De nieuwe modem van Telenet:
CBN SVG6540E
Dit is de modem die Telenet liefst bij iedereen wil installeren. Het merk van de modem is CBN, maar hoogstwaarschijnlijk is het een Motorola exclusief voor Telenet.
Deze modem heeft:
- EuroDOCSIS 3.0 (geschikt voor Fibernet 40, (50,) 60 en 100)
- WiFi B/G/N - 2.4Ghz
- 2 telefoonaansluitingen (RJ11/14/25)
- 4 gigabit netwerkaansluitingen (RJ45)
- Een aansluiting voor de voeding (met power-knop)
- Ingebouwde NAT (router) - alle aangesloten apparaten (behalve Digiboxen) krijgen een intern IP: 192.168.0.XXX
Wat kan via mijn.telenet.be:
- WiFi in- en uitschakelen
- De SSID van je WiFi aanpassen
- Verschillende modi kiezen (enkel B, enkel G, B/G/N, ...)
- Het kanaal van je WiFi aanpassen (1-11, gebruik best 1, 6 of 11)
- De zichtbaarheid van WiFi (aan/uit)
- Het beveiligingstype kiezen (WEP/WPA, gebruik WPA!)
- De beveiligingskey aanpassen (het wachtword voor je draadloos netwerk)
- MAC-filtering inschakelen (enkel bepaalde toestellen toegang geven tot het netwerk dmv. het MAC-adres)
- Gefragmenteerde IP-packets blokkeren (aan/uit, aan is veiliger)
- De ingebouwde Firewall in- of uitschakelen
- UPnP in- of uitschakelen (best aan voor optimale werking van bepaalde software)
- Een DMZ-adres instellen.
- Port forwarding instellen (10 regels)
- NAT uitschakelen en een aangesloten apparaat een extern IP geven
- Instellingen van de modem aanpassen zonder Mijn Telenet
Hoe gebruik ik mijn eigen wireless router best in combinatie met de nieuwe Telenetmodem?
- Schakel WiFi uit via mijn.telenet.be (instellingen modem)
- Sluit je eigen wireless router aan op poort 1 van de Telenetmodem. Deze kabel steek je in de WAN-poort van je router. Digiboxen (eventueel met switch) op de andere poorten van de modem.
- Op je eigen router zorg je ervoor dat hij niet 192.168.0.XXX gebruikt, maar bijvoorbeeld 192.168.1.XXX of 10.0.0.XXX
- Op mijn.telenet.be kijk je bij de geavanceerde instellingen (tab Netwerk) welk IP je router krijgt, bijvoorbeeld 192.168.0.100 - onthoud de cijfers achter de laatste punt, hier bijvoorbeeld 100.
- Bij de tab Firewall vul je deze laatste cijfergroep in bij 'DMZ adres'. Vergeet niet op Opslaan te klikken!
Kan ik zowel mijn eigen draadloze router als de nieuwe modem gebruiken, en er voor zorgen dat alles toch binnen één intern netwerk hoort?
Ja, dit kan erg makkelijk, op voorwaarde dat je eigen router WPA2-ondersteuning heeft. Dit werkt enkel vlot als al je apparaten WPA2 ondersteunen. (dikwijls is dit een kwestie van drivers updaten) - Sommige apparaten geven erg veel problemen bij deze setup. Mijn goedkope (geen Android) Sony Ericsson-gsm snapt dit soort netwerk helemaal niet. Lees dan de alinea onder de stappen voor een alternatieve oplossing.
- Stel je Telenetmodem als volgt in:
Kies zelf een naam voor je netwerk (SSID bij stap 3), en een wachtwoord voor je netwerk (Key bij stap 6). Onthoud deze goed!
Zet je Telenetmodem op de tab 'Algemeen' ook op Kanaal 1, 6 of 11, en onthou op welk kanaal hij staat! - Stel nu op je eigen router in als volgt:
- SSID: Zelfde als Telenetmodem
- Kanaal: 1, 6, of 11 - maar NIET hetzelfde kanaal als je Telenetmodem.
- Beveiligingstype: WPA2 Personal (soms WPA2 PSK) - Enkel AES (dus niet WPA/WPA2 of AES+TKIP)
- Beveiligingskey: exact hetzelfde als op je Telenetmodem.
- Schakel op je eigen router DHCP uit, en geef je router een IP binnen het netwerk van Telenet, bijvoorbeeld 192.168.0.111. Voorbeeld op WRT54G:
- Sluit je modem aan op één van de netwerkpoorten van je eigen router, NIET op de WAN-poort (!)
Als het probleem dan nog blijft, gebruik je best twee aparte draadloze netwerken en maak je handmatig verbinding met het draadloze netwerk dat het sterkst is. Voor twee aparte draadloze netwerken kan je de bovenstaande gids ook gebruiken, maar neem dan gewoon twee verschillende SSID's, en eventueel een ander beveiligingstype zoals WPA met TKIP+AES.
Ik wil echt een modem zonder Wireless en zonder NAT, anders werken sommige speciale toepassingen die ik nodig heb niet. Kan dit?
Ja, maar je zal heel wat moeite moeten doen. Je begint best door eens te bellen naar de Telenet Helpdesk. (015/66 66 66, eventueel 070/69 69 69)
Het zal je misschien niet van de eerste keer lukken om een modem-only setup vast te krijgen. Je laat best duidelijk merken dat je een of meerdere apparaten hebt die niet werken als ze geen extern IP-adres krijgen, en dat ze dus onmogelijk compatibel kunnen zijn met de nieuwe modem. Als ze zeggen dat er geen ander soort modem is, zeg dan dat je een Motorola SBV6120E nodig hebt.
Soms zal je een technieker moeten laten komen (waarvoor je soms €50 moet betalen), soms verwijzen ze je door naar een Telenet-center. Het komt er vooral op neer te blijven bellen, en desnoods wat te dreigen met Belgacom ADSL of Dommel, tot je uiteindelijk je Motorola SBV6120E vasthebt! Deze werkt net zoals de 'oude' Telenetmodems.
FAQ
Heb ik iets gemist? Laat mij iets weten!
[Mod Edit] rode kleur voorbehouden voor moderator