Basta vanavond op bezoek bij Sabam (24-01-2011)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
'Basta', het satirische consumentenmagazine van Neveneffecten gaat vanavond in de clinch met auteursrechtenvereniging Sabam? Dat raakte vanmorgen bekend via mail die uitlekte op Twitter. Sabam bevestigde de authenticiteit van de mail.
In de gelekte mail van de personeelsdienst valt te lezen dat Basta enkele weken geleden incognito neerstreek bij Sabam.
Het personeel wordt bedankt voor de manier waarop het met deze situatie omging. Volgens de mail wordt het filmpje vanavond uitgezonden.
De mail besluit met de mededeling dat Sabam zelf zal reageren op de uitzending 'gezien de delicate aard van de auteursrechtelijk gerelateerde onderwerpen die in de uitzending aan bod komen'.
Sabam-woordvoerder Thierry Dachelet bevestigde aan onze redactie de authenticiteit van de mail. Volgens Dachelet streken de jongens van Basta enkele weken geleden incognito bij Sabam met een busje artiesten neer.
Filmpje Mobistar haalt Amerikaanse blog
De eerste aflevering van Basta heeft inmiddels de Verenigde Staten bereikt. Het filmpje rond de Mobistar-helpdesk haalde dit weekend in een ondertitelde versie de populaire blog Boing Boing.
De filmpjes van Basta zijn sowieso dikke hits op Youtube. Vorige week, tijdens de heisa rond de belspelletjes, was het Youtube-kanaal van Eén het zesde populairste Youtube-kanaal ter wereld. Voor een kanaal met enkel Nederlandstalige filmpjes is dat zeer uitzonderlijk.
Bron
Ik ben benieuwd.
In de gelekte mail van de personeelsdienst valt te lezen dat Basta enkele weken geleden incognito neerstreek bij Sabam.
Het personeel wordt bedankt voor de manier waarop het met deze situatie omging. Volgens de mail wordt het filmpje vanavond uitgezonden.
De mail besluit met de mededeling dat Sabam zelf zal reageren op de uitzending 'gezien de delicate aard van de auteursrechtelijk gerelateerde onderwerpen die in de uitzending aan bod komen'.
Sabam-woordvoerder Thierry Dachelet bevestigde aan onze redactie de authenticiteit van de mail. Volgens Dachelet streken de jongens van Basta enkele weken geleden incognito bij Sabam met een busje artiesten neer.
Filmpje Mobistar haalt Amerikaanse blog
De eerste aflevering van Basta heeft inmiddels de Verenigde Staten bereikt. Het filmpje rond de Mobistar-helpdesk haalde dit weekend in een ondertitelde versie de populaire blog Boing Boing.
De filmpjes van Basta zijn sowieso dikke hits op Youtube. Vorige week, tijdens de heisa rond de belspelletjes, was het Youtube-kanaal van Eén het zesde populairste Youtube-kanaal ter wereld. Voor een kanaal met enkel Nederlandstalige filmpjes is dat zeer uitzonderlijk.
Bron
Ik ben benieuwd.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Volgens mij trekt dat logo van sabam heel goed op dat van http://www.safeway.com/. En dat voor een auteursrechtenvereniging.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Hmmm als dat het enige is wat basta gedaan heeft, dan zal het maar flauw zijn. ik hoop op iets explosievere inhoud .
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Forumtroll
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 229 keer
Laat ons hopen dat ze de maffia praktijken helemaal bloot leggen. Dat moet makkelijker zijn dan die belspelletjes.
Dinsdag geeft Sabam een persconferentie: "We houden er onmiddellijk mee op".
Dinsdag geeft Sabam een persconferentie: "We houden er onmiddellijk mee op".
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Ben vooral nieuwsgierig of ze effectief geinfiltreerd zijn of... dat het eerder iets is zoals ' Mevrouw Leemans' van vorige week.
Misschien week erna 'het vervolg'
Ik vermoed eigenlijk dat het - volgens de brief - eerder gaat om het aangeven van een optreden waar ze zelf 'muziek' maken en enkel eigen nummers spelen of van artiesten die niet aangesloten zijn bij Sabam. Hiervoor dienden ze niet te betalen maar kregen ze wel een rekening gepresenteerd.
Misschien week erna 'het vervolg'
Ik vermoed eigenlijk dat het - volgens de brief - eerder gaat om het aangeven van een optreden waar ze zelf 'muziek' maken en enkel eigen nummers spelen of van artiesten die niet aangesloten zijn bij Sabam. Hiervoor dienden ze niet te betalen maar kregen ze wel een rekening gepresenteerd.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Da's omdat de vorige twee afleveringen zo goed waren. Ook ik vond het een open deur intrappen-aflevering. Maar zoals ik op Twitter schreef: moest SABAM opgedoekt worden, dan komt er wel een nieuwe SABAM-like en even schurkachtig, want auteursrechten blijven altijd bestaan, en er moet iemand zijn die ze int.
En zo worden veel fuiforganisatoren hun kersen afgedraaid. Zelfs moest ge muziek draaien zonder auteursrecht, dan nog komen ze hun geld innen.
En zo worden veel fuiforganisatoren hun kersen afgedraaid. Zelfs moest ge muziek draaien zonder auteursrecht, dan nog komen ze hun geld innen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Mijn vermoeden klopte dus...
Vond het wel goed, maar er is eigenlijk weinig 'nieuws' voor degenen die regelmatig met Sabam te maken hebben.
Leuker was geweest een feestje te houden, gewoon aanvraag doen - Sabam komt enkel kijken als je GEEN aangifte hebt gedaan maar ze op de een of andere reden wel info hebben gekregen over je feestje (internet, affiches, flyers....) - en daarna doodleuk op je playlist fictieve namen invullen of allemaal nummers van artiesten die niet zijn aangesloten (meeste reggae, hip hip, ska...) en je geld terugvragen.
Vond het wel goed, maar er is eigenlijk weinig 'nieuws' voor degenen die regelmatig met Sabam te maken hebben.
Leuker was geweest een feestje te houden, gewoon aanvraag doen - Sabam komt enkel kijken als je GEEN aangifte hebt gedaan maar ze op de een of andere reden wel info hebben gekregen over je feestje (internet, affiches, flyers....) - en daarna doodleuk op je playlist fictieve namen invullen of allemaal nummers van artiesten die niet zijn aangesloten (meeste reggae, hip hip, ska...) en je geld terugvragen.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
zalig
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Die 5de paragraaf is zeer interessant. Dat van dat men geen SABAM moet betalen voor muziek in het publiek domein of van niet-aangesloten leden wist ik wel. Maar om er in het publiek voor uitkomen ... dat is nieuws.
-
- Moderator
- Contacteer:
Héhé, ben al ingeschreven voor de BBQ ze, nu hopen dat ik geselecteerd ga zijn
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Lol, ze hadden het in de aflevering over hoe makkelijk het is om mensen hun persoonlijke gegevens te bemachtigen en dan zetten ze een formulier online voor de inschrijving van een barbecue.
Er zullen er weeral veel ingelopen zijn
Er zullen er weeral veel ingelopen zijn
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik vind ook dat deze aflevering niet zo grandioos was dan de eerste en al zeker niet dan van de tweede. Toen was het brullen van het lachen, nu nauwelijks gelachen. De verwachtingen waren te groot geworden vrees ik.Lord Utopia schreef:Da's omdat de vorige twee afleveringen zo goed waren.
-
- Moderator
- Contacteer:
'k Had ook zo een vermoeden zenne, maar k zijn slim geweest : vriendin heeft een postbus alhier, dus dat maar ingegeven
En een nummertje van weepee had ik nog wel over
En een nummertje van weepee had ik nog wel over
Telefonie = EDPnet + OVH
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ik vond Basta al-bij-al behoorlijk belachelijk... Agreed, SABAM moet grondig gereorganiseerd worden, maar een organisatie in die rol moet wel blijven bestaan.
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat dit moet blijven bestaan klopt, maar ze hebben (opnieuw) vele punten pijnlijk in de verf gezet. Klantendiensten moeten ook blijven bestaan, maar moeten wel bereikbaar zijn. Menslijk vertier moet ook blijven bestaan, maar sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Bij de belspelletjes was het evenzeer open deuren intrappen, behalve dan misschien die rekensleutel (waar ik eigenlijk zelfs altijd dacht dat ze gewoon een random antwoord hadden). Ok, iemand 4 maand undercover laten optreden is natuurlijk wel een pak imposanter dan wat we vanavond te zien krijgen.Lord Utopia schreef:Ik vond het een open deur intrappen-aflevering.
Maar al bij al vond ik het toch ok, ermee rekening houdend dat het nooit zo spectaculair als vorige week kon zijn. Uiteindelijk hebben ze toch weer de draak gestoken met verschillende toestanden van Sabam, en gegarandeerd zal het wel weer voor de nodige discussie zorgen de komende dagen. De beste vond ik nog hun optreden voor het SABAM kantoor waar hun eigen liedje gewoon op de muziek van Johan Verminnen was .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Puur als satirisch tv programma vond ik de uitzending gisteren heel leuk, veel gelachen. Vooral ook met het item banken. Er zat vaart in het programma en leuke bindteksten. Dat werd gemist in afl. 2. Natuurlijk is de impact van deze aflevering kleiner, maar dat doet niets af aan het tv-programma op zich.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Persoonlijk had ik meer verwacht van de '0.99m² party', de reglementen van Sabam zijn duidelijk 'vanaf 1m²' en toch int die controleur, die buigt het eigen reglement dus zomaar effe ???
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
tja, maar er waren dan ook verschillende party's ... en 1 inkomtafel, dan kan je moeilijk ontkennen dat het 1 fuif is. Ze hadden het beter bij effectief 1 balkon gehouden.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ze hadden 4 kassas
Ik vind het zwak dat ze betaald hebben
De woordspeling als ze bij SABAM zaten was ook hilarisch, tegen die droger "niet blazen hé" 'k lag ff strijk
De woordspeling als ze bij SABAM zaten was ook hilarisch, tegen die droger "niet blazen hé" 'k lag ff strijk
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik vond vooral belangrijk dat mensen nu eindelijk weten dat sabam bestaat ! nu aubivel nog.
nee die kennen geen schaamte de tv hang af van publieke opinie sabam niet.TomG schreef:En nu maar hopen dat die gelegaliseerde maffia er ook morgen het bijltje bij neerlegt
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
De reden waarom ze volgens mij betaald hebben is omdat ze muziek speelde in het openbaar. Je hoefde niet per se in die 0.99m² ruimte te staan om te genieten van de muziek. Ik dacht dat zelf dat die kerel dat zei.honda4life schreef:Ze hadden 4 kassas
-
- Erelid
Maar wat als mijn buren in de tuin muziek maken, en dat is in privésfeer maar toch hoor ik het?
Technische gezien, is het betalen ... De regels zijn redelijk simpel van SABAM. Alles wat iemand anders kan horen, behoord volgens hun niet tot de privé/eigen gebruik, en kunnen ze proberen geld voor af te troggelen. Buren behoren niet tot de "Privé" sfeer he...Maar wat als mijn buren in de tuin muziek maken, en dat is in privésfeer maar toch hoor ik het?
Als het van Sabam afhangt, moet iedereen een koptelefoon op zetten, en zo naar zijn/haar muziek horen.
Je zet een radio op, op je werk ( magazijn, of zo ), moet je betalen, want dat is niet privé.
Feestje waar je mensen op uitnodigt, dat eender welk financieel kenmerk heeft, betalen. Zelf als is het een VZW toestand, waar het geld voor goed doel is, of werkingskosten van een vereniging moet vergoeden.
Kan me nog zo een hoop incidenten herinneren, dat ik over de jaren gelezen heb, dat mensen voorgehad hebben.
Het maakt zelf niet uit voor SABAM, dat de muziek uw privé cd/digital muziek is, alles wat van hun van belang is, zodra iemand dat niet betaald heeft voor die specifieke liederen, het kunnen aanhoren ( en ze behoren niet tot de "privé" sfeer ( ouders / broers @ home ) ), ben je infeiten direct in overtreding.
Neem maar gerust aan, dat het smeerlapjes zijn hoor. De verhalen van mensen die hun eigen muziek spelen op feestjes, en dan de rekening krijgen voor te betalen voor hun eigen muziek ( waar ze btw nooit een cent van zullen zien ).
SABAM hun logica is, eerst betalen aan ons, en dan zullen we zien, aan wie we het geld geven ( als we het wel geven ). In praktijk is de SABAM erger dan die belspelletjes. Bij de belspelletjes heb je nog een "kans" om te winnen.
SABAM is beetje zoals die liefdadigheid instellingen. Je geeft 10€ aan hun, en als er 1€ bij de behoeftigen aankomt, mag je blij zijn. Al de rest blijft plakken in administratie kosten, huur kosten, aankoop kosten enz. Met als enige verschil, dat je verplicht word te betalen ( bij liefdadigheid instellingen is het nog een keuze ). In praktijk is ook wat de aangesloten artiesten krijgen, letterlijk een peulenschil. De verdeel "sleutel" is nog ingewikkelder dan bij de belspelletjes, en vaak is het gebaseerd op de "grote" van de artiesten. Niet op actueel markt smaak, maar volgens wat er op de markt geduwd word. Hun logica is vaak van: Aha, "lady Gaga" is populair, dat betekend dat zij een grotere deel moet krijgen. Het maakt niets uit dat 99% van de markt naar hun "oude" aangekochte liedjes luisteren. Als ze kunnen gaan ze nog innen voor Beethoven, Mozart enz... *lol*
Is in praktijk een gelegaliseerde maffia vorm.
-
- Erelid
Mooie post, Arqentus!
Als ik dus een ambetante buur wil zijn, moet ik gewoon naar SABAM bellen en klagen dat mijn buren hun muziek te luid staat. Best ook geen muziek afspelen op de Userbase crew meeting zaterdag.
Als ik dus een ambetante buur wil zijn, moet ik gewoon naar SABAM bellen en klagen dat mijn buren hun muziek te luid staat. Best ook geen muziek afspelen op de Userbase crew meeting zaterdag.
-
- Moderator
- Contacteer:
Snel even het sabam nummer opzoeken...kan nog van pas komen bij ambetante buren
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Of als er een rijdende discobar annex johnny bak voor/achter/u staat.Lord Utopia schreef:Mooie post, Arqentus!
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Auvibel is van plan om ook tax te heffen op blanco papier. Naar het schijnt worden behoorlijk wat auteursrechten geschonden door te copieren en afdrukken op papier.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Om maar te zwijgen van taksen op stylo's en vulpennen. Potloden zijn vrij van taks als er achteraan een gommetje op zit.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zie vandaag ook "'Muzikanten zelf laten bepalen wat ze met rechten doen".
Naar aanleiding van het VRT-programma Basta dient Open VLD-senaatsfractieleider Bart Tommelein zijn wetsvoorstel rond auteursrechtenvereniging Sabam opnieuw in. De Vlaamse liberaal vindt dat artiesten zelf moeten kunnen bepalen wat zij met de rechten van hun muziek willen doen.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110125_168
Naar aanleiding van het VRT-programma Basta dient Open VLD-senaatsfractieleider Bart Tommelein zijn wetsvoorstel rond auteursrechtenvereniging Sabam opnieuw in. De Vlaamse liberaal vindt dat artiesten zelf moeten kunnen bepalen wat zij met de rechten van hun muziek willen doen.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110125_168