Netwerk door de knieen ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik begrijp je reactie... maar ik denk dat je ook begrijpt dat mensen die geen problemen hebben weinig toegevoegde waarde hebben in deze thread. Je zou het kunnen vergelijken met iemand die post dat hij te weinig volume heeft met 500 GB... en dan honderden antwoorden van "ik kom wel toe hoor".

Het is dus gewoon een vriendelijke vraag...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goh, dan heeft naar mijn mening deze hele tread geen toegevoegde waarde, 1. probeer het op te lossen met telenet. 2. kom dan hier kankeren dat je lijn te traag is tijdens de spits.
Thallyos
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2006, 14:49
Bedankt: 1 keer

Het is juist handig om te kunnen vergelijken met anderen die problemen hebben. Op welke tijdstippen hebben zij last, vanwaar zijn ze, hoe verloopt hun communicatie met Telenet...

Dankzij deze thread heeft onze Charlotte al aangeboden om via de klantengegevens van sommigen met problemen de boel extra in de gaten te houden ook. Dat is iets wat je nooit via hun helpdesk kunt bereiken. Ik heb al genoeg aan de telefoon gehangen daarvoor. Zoveel mogelijk lawaai maken online lijkt tegenwoordig de enige manier om ze in Mechelen actie te doen ondernemen.

Heb je geen problemen en ook niets constructief toe te voegen aan een thread, is het een kleine moeite om die niet open te klikken en er een nog nuttelozere reactie te plaatsen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Je zou het kunnen vergelijken met iemand die post dat hij te weinig volume heeft met 500 GB... en dan honderden antwoorden van "ik kom wel toe hoor".
OK, maar in het geval van Telenet zou het misschien wel goed zijn om te weten dat bepaalde mensen (lees: bepaalde regio's) geen enkel snelheidsprobleem ondervinden. Dat zou er inderdaad op wijzen dat het wel kan ... maar dat het netwerk niet overal even goed uitgebouwd is, en dus "door de knieen" gaat ...
Of dat het probleem zich misschien niet situeert op het niveau van de backbones en/of peering, maar op het niveau van de overbelaste (lokale) nodes ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Kijk, als morgen de helpdesk niet gelooft dat m'n lijn traag is, dan mogen ze dat bij mij thuis komen oplossen, als je dat zelf weigert tja, dan heeft deze thread geen enkele zin.


philippe_d schreef:
r2504 schreef: Of dat het probleem zich misschien niet situeert op het niveau van de backbones en/of peering, maar op het niveau van de overbelaste (lokale) nodes ...
Heb jij hier al iemand zien schrijven dat heel de straat er last van heeft ? ik niet. Heb je al iemand zien schrijven de technieker is langsgewipt ? ik niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Thallyos schreef:Dankzij deze thread heeft onze Charlotte al aangeboden om via de klantengegevens van sommigen met problemen de boel extra in de gaten te houden ook. Dat is iets wat je nooit via hun helpdesk kunt bereiken.
Inderdaad... maar als Charlotte het dan ook laat afweten en de beloofde feedback er niet komt... dan blijft de volgende stap zoals je hieronder schrijft.
Thallyos schreef:Ik heb al genoeg aan de telefoon gehangen daarvoor. Zoveel mogelijk lawaai maken online lijkt tegenwoordig de enige manier om ze in Mechelen actie te doen ondernemen.
Inderdaad... lawaai maken is het enige wat helpt bij TN... blijkbaar wil men enkel reageren als het in de pers komt (zo ook met de opmerkingen van TIK betreffende Fibernet) wat een droevige gedachte is. Je verwacht van een bedrijf dat het wil luisteren naar z'n klanten, maar blijkbaar is dat er teveel aan.
Thallyos schreef:Heb je geen problemen en ook niets constructief toe te voegen aan een thread, is het een kleine moeite om die niet open te klikken en er een nog nuttelozere reactie te plaatsen...
Vandaar m'n vriendelijke oproep...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ik moet zeggen dat sinds we op FN40 zitten er meer variatie in de gehaalde snelheden zit.
Overdag halen we makkelijk de max snelheid.
Nu op dit ogenblik, vermoed nog steeds piek, ligt ze toch wat lager.
Vroeger hadden wij op expressnet tijdens de piek steeds de maxsnelheden en bij FN40 halen we in piek de snelheid dat we normaal altijd bij Expressnet hadden. Op zich niet zo erg maar het valt toch op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Last Result:
Download Speed: 31317 kbps (3914.6 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 1902 kbps (237.8 KB/sec transfer rate)
Latency: 11 ms
Thu Jan 20 2011 23:04:23 GMT+0100 (Central Europe Standard Time)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ik kom van 9mbit bij dommel -> expressnet 30 en nu FN40.
Mij hoor je niet klagen, moest ik nu maar 9mbit halen, dat zou een heel andere zaak zijn.
Thallyos
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2006, 14:49
Bedankt: 1 keer

Ondertussen hebben ze hun bestelpagina hier aangepast. Vroeger kreeg ik de optie Basicnet XL voorgesteld, nu krijg ik:
Duid aan wat voor jou van toepassing is

velden aangeduid met * zijn verplicht
OC_REPLACE_FIBER_WITH_ITEM_from_INT_080*

Ik kies voor Fibernet40 in plaats van Fibernet60. Dit is de beste aansluiting voor het ingegeven adres.
Verwijder Fibernet uit mijn winkelmandje.
Ik wil graag per e-mail op de hoogte worden gebracht wanneer Fibernet beschikbaar is
Als ik Fibernet40 kies moet ik wel geen activering betalen voor de downgrade. Dan had ik liever gehad dat ze gewoon al Fibernet60 aanboden en gewoon laten weten dat ik voor x aantal maand een mindere snelheid zal halen tot er iets aan de node gedaan wordt.

Het vrij downloaden is iets belangrijker voor mij dan die verdubbeling van de snelheid. Als ik nu ook al amper de 30mbit haal (zelfs ozes uur 's morgens haal ik nog maar max 25mbit) dan zal die Fibernet40 even weinig resultaat geven als die Fibernet60 denk ik zo.

Ik had overigens aangegeven dat ik via mail wou weten als Fibernet beschikbaar is. Blijkbaar is dat nu toch al het geval (in zekere zin), maar een mail heb ik in elk geval niet ontvangen.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

philippe_d schreef:
r2504 schreef:Je zou het kunnen vergelijken met iemand die post dat hij te weinig volume heeft met 500 GB... en dan honderden antwoorden van "ik kom wel toe hoor".
Of dat het probleem zich misschien niet situeert op het niveau van de backbones en/of peering, maar op het niveau van de overbelaste (lokale) nodes ...
Dat is wat ik hier al maanden aan het roepen ben en waar deze thread perfect voor zou kunnen dienen om dit probleem in kaart te brengen...
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Dat is duidelijk het geval als je de speedtesten ziet van een FN40 gebruiker gepost door "decat". Die haalt maar 70 %.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Met de hogere snelheden ga je als gebruiker wel moeten opletten aangezien er meerdere factoren spelen...

- Heb je de geschikte NIU
- Ben je wired aangesloten (altijd een vereiste voor snelheidstesten)
- Is je hardware snel genoeg (eigen router en PC)

Wanneer aan één van deze niet voldaan is ga je constant lagere snelheden halen (en dat is niet meteen de bedoeling van deze thread), terwijl je anders zal merken dat het tijdens de dag wel goed gaat, maar tijdens de drukke uren niet.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Volledig akkoord. Maar gebruiker "decat" stelt dat hij/zij overdag makkelijk de max snelheid halen. Dit was trouwens de reden van mijn reactie.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Sinds maandag 17/01 zit ik op FiberNet 40 in een shake+ en mijn snelheid is veel vaster en stabieler al de hele week, dit zijn dus mijn bevindingen na een week op FN40 met docsis 3.0 modem.
daarvoor had ik ook regelmatig last van dalende snelheden tot zelfs 12 Mbit op 30
Zelf doe ik meerdere speedtests in een dag op verschillende tijdstippen en haal nu steeds een goeie 38 Mbit en die gaat er niet onder ...

Afbeelding

Hopen dat het zo mag blijven
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik las deze berichten altijd met een beetje ongeloof... shame on me! :oops:
Gisterenavond ook van een 19u00 tot 21u00, internet zo traag. Speedtestje gedaan naar Telenet (normaal altijd mooi men Turbonet 28/1.4). Nu amper 10/1.4...
Vanmorgen nog is getest, terug mooi 28/1.4.

Hopelijk beterschap met de Fibernet 60 die er komt in februari... :?
wbervoets
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 aug 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

ik had ook last van dalende snelheden ('s avonds) (bv. maar 12MBit van de 30MBit). Gisterenavond hebben ze een nieuwe eurodocsis3 modem geinstalleerd voor Fibernet60. Gisteren in elk geval geen vertragingen ondervonden (=> 58MBit/sec download) ... hopelijk blijft dit zo :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ddd schreef:Ik las deze berichten altijd met een beetje ongeloof... shame on me! :oops:
Dacht je dat ik Speed testjes verzin of wat ? TN heeft duidelijk capaciteits problemen (dat is hier door verschillende mensen bewezen) en zwijgt hier in alle aard over (zelfs Charlotte geeft geen teken van leven meer). Laat ons hopen dat Eurodocsis 3.0 hier voor enige verbetering kan zorgen.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

000.jpg
(14.38 KiB) 337 keer gedownload
Sinds 17 januari nieuwe klant bij Telenet met een abonement fibernet60 Shake incl HD enTelef Free europ.
Zeer tevreden.
Geen last van trage snelheden,ook niet in volle spits.
Elke avond meerdere testen uitgevoerd.
Test gisteravond gedaan om 21,17uur.
Nog 'n test van daarnet
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
(14.63 KiB) 309 keer gedownload
Rusalka
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2011, 17:01

Ook even een bijdrage leveren al was het maar omdat ik het 'waarom' niet goed snap.

Ik heb fibernet 60 en haal ongeveer 57-58 Mbps down, 3.4 up. De up blijft vrij stabiel maar de down kan nogal fluctueren. Het laagste dat ik tot nu toe had was 28 Mbps :-o

Op woensdagnamiddag was het nogal erg, dus TN gebeld, vriendelijke Nederlander (die me dan ook nog wat trachtte te verkopen :wink: ). Eerst zou het aan m'n router liggen. Kan niet meneer. Plugt u de kabel 'ns rechtstreeks in. Geen verandering. Ja, dan ligt het eraan dat er teveel mensen online zijn. Of misschien is de NIC stuk... Enfin, eind van het verhaal was dat ik het in de gaten moest houden en screenshots maken en als 't bleef duren, die screenshots opsturen.

Ergens later op de namiddag was 't gisteren weer van dattum. En het verbeterde niet. Na een uur heb ik toen de modem een paar minuten zonder stroom gezet, daarna alles opnieuw opgestart, dus ook m'n linksys en de pc. En hop, ik had 57-58 Mbps. Enkel de linksys en pc heropstarten helpt niet, voor 't geval iemand het zou vragen.

Een week of twee geleden heb ik een tijdschrift gekocht, waarin nogal wat info over de nieuwe snelle netwerken in Nederland staat. Gisterenavond was ik aan 't lezen en botste op de term "traffic shaping" oftewel dat de providers het dataverkeer bewust kunnen afknijpen en ze dat ook wel 'ns durven doen in de spitsuren. Ik vraag me af of TN dat misschien ook doet.

Gz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ze moeten het heus niet afknijpen... het knijpt zich wel vanzelf af als het te druk is zoals je zelf merkt.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Waarom hier niet,ik woon ook in 'n druk bevolkte stad.
Heeft er niets mee te maken als je Fibernet hebt.
Ik doe nu al 12 dagen tests ook in drukke periode met fibernet60 ,kom nooit onder de 56Mbps.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joopie schreef:Waarom hier niet,ik woon ook in 'n druk bevolkte stad.
Maar hoeveel daarvan zijn TN klanten, hoe is de onderverdeling van de nodes, wat voor soort gebruikers zitten erop, ... kortom er zijn tientalle factoren die kunnen bepalen waarom de ene persoon er last van heeft en de andere niet. Feit is dat het een bestaand probleem is dat zich her en der in Vlaanderen voordoet waar je in het verleden zelden dergelijke meldingen zag.

Wat mij betreft zijn dit Lidl toestanden, volop reclame maken (met nog snellere) producten die je gewoonweg niet kan leveren :evil:
Rusalka
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2011, 17:01

Het gros van de mensen hier zijn klanten. Als ik bij de slager een kg biefstuk bestel en hij verkoopt me koteletten aan de prijs van biefstuk, ja dan ben ik ook niet tevreden.

Als jij geen problemen hebt, Joopie, dan ben ik blij voor jou :-) Maar voor diegenen die wel in deze situatie zitten is het mijns inziens aan telenet om meer knooppunten te voorzien/te installeren zodat iedereen ook de beloofde snelheid min of meer krijgt op *alle* momenten van de dag.

@r2504 ik ben geen specialist, maar hoe komt het dan dat ik na het herstarten van de modem (5 minuten zonder stroom, niet via het knopje) wel weer de normale snelheid heb ? Voor een poosje althans.
Jeroen1000
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 dec 2006, 18:28

Ik vind die Telenet speedtest eerlijk gezegd niet zo betrouwbaar. Als de test 23 megabit zegt, haal ik soms tot 27 via een usenet server. Ook DU-meter geeft meer aan. Tja, wat moet je nog geloven op de duur.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Je kan wel zeggen meer nodes plaatsen,dan kun je dit ook wel zeggen meer Rops plaatsen.
Niet iedereen krijgt beloofde snelheid wat ze in hun reclame beweren.Al vind jij dit Lidl toestanden.
Ik weet alvast dat hier in de straat 5 telenetetters over fibernet beschikken.
Met Fibernet heb je wel degelijk minder last van trage snelheden,waarom werkt hierboven bij het in en uitschakelen van de modem de snelheid weer goed.
En dat lees ik bij vele op de forums.

Last Result:
Download Speed: 58054 kbps (7631.8 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 3109 kbps (388.6 KB/sec transfer rate)
Latency: 9 ms
Sat Jan 29 2011 12:12:31 GMT+0100 (Romance (standaardtijd))

2 de test.
Bijlagen
ScreenShot005.jpg
(14.4 KiB) 717 keer gedownload
Ambroos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 jan 2011, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Vreemd. Ik heb al erg lang Telenet (8 of 9 jaar), en ik heb nog nooit gemerkt dat m'n snelheid merkbaar lager was op bepaalde momenten. Nu met Fibernet 60 bijvoorbeeld haal ik nooit minder dan 55Mbps, 's nachts (3-4u in the morning dus) haal ik soms zelfs meer dan 60Mbps! Ofwel heb ik erg veel geluk met de nodes hier in de buurt (middle of nowhere)...
Al mijn posts zijn 100% Ambroos en 0% mijn werkgever.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Is het maar een indruk, of hebben de (nieuwe) fibernet klanten minder last van netwerkproblemen dan de oudere abonnemententype klanten?
Laatst gewijzigd door Teebee 29 jan 2011, 14:56, in totaal 1 gewijzigd.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Dat heeft niets te maken met nieuwe fibernet klanten,2 fibernet klanten van de vijf hier in onze straat hebben al fibernet100 vanaf het begin verleden jaar,nooit snelheidsproblemen gehad.Daarom de reden dat ik op 17 januari fibernet60 heb genomen,samen met nog 2 andere hier in de straat.
Dinsdag voormiddag komt technieker nummer 6 een fiber40 aansluiten.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Teebee schreef:Is het maar een indruk, of hebben de 'nieuwe' fibernet klanten minder last van netwerkproblemen dan de oudere abonnemententype klanten?
Algemeen gezien hebben de "Fibernet klanten" blijkbaar minder last _ ik zelf heb er nu ook geen last meer van sinds ik op Fiber40 zit, want ik haal steeds de volle pot op gelijk welk tijdstip vd dag.
daarvoor had ik iedere dag een dip naar 12 Mbit op 30 Mbit, na twee weken Fibernet 40 ben ik nog geen enkele keer onder de 38 Mbit gegaan op 40.
Dus volgens mij zal Docsis 3.0 daar wel voor iets tussen zitten. (De D3 technologie gebruikt meerdere-kanalen zodat de snelheid over die verschillende kanalen kan verdeeld worden. De oude Docsis 1.1 & 2.0-technologie gebruikt slechts één kanaal.)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

O wacht, dus de node k is met een andere modem ineens niet meer overbelast ? je zou denken dat er juist wel meer verkeer komt met 1. snellere modems & 2. meer "vrij download" klanten.
Joopie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2011, 08:15
Bedankt: 42 keer

Overbelast.500 huizen en meer op 1 node geen enkel probleem.
Laat je niet te veel wijs maken.
En heb je nu 4 of 5 Mbps minder met fibernet,wat maakt dat nou uit in de drukke periode.
Nog geen jaar geleden moest je al tevreden zijn met 25Mbps.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:O wacht, dus de node is met een andere modem ineens niet meer overbelast ?
Inderdaad... de nieuwe fibernet producten maken gebruik van Eurodocsis 3.0 modems... om het eenvoudig uit te drukken beschikken ze over meerdere rijvakken dan een Eurodocsis 2.0 modem. Resultaat is dat de fibernet klanten vandaag nog specifieke rijvakken hebben exclusief voor hun, en ondertussen ook deze die eveneens door Eurodocsis 2.0 gebruikt worden ontlasten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Mooie plastische vergelijking!

En inderdaad met een Eurodocsis 3.0 modem is het mogelijk dat je over meerdere rijvakken kan beschikken op je lokale coax kabel. Dit afhankelijk van hoe Telenet de configuratie doet, uiteraard. En dit in tegenstelling met de vorige generaties modems die maximum slechts over 1 rijvak beschikten.

Doch daar waar je de afrit moet nemen (= de node, van je lokale coax kabel naar bijvoorbeeld de glasvezel backbone) kan het schoentje blijven wringen...

Indien Telenet te veel mensen dezelfde afrit laat nemen (te weinig capaciteit op de node / te veel mensen op dezelfde node) dan sta je nog steeds in de file, ook met een Eurodocsis 3.0 modem. :wink:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Dit is een nieuwe technologie waar nog weinig ervaring mee is, dus nu al zeggen van (te weinig capaciteit op de node / te veel mensen op dezelfde node) zal dezelfde problemen geven enzo is nu nog moeilijk te zeggen, Docsis 3.0 is toch stukken beter ... afwachten is de boodschap ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Of je nu 1 rijstrook hebt naar een overbelaste node of 3 gaat het verschil niet maken imho, ben jij overgeschakeld naar fn r2504 ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Of je nu 1 rijstrook hebt naar een overbelaste node of 3 gaat het verschil niet maken imho
Toch wel en dat lijkt me evident (over twee rijstroken kan nu éénmaal meer verkeer als over één)... tenzij het de verbinding is van de node met de backbone die een probleem heeft.
iceke schreef:ben jij overgeschakeld naar fn r2504 ?
Nope... aangezien ik twee gekochte decoders heb kan ik niet meteen meer overschakelen aangezien TN geen shakes meer heeft zonder digitale TV (ook al heb ik dat in weze dus wel). Het zou een beetje absurd zijn meer te gaan betalen om een derde decoder bij op de stapel te zetten.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

??? In een overbelaste node zit het probleem toch nooit bij de eindgebruiker ? dus of je nu 1 of 3 lijntjes hebt.. als de node maar 50% procent kan uploaden naar u maakt het niet uit of dit over 1 of 3 lijnen gebeurt ?

maw of je nu 1 of 3 rijstroken hebt maakt niet veel uit als de peage onderbevolkt is staat er evenveel file...
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Kan er misschien iemand van Telenet een beetje inzicht geven van hoe zo een node juist werkt ? Is er binnen een node eventueel iets apart voor Docsys 3 ? Of moet alles geshared worden ? Zijn er updates nodig ? Indien ja, zijn die overal gebeurd, etc. ? Of mogen de ingewijden hiet evt. niets officieel over kwijt ?
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Dit is een ietwat oud artikel die ik toch zeer interessant vond:
http://nl.hardware.info/reviews/1492/2/ ... its-docsis
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Voila. Voorgaand artikel is nog steeds actueel en vat alle belangrijke factoren bondig samen.
Zowel voor kabel als koperpaar.

Mooi stukje tomw. :beerchug:

We hebben al een kaartje van de ROP's van Belgacom.
Nu nog ééntje met de nodes van Telenet.
Dan weten we alvast van beiden hoe fijnmazig hun netwerk is. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”