Telenet redirect down, alle http traffic om zeep.

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In mijn eerdere posts gaf ik reeds aan dat de telenet redirect bij vrij downloaden een mogelijke schending van de privacy is, alsook valsheid in geschrifte:

1) jouw HTTP request met gevoelige gegevens zoals cookies en andere authenticatie gegevens wordt onderschept
2) de request komt wel tot aan de originele server althans een tcpdump, maar de reply wordt vervalst met een FUP reply

Deze reply (zonder de headers) ziet er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

[root@nas ~]# wget -O - http://www.google.be
--2011-01-17 23:55:52--  http://www.google.be/
Resolving www.google.be... 66.102.13.147, 66.102.13.106, 66.102.13.105, ...
Connecting to www.google.be|66.102.13.147|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found
Location: http://redirect.telenet.be/lngtlm/redirect/fup_redirect.html?n=AA:BB:CC:DD:EE:FF&s=7 [following]
--2011-01-17 23:55:52--  http://redirect.telenet.be/lngtlm/redirect/fup_redirect.html?n=AA:BB:CC:DD:EE:FF&s=7
Resolving redirect.telenet.be... 195.130.131.248
Connecting to redirect.telenet.be|195.130.131.248|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 414 [text/html]
Saving to: `STDOUT'

 0% [                                       ] 0           --.-K/s

[b]<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
        <meta name="maven.project.name" content="Telenet Redirect Pages">
        <meta name="maven.project.version" content="10.20.3">
        <script>
                var myUrl = window.location.href;
                var targetUrl = myUrl.replace("lngtlm/redirect", "telegate");

                if (targetUrl != myUrl)
                        window.location.href = targetUrl;
        </script>
</head>
<body>
</body>
</html>
[/b]

100%[======================================>] 414         --.-K/s   in 0s

2011-01-17 23:55:52 (13.1 MB/s) - `-' saved [414/414]

Zoals je kan zien wordt elke nieuwe request onderschept door telenet eenmaal zij vinden dat jij de fup boodschap verplicht moet lezen en bevestigen. Was je op dat moment net een bericht aan het typen op een website, dan is de kans groot dat je dit bericht kwijt bent.

Gisteren kwam dan nog de kers op de taart: DE REDIRECT SERVER IS DOWN. Goed zo daar in Mechelen.

Bovenstaande javascript redirect de client door naar deze site:

http://redirect.telenet.be/telegate/fup ... C:DD:EE:FF

waarbij AA:BB:CC:DD:EE:FF vervangen dient te worden door het MAC adres.

Nu is deze server al sinds gisterenavond tot deze morgen +- 06:00 AM down !

Het is dus onmogelijk de FUP onzin te bypassen, en bijgevolg ligt HTTP er dus al een hele tijd uit bij Telenet.

Wat ik wil :

- dat deze illegale onderschepping, modificatie van de payload van een pakket en niet werkende redirect stopt
- de zekerheid dat telenet onze data niet transparant proxied zonder onze toestemming
- dat een mailtje met een waarschuwing volstaat in geval van het overschreiden van de vage niet-meetbare niet-objectieve fup
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 18 jan 2011, 07:34, in totaal 1 gewijzigd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Misschien verander je beter gewoon van provider.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De redirect is in strijd met:
13.4. Telenet stelt de betrokken dienst(en) enkel ter beschikking. U weet en erkent dat Telenet geen controle heeft over de informatie, kwaliteit, veiligheid of de prijs van gegevens, programma’s of diensten waartoe U toegang heeft via de dienst(en), en dat Telenet de inhoud van de informatie die U zendt, downloadt, uploadt en/ of ontvangt via de dienst(en), niet onderzoekt.
Als telenet HTTP onderschept, dan zijn ze niet in regel met hun contractuele voorwaarden. Dan hebben ze immers wél controle op de informatie, gezien ze deze informatie onderscheppen en herschrijven.
Telenet draagt geen enkele vorm van aansprakelijkheid met betrekking tot de inhoud van de doorgezonden en ontvangen informatie, van welke aard dan ook.
Alweer in conflict: als ze informatie onderscheppen en vervangen door hun eigen boodschap dan worden ze net wel aansprakelijk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Afbeelding

We zijn nu 08:30 en HTTP ligt er nog steeds uit door de stomme redirect.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Even proberen bellen naar de technische helpdesk, maar aangezien de modem werkt willen ze dat ik naar een betalend nummer bel. No way
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

't Wordt tijd om Basta in te schakelen :)
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Trek uw conclusies.
En als ze in strijd zijn met hun contract. Zeg dan aangetekend op met verwijzing naar de overtredingen in het contract!
siamsquare
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2011, 12:41

yo,

2 weken geleden ook gehad: de redirect werkte niet en kreeg een http 500 error, heb 2 dagen niet kunnen surfen!
Vrijdag nacht op zaterdag werd ik ook weer op de handen getikt en heb weer een dag moeten wachten vooraleer ik verder kon surfen!
Smallband bestaat niet meer! Trouwens hun data over de kalme periodes klopt ook niet, ik stond nog met de meter in het geel en download altijd 's nachts!
Ik pas de kalme uren aan per dag en had die vrijdag van 2.00 uur tot 6.00 uur gedownload en dan werd ik nog als grootverbuiker aanzien!
Het is echt klote dat jeje op niets kan baseren, zelfs niet op die klote meter!

gr33tz
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

wat een afknapper

Eerst gebeld naar de administratie, met het excuus dat ik niet akkoord was dat telenet artikel 13.4 uit hun voorwaarden niet nakomt
meiske dan maar doorgeschakeld naar een andere helpdesker.

Die begreep mijn probleem, maar weigerde mijn probleem te noteren (ook al wist ik 100% dat ik technisch gelijk heb) en mij gratis door te schakelen naar de betalende helpdesk. Hun brakke modemtest werkt natuurlijk, en daardoor moet ik een duur 070 nr bellen terwijl zij in de fout gaan. Wat een service. Hij weigerde nota te nemen omdat het in zijn script stond dar hij mij naar de betalende helpdesk moest doorverwijzen.

Dan maar klachtenformulier ingevuld:
Beste Klantendienst,

Als netwerkingenieur wens ik u mede te delen dat alle HTTP traffiek vanaf mijn turbonet verbinding momenteel illegaal onderschept wordt door telenet.

Telenet wil blijkbaar een FUP boodschap op het scherm van mijn browser tonen, en vervalst hierbij de HTTP response header van de site naar waar men surft. Ik heb hiervan tcpdump traces die dit bevestigen.

De inhoud van dit vervalst bericht bevat een redirect naar een server van telenet, met name http://redirect.telenet.be

Deze server faalt, waardoor men niet in staat is om de FUP boodschap te lezen en te aanvaarden, waardoor alle HTTP verkeer via mijn verbinding geblokkeerd is.

Elke http request wordt geredirect naar


http://redirect.telenet.be/telegate/fup ... :EE:FF&s=7

en deze server retourneert in onze browser:

Service Temporarily Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Wij wensen niet langer FUP boodschappen in onze browser te ontvangen wel per e-mail, gezien we niet akkoord zijn met het ongevraagd herschrijven van de inhoud van packets en de HTTP response.

Andere applicaties zoals security updates (denken we aan bvb linux yum) en tal van andere zaken die HTTP gebaseerd zijn breken hierdoor.

Dit is in strijd met artikel 13.4 van uw algemene voorwaarden. Telenet heeft niet het recht de inhoud te herschrijven.


Vriendelijke groeten,

FVDP
fotodro
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2011, 20:04

Ik had dit gisteren ook.

Ik overschreed de 50gb limiet van m'n vorig abonnement (nu Fibernet 40).

Telefoontje naar klantendienst (technische afdeling): die konden door simpele klik op hun systeem alles terug in werking stellen.

grtz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ub4b: als ik het goed begrijp, leg je de nadruk toch wel behoorlijk verkeerd in je mail. Als ik het zo lees, lijkt het vooral een aanklacht tegen die redirect-praktijk. Terwijl een nog dringender probleem is dat je momenteel eigenlijk gewoon helemaal niet kunt surfen. Dat laatste lijkt me helemaal onaanvaardbaar.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

ub4b schreef:Die begreep mijn probleem, maar weigerde mijn probleem te noteren (ook al wist ik 100% dat ik technisch gelijk heb) en mij gratis door te schakelen naar de betalende helpdesk. Hun brakke modemtest werkt natuurlijk, en daardoor moet ik een duur 070 nr bellen terwijl zij in de fout gaan. Wat een service. Hij weigerde nota te nemen omdat het in zijn script stond dar hij mij naar de betalende helpdesk moest doorverwijzen.
Organiseert TN nu ook al belspelletjes? :angel:
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Tomby schreef:ub4b: als ik het goed begrijp, leg je de nadruk toch wel behoorlijk verkeerd in je mail. Als ik het zo lees, lijkt het vooral een aanklacht tegen die redirect-praktijk. Terwijl een nog dringender probleem is dat je momenteel eigenlijk gewoon helemaal niet kunt surfen. Dat laatste lijkt me helemaal onaanvaardbaar.
Volgens mij kan ub4b wel surfen hoor... hoe zou hij anders hier op het forum geraken? ;-)
Alle gekheid op een stokje: toen ik nog bij Telenet was, heb ik ook een paar keer corrupte downloads gehad omwille van de smalband-redirect. Dat is niet leuk.
Wat betreft monitoren van netwerkverkeer: als Telenet dat wil, dan kan het alles zien. Daar hebben ze geen redirects voor nodig. Wat niet wegneemt dat ze het niet mogen doen.

@ub4b ik neem aan dat je al een klacht hebt ingediend bij de ombudsman voor telecommunicatie én bij de privacycommissie. Want klagen op een forummeke voor een paar honderd internetgebruikers (*) gaat daar niets aan veranderen.

(*) Er zijn in totaal 60 gebruikers online :: 19 geregistreerde, 2 verborgen en 39 gasten (gebaseerd op de gebruikers die de laatste 5 minuten actief waren)
Het grootste aantal gebruikers online was 424 op zo aug 08, 2010 10:52
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

localhost schreef:hoe zou hij anders hier op het forum geraken? ;-)
Mobile internet ? ;)
FourFreak
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2011, 09:43

fotodro schreef:Ik had dit gisteren ook.

Ik overschreed de 50gb limiet van m'n vorig abonnement (nu Fibernet 40).

Telefoontje naar klantendienst (technische afdeling): die konden door simpele klik op hun systeem alles terug in werking stellen.

grtz
Heb het hetzelfde probleem, net een half uur met technische dienst gebeld, maar ze zeiden dat ze niets konden doen via telefoon. Ze waren op de hoogte van het probleem. Hoe lang gaat dit nog duren? Pfff....
Gebruikersavatar
ctgilles
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 mei 2006, 19:48
Locatie: 016
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

localhost schreef:@ub4b ik neem aan dat je al een klacht hebt ingediend bij de ombudsman voor telecommunicatie én bij de privacycommissie. Want klagen op een forummeke voor een paar honderd internetgebruikers (*) gaat daar niets aan veranderen
En uw suggestie wel ofzo? :lol: Doe me niet lachen! Die hebben geen rotte kloot te zeggen (wettelijk kader). Zelfs een prulle-providers als Dommel lacht die gewoon in hun gezicht uit en antwoordt niet op de ombuds. Ze hebben amper een wettelijk kader om in te opereren. Dat is natuurlijk de schuld van de politiek, die zouden beter op elk vlak een specialist zetten (en de macht uitbreiden van bovenvermelde diensten) ipv de Q die zich met nutteloze shit bezighoudt. Op dit moment doen ze maar wat ze willen, ze weten goed genoeg dat Belgen te tam zijn om actie te ondernemen.
Enkel de privacy commissie kan iets ondernemen (wettelijk), maar dan slaat TN die wrs om de oren met zoveel technische junk dat ze niet meer weten wat ze in de eerste plaats moesten onderzoeken. Maar idd, uw traffiek wordt aangepast en op een onveilige manier. Wat doe je eraan? :(
Afbeelding
De Piet Piraat
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2011, 10:51

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De eerste maal dat ik belde was de verbinding "onderbroken" nadat ik het woord contractbreuk in de mond had genomen. De 2de maal had ik een Nederlander aan de lijn wan wie het duidelijk was dat hij zijn job haatte en dat het laatste ding dat hij wou doen mij helpen was. en hij zei dat hij een dossier moest opmaken. Waarop ik reageerde dat ik absoluut geen tijd had daarvoor en dat dat de reden is waarom ik dreig om niet meer te betalen wegens contractbreuk. Ik krijg een verveelde "hebt u een momentje?" te horen. Hij komt terug en zegt dat hij toch een dossier moet opmaken en dat dat na 1.5 uur in orde is. Ik verwijs naar een contact dat ik met de dienst heb gehad een paar maand geleden waarbij ik 4 uur aan de lijn ben blijven hangen tot mijn telemeter gereset werd en zei dat ik nu net hetzelfde ging doen tot het in orde was. Hierop kreeg ik echter geen reactie daarom heb ik gevraagd om artikel 13.4 er even erbij te halen zodat ik hem kon uitleggen wat ze daar fout doen en dat hij dat dan ook even aan zijn manager kan melden. ik krijg opnieuw een zeer verveelde "hebt u een momentje?" te horen. Hij komt terug en begint dat artikel voor te lezen. Ik leg hem uit waar het fout zit en eis de manager te spreken, opnieuw krijg ik een nog verveelder "hebt u een momentje?" Uiteraard kreeg ik de manager niet te spreken. Ik ging hier niet mee akkoord en bleef aandringen. Hierop zei de onbehulpzame medewerker dat het bijna in orde was en dat ik nu eens moest refreshen. Het was in orde.

Wat is nu de moraal in dit verhaal.
De telenet medewerkers kunnen u wel helpen ook al beweren zij dat het niet zo is, je moet gewoon blijven aandringen totdat ze niet meer anders kun of dat ze gewoon van je afwillen.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

@ctgilles lachen is gezond! Mijn suggestie was dan ook aan @ub4b.
Als een klacht bij de bevoegde instanties niet helpt, klaag dan pas over de bevoegde instanties. Maar ga je aub niet op voorhand bij de feiten neerleggen. Ik krijg jeuk van dergelijke moedeloosheid. Dat is blijkbaar de typisch Vlaamse katholieke klagersmentaliteit.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
FourFreak
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2011, 09:43

De Piet Piraat schreef:
Wat is nu de moraal in dit verhaal.
De telenet medewerkers kunnen u wel helpen ook al beweren zij dat het niet zo is, je moet gewoon blijven aandringen totdat ze niet meer anders kun of dat ze gewoon van je afwillen.
Dank u, heb aangedrongen en het was indd snel in orde.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

ub4b, kan je de gebruikte techniek die Telenet hanteert voor de redirect in detail uitleggen?
Gebruiken ze hiervoor een HTTP Status Code 302?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

idd

[root@nas ~]# telnet www.klinktbeter.be 80
Trying 195.189.202.122...
Connected to www.klinktbeter.be (195.189.202.122).
Escape character is '^]'.
GET /valsheid-in-geschrifte.html HTTP/1.0

HTTP/1.0 302 Found
Location: http://redirect.telenet.be/lngtlm/redir ... :B2:3D&s=7
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Length: 197
Connection: close

<html><head><title>Object moved</title></head><body>
Interwebs
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2011, 15:07
Bedankt: 1 keer

Reactie van Telenet-woordvoerder:

“We onderzoeken die informatie niet. Wanneer de klant zijn limiet heeft overschreden, of een warningniveau heeft overschreden, dan negeren we elk http verzoek en re-directen de klant naar een informatiepagina. Geen enkele http request wordt bekeken, gelogd of bijgehouden”

Is dit nu wettelijk of niet ub4b?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ja, als je volume op is is het toch niet meer dan normaal dat het stopt met werken ?

De enige discussie is dat de warnings voor problemen kunnen zorgen... maar dacht dat je die kon afzetten.

Je gaat toch ook niet klagen over privacy omdat je data over een kabel van TN gaat... da's nu éénmaal de werking.
dotslasher
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

gisteren even getest op het laatste uurtje voor mijn reset.

De redirect werkt helemaal niet meer.
je krijgt daar enkel die tomcat errors.

Youtube werkt verrassend wel :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Kreeg deze ochtend voice mail van telenet, verwachten dat ik naar hun duur 070 nummer bel, waar zogezegd iemand mij zal verder helpen.

Wat een joke ....

De HTTP redirect is structureel, het zou me verwonderen dat een helpdesker dat kan uitzetten, laat staan dat ie snapt wat een http header is.

Ik weiger om naar een 070 nummer te bellen voor een probleem waar telenet aan de oorzaak van ligt.
Interwebs schreef:Reactie van Telenet-woordvoerder:

“We onderzoeken die informatie niet. Wanneer de klant zijn limiet heeft overschreden, of een warningniveau heeft overschreden, dan negeren we elk http verzoek en re-directen de klant naar een informatiepagina. Geen enkele http request wordt bekeken, gelogd of bijgehouden”

Is dit nu wettelijk of niet ub4b?
referenties ?

Mod edit: dubbele posts samengevoegd
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 24 jan 2011, 12:54, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Weer een klacht neergelegd:
Op 18/01 verstuurde ik een klacht met volgend referentienummer F_20110118_51416848.

Deze ochtend werd op mijn voice mail een bericht ingesproken dat ik naar een betalend 070 nr moet bellen.

Ik ben hiermee niet akkoord. Waarom moet een klant naar een betalend 070 nr bellen voor een probleem waar telenet aan de oorzaak van ligt ?

Bij een internetproduct zonder 'vrij downloaden' kan de redirect uitgezet worden (op basis van opt-out). Ik verwacht dat dit voor mijn product met vrij downloaden dan ook het geval wordt, gezien de redirects nadelig zijn voor tal van applicaties zoals automatische updates en anti-virus signatures. Deze werken namelijk niet langer correct eenmaal telenet de redirect activeert tot en met het moment dat de user ze correct wegclicked.

Telenet kan immers niet verwachten dat de klant altijd thuis is om de onzin van de redirect te lezen en weg te clicken, zodat applicaties die unattended werken blijven werken.

Gezien de telemeter nooit meetbare cijfers toont maar een vage en verre van objectieve grafische representatie, is er geen enkele betrouwbare manier om te voorspellen wanneer telenet de redirect loslaat op het HTTP verkeer van de klant.

Applicaties verwachten namelijk een response door de originele webserver, niet een illegale onderschepping door telenet met een herschreven HTTP reply met daarin een redirect.

Ik wens dan ook dat het herschrijven van HTTP verkeer door telenet onmiddelijk stopt, zodat applicaties die hun updates via HTTP krijgen unattended blijven werken, ipv niet meer degelijk functioneren door een telenet redirect pagina.

Als netwerk engineer en oa designer van een proxy architectuur voor zo'n 10.000 users weet ik maar al te goed waarover ik spreek. Ik beschik over alle traces en bewijzen, oa een trace tussen mijn telenet eindpunt en mijn webserver, waaruit ik kan concluderen dat telenet het verkeer illegaal herschrijft en HTTP response headers vervalst.

Ik wil dus dat de ongewenste en ongevraagde HTTP redirects stoppen. Een notificatie per e-mail volstaat daarom.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Duidelijke boodschap.

Laat ons zeker weten hoe dit afloopt, ben benieuwd wat ze hier tegenin kunnen gaan brengen :-)

Je hebt ook nog een pm van vorige week van me trouwens :wink:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Welke oplossing suggereer je eigenlijk, behalve dat je dat onderscheppen gestopt wil zien?
Dat je internetverbinding volledig stilvalt dan maar en dat je een aangetekende brief moet sturen om je keuze kenbaar te maken?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

meon, ub4b stelt toch duidelijk dat "Een notificatie per e-mail volstaat".

En feitelijk heeft hij daar gelijk in.
Indien je als gebruiker de limiet overschrijdt, zal Telenet je snelheid sowieso verlagen.
De HTTP redirect zorgt er bovendien voor dat minstens je HTTP verkeer volledig stil valt.
Benevens de verlaagde snelheid kan het toch nooit de bedoeling zijn om bijkomend minstens een deel van jouw internetverkeer volledig lam te leggen.

En als men de puntjes op de "i" wil zetten:
Toen ik nog klant was bij Telenet met een product waarbij inbegrepen het "Vrij downloaden", kwam deze HTTP redirect er ook telkens.
Zij het dat de snelheid dan beperkt wordt tot ongeveer 190kbit/sec in plaats van de minimaal 512kbit/sec die men contractueel beloofd ....
En dit tot men, op de pagina weergegeven via de HTTP redirect, bevestigd had dat men het bericht gelezen had.

Nu het overschrijden van de limiet (overgang vrijgebruik <=> grootverbruik) bij "Vrij Downloaden" kan men enkel vaststellen, zij het post factum. Doch van enige keuze, zoals jij wil laten uitschijnen, is er gewoon geen sprake. Indien er dan toch geen keuzemogelijkheid is, voldoet een notificatie per e-mail perfect. Maar om bijkomend minstens een deel van jouw internetverkeer volledig lam te leggen, is mijn inziens dan ook een brug te ver.

Jouw voorstel inzake een aangetekende zending raakt dan ook kant noch wal. Je hoeft geen keuze kenbaar te maken.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 24 jan 2011, 17:45, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ging er van uit dat alle verkeer (behalve die redirect) stilviel als je over je limiet zat (en dus ook geen mail meer zou kunnen ontvangen), tot dat je daar een keuze gemaakt had.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

meon schreef:Ik ging er van uit dat alle verkeer (behalve die redirect) stilviel als je over je limiet zat (en dus ook geen mail meer zou kunnen ontvangen), tot dat je daar een keuze gemaakt had.
Good point,

Ik denk trouwens dat dat ook zo is (heb het nog niet getest)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik heb dat vroeger getest bij twee categorieën producten: met een vaste limiet en zonder vaste limiet.

Bij beiden wordt je snelheid verlaagd bij het overschrijden van de limiet.
Maar zeker niet alle verkeer valt stil. Je kreeg nog wat bandbreedte, zij het (zeer) beperkt.

Ik heb uiteraard niet alle soorten verkeer getest.
Bij FTP bijvoorbeeld verlaagde je snelheid en dit bleef omzeggens verder draaien, meestal zonder problemen.
Bij e-mail verlaagde je snelheid, viel niet volledig uit (en dit op verschillende poorten: 25, 110, 465, 587, 995) doch time-outs konden voorkomen.
Welk verkeer Telenet wel volledig stillegt zal wel een open vraag blijven.
De intussen roemruchte transparantie van Telenet is hier allicht niet vreemd aan ....
De hier aangehaalde redirect legt uiteraard wel alle HTTP verkeer geheel stil.

In de marge van het verlagen van de snelheid door Telenet dient mijn inziens toch ook opgemerkt te worden dat het cappen van de snelheid door Telenet er wel voor zorgt dat men gemiddeld wel een zekere bandbreedte ter beschikking krijgt. Doch door de gebruikte techniek (DOCSIS) kan de latency dramatisch oplopen. Dit zou er voor kunnen zorgen dat je je verbinding niet meer als stabiel ervaart (bijvoorbeeld time-outs). Tenminste ik ervaar een 64kbit ISDN verbinding als zijnde stabieler dan een (extreem) verlaagde snelheid op een DOCSIS netwerk.
Even een quote:
Rate caps: The upstream rate cap enforcement in the UBR is like a leaky bucket: the user's PC is allowed to send data in a bursty sort of way, maybe exceeding the rate cap for a few seconds, but the data is buffered in the UBR and transmitted onwards at a steady rate, not exceeding the rate cap. This is like slopping water randomly into a leaky bucket: however much is held in the bucket, it dribbles out of the leak at a fixed rate. But the effect of buffering the data in the UBR and holding it in the leaky bucket is to add dramatically to the latency, maybe thousands of milliseconds. Thus, if latency matters to you, you must avoid sending data faster than your upstream rate cap: you can achieve this only with bandwidth throttling software in your own PC, or by configuring individual applications.
Bron: Cable Modem Troubleshooting Tips: Latency Issues

Anyway: Ik ben nu een tevreden VDSL2 gebruiker. :wink:
Geen vervelende redirects, geen rode en anderskleurige uren, geen vervelende meters (of het ontbreken daarvan), geen "Mijn Telenet" dat weeral niet werkt, geen betalende helpdesk, etc.
Maar gewoon: internet dat ik altijd kan gebruiken. Wanneer ik het wil, hoeveel ik wil en wanneer het mij past!
Trevorken
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 maa 2006, 11:29
Locatie: Laakdal

Vanaf vorige week donderdag heb ik hetzelfde probleem.
Redirect naar FUP tips, maar de redirect werkt niet.

Die snullen beweren zelfs dat dit te maken heeft met het feit dat ik te veel gedownload heb.
Ik zou 2 dagen geen internet hebben, en dan zou het opgelost moeten zijn.
Ondertussen al 4 dagen zonder internet.
dotslasher
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Zo,

Ik heb vanmiddag een waarschuwing gekregen dat ik nog 20GB mocht verbruiken of TN ging mijn snelheid cappen tijdens de drukke uren.

Nu heb ik gewoon doorgedaan maar nu kan ik niet meer surfen.

Hun Redirect werkt niet meer en kan hun bericht dus niet bevestigen dat ik nu gecapped word tijdens de drukke uren.
http://redirect.telenet.be/lngtlm/redirect/fup_redirect.html?n=XX:XX:XX:XX:XX:X&s=X

Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
zal morgen maar eens naar de Helpdeks bellen zeker?
is toch erg dat wanneer hun redirect niet werkt dat je niet meer kan surfen.
Alle websites (behalve youtube????) worden geredirect naar die pagina.

Al een geluk dat ik nog via een andere weg op dit forum geraak.

[Mod Edit] bericht verplaatst naar bestaande topic
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik zou toch proberen om nu eens te bellen, ongelooflijk dat je nu niet meer kan surfen.
probeer mss de technische dienst op 070 696969
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
dotslasher
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 jun 2007, 17:13
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Heb ik dus gedaan, en wat blijkt: "Er is een algemene storing met die redirect en de achterliggende diensten werken niet op dit moment, we kunnen u op dit moment niet helpen, bel maandag terug"

Waarop ik zei: dus ik ga meer dan 3 dagen zonder internet zitten: ja, ik kan niet in het programma om dat op te lossen, het is eigenlijk heel simpel maar ik kan er niet in.

Ik vroeg dan compensatie omdat ik dan 3 zonder internet zal zitten. "ik kan u daar ni bij helpen, bel naar de dienst administratieve zaken".

Wa ne zever zeg.
Heel die Redirect is gewoon schandalig, omdat hun tool niet werkt zit ik zonder internet.

Stuur dan toch gewoon een email met bevestiging dat ik over mijn limiet/fup zit en laat de mensen hun http traffiek gerust.
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Moest zo ooit eens een database binnenhalen van 160gb . Die heb ik 4 maal opnieuw mogen starten omdat er telkens zo'n http ding wou dat ik er op ging klikken .
Na de laatste klik stond ik op smallband en had ik ze nog steeds niet binnen !
sjaaaa ..

Andere keer kon ik remote niet connecteren van op mijn werk (moet soms dingen testen vanuit andere netwerken) omdat er zo'n melding stond .

Ze moeten echt dringend mee stoppen met die http pagina te tonen en te verwachten dat je daarop klikt .
Daarnaast mag hun telemeter (veel) duidelijker worden .
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Niet tevreden ? schakel over op een andere provider, of is dat te gemakkelijk ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
criminala
Plus Member
Plus Member
Berichten: 210
Lid geworden op: 24 jul 2010, 18:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Voor sommigen is het misschien te makkelijk , dat zou kunnen .
Maar voor mij is het onmogelijk .
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Die redirect mogen ze afschaffen, of toch zorgen dat het werkt zo als ze denken dat het moet. Zonder internet echt te onderbreken als het kan. Natuurlijk zijn we grootverbruiker. Dat weten we intussen wel. Dat hoef je ons echt niet elke maand te vertellen. Een simpel mailtje volstaat.

Nu met de nieuwe telemeter heb ik gemerkt na 500 Gbyte op smalband te vallen. Dit met FN100, en ongeacht of dit nu overdag of het 's nachts was. De meter telt toch voor de volle megabyte gedurende de nacht. Dus lijkt me van nachtsurfen geen sprake meer. Ook stond de meter nog maar in oranje.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”