BBox 2 : tv/internet over 1 utp-poort?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sputnikc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2011, 19:45

Situatie schets:

* In een oud rijhuis zijn er 3 verdiepingen en komt de telefoon binnen beneden in de garage. Achter een binnenkoer is er ook een winkel ruimte met 1 pc.

Van de garage gaat 1 lijn direct naar het 3e verdiep, naar de slaapkamer, waar de telefoon hangt en de router voor het internet staat.
Na het omschakelen naar digitale tv en vdsl is er het probleem dat er een tv staat op het 3e verdiep en een tv op het 1e verdiep.
Idem met een vaste pc op het 3e verdiep en het 1e verdiep.
Er is slechts ruimte in de buis waar de telefoonkabel mee van de garage naar het 3e verdiep gaat om 1 utp kabel extra te trekken.
De gedachten gang was om met 1 utp kabel van boven naar beneden alles te kunnen verbinden (tv + internet) via dezelfde utp poort op de bbox en een switchke.
Nu blijkt dat er inderdaad een gescheiden netwerk is voor de internet en de tv (vlans)

Hier op dit forum las ik al dat er in toekomstige firmwares zou voorzien worden om eventueel via dezelfde poort internet + tv signaal te laten lopen.
Is dit reeds zo?
==> Indien ja hoe stel ik de laatste firmware in op de bbox2 (reset brengt geen update van de firmware)
==> Indien nee, hoe kan ik zelf de vlans bekijken en eventueel aanpassen, samen met routering om te zien als ik op 1 poort 2 vlans kan definieeren (zoals op een professionele switch.)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Telefoonkabel is niet te vervangen door 2 UTP-kabels?

En anders, via powerline adapters. Gaat hier prima met setje TP-link adapters. Slechts 1 netwerkkabel van kelder naar living en geen mogelijkheid om 2de te trekken zonder te breken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je zoekt het veel te ver.
Vermits er voor 100 Megabit slechts 2 van de 4 paar benodigd zijn in de kabel...
Kan je het al raden zeker waar de bedoeling is...
Informatie genoeg te vinden over hoe je deze splitst. Er bestaan adaptertjes voor, maar ik geef ge geen garantie dat deze correct naar 2 lijntjes splitsen :wink:

Zou je goed op weg moeten helpen:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Je kan (op korte afstanden) 2 ethernet signalen over 1 UTP sturen. Zowel B'com TV en Internet zijn 10/100.
Wat je nodig hebt: UTP kabel, 8 RJ45 pluggen en 2 rechte UTP splitters.
Bekabeling knijp je zelf of vraag aan een electricien om 4 korte UTP kabels. 2 waar ENKEL pins 1/2/3 en 6 op de normale manier geknepen worden. 2 waar je vraagt op pins 4/5/7 en acht op één kant te knijpen naar 1/2/3 en 6 op de andere.
Je gebruikt voor Belgacom TV de eerste UTP tussen de decoder en de splitter en tussen de splitter en de modem.
Voor Internet gebruik je de tweede UTP tussen de modem en de splitter, en tussen de splitter en de switch. Opgepast, zowel in de switch als in de modem moet je de normaal geknepen kant van de UTP stoppen.

Opgepast, dit werkt enkel voor 10/100 omdat die slechts 2 paren van de 8 per kabel gebruiken. Gigabit gebruikt alle paren dus dit werkt niet.

Ik heb zelf op deze manier één utp kabel gebruikt van de living naar de kelder (living: NAS/media player en Telenet HD Digicorder. Kelder: Telenet modem en switch voor thuisnetwerk.

Greetz.

P.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Werk maar met powerlines. UTP kabels splitsen is een mogelijkheid, maar dan ga je kwarten mixen. En de interferentie die hierdoor kan opkomen is niet niks...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Niet helemaal mee eens Krisken.

Door 'verkeerde' twists op de UTP ga je inderdaad wat performantie verlies hebben. Dit weegt echter niet op tegen de veel lagere performantie die powerlines zowiezo hebben.

M'n NAS/mediaplayer was met powerlines (Dlink) verbonden met het internet (zelfde stroomkring, rechtstreeks op stopcontact). Ik haalde er amper 2.5 tot 5Mbit uit. Nu, met de gesplitte kabel haal ik de volle 50Mbit van m'n Telenet Business Fibernet L.

Greets.

P.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Wat ge ook kunt doen (iets duurder :)) is 2 layer 2 manageble switchen kopen, daar een VLAN trunk (1 kabel) tussen definieren, op beide switches dezelfde vlan's definieren waarvan je één aansluit op de Belgacom TV lan poort en één op de LAN poort van de bbox2.

Op de andere switch kan je dan naar eigen wens en wil deze vlan's toekennen op één of meerdere poorten.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

ik heb het hier zelf ook over meer dan 50m dat ik over 1 kabel internet en tv stuur
in pm kan ik u wel aan die koppelstukjes helpen
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Waarom zo moeilijk?
Niet gehinderd door enige kennis over BelgacomTV lijkt het me toch mogelijk internet zowel als TV via één utp kabel te verzenden en aan het eind via een switch te splitsen naar de tvdecoder en internet.
Wat je daarvoor moet doen is gebruik maken van de 2 poorts switch in de bbox.
je verbindt een kabeltje van tv1 naar pc2 (eigenlijk een kruiskabel, maar de poorten zullen wel autodetect hebben).
Je tv signaal verschijnt daarna op pc1, naast internet.
Pc1 is via de utp kabel verbonden met de switch waar de splitsing naar tv en internet plaats vindt.
BelgacomTV en internet gebruiken vrijwel zeker verschillende ip ranges dus zal het elkaar niet bijten
De 100Mb/s van utp en switch is ruim voldoende om totaal van tv + internet (max 30Mb/s) te handlen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Dat moet je dus vooral niét doen.
Belgacom TV werkt via multicast en dus niet zomaar tussen 2 hosts (1 server en 1 client).

Als je die 2 (vlan's) fysiek met elkaar verbind, zal je uiteindelijk uw lan netwerk gewoon platleggen door die multi casts... Heb dat vroeger ooit eens getest trouwens. Na een aantal minuten was de lol uit.

Moest dat trouwens inderdaad mogelijk geweest zijn, dan zou er ook geen enkele reden bestaan waarom men dat zou opgesplitst hebben.
Laatst gewijzigd door TomG 26 jan 2011, 21:23, in totaal 1 gewijzigd.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

ik weet niet waar jij dees onzin vandaan haalt maar wat jij zegt ga je 2 dhcp servers samen zetten, dan ga je niks meer hebben
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

ik weet niet waar jij dees onzin vandaan haalt maar wat jij zegt ga je 2 dhcp servers samen zetten, dan ga je niks meer hebben
Je zou dhcp voor internet uit kunnen zetten en vaste IP adressen gebruiken.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

dan gaat het nog niet omdat je met 2 verschillende vlans
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Voor zover ik weet draait er geen DHCP server op de tv vlan + zie vorige uitleg.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

u decoder krijgt een ip adres van bgc dus er zit ergens een vorm van dhcp server deze zit wel niet in de modem maar bij bgc zelf
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

aceke schreef:dan gaat het nog niet omdat je met 2 verschillende vlans
De Vlans zij uitgepakt dus bestaan niet meer op de utp poorten dus dat is geen reden
Maar goed, TomG heeft het geprobeerd en had problemen waarschijnlijk door multicast.
Ik vond het het de moeite waard het te prpberen
Laatst gewijzigd door Limburg 26 jan 2011, 21:49, in totaal 1 gewijzigd.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

jawel de vlans zitten ook nog op de io poorten, je kan ze intern zetten de poorten op tv of op internet
tv poorten gaan rechtstreeks naar bgc en de internet poorten naar de dhcp van de modem
macpc
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2007, 14:13

Binnenkort kan je op alle poorten TV en internet hebben.
http://www.zdnet.be/news/120234/belgaco ... -tv-on-pc/
macpc
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2007, 14:13

Vroeger kon je met VLC player BGC TV kijken op je PC, gaat dit nog?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Neend it gaat niet meer, de zenders zijn beveiligd :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

aceke schreef:u decoder krijgt een ip adres van bgc dus er zit ergens een vorm van dhcp server deze zit wel niet in de modem maar bij bgc zelf
Hoe je eraan komt weet ik niet. Bij mij zit de decoder in elk geval in een privaat subnet (10.0.0.0 - 10.255.255.255 om precies te zijn).
Toch krijg je geen IP adres wanneer er een pc aan gehangen wordt. Het kan natuurlijk ook dat er enkel IP adressen toegekend worden aan bepaalde MAC adressen, bvb degene van zo'n decoder. Al zou spoofen nog een oplossing zijn.
aceke schreef:jawel de vlans zitten ook nog op de io poorten, je kan ze intern zetten de poorten op tv of op internet
tv poorten gaan rechtstreeks naar bgc en de internet poorten naar de dhcp van de modem
Het is niet omdat je op je interfaces een andere vlan kan toekennen, dat die er ook "op zit". Je kan bij mijn weten maar 1 vlan per poort configureren met als enige uitzondering een trunk (waar alle vlan's over gaan).
macpc schreef:Binnenkort kan je op alle poorten TV en internet hebben.
http://www.zdnet.be/news/120234/belgaco ... -tv-on-pc/
Dat bericht heb ik vorig jaar ook gezien. Tot op heden helaas geen teken daarvan. Ik meen me te herinneren dat je dit ook enkel via kabel (dus niet via wifi) zou kunnen doen.
Limburg schreef:
aceke schreef:dan gaat het nog niet omdat je met 2 verschillende vlans
De Vlans zij uitgepakt dus bestaan niet meer op de utp poorten dus dat is geen reden
Maar goed, TomG heeft het geprobeerd en had problemen waarschijnlijk door multicast.
Ik vond het het de moeite waard het te prpberen
Dat zou natuurlijk gans het concept van vlan's teniet doen mocht je die kunnen "uitpakken" en tesamen zetten. Het enige samen zetten dat je kan doen, is via een vlan trunk.

De bedoeling van een vlan is een logische scheiding van netwerken te maken. 2 vlan's moet je dus echt als 2 compleet verschillende netwerken zien (die niet kunnen interfereren of communiceren met elkaar, tenzij er uiteraard een router zou tussen staan).

Beetje leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

jawel dit gaat wel op enkele zenders enkel moet je dan de lan van de pc op de tv poorten aansluiten
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Limburg schreef:
ik weet niet waar jij dees onzin vandaan haalt maar wat jij zegt ga je 2 dhcp servers samen zetten, dan ga je niks meer hebben
Je zou dhcp voor internet uit kunnen zetten en vaste IP adressen gebruiken.
Ik ben het met Limburg eens dat zoiets waarschijnlijk mogelijk zou moeten zijn.
Inderdaad, op voorwaarde dat je in de BBox2 de Internet DHCP uitzet, en alle PC's vaste adressen geeft.
Maar de beste oplossing is eigenlijk zoals honda4life en iamborg schreven: UTP kabel splitsen werkt perfect.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sputnikc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2011, 19:45

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik zal dus maar even de utp kabel gaan opsplitsen.
'k wist wel dat er idd maar 2 pairs gebruikt worden, maar waar ik de utp kabels monteer (cat5e max) is er geen sprake van het splitsen van kabels omdat het steeds over data netwerken gaat die de 100mbit zeker nodig hebben.
Voor thuis zou ik idd de kabel kunnen splitsen.. beetje interferentie is idd mogelijk, maar tov enkel draadloos of enkel via powerline te gaan werken zal het toch nog steeds performanter zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Er bestaan zo kant en klare opsteekstukjes hoor, met 3 vrouwelijke connectoren, zodat je de huidige bekabeling niet stuk moet knippen (conncetie moet wel juist zijn).
Zelf heb ik thuis wel wat koppelstukjes / verlengdraadjes liggen voor ethernet, maar kan me voorstellen als je zelf nog een krimptang moet kopen, dit wel kostelijk wordt om te proberen.

Heb je er iets aan, dat ik dit even test op korte afstand?


iperf is bijvoorbeeld een heel goede tool om maximum netwerksnelheid te testen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sputnikc
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2011, 19:45

@honda4life:

Je moet niet gaan monteren om te testen hoor, bedankt voor het aanbod.
Ik heb zelf ook een tang, kabel op rol en rj45 connectoren. dus dat is geen probleem. Het is bij een vriend van me dat ik moet gaan monteren daarmee..
We zullen wellicht proberen om eerst 2 kabels te trekken, en als het echt niet lukt toch 1 kabel te gaan splitsen.


Meestal bekijk ik de snelheid met iftop, in linux, omdat ik daarin ook nog erg veel kan gaan checken kwa gebruik van de connectie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sputnikc schreef:We zullen wellicht proberen om eerst 2 kabels te trekken, en als het echt niet lukt toch 1 kabel te gaan splitsen.
Doe niet teveel moeite, je kan kabels beschadigen als je er te hard moet aan trekken ;)
Ik kan (proefondervindelijk) bevestigen dat het splisten van een UTP kabel in 2 * 100mbit netwerken perfect lukt, zelfs op een afstand van 90 meter.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pthoma
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 okt 2010, 21:17

Ik zit met het probleem dat ik maar 1 stekker heb tussen m'n BBox2 en m'n TV waar ik dus het signaal van digitale tv en ook Internet (PS3) wens te ontvangen.
Mij lijkt het niet mogelijk om een UTP cable splitter te gebruiken en dan alles via PowerLine door te sturen en tot aan de tv en de PS3 waar een splitter het weer verdeelt.
Een alternatief is een switch te plaatsen daar waar het digitaal tv signaal toekomt en vandaar ook vertakken naar de tv en de PS3.
Zou deze optie kunnen werken? Of zitten de IP ranges verkeerd?
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Wat doet die multicast eigenlijk?

Waarom werkt onderstaande niet?
Afbeelding
Geen problemen met lan. Enkel iptv werkt niet. Toch duiken ze(decoders) nergens op in het standaard netwerk.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Moet je dat aan je output niet terug untaggen? Met tagged packets kan enkel een vlan aware device werken.
(Dit zeg ik natuurlijk zonder gehinderd te zijn van enige kennis van zaken over bgctv)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Geen idee. Heb wel gemerkt dat die decoders 2x een ip krijgen tijdens boot.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”