Indien wij EDPnet telephony nemen bij ons VDSL-abonnement komt dit voor ons in de praktijk neer op een voordeel van 5 euro/maand tegenover onze vaste telefoon bij Belgacom.
Loont dit de moeite?
Zelf denk ik dat onze afhankelijkheid vergroot: geen internet is ook geen telefoon.
Ook vraag ik mij af of voip even goed werkt als de klassieke telefoon.
Tenslotte lees ik dat kenners afraden om voip bij dezelfde provider te nemen als je internetprovider, maar in de praktijk voelen wij daar niet veel voor.
EDPnet telephony nemen voor 5euro/maand profijt?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
"afraden" misschien niet, maar telefoon bij EPDNet nemen i.p.v een onafhankelijke provider heeft zo zijn voor- en nadelen:riji schreef:Tenslotte lees ik dat kenners afraden om voip bij dezelfde provider te nemen als je internetprovider, maar in de praktijk voelen wij daar niet veel voor.
- administratief voordeel is misschien dat je alles bij een provider hebt, dus ook één factuur.
- technisch gezien (gesprekskwaliteit) zal er geen verschil zijn.
- het voordeel van een onafhankelijke provider (WeePee, 3stars, Nomado ...) vind ik:
- prijs: kies voor de goedkoopste oplossing, onafahankelijk van je internet.
- flexibiliteit: bij verhuis en/of wisselen van internetprovider blijft je telefoon altijd werken: geen probleem met nummeroverdracht, contractbreuk enz. (met telefoon bij de ISP ben je veel sterker gebonden).
- nomadisch gebruik: op reis of verblijf in buitenland ben je overal (waar internet is) bereikbaar op je belgisch nummer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Een voordeel van bij je ISP te nemen is ook dat je VOIP geen last heeft van de disconnect.
Het is natuurlijk wel wat afwegen of dit de moeite waard is natuurlijk...
Het is natuurlijk wel wat afwegen of dit de moeite waard is natuurlijk...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit laatste is alléén het geval als de ISP zijn VoIP aanbiedt over een apart VLAN.
Tot op heden is dat alleen Scarlet en Belgacom.
EDPNet VOiP loopt over Internet (PPPoE vebrinding) ... en zal dus ook hinder ondervinden van de PPPoE disconnect ...
Tot op heden is dat alleen Scarlet en Belgacom.
EDPNet VOiP loopt over Internet (PPPoE vebrinding) ... en zal dus ook hinder ondervinden van de PPPoE disconnect ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Geen enkel ander platform evenaart de robuustheid van een Belgacom-lijn:
- Belgacom werkt zonder netstroom, hoewel dat nu minder belangrijk geworden is (GSM)
- De modem loopt nooit vast. Bij iedereen die ik ken gebeurt het minstens 1 of meer keer per jaar dat de modem moet herstart worden.
Voor privé-gebruik wegen deze nadelen zeker niet op tegen de vele voordelen van VOIP.
- Belgacom werkt zonder netstroom, hoewel dat nu minder belangrijk geworden is (GSM)
- De modem loopt nooit vast. Bij iedereen die ik ken gebeurt het minstens 1 of meer keer per jaar dat de modem moet herstart worden.
Voor privé-gebruik wegen deze nadelen zeker niet op tegen de vele voordelen van VOIP.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Dank voor deze reacties.
Ik zit vooral met de suggestie om VoIP bij een onafhankelijke provider te nemen.
1. Ik ben daarom gaan kijken bij WeePee.
Ik heb onze rekening van BC waarbij wij quasi uitsluitend naar vast bellen met Happy time over een jaar gemaakt.
Ik kom tot een gemiddelde van 4u/maand verdeeld over 30 gesprekken.
Ik schat dat die voor 80% naar BC gaan en 20% naar TN.
Zo kom ik tot deze kostprijs/maand bij WeePee:
BC: (0.02 x 192') = 3.84 + (0.02 x 24 gesprekken) = 0.48 --> totaal = 4.32
TN: (0.06 x 48') = 2.88 + (0.05 x 6 gesprekken) = 0.30 --> totaal = 3.18
totale kostprijs per maand = 7.5 euro/maand
Wanneer ik dit vergelijk met EDPnet:
10 euro vast abonnement/maand
+ 5 euro optie pluspakket (omdat wij met 4u meer dan 200' hebben en dit dus aan 0.025 x 240' = 6 euro zou kosten)
totale kostprijs per maand = 15 euro/maand
Heb ik dit goed berekend of zie ik zaken over het hoofd?
Ik begrijp dat het overdragen van mijn nummer 18 euro extra zal kosten.
2. Ik zal ook nog een oplossing moeten vinden voor het niet kunnen gebruiken
van noodnummers bij WeePee. Wij hadden namelijk nog nooit een GSM en als ik
er dan toch een moet kopen dan zal dit enkel zijn om een paar keer in het jaar
te gebruiken (in nood). Ik ken niets van tarieven en vraag mij af of er zo iets
bestaat als een prepaid kaart die niet vervalt?
3. Nog een vraagje ivm WeePee. Zal dit wel duurzaam zijn?
Ik vind enkel een adres van hun shop (Dudzele bij Brugge), maar geen gegevens
om het bedrijf te situeren.
Ik zie wel dat EDPnet hun ip transit operator is, dus zitten ze ook op het net
van EDPnet.
4.. Ook vraag ik mij af of het kunnen gebruiken van WeePee niet internet provider
gebonden is?
Ik zie op hun site een beschrijving hoe je een Gigaset achter een BBox of BBox2
van Belgacom kunt gebruiken.
Geldt dit dan ook voor een Sagem van EDPnet?
Dit zijn wel heel veel vragen realiseer ik me nu.
Ik zit vooral met de suggestie om VoIP bij een onafhankelijke provider te nemen.
1. Ik ben daarom gaan kijken bij WeePee.
Ik heb onze rekening van BC waarbij wij quasi uitsluitend naar vast bellen met Happy time over een jaar gemaakt.
Ik kom tot een gemiddelde van 4u/maand verdeeld over 30 gesprekken.
Ik schat dat die voor 80% naar BC gaan en 20% naar TN.
Zo kom ik tot deze kostprijs/maand bij WeePee:
BC: (0.02 x 192') = 3.84 + (0.02 x 24 gesprekken) = 0.48 --> totaal = 4.32
TN: (0.06 x 48') = 2.88 + (0.05 x 6 gesprekken) = 0.30 --> totaal = 3.18
totale kostprijs per maand = 7.5 euro/maand
Wanneer ik dit vergelijk met EDPnet:
10 euro vast abonnement/maand
+ 5 euro optie pluspakket (omdat wij met 4u meer dan 200' hebben en dit dus aan 0.025 x 240' = 6 euro zou kosten)
totale kostprijs per maand = 15 euro/maand
Heb ik dit goed berekend of zie ik zaken over het hoofd?
Ik begrijp dat het overdragen van mijn nummer 18 euro extra zal kosten.
3. Nog een vraagje ivm WeePee. Zal dit wel duurzaam zijn?
Ik vind enkel een adres van hun shop (Dudzele bij Brugge), maar geen gegevens
om het bedrijf te situeren.
Ik zie wel dat EDPnet hun ip transit operator is, dus zitten ze ook op het net
van EDPnet.
4.. Ook vraag ik mij af of het kunnen gebruiken van WeePee niet internet provider
gebonden is?
Ik zie op hun site een beschrijving hoe je een Gigaset achter een BBox of BBox2
van Belgacom kunt gebruiken.
Geldt dit dan ook voor een Sagem van EDPnet?
Dit zijn wel heel veel vragen realiseer ik me nu.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je hebt eigenlijk geen nood aan een simkaart voor noodoproepen.
Het is ook niet zo dat je met de gsm 100,101,... kan bellen, maar enkel 112 (europees?)
Het is ook niet zo dat je met de gsm 100,101,... kan bellen, maar enkel 112 (europees?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Louter kostentechnisch op jaarbasis aan de hand van jouw belprofiel en jouw opgegeven prijzen:riji schreef:Heb ik dit goed berekend of zie ik zaken over het hoofd?
- Belgacom: 20 euro/maand * 12 = 240 euro per jaar;
- EDPnet: 15 euro/maand *12 = 180 euro per jaar;
- WeePee: 7,50 euro/maand * 12 = 90 euro per jaar;
- bijkomend, Poivy: 3 maal opladen aan ongeveer 12,5 euro: 36.50 euro per jaar
Hardware die je in overweging zou kunnen nemen:
- een hybride (vast + VoIP) telefoonset bijvoorbeeld een Siemens Gigaset A580IP: 65 euro bij WeePee;
- een basic GSM bijvoorbeeld een Alcatel OT-103 (29 euro bij WeePee) voor je noodoproepen. Voor noodoproepen met een GSM heb je geen belkrediet nodig.
In een ander topic staat dit bericht mét uitgavepatroon van een andere gebruiker (300 € uitgespaard op jaarbasis).
-
- Elite Poster
Zijn jullie hier niet de kost voor raw copper aan't vergeten ?
Als je geen telefonie neemt bij EDPnet moet je een Belgacomlijn nemen of rawcopper. Dat kost ook.
Als je geen telefonie neemt bij EDPnet moet je een Belgacomlijn nemen of rawcopper. Dat kost ook.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Heel terechte opmerking!
Gebruikmaken van Belgacom of Scarlet voor VDSL2 lost dat wel op maar daar is de TS niks mee natuurlijk...
Gebruikmaken van Belgacom of Scarlet voor VDSL2 lost dat wel op maar daar is de TS niks mee natuurlijk...
-
- Elite Poster
Bij Edpnet ben je goedkoopst af met de optie telefonie om de 'raw copper' te betalen. 10 € incl.
Met 5€ extra kan je vrij bellen in Europa.
-
- Pro Member
Dit was ook mijn conclusie en dan kan ik ook nog naar noodnummers bellen.Bij Edpnet ben je goedkoopst af met de optie telefonie om de 'raw copper' te betalen. 10 € incl.
Het was philippe-d
die mij naar een onafhankelijke provider (WeePee) bracht.
Misschien heeft hij nog een inbreng?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 29 keer
carrefour mobile
carrefour mobile
- fdgroote
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 5 keer
Door belregels te gebruiken maakt het niet veel uit welke je 'standaard' operator is voor internet en/of telefonie: de belregels zorgen ervoor dat je steeds via de goedkoopste uitbelt.
Ik heb internet met 'telephony' bij EDP. Ik ging niet in op 'telephony plus' voor 5€, want in mijn geval kan het goedkoper (al lijkt gemiddeld 3,70€/maand voor gesprekken naar belgische vaste lijnen toch de limiet te zijn voor mij). Het leuke is dat ik een nieuw telefoonnummer van EDP heb waarlangs ik noodoproepen kan doen, maar verder gebruik ik het niet.
Mijn oude Belgacom telefoonnummer droeg ik over naar Weepee. Dus alle inkomende oproepen passeren langs hen.
Uitbellen doe ik dus via EDP voor noodnummers, via 1 Betamax operator naar belgische vaste lijnen, via 1 andere Betamax operator naar belgische gsm, via Huizen Wireless voor INUM lijnen, via Weepee voor overige belgische lijnen.
Indien je een prepaid kaart zoekt die niet vervalt: helaas, ook Carrefour Mobile vereist dat je minstens 1 keer om de 6 maand een oproep doet of sms stuurt.
Echter, voor noodoproepen heb je enkel een gsmtoestel nodig, een SIMkaart er instoppen is NIET nodig. Je kan altijd 112 bellen.
Ik heb internet met 'telephony' bij EDP. Ik ging niet in op 'telephony plus' voor 5€, want in mijn geval kan het goedkoper (al lijkt gemiddeld 3,70€/maand voor gesprekken naar belgische vaste lijnen toch de limiet te zijn voor mij). Het leuke is dat ik een nieuw telefoonnummer van EDP heb waarlangs ik noodoproepen kan doen, maar verder gebruik ik het niet.
Mijn oude Belgacom telefoonnummer droeg ik over naar Weepee. Dus alle inkomende oproepen passeren langs hen.
Uitbellen doe ik dus via EDP voor noodnummers, via 1 Betamax operator naar belgische vaste lijnen, via 1 andere Betamax operator naar belgische gsm, via Huizen Wireless voor INUM lijnen, via Weepee voor overige belgische lijnen.
Indien je een prepaid kaart zoekt die niet vervalt: helaas, ook Carrefour Mobile vereist dat je minstens 1 keer om de 6 maand een oproep doet of sms stuurt.
Echter, voor noodoproepen heb je enkel een gsmtoestel nodig, een SIMkaart er instoppen is NIET nodig. Je kan altijd 112 bellen.
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 13 keer
Is dat nog altijd zo ?fdgroote schreef:Echter, voor noodoproepen heb je enkel een gsmtoestel nodig, een SIMkaart er instoppen is NIET nodig. Je kan altijd 112 bellen.
Ik meen mij te herinneren dat men deze functionaliteit had afgezet wegens teveel misbruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Voor gsm (voor noodoproepen) kan je dan ook Base Postpaid ALL 0overwegen: dat is een abonnement zonder vaste abonnementskost: je betaalt enkel je gesprekken: http://www.base.be/nl/mobiel/abonnement ... paid-all-0
Misschien is in jou geval ook Base Classic interessant, ter vervanging van je vast toestel: http://www.base.be/nl/mobiel/andere-tar ... se-classic In jouw voorbeeld zou dat op 11.5 EUR/maand (4 EUR (abonnement) + 240 * 0.025 (gesprekken) + 30 * 0.05 (connectiekost) uitkomen. Bijkomend voordeel is dat je niet enkel thuis kan bellen, maar overal.
Wat de duurzaamheid van Weepee betreft, moet je je geen zorgen maken. Weepee heeft al veel klanten, oa velen op dit forum. En mocht er ooit iets mee gebeuren, zal er vast en zeker de mogelijkheid zijn om nummeroverdracht te doen naar een andere provider.
Misschien is in jou geval ook Base Classic interessant, ter vervanging van je vast toestel: http://www.base.be/nl/mobiel/andere-tar ... se-classic In jouw voorbeeld zou dat op 11.5 EUR/maand (4 EUR (abonnement) + 240 * 0.025 (gesprekken) + 30 * 0.05 (connectiekost) uitkomen. Bijkomend voordeel is dat je niet enkel thuis kan bellen, maar overal.
Wat de duurzaamheid van Weepee betreft, moet je je geen zorgen maken. Weepee heeft al veel klanten, oa velen op dit forum. En mocht er ooit iets mee gebeuren, zal er vast en zeker de mogelijkheid zijn om nummeroverdracht te doen naar een andere provider.
-
- Pro Member
Ook dan komt er toch nog 10 euro/maand voor raw copper van BC bij, nodig voor mijn VDSL-internet.Misschien is in jou geval ook Base Classic interessant, ter vervanging van je vast toestel: http://www.base.be/nl/mobiel/andere-tar ... se-classic In jouw voorbeeld zou dat op 11.5 EUR/maand (4 EUR (abonnement) + 240 * 0.025 (gesprekken) + 30 * 0.05 (connectiekost) uitkomen. Bijkomend voordeel is dat je niet enkel thuis kan bellen, maar overal.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 11 keer
En als je kiest voor edpnet telefonie ( = incl. raw copper ) ben je dan wel zeker dat belgacom het aansluiting niet zal wijzigen ??
Niemand geeft garantie dat je aansluitpunt ( locale wijkcentrale ) niet veranderd.
Niemand geeft garantie dat je aansluitpunt ( locale wijkcentrale ) niet veranderd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
EN 24/24 u.!MarkDM schreef:Bij Edpnet ben je goedkoopst af met de optie telefonie om de 'raw copper' te betalen. 10 € incl.
belgacom enkel na 17 u. BINNENLAND
-
- Elite Poster
wat zijn INUM lijnen? en voordeel Huizen Wireless?fdgroote schreef:via Huizen Wireless voor INUM lijnen.
Aldi Talk....1 X herladen om de 12 maand. Dus je kan voor 10 €/jaar GSM houden of sms'en e.d.fdgroote schreef:Indien je een prepaid kaart zoekt die niet vervalt: helaas, ook Carrefour Mobile vereist dat je minstens 1 keer om de 6 maand een oproep doet of sms stuurt.
Laatst gewijzigd door satsurfer 27 jan 2011, 23:07, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
http://www.jumblo.com/en/calling-rates.htmleternum schreef:[*]bijkomend, Poivy: 3 maal opladen aan ongeveer 12,5 euro: 36.50 euro per jaar[/list]riji schreef:Heb ik dit goed berekend of zie ik zaken over het hoofd?
Betreffende Poivy: met jouw belprofiel zou je ongeveer een vijf maanden kunnen bellen met ongeveer 12.5 euro. Voor de zekerheid gewoon drie maal opladen genomen.
0.035 €/min.! =1,41 BEF!!!/min.
-
- Pro Member
Ik begrijp je reactie niet goed.dejean schreef:En als je kiest voor edpnet telefonie ( = incl. raw copper ) ben je dan wel zeker dat belgacom het aansluiting niet zal wijzigen ??
Wij hebben ook hier maar 1 wijkcentrale met 1 rop in de buurt,
wat kan dit aan mijn keuze veranderen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Voor gsm's => easyvoip: 1.5€cent/min. => 0,47 BEF/Minuut.satsurfer schreef:http://www.jumblo.com/en/calling-rates.htmleternum schreef:[*]bijkomend, Poivy: 3 maal opladen aan ongeveer 12,5 euro: 36.50 euro per jaar[/list]riji schreef:Heb ik dit goed berekend of zie ik zaken over het hoofd?
Betreffende Poivy: met jouw belprofiel zou je ongeveer een vijf maanden kunnen bellen met ongeveer 12.5 euro. Voor de zekerheid gewoon drie maal opladen genomen.
0.035 €/min.! =1,41 BEF!!!/min.
-
- Elite Poster
@silencer:
Belgium (Mobile) $ 0.020 $ 0.023
kleine lettertjes niet gelezen?
All EasyVoip calls are subject to a 0.039 US Dollar connection fee.
= 0,02 € + 0,03 € connection fee= 2 BEF voor 1 min. of zie ik dit verkeerd?
Belgium (Mobile) $ 0.020 $ 0.023
kleine lettertjes niet gelezen?
All EasyVoip calls are subject to a 0.039 US Dollar connection fee.
= 0,02 € + 0,03 € connection fee= 2 BEF voor 1 min. of zie ik dit verkeerd?
- fdgroote
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 5 keer
INUM = een +883 nomadisch telefoonnummer, meestal enkel via 'alternatieve' VOIPoperatoren bereikbaar zoals de betamaxers, weepee, ... of via local access nummers.satsurfer schreef:wat zijn INUM lijnen? en voordeel Huizen Wireless?
En Huizen wireless is voor zover ik weet de enige Nederlands(talig)e operator die dit aanbiedt.