Het Grondwettelijk Hof vindt dat de regels die telecomoperatoren verplichten sociale tarieven te hanteren voor klanten die het minder breed hebben, tegen de grondwet indruisen. Het Hof heeft die wettelijke bepalingen dan ook geschrapt.
De regeling kwam er na een Europese richtlijn uit 2002. De Europese Commissie was echter van oordeel dat België de richtlijn niet correct had omgezet en trok naar de rechtbank. Het Hof heeft nu besloten dat het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie geschonden is: personen die zich in 'verschillende situaties bevinden worden op identieke wijze behandeld, zonder dat daarvoor een redelijke verantwoording bestaat'.
Bron: De Standaard
Ik weet niet zeker wat de gevolgen zouden zijn. Normaal gezien val je in gevallen van vernietiging door het Hof terug op de voorgaande regelgeving.
Sociale tarieven telecom geschrapt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ergens is dit goed, maar ergens ook weer niet.
Bij zo'n sociaal tarief krijg je een korting van €7 bij telenest, om een voorbeeld te geven. Maar het gaat niet op dat dit voor gelijk welk product is.
Dit zou moeten beperkt zijn tot de basisdiensten. Fibernet100 aan sociaal tarief pakken vind ik de grootste zever, als je dat kan betalen kan je een normaal abonnement ook betalen.
Digitale TV hoort overigens ook niet tot sociaal tarief te behoren, dit is luxe.
Bij zo'n sociaal tarief krijg je een korting van €7 bij telenest, om een voorbeeld te geven. Maar het gaat niet op dat dit voor gelijk welk product is.
Dit zou moeten beperkt zijn tot de basisdiensten. Fibernet100 aan sociaal tarief pakken vind ik de grootste zever, als je dat kan betalen kan je een normaal abonnement ook betalen.
Digitale TV hoort overigens ook niet tot sociaal tarief te behoren, dit is luxe.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Vallen 65+ ers ook onders het sociaal tarief of is dat nog een geval apart?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
een vernietiging door het hof betekent dat het besluit nooit bestaan heeft. Normaal gezien lossen de politiekers dat op door dan later een gelijkaardig besluit met terugwerkende kracht in werking te doen treden.Razornord schreef:Ik vraag me dan af of dit met terugwerkende kracht in zal gaan. Dan gaan we mooie situaties krijgen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken