2 kabels hebben als ik tegelijk wil opnemen / kijken ?

Stel dat ik dan (als ik dan toch bezig ben) ook hotbird bij wil, kan ik dan gewoon een single lnb bijplaatsen ? Maar wat dan met de extra kabel ?

misschien is het interessant om een kleine faq te maken over satelliet ?

Thx
StarWing
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”