Downloadsnelheid is soms zeer laag

Plaats reactie
stefke3
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:57
Locatie: Torhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Mijn downloadsnelheid ligt in normale omstandigheden rond de 3 Mbps, zowel op mijn laptop als op mijn vaste pc. De laatste weken echter haal ik op mijn pc geregeld downloadsnelheden die maximum 1 Mbps bedragen (en soms zelfs bijna 0 Mbps), op mijn laptop daarentegen ervaar ik geen problemen. Dus het probleem situeert zich bij mijn vaste pc, en ligt niet aan de provider (Base) of internetverbinding.
Ik heb mij al suf gezocht wat het probleem met mijn vaste pc zou kunnen zijn en heb ondertussen het volgende geprobeerd, zonder resultaat:
-pc gecontroleerd op spyware en malware
-firewall afgezet
-antivirus software uninstalled
-een pc tune-up gedaan
-alle beschikbare windowsupdates geïnstalleerd
-firefox geïnstalleerd als alternatief voor IE8
-netlimiter geïnstalleerd om het dataverkeer te monitoren, maar niets vreemds ontdekt
-cookies en browsegeschiedenis weggedaan

Wat kan ik nog meer doen, waar zou ik het probleem moeten zoeken? Nog even meegeven dat mijn uploadsnelheid (0.32 Mbps) steeds constant blijft, en volledig los lijkt te staan van een al of niet lage downloadsnelheid. Logisch gezien zou je denken dat mijn vaste pc regelmatig automatisch iets download waardoor ik tijdelijk een lagere internetsnelheid lijk te hebben, maar daar vind ik dus niets van terug.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De eerste te verwachten vraag voor alle snelheidsproblemen: Draadloos?
De tweede te verwachten vraag...: Kan je de lijnwaarden van je modem posten, of weet je niet wat ik bedoel nu?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
stefke3
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:57
Locatie: Torhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het gaat om een draadloze verbinding.
In bijlage de lijnwaarden van mijn modem. Op het eerste zicht niets abnormaals lijkt mij.
Ondertussen heb ik ook een update gemaakt van mijn beveiliging zodat ik heel zeker ben dat er niemand op mijn lijn aan het surfen is.
Bijlagen
Lijnwaarden modem 31-jan-2011.doc
lijnwaarden modem
(164.5 KiB) 43 keer gedownload
wamy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 okt 2010, 18:41
Locatie: Hulshout
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Je test je lijn normaal altijd met utpkabel!
Lijnwaarden zijn ok, je hebt wel veel last van hec en crc errrors.

Code: Selecteer alles

CRC en HEC fouten zorgen voor problemen. Dit kan zich op allerlei manieren uiten. Een verbinding die traag wordt als het modem een tijdje aan staat, een verbinding die snel intraint, maar data gaat maar langzaam over de lijn, een verbinding waarbij timeouts ontstaan als er pakketten verzonden of ontvangen worden, of een instabiele verbinding. Deze errors moeten vrijwel altijd achterhaald en voorkomen worden.
- Als een apparaat op een adsl lijn wordt aangesloten zal deze altijd iets aan errors op een lijn laten zien. Dit geldt ook voor modems die uit en aan gezet worden.

Zou toch eens met kabel proberen als ik jou was.
Voor uitleg van de errors check je even mijn bron :)
http://forum.telfort.nl/topic5691.html
stefke3
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:57
Locatie: Torhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heel interessant, deze pagina (http://forum.telfort.nl/topic5691.html), nu is het mij duidelijk dat ik dat veel downloaderrors (die elke dag toenemen) en weinig uploaderrors heb.
Volgens de uitleg op de forumpagina komt dat omdat mijn profiel wat te hoog staat ingesteld voor de snelheid die daadwerkelijk behaald kan worden ivm de afstand tot de wijkcentrale. Maar ik heb een profiel van slechts 4Mb, en haal meestal boven de 3Mb, dus daar kan het volgens mij toch niet aan liggen.
Wat zou ik verder nog kunnen ondernemen?
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”